veji. Odpovedeli, le o rabi Mendelovi z Vitebsku. „K jeho pocte," poucil je rabi, „musit8 zapalit vsechny svicky. Nebot kdyz vyklddal nauku, nebyio v Jeho srdci ani stopy po jesitnosti nebo zaiiledgnosti v sebe a druM strana* nemfila uad ufni zddnou moc. Siusi se tedy, kdyz o nem mluvlte, abyste zapSiili vsechny svicky, jako kdy2 se ucite v(! Rvat^ 'Torn," S m e l k n x N i k u l o v a DAVIDCJVA IIARFA KdyZ byl ralil Smelke se sv^m bratrem PlnclmsMii, l)fidoiu,iiii frniikriiilskym ravem, v Mesrici, proiiH|ali ;;1 iiodkroviil pt)k())Ik, aliy :;o v mJm mohli nerufSoiii^ uC-M. loilnou - hyln ir^, |)oki()i^ll,'i lujdlna po odchodu iiabalti • sodi-ll a iii~;ill st;, kcly^, lu k nim dolohl /vb'istni pl'ic, ve kter6iii se zvlSslrum zpiisobem propletaly dva hlasy, muzskf' a 2enskf. Vyhledli z okna a spatrili na casts na lavicce sluliu s deveckou. Bratfi se jich zeptali na duvod jejich pMce; a ti dva vyprSvgli, ie u2 tu slou2I diouho a po mnolio let ze u2 se chtgji vzit, Jejich pSn vsak snatku nepfeje a vzdycky se mu podaff ho n6jak pfekazit. Bratfi jim fekli, 2e zSIe^I jen na torn, aby se postavll svatebni baldachin, a v§e ostatni — i souhlas pfina domu — ui se pak ngjak zafldl. A bezeli vzbudit sluhu z modlitebny, aby ihned sehnal deset muM, odemkl a postavil baldach]^!!. Svatbu dustojne oslavill — rabi Smelke tlouki do taktu ulomenou vgtvl a rabi Pinchas zvonil dyfima svicny o sebe tak Sikovne, 2e vydavaly krasn^ zviik. NShle vbehl do modlitebny Magid. Po ,Davidov6 hosting' se dostal do vytrzeni duse, Jak se mu obcas stSvalo, ale najednoii vyskocil a utlkal do modlitebny. „Neslyglte tu Davidovu harfu?" volal. NOV£ MELODIE Rabi Mose Tajtlbaum, zak Jasnovidce lublinskeho, vypravoval: „Kdy2 se rabi Smelke o sabatech 1 Tj. dfimonle. a svatcich modlil, pfedevsim vsak kdyz pfinasel, jak je zvykem, o Dni smlfenf veleknezovu obef, mihotalo se mezi jeho slovy tajemstvl a on zpival nova melodie, zazrak v§ech zSzraku, Jake nikdy neslysel ani on, ani zadne jine lidske ucho, a vubec nevgdel, co zpivS a proc tak zplva, nebot pobfval ve vySsim svgtg." Jeden velmi star^? muz, kter^ jako chlapec zpival ve Smelkove sboru, fikaval: „Mgli jsme ve zvyku davat si noty k ruce, abychom si je na modlitbu pfed pultikem nemuseli teprve nosit. Ale rabi se na to neohli^el a zpival nove, nikdy neslfchan6 melodie. My 2aci jsme vzdy uplne oneroeii a poslouchali ho s ilzasem. Nemohli jsme to pochopit: Odkud ty melodie here?" MIKULOVE Kdy2 byl rabi Smelke povoMn jako rav do Mikulova, pfipravil si skvSie kazfini, kter;^m chtel ohromil mocnou talmudistickou Moravu. Cestou se zastavfl V Krakov^; a lidf; ho oblehll, aby kazal. Zeptal se tedy svfiho i'.i'ikn M6s(;li() l.fiha, po/.df^jsilio sasovskaho rabiho, klorj^ lio (loprovA/.c;!: „Nii, Mo:;)' L{)\)i\ co jim mam kdzat?" Ton odpovAdiM: „l<.-ibl si [)i-(xv. [)Pli)iavil ntidherntJ kazani jjio Moravu - [)rof: by ho nepfednesl i zde?" Rabi Smelki; jclio radu pfijal. V Krakovg vsak bylo i ngkolik muzu z Mikulova, kte?i pfljeli rabiho pfivltat; a ti si kazani vyslechli tak6. Kdyz potom cadik dorazil do Mikulova, fekl svemu 2akovi: „Nu, Mose Lebe, co mam ted o sabatg kazat? Nemohu pfece opakovat je§te jednou to same lidem, kteK mg slyseli v Krakovg." „Udglame si chvilicku klidu," fekl Mose Leb, ,,a poradime se se Zakonem." Ale a2 do patku se jim nepodafilo najit si ani minutku na to, aby otevfeli nejakou knihu. Nakonec se rabi Smelke optal: „Nu, Mose Lebe, copak budeme kazat?" Rabi Mose L6b odpovedel: „Snad si v patek vecer najdeme aspoii okamzik, abychom si to promysleh." V pStek si pfipravili lampu, kterS jim mala svitit celou noc, a kdyz vsichni lide odegli, usedli ke knize. Tu vsak vletgla oknem dovnitf slepice a svetlo jim zhasla. Rabi Smelke se zeptal: „Nu, SMRI.KE Z MIKULOVA 208 SMELKE Z MJKULOVA 209 9 f Mose Lebe, copak budeme kazat?" „]iste je zde zvykem kazat az odpoledne," fekl Mose Leb, „rano po modlitbe se jeste vrStlme do svStnice, zavfeme se, nepustime nikoho dovnitf a rozbodneine se." Rfino se sli pomodlit. Pired pfedcitdnTm I'iryvku z Pisma urceneho na ten tyden, byl puit posuniit prod stSnek a pfedstaven;^ oboe pfisel Smelkeho poX.'ldat, aby prednesl kazani. Modlitebna byla prepln6na tuhiuidisty z cele Moravy. Rabi Smelke na?idil, aby mu prinosli jeden svazek gemary, nahodou ho otevfel, vybral z n.ilim.'ltmile slranky urcity problem a vyzval ucene mu2e, aby ho ohjasnili — on sam Z8 potom k jejich vykladihn takft nfico pfipoji. Kdy3i vgechny vyslechl, pfetahl si niodlitebnt plflSf iifos hlavu a zustal tak asi ctvrt hodiny. Puk zopakovul, usptjf'.'idal a vypesil vsechny sporne ota/.ky, byJo jich sto liicot, a udidll odpov6di, byio jich sedmdescit dva; a vse bylo zodpovozono, vysv6lleno a uti- seno. Z A P I S Kdyz byl rabi Smeike povoian do Mikulova na Morave, bylo tam zvykem, aby kazdy novy rav zanesl do kronlky obce ngjake nafxzeni, ktere se pak melo nadale dodrzovat. Smelke byl vyzvan, aby tak tak6 uclnil, avsak on to den ze dne odkMdal. Zatim si ale prohlizel lidi ve sve obci a zapis oddaloval, prohlizel si je stale pronikaveji a stale vice to odsunoval — az mu dali najevo, ze by uz nemel dele otalet. Sel tedy a zapsal do kroniky desatero pfikcizcinf. SEDM VKD Kdyz rabi Suiolko nastoupil svuj urad v Mlkulovg, kftza] i)rvafcli siuhii .sobot o sedmi svetsk^ch vedach. Clonov6 ol)C(! byli timto zvlastnlm nametem tj^den od t^dne stiilu vice iidiveni, nikdo se vsak cadika netroufl zeptat. Osmelio sabatu Smelke fekl: „Dlouho jsem nechcipal slova kazalole Salomouna: ,Lepe poslouchat hubovknl mudrce, nez kdo nasIouchS zpgvu blaznu.' Proc tu nestojl: ,neZ zp6vu blfiznu'? Ale smysl je tento: Je dobr§ pop?at sluchu varovani mudrce, ktery vyslechl a pochopil 7.|)(:iv blfiznil, to jest sedm svetsk^ch v6d, kter6 jsou pfed \)i)il naukou jen pisnl blfizna. Nebof ka2d6mu jin6mu Clo\( ku mohou svetsti mudrci fici: ,Jen si haft na^e vMy, ty, kiei'^ jsi jejich sladkosti neokusil. Kdybys ji ochutnal, nec 111 id bys uz nic jlneho znat.' Kdo se ale sedmi vedaml •/.iltyval, prosel je skrz naskrz a volS: .Marnost nad mariiosll', aby se nakonec rozhodl pro Toru, toho nebude iiikdo podezirat ze 121." MODl.Tc! SE A MESIAS Prvnl den noveho roku pfi§el irtliiou rabi Smelke pfed zatroubemm na sofar do modliii^ljuy a plakal: „Beda, Pane sv6ta, vgechen lid k tob6 voIA, • ill' CO je nam platn^ jeho nSfek, kdy2 ka2df m4 na mysli |(.'ii sv6 potfeby a ne exil tv§ sechiny." Na druh}^ den svitku pi'-isel zase pfed zatroubenim a fekl: „V prvni knlze :;!nnuclove stojl: ,Proc si ani dnes ani vcera nepfi§el syn llsiiiriv pro svAj cld6b?' Proc nepfigel krfil Mesifig ani vcera, v prviif (Ion iiovelio roku, ani dnes, v druh^' den noveiii) rukiiV Acli, (liH!:; |nk() v('^<• vSlchiil pfilomiii i)ropiikli v plac n HnZily In NIOVH opnkoviil /. hiiiuhky vl,r;lnilio srdce. Mezi nlml liyl i <<"i iHihiHy n v.i/.dny niii.>.. V tu chvili se obratil A iltJhn /, iift| fip'i'"" ^ '''' vsoch Ijdi v te chvili nejjvlce ntlliivnl n (III mill f^iiu'lkolio. l'f; by na ncm zpozovoval jakskoU znSmky svaKisll — vv'.dyf iiiol od iiiiini modlilby nz do vecera poMd M|)()iifilii i)i'rt(;ri V ?5((iiku, Niikonric so lio /.optal, co vlasine priJt4 (Inn (tnirt, ..Mon nn|v. iioftonoi.^Sf rlniioslf,'' I'ckl rabi AbJ'iJlMtB, „|H inyll nrtdolit, nhy na iicni noulpsl ani ten BijWinll '/JiylnH ]iilln, /i Inko cLslonf a cideni vsech pflbopft, ihv Nf nil nliHi MCMi.sadll lez." K(1v7, no >.i\k vr.illl donui a sdelil Smelkemu, co videl a :.lvft(il, h!kl Mjii labi: „Tecr vi§, co jsi chtel vedet." P()KU,^ENl Rabi Smelke byl tfizan: „Proc se tolik oslavnje obetovdnf Izaka? Dosahl-li nSs otec Abraham ji2 tehdy i.ik vysokeho stupne svatosti — jak'p' zazrak, ze ihned i.plnil, CO po nem. Buh pozadoval?" i'abi odpovedel: „Kdy2 je clovek pokousen, ztrficl vsechny ^;v6 stupne i svou svatost. Pfed tvaf pokousejiciho pfed: iii|iiije vysvlecen ze vseho, ceho doposud dosahl." V Kilmudu (Nidda 31). SMELKE Z MIKULOVA SMELKE Z MIKULOVA 216 217 V I RADSI NE Rabi Smelke jednou fekl: „Kdybych m61 volbu, radgji bych nechtgl zemfit. Nebof v pfistim svetS nejsou Strasne dni, a co si lidska duse pocne bez dni soudu." NA§E POKOLI'Nt Rabi Smelke byl tSzan: „Mnozi mohou jen stiiii uvofit, i.e by se Mesias znenadani objevil v nasem uboh6m stolotl. A jak bychom my mohli zpusobit to, co se nepodafllo ani tannajum a amorajum,^ pokolenim moudrosli, a pokoJonIra, kterS nfisledovala po nich?" Cadik odpuvCdei: „Krc11ovske vojsko dlouho oblehalo jedno opcvnftnfi m6sto. ProU pevnosti postupovaiy skupiny, vybaven6 vScrni driihy •/brani' a veden6 sk'v'elymi vojevudci, a iiakoiiof; )i dobyly. A polom pfiSli nSmezdnf delTiici, aby od.slranlli nosinffn6 iinio?,slvi trosek a uvolnili tak prostor \)'o stavhu nov61io kialovskoho palcice. A ti delnici, to je naSe pokolenl." STESTl ZLODEJO K Ra§iho v^kladu: „Tomu, kdo slysei na hofe Sinaj ,Nepokrades', a presto sel a kradl, bude provrtdno ucho," poznamenal rabi Smelke: „Dfive, nez Buh vydal na Sinaji sva pfikazani, dSvali si iide na svuj majetek dobry pozor, aby Jim ho nikdo neukradl. A ponevadz to zlodgji vedeli, nezkouseli krast. Pote vsak, co Bilh fekl ,Nepokrades', zacalo femeslo zlodgjfl vzkvetat, protoze se llde citili zabezpeceni." BRATfil U rabi Smelkeho byl jednou na navsteve Jeho bratr rabi Pinchas, rav z Frankfurtu. Rabi Smelke zil vzdy na!iejv^.*j stCTdrnf;; a tecT ve st&fl sngdl denne jen nekolik soust a vypll k nim dou§ek vody. Kdy2 to zpozoroval rabi Pinchas, ktci"^ se s nliii vhlt'.l pojjrve po mnoha letech, fekl mu: „Jsou dva bralPi /. jcdnnlio olce a jedn>'! matky. Ten prvnl leve a clilaslii jaku dobylce, druh^ se podoba andeiu Hospodinovu, nepoLfebuje ani jist ani pit a vycliutnavS jen lesk paprsku sechiny." Rabi Smelke odvetil: „Jsou dva bratfi z jednoho otce a jedne matky. Prvni se 1 Zidovsti uCltele, jejichi nauka se stala zSkladem mlsny a gemary. IMMIOI),') velekngzi, druh^ je obycejny clov6k. Veleknez jl, I Id, •/.() ji, patfl k obgti, ktera snima z obycejn6ho cloveka hhCh." I'l.AVliA PO DUNAJI Vypvavi se: „V cisafskem zamka se i.iilv /.le pikle proti Zidiira. Rabi Smelke odjel se svym /Ak(!ni Mosem Lebem Sasovsk'^m do Vidne, aby ty hanebne lilAiiy zmafil. Jenze po Dunaji sly prave ledy a feka byla |ii)ki-yta krami a tfistl. Ti dva tedy nastoupili do male iiid'ky, ktera tak tak unesia dva muze, postaviii se v ni II I'll)! Smelke zanotoval pisen, kterou Zide zpivali u RSkoMivoho more. Sasovsky lio doprovazel svym mohutnym ba•.(;iii. A tak lodicka pomalu, ale jiste proplouvala mezi ledy VG Vidni se na bfehu sebShli Iide, koukali s otevfenou piisoii a brzy se zprava o dvou zazracny'ch plavcich rozkMkhi po celem mestg. Jeste tehoz dne pfijala cisafovna •'linolkeho a vyslenbla bo." AMMN K P()?,l';nNANl K(.\y?. cilil, ?.(• sinrl se blizT, fekl inbl .SiiKilkd Hvyni cliafildi'iiii: „A>. dosiul jsem to nec!itel vypi'^vrtl, iiln iiyiit iniiitlin, dokud ji; \()!\\() (-as. Vi'te ze JBtiiii vKdy (II)MI O IO, nliycb po^.i-'linrmf ilkal na miste, . k i » )• iifllomHii iinkdci, kdo l)y odpovijdel ,Amen'. Nebof pofcBliiiflnliii un ri)(l1 (iiidftl, j(!lio/. bytost se dovrsuje teprve lliiiln fijiiiiii IiKhiou na cest6 jsem vykonal svou telesnou imli'cliii n mnyl jsem si race u pramene. Chtgl jsem vynlovll ijo/.olinuni, ale nebyl tam nikdo, kdo by odpovedel. Krnoiitil jsem se, a kdyz jsem vzhledl, vsiml jsem si, ze v(!(ll() rane stoji dva muzi. Vyslovil jsem pozehnfini a oni odpovedgli ,Amen' s velikou sladkosti. Chtgl jsem si prohlednout lepe Jejich majestStni zjevy, ale spatfil jsem uz jen oblak, ktery je odnasel." ';AMUEL0VA DUSE Vzpfimen^^ na sve vysoke zidli svolal rabi Smelke kolem sebe sve z^ky — jeho oblicej byl Jasny a oci nezakalene jako vzdy — a fekl Jim: „Vezte, ze dnesnl den je dnem ma smrti." Rozplakali se, on vsak je SMELKE Z MIKULOVA 218 SMELKE Z MIKULOVA 219 I 1 V Me ceste k chasidismu v. r. 1917 proIiMslI Bubei', y.o chasidske ucenf Ize slirnout do jedine v6ty: „lyl zachovan zivotu, anebo: kdyby byl truchlil, ze Mill nebylo pfano svou lasku k Bohu prokazat skutecMvm vykonam'm one obeti - v obou pfipadech by nebyl V /kousce obstal. Abraham se vsak radoval - jak mozno bedlivym sliidicm Pisma zjistiti - , ze nyni, kdyz mu Buh nafizuje, iiliy syna usetfil, je mu pfano vykonanim i tohoto iiovcho rozkazu boziho pfinesti Bohu jeste vetsi obet, lie/jakou by bylo byvalo obetovani Izaka. Byl-li totiz Diliotcn syna Bohu obetovati, dokazal tim, ze mu je l>tik;i/, tohoto obetovani necim jeste vyssim nez laska k (lilcli. Nyni vsak, na druhy rozkaz Bozi, nevykonava idlioto obetovani, zfika se ho, cili obetuje i toto obeto\'(iiii. jez mu pfedtim bylo tak drahe, nebot jedine jim iiiiilil prokazati svou neskonalou lasku k StvofiteH. Ale I / (cto nove obeti, kteraje prave v tom, ze se obeti .'ilka, se Abraham raduje. A to je vrchol jeho zkousky. A pro Einsteina: Ka/xle teleso skryva v sobe cosi, co je pravym opaki-iii jcho zjevnych vlastnosti. Nebot zivly, z nichz se .kladaji vsechny veci, jsou sily navzajem se potirajici; picsio vsak fizenim Stvofitelovym stavaji pospolu v jediiii(c tim, ze kazdy ten zivel se v podstate rusi potud. 255