Elam • Hlavní historická střediska: Súsy, Anšan • Nejstarší doklady z doby obejdské kultury - největší rozmach státu 19.-17. stol. BC 13.-12. stol. BC • Elamský název země Halamti, Hatami, Haltamti • Hlavní zdroj informací k elamskému státu z královských nápisů; o náboženství téměř žádné elamské texty – jména božstev z akkadských pramenů • Jeden z nejstarších elamských pramenů – smlouva mezi elamským panovníkem Hitou a akkadským Narám-Sínem (23. stol. BC) Náboženská praxe • Značná podoba s Mezopotámií – antropomorfizace božstev; božská pokrývka hlavy s rohy • Charakteristický prvek u bohů i lidí – dlouhý sepnutý cop Elam • Božstvo má „charisma“ – kiden/kiten – ochranný charakter – panovník je božskou reprezentací božského charisma • „tabu emblém“ – zhmotněný kiten v chrámu • Chrámy – na plošině, pravé dveře falešné, levé skutečné • zikkuraty se svatyní; v nejstarších dobách posvátné hájky – svatyně v přírodě Kněží • Nejvyšší a hlavní správce – panovník • Velekněz – řádově pod panovníkem • Šatin/šaten – řadové kněžstvo (nazí s parukou); kněžky pravděpodobně stejné postavení jako muži v celém chrámu • Praxí výklad z vnitřností • Důležitá rituální čistota – zvláštní očistné rituály pro kněží (rituál šít šamši) – užívány zvláštní nádoby pithos zasazené do země • Provozována procesí bohů při obřadech Dúr Untaš / dnešní Čoga Zanbil (město založeno ve 13. stol BC) Úlomek s pečetí Súsy, cca 3300 – 3100 BC První božstva • Šímut – „mocný herold“ – podsvětní božstvo, manželka Manzát • Manzát – bélet áli (akk.) = paní města, mateřská bohyně Ze smlouvy mezi Akkadem a Elamem známo 37 božských jmen: • Pinenkir – bohyně lásky, ochránkyně těhotných žen – varianta mezopotamské Ištar • Kiririša – velká bohyně, paní (možná = Pinenkir – nejasná souvislost – P. časem tabuizována); možná samostatná bohyně – paní nebes, matka bohů, bohyně boje -> na prvním místě ve výčtu bohyně – matriarchát • Humban – „nejvyšší z bohů“, „pán nebes“, přirovnáván k Enlilovi • Napiriša / Napruša – „velký bůh“ – přirovnáván k Eovi, manžel Kiririši • Inšušinak (akk. „pán Sús“) – přirovnáván k Ninurtovi Hlavní elamská triáda: Napiriša, Kiririša, Inšušinak Elamské božstvo, poč. 2. tis. BC Elamský uctívač, 12. stol. BC, Súsy Náboženské svátky • Gušum / Gušun – podzimní slavnosti spojené s „paní hlavního města“ – uctění staré matky bohů; časem přeneseno na Pinenkir a Kiririšu • Tuga – oslava tekoucích obětí ( v květnu) – oběti beranů – značný význam krve – doloženy oltáře s odtokovými kanálky Ugarit / Ras Šamra • Nejstarší osídlení už v neolitu (sídliště) • Největší rozkvět – metropolitní charakter – 1500 – 1200 BC • Pahorek opuštěn na počátku 12. stol. BC (poslední panovník Chammurapi) • Písemné doklady v mnoha jazycích – hlavně ugaritština - > zapisována hláskovým klínopisem • Nejvyšší společenské struktury: – KRÁL (mlk) – nejvyšší společenské postavení, prostředník mezi božstvy a královstvím – Královna (mlkt) – značná soběstačnost, zejména ekonomická, udržování dobrých zahraničních kontaktů – KNĚŽÍ – 2 „kasty“ – kněží (khnm) a věštci (qdšm) – vedeni veleknězem (rb khnm) „Baal blesku“ 15.-13. stol. BC, Ras Šamra „Strom života“; Nimrud (Asýrie); 9. stol. BC • Dochovány 2 chrámy • Baalův chrám („dům Baala Ugaritského“) – nalezeny stély – 3 části chrámu – předsíň, antacella, cella; schodiště na vrchol; pravděpodobně měl chrám věž; nález kotev • Daganův chrám – není jisté, zda patřil Daganovi; struktura podobná Baalovu • Péče o bohy podobná jako v Mezopotámii – tradiční oběti – býk, ovce, jalovice, ptáci, víno, olej, med, obilí,… • Běžná praxe v deduktivní divinaci – Věštění z vnitřností – haruspicium – modely jater s ugaritským klínopisem – izbu – věštby z anomálií novorozenců • Bílá magie také běžná – př. zaříkání proti hadímu uštknutí, magické rady na léčbu, … Ugaritský panteon a mytologie • ilib – bůh otců – v mytologii prakticky nefiguruje, pouze v kultické oblasti • El (il) – „král“, „stvořitel stvořeného“, božský patron králů – v kultických seznamech nejvýše, hlavou panteonu (EL = v semitských jazycích apelativum – bůh) • Ašera – Elova družka – stvořitelka bohů, přímluvkyně, paní moře – společně s Elem zodpovědná za teogonii • Dagan – v ugaritské mytologii pouze okrajové místo, původ božstva i jména nejasný • Baal – v ugaritské mytologii nejaktivnější; atmosférické božstvo – bůh bouře, ovládá blesky, deště, větry, …; napříč západosemitským světem; o stupeň níže než El • Anat – Baalova družka, pomocnice a přímluvkyně; bohyně lásky, lovu, boje • Jam – vládce vodstva nad i pod zemí (akvatické božstvo), miláček Ela; zoomorfní bytost – had s ocasem ryby • Mót – figuruje pouze v mytologii – nebyl lidmi uctíván, představuje smrt, sídlí v bahnitém podsvětí • Aštar – androgynní božstvo, v Baalovském mýtu jeden ze zájemců o trůn • Rešef / Rašap – bůh podsvětí, války, nemocí • Kotar – řemeslník – vyrábí zbraně pro Baala, protějšek Enkiho, spojován s Memfisem a Krétou (Kaftor) • Šapš – sluneční bohyně – v Baalovském mýtu stojí po boku Anat Baal-Hadad, 19.-18. stol. BC Baalův cyklus • Nejrozsáhlejší ugaritský text – 6 tabulek (zachováno pouze cca 50 % textu) • Členění do 3 oddílů: I. Baal a Jam – setkání bohů a první souboj II. Stavba Baalova domu - upevnění moci III. Baal a Mót – personifikace smrti, truchlení nad Baalem, znovuoživení Interpretace mýtu: • Reflexe přírodních jevů • Politická symbolika • Symbolika kosmogonie – stvoření světa zápasem se silami chaosu