Antropocentrický kult • Rituály k uspokojení člověka - věřícího • Theurgie  Předvídání budoucnosti – věštebné praktiky = divinace - inspirovaná divinace – boží poselství přes prostředníka - deduktivní – vyvozování na základě znamení  Magické praktiky - snaha o potlačení zla, projev pozitivních účinků – bílá magie – textové doklady - praktiky s cílem škodit – černá magie, čarodějnictví (akk. kišpu) – bez textových dokladů Deduktivní divinace • Věštebné praktiky na základě znamení • Pověřené osoby – bárú – vykladač znamení, ášipu – kněz zaklínač, asú – lékař, šá´ilu – tazatel – neměli nadpřirozené schopnosti, odborníci, někdy zvláštní odění do zvířecí kůže (často rybí) • Prosby k Adadovi a Šamašovi • Věštebná literatura – seznamy omin - nejvíce 2. a 1. tis. BC • Pro zrušení a předejití omin používány magické praktiky a zaklínání  Věštění z vnitřností zvířat (extispicium) – nejčastěji z ovčích jater (haruspicium, hepatoskopie), plic, střev – předcházel dotaz k Adadovi nebo Šamašovi - > „vepsání“ věštby do orgánů  Věštby z letu ptáků  Věštění z oleje  Věštění z kouře kadidelnice  Astronomické úkazy – pohyby těles (zejm. Venuše, Slunce , Měsíc), meteorologické úkazy  Diagnostická omina cestou k nemocnému („když jde zaklínač k domu nemocného“)  Věštby z gravidity, potratů, anomálií novorozenců (u lidí i zvířat) – sbírka omin „Šumma izbu“(Jestliže narozené) – velice často vliv na osud státu  Věštby ze snů a výklady snů • Omina pouze v akkadštině, v sumerštině nemáme dokumentaci, ale víme, že byla běžnou praxí • Dvě části: 1. protáze – podmínka, předvětí 2. apodoze – předpověď • Božstvo projevuje svoji vůli použitými prostředky – může formovat olej ve vodě, kouř, ovlivňuje polohu vnitřností atd… - člověk – znalec je tedy pouze vykladačem daných znamení – nemá nadpřirozenou či kouzelnou moc Ovčí játra, Starobabylonské obd., Sippar, British museum Magie • Ohrožení – démony (rábisu), duchy zemřelých, černou magií / čarodějnictvím, porušením tabu … Zlí démoni • Utukku – samostatná sbírka zaříkání utukku lemnútu • Sebítu / Sebettu / Sedmibožstvo – 7 démonů, 7 mocných božstev • Lamaštu • Litû, lilítu, arad-lilí – větrné bytosti • Pazúzu – mmj. personifikace chladného SV větru • GIDIM / Etemmu – duch zemřelého člověka – škodící • Gallú – podsvětní démoni Dobří démoni • Šédu – „životní síla“ • LAMA / Lamassu – strážný duch Podoba démonů – nejčastěji zvířecí kombinace, či kombinace člověk-zvíře • Základní ochrana – amulety, ochranné předměty, zaříkání, naklonění božstva na svou stranu oběťmi a úlitbami Lamassu Pazuzu; 1.tis. BC Lamaštu, 800 BC • Magické úkony jako prevence proti démonům či akutní zásah při zjevném problému – často zdravotním, psychickém • Odvrácení nepříznivých účinků čarodějnictví – např. uhranutí (amulety proti „zlému oku“); napravení hříšných činů - > připouštění lidského pochybení v podobě hříchu (druh nemoci) • Původ nemoci často přisuzován démonům – magie úzce propojena s lékařstvím • asú (lékař) x ášipu (kněz, zaklínač, znalec lékařských praktik) • Zaklínání od RD, ze sumerštiny a akk. pořizovány přepisy do dalších jazyků (chetitština, churritština, elamština,…) • Magické rituály ve spojení s Enkim a Mardukem • Rituály určené pouze pro krále – odvrácení hrozby plynoucí z omina – Asýrie – role „zástupného krále“ • Rituální čistota – zajištěna vodou, ohněm, vůní, zvukem Raně dynastické období – úlitba bohům Sbírky zaklínání • Šurpu – „hořící“ – proti neznámému přečinu proti bohům nebo při neznámé příčině neštěstí • Maqlú – „spálení“ – noční obřady při podezření z čarodějného uřknutí • Namburbu – odvrácení předpovězeného zla – série rituálů Ochranné božstvo Lama; Ur III – období Isin-Larsa Postava oděná do rybí kůže, Nimrud, 9. stol. BC • Patronkou lékařství - bohyně Gula (zvířecí atribut – pes) • Základní léčitelské praktiky od pravěku – byliny, masti, voda, léčebné kameny, … - dnes těžko rekonstruovatelné – dnes neznámé rostliny (klimatem • „Ruka boha“ / „Ruka ducha“ • Sbírka omin „Enúma ana bít marsi ášipu illiku“ – Když jde zaklínač do domu nemocného – bez předpisů léčby – pouze diagnóza a prognóza („uzdraví se“ – „zemře“) – popis pacientova těla, chování, příznaků nemoci • běžné příčiny onemocnění bez působení vedlejších sil – úraz, kousnutí, prochladnutí, spálení, nadměrná konzumace jídla, alkoholu, viditelní parazité,… • někdy spojitost konkrétního boha s konkrétními obtížemi – př. Šamaš má pole působnosti v oblasti kyčlí, kolenou, penisu; Adad figuruje ve výrocích obsahujících tmavou barvu (tmavou, černou krev) • Démoni – spojitost se „zvuky“ v těle, kožní nemoci, psychické problémy, nemoci dětí,… Magie a lékařství Gula; 700-600 BC British museum • Démoni – spojitost se „zvuky“ v těle, kožní nemoci, psychické problémy, nemoci dětí,… • čarodějnictví – bolesti všeho druhu, noční můry, psychické problémy, impotence, strach, nechutenství,… • Terapeutická léčba – farmaceutická (rostliny, části těl zvířat, minerály, produkty zvířecí i lidské…), mechanická (operace), psychosomatická („předpisy pro zaklínače“) • Smrtelné prognózy – zjevné projevy – zejména tmavá krev, množství ztráty krve, poranění stehen, břicha spojené se zvracením, nepřijímání potravy, nepravidelný pulz,… • Smrtelné prognózy zakončeny stručně – GAM – „zemře“ – pravděpodobně léčba nepostupovala – jen rituál pro odvrácení démona, aby neškodil dál • Smrt nevyhnutelná - nelze ji ovlivnit (ani člověk, ani bůh) : „člověka, kterého nedostihla smrt, bohyně-matka ještě nezrodila!“ (Gilg.) • Literární tématika – hledání věčného života: „Život, který hledáš nenalezneš. Když bozi stvořili lidstvo, smrt lidstvu dali v úděl, život však do svých rukou si vzali.“ (Gilg.) • Podsvětí – zajištění lepší existence duše - kult předků – snaha zabránit návratu zemřelých, kteří mohli škodit Pravděpodobně Ereškigal či Ištar; Starobabylonské obd. • S magií a zaklínáními úzce spojeny modlitby • Modlitby věštců pro jasný výsledek věštby • „slova pronášená se zdviženou rukou“ – modlitbu pronáší sám prosebník, nikoliv kněz – odvrácení božího hněvu • Modlitby k rozhněvanému bohu – dlouhé literární skladby založené na otázce lidského hříchu a utrpení zapříčiněné odvrácením boží náklonnosti – otázka odpuštění a nápravy – vede k otázkám o trpícím spravedlivém – „Chci chválit pána moudrosti“ (Ludlul bél néméqi) • Neodůvodněná ztráta boží přízně - > pochyby o bozích, polemika nad smyslem života Sumerští věřící, uctívači (ED Period)