Teocentrický kult Chafádží – Oválný chrám  Chrámy a svatyně • Svatyně uvnitř obytných domů x monumentální chrámové komplexy • Chrám = příbytek bohů ( É / bítum) • Základní trojčlenná struktura – nádvoří, antacella, cella • Od nejstarších dob stavěny na terase • Materiál – udusaná hlína, hliněné cihly sušené na slunci; příměsi písku, slámy, trusu do pojiva; dřevěné kůly, rákosové rohože • Vnější výzdoba – jednoduchá, bez oken, výklenky • Interiér – zdobené sloupy, výklenky, sochy,… • Oltáře, nádobky, nástroje, vonné oleje, vybavení pro život božstva,… • Chrámy pečlivě plánovány odpovědnými osobami – v dalších etapách zpravidla nebyly zastavovány obytnými domy Chrám jako hospodářská jednotka • Součástí chrámových komplexů - skladiště, řemeslné dílny, sýpky, kuchyně, prostory pro vzdělávání,… • Chrám zajišťuje pravdu v právních sporech, kontrola měr a vah, • Chrám jakožto vlastník rozsáhlého majetku • Podíl na ekonomice státu Gudea s plánem Ningirsuova chrámu, 22. stol. BC Uruk • Celá řada chrámů, nejvýznamnější Innanin chrám Eanna, Anův chrám Kullab - kultovní centrum od kultury obejdské (cca od konce 6. tis. BC) • Z urucké kultury zachováno mnoho – výrazné zdobení Eanny (mozaiky z klínů – Stiftmosaikgebäude) • Kullab – na terase, „bílý chrám“ = jedna z fází přestavby, nákladná kamenná budova – dovoz kamene • V RD výstavba Innanina zikkuratu • V Kassitské době (2. pol. 2.tis. BC) přestavba Eanny – fasáda z prefabrikovaných cihel – střídání božských figur • Z různých dob řada textů – nejstarší dochované (proto-klínopis) • Rozsáhlý mobiliář – nářadí, nástroje, zbraně, otisky textilií, kultovní symboly, nábytek, zlomky plastik,… • Německé archeologické výpravy (J. Jordan) British museum Uruk, detail Innanina chrámu – kassitská přestavba, 15. st. BC Asýrie • dAššur – jediný původní, částečné splynutí s některými babylonskými bohy – dle mýtu a tradice – př. Enlil svatyně v Nippuru + zikkurat v Aššuru, později přestěhován do Aššurova chrámu • dAššur – „pán bohů“, „Enlil bohů“ – současně převzal Enlilovu družku Ninlil – po dAššurovi nevýznamnějším božstvem v Asýrii • Sluneční fce i zde Šamaš – symbol sluneční kotouč – dAššur symbol okřídleného kotouče • Novoasyrská verze Enúma eliš – roli Marduka stvořitele přebírá dAššur • Ešarra („dům veškerenstva“) – hlavní kultovní centrum dAššura • od pol. 2. tis. BC vznik podvojných chrámů (Sín / Šamaš, An / Adad) • Německé archeologické výpravy (W. Andrae) – vývoj v archeologii – stratigrafické výkopy – nejlepší poznání dějin  Sochy sochy a symboly koncentrovány uvnitř chrámů – symbolizace boží přítomnosti antropomorfní sochou či obrazem • Procedury se sochami – výroba, omývání, šacení, krmení, zpěv • Odcizení soch cizí armádou – odchod božstva z vlastní vůle, nikoliv násilný odchod  Obřady a rituály • Obřady doprovázeny hudbou, zpěvem, recitací hymnů,… • Vždy jen pověřený kněz či kněžka • Obřady buď před chrámem nebo v největší chrámové místnosti, zřídka v nejsvětější místnosti • V rámci rituálů sochy / bohové opouštěli svatyni a vydávali se na pouť – do jiné svatyně 2100-1800 BC  Personál • Kultický personál – hierarchie, kněží zajišťují styk s bohy, zajištění kultu, péče o bohy / sochy; s vývojem narůstá množství specializací v rámci kultu jak u kněží, tak u kněžek Kněží - EN – nejstarší titul velekněze (z Uruku) – primární zodpovědnost za úrodu a obživu společně s velekněžkou NIN – ve 3. tis. přetvoření - v raném sumerském období splývá funkce panovníka a hlavního kněze - velekněz (ve straších obdobích panovník) + hl. chrámový administrátor SANGA / šangú - vykladači božích znamení – bárú, zaklínači – ášipu, kneží naříkači, kněží zpěváci, hudebníci - sumerské období – kněží bez vousů a holohlaví, jednoduché roucho - postupně dlouhý vous i vlasy, „turban“, v mladších obdobích bohatě zdobený oděv Kněžky - NIN viz kněží EN - nejvíce informací ze starobabylonského období, „nevěsty boha“, ženské kláštery, zákonné povinnosti i tresty pro kněžky, statut kněžky zaručoval určitá společenská privilegia Asyrský kněz Neo-sumerský kněz - kněžka EN / NIN.DINGIR / éntum – nejvyšší kněžky – nevěsty boha, často dcery panovníků (př. Dcera Sargona Akkadského Encheduana), do úřadu si odnášely věno, nesměla mít potomky - kněžka LUKUR / nadítum – nesměla rodit děti, nicméně mohla adoptovat a mít manžela, kultická fce nejasná, obstarávání naturálních dávek pro chrám - kněžka NU.GIG / qadištum – chrámová prostitutka, nevěstka • Pomocný personál zahradníci, kuchaři, hospodářské funkce, rybáři, pracovníci na kanálech, inspektoři v chrámové správě, poslové, pastevci, cukráři, řemeslníci všeho druhu (hrnčíř, výrobce rákosových rohoží, tesař, kovář,…), lidé na okraji společnosti, vdovy, sirotci,…  Zikkuraty • (akk.) zaqāru = vyčnívat, tyčit se - > ziqquarratu = „chrámová věž“, „vrchol hory“ • od 3.tis. BC – nejprve 3 stupně, od 2.tis. až 7 stupňů • D¥r Kurigalzu, Aššur, Ninive, Ur, Eridu, … • Babylon – Etemenanki při chrámu Esagila (Marduk), Třída procesí od chrámu k městským hradbám a Ištařině bráně – glazované obklady, základna zikkuratu snad až 92m • Na vrcholu snad svatyně, pravděpodobně obložená barevnými glazovanými cihlami, symbolika propojení nebes a země, kněz spravující svatyni na vrcholu má k nebesům nejblíže Pieter Bruegel – The Tower of Babel (1563) Dúr Kurigalzu; 14.-12. stol BC Ur - 22.-21.stol BC • Moderní dostavba • Rekonstrukce Maurice Bardin (1936) Babylon