r\rthur Danto Svi:r ~!hliilyl odkaz k zrcadleni bude privive tim pot'ouchlfm protipiikladem, nebot' jednim z likold teorie, krom toho, i c nim pomihi rozlikterf uiijc, abp ruto teorii vyvratil. On ji dm ale naopak ilustruje. Sit umkni od ostatnich veci, spotiva v tom, ie umi-ni umoihuje. Nud-li nas vSak tato teorlc klas~hkovat~cadfovt'odra~jako umeni, Glaukhn a jcho druzi soma vedtli, co jc a co nrni umgni: jinak by prozrazuje dm sama srou nedostatetnost: ,,bft imitaci" jako posta- se nenechali svest zrcadlovj~miodrazy tujiei podminka pro ,,bft umhim" prosti ncobstoji.AvSak moini prive proto, ie se v lascch S6kratov);chi dobach pozdtjiich umilci napodobovanim defacto zabjvali, zlistaly nedostatky teto tcorie bcz poviimnuti a?. do v).ndezu fotografic.Jakmilc vSak byla rnirntkix odmitnuta coby postatujici podminka, byla rychle zavriena i jako podminka nutna. Od usp6cl1u Kandinskiho se ~iumedckivlastnos- Pi.cdpoNidejrne, ie sc objev cele nove ttidy um6leckfch del pod malby ocitly natolik na periferii kritickeho zijmu, ie ngkteri dila dobi objevu cele novt tiidy faktli, tedy nEtemu, co si iada teorepfeiila spiSe navzdory timto sv);rnctnostcm, jejichi dokonalost tick6 vysvitlcni. Ve vede, tak jako jindr, lasto pfizpdsobujerne byla kdysi vclebena jako esence umeni, a byla mAem degradovina novi fakta sta+n tcorum prostiednictvim pomocnfch hypotkz. na pouh; ilustrace. coi je prominutelny konzervativismus,pokud povaiuicme danou V sokratovskt debate sc samoziejme ptedpoklidi, i e anal!- teorii za ptilii hodnotnou, nei ahychom ji rovnou hodili pfcs pazovany pojem vjichni jeji litastnici dobfe znaji, protoic jejim ci- lubu. Teorie umeni jako imitace VI) je, pokud se nad N trochu lem je psiadit definujicirermin k b6inP u5ivantmu x+razu, a zkouS- zamy~lirne,ncohytejnt piesvtduvou teorii vysvetlnjici velke mnoika adekvatuosu by mEla spotivat v poukazu na to, i e prvni termin stvi jenl ~kajicichse tvorby i hodnoceni umfleck~chdil, krcrk analyzujc a vztahujc se na vSechnp a pouze ty veci, ktere jsou spriv- do reto sloiite ohlasti piinaSi piekvapiq', tad. Navic je vclmi iedn6 oznateny vj.rnzem druhj.m. Navzdory znimimu ,,vim, ie nic noduche brinit ji prou mnoha udajnjm protipfiklad6m takovfmi ne~frn''museli tedp S6kratovi posluchati vedtt, co je urnEd, privi. pomocnpmi hpotezami, jako i e uni6lcc, kte* se od napodoby tak jako vedili, co se jim h i , a teorie umini, zde povaiovani za odklonil,je perverzni,neschopny nebo Silenf.Neschopnost, podvare;il~oudcfici pojmu ,,urn;#, by tcdy lidem moc nepomohla roz- dPni ti hlbznovstvi jsou ovjem testovatelnt hypotkzy. P?edstavmc poznat piipady jejho uiid. Jcjich *chozi schopnost rozeznat umi- si tedy, ie testy prokaiou, i e tyto hypotkzy jsou nespravnt, te naie ni je privk dm, tim se mi adekvatnost teorie testovat, a problem teorie,kterou jii nclze zachrinit, tuusi byt nahrazena a ie se vypmcuspotiva pouze v explikaci tuho, co jii vicli. Jc to priv; naie uiivini jc novi teorie, krcri z toho, co vysvttlovala ta ptedchozi,zachovavSe, tohoto pojmu, jei m i teorie udajn; podchytit. Mtli hychorn bft co rnSir, ale qsvetli take dosud nevysvttleni fakta. Uvaiujeme-ti schopni, jak se nedivno vyjidtil jeden autor, ,,oddelit ty objekty, dmto zplisobem, mdicme prczentovat urtitt epizodv v dPjin6ch ktere jsou umileckymi dil!; od tech, ktere jimi nejsou I...] nebot' umtni podobnt jako jiste cpizodyv dejinkh vEdy, v nichi dochazi vime, jak spravne uiivat slovo ,umkni' a v);raz ,um:lecke &lo'". ke zment paradigmatu a Ldy odmitnuti zavirat oli pied urtikjmi Teorie se z tohoto pohledu podohaji zrcadloqh odrazlim v pojcd fakt):tistetne zplisobene ptcdpojatosd, zqkem ti vlasulimizajmy, S6kratovC,nebot' odhaluji to, co jli vime; jsou nadbytetnfm od- vych&ziz toho, i c d0bi.e potvrzeni neb0 alespoh iiroce piijimana teorie je natolik ohroiena, ie vSe, co divalo smysl, se hrouti. Takovk epizody se zataly objevovat s nastupcm postimpresionisnlu v rnaliistvi. 7- hlediska picvladajici ~melecketeorie r1)je hplomoine ptijmout nanejv+ jako ncpovedene umeni: dternativou hylo oznatit je za nejapni icrt); pokusy o sehczviditclneni ncbo vizuilni projcy zachvatli fiilcnbtvi.Na to, aby mohly byt pfijaty 97 Arthur D~nto SVI..TII~IF.NI jako umini rovnocenne 1'rome"neki Pint (o LandseerovP jeleno- ie se nqcdni o nipodobu, nebot' zamcrem rozhodne nebyl iidn? vi nemluvf), nernuselo dojit ani tak k pievratne zmin; vkusu, Ham. Logicky by to odpovidalo tomu, kdybychom na perfektnt jako spiS k teoretickkmu piehodnoccni zcela zasadniho razu, liter& padPlanou dolarovou bankovku natiskli napis ,,toto neni lcgalni zahrnoralo nejen uznini tPchto objektfi za umini, ale take zdfi- platidlo", takie by esledn? objekt (padelek s popiskou) znemoiraznEni nov$ch vfznamn9ch rysfi jii uznanqch um6leckfch di.1, nil, aby by1 kdokoli oklarnin. Ncjdc o klamavou dolarovou bankrei-m muse1bqt n y i pfiznan status umini na zcela jintm zakla- kovku, aviak to, i e neklamc, ti? automaticky neznamena, i e jde di. V dfisledku piijeti ttto nove teorie doglo nejen k akccptovani o bankovku pravou. Zaujima nave otevfeni. pole mezi r e h f m i postimpresionistick+ch obrazu jako um6leck.jch di.1, ale i k p?e- objekty a reilnfmi duplikity reilnqch objektu.Je to ,,neduplikit", stthovani finj.ch objek6i (masek,zbrani atd.) z antropologickqch chccme-li na to mit slovo, no+ ptirfistek do svcta. Yan Goghovi muzei (a vSclijakj.ch dalSich mist) do mnsi~sdcs bbrauxatfs,anii by - ledhi 6rt1mborse tak v dfisledku jistfch ncpiehlidnuteln$ch zkrescoi sc dalo otekivat, nebot' kriteriem pn, pfijeti nave teorie je, i e leni stavaji neduplikatem skutetn9ch jedliku brambor. (1protoie zachova vSe, co vysvCtlovala teoric starii - se cokoli muselo z mn- tito jedlici nejsou duplikity daliich jedliku brambor, van Goghfiv se'es dc.rbpur<.snrf.i stihovat vcn (i kdyi v nich probchly jiste vnitini obraz, coby neimitace, ma stcjni. pravo nazfvat sc realnfm objekpfesuny mezi --stavnimi plochami a depozitaii). Bezpoi-et rodi- tem jako jrho pfedpokladana piedloha. Prostfcdnicm'm teto teoric l?ch mluveich si ve s j ~ hpfedm6stsk9ch domcich nad krbovou VR) se umelecki dila vratila zpPt do splcti veci, odkud je s6kraiimsu povesilo nepfeberne mnoistvi replik paradipatickfch pti- tovska teorie chtPla whostit: nejsou-li skutei-nPjSinei to, co \?-- kladfi ilustrujicich pojem ,,umClcckk dilo", ktere bv jejich edvar- n6fi tesaf,pfincjmeniim nejsou skutetna men:. Postimpresioniste dovskfm p i e d k h piivodily zichvat jazykove mr&ice. dosihli vit6zsn.i na poli ontologie. Jisti i e zjednoduSuji, kdyi mluvim o jedne teorii: historicky Dila, ktcra nis obklopuji dnes, musime chapat skrze TR. Roy jich bylo vicc, ale neni nezajimavk, i e viechny byly vicemen6 de- Lchtcnstcin napfiklad maluje komiksovC strip!, i kdyi jsou t?i a? finoviny v pojmech TI. Rozmanitost dijin umeni musi ustoupit ttyil metry vysoke. Jedna se o komiksvvP obrizkv znimk z bulpotfebim logickeho vfkladu, takie se budu nrifit, jako by existo- varniho dsku,pornern6 vPmC pfevcdme do obiich rozmed. Privi. vala pouze jedini nastupkyne TI,piii-em?tuto historickou neprav- tyto rozmery zde vSak hraji roli. Zrutnj. grafik mliie v y j t Madonn du i-istern: wkompenzuji tim, ie vyberu tu, kteri byla skutetne kanr/i?e Rohrra na Spendliiovou hlavitku a ilovek s dobqhn zraformulovana. Dle t6to teorie nem6li bqt dop-i-niumelci chapani kem ji rozpozni; rytina Barnetta Neurmana v podobnych rozmejako nelispiSni napodobitele reilnfch nrart, ale jako usp65ni n6r- rech by vSak byla pouhou skvrnou, dilo by zmenienim zaniklo. ci m a d nojch, privP tak realn9ch jako p-nejlepSi ukizkg diiv6i- Fotografie Lichtensteinova platna bude nerozeznatelni od fotograSiho umcni, kterk byly povaioviny za v e r d imitace. Um6ni bylo fie odpovidajiciho obrazku .Ttevea Cayonu.' Fotografie vSak nekoneckoncfi jii dlouho povaiovano za n.6ri.i aktivitu (dle Vasari- zachyti rozmiry, timi se stivi pravi. tak neadekvitni reprodukci ho by1 prvnim umelcem Bfih) a postimpresionistk mi-li b+t pova- jako Eernobila rytina Botticelliho: rozmPry jsou v prvnim piipade i o v i ~za skutetnk d r c e , usilujici,slow Rogera Frye, ,,nikoli o ilu- stein: dfilciite jako barcvnost v druhkm. I,ichtensteino\y obrazi, ale o realitu". Tato teorie VR)2 umojnila zcela noj zpfisob zr tak nejsou napodobeninami, n+bri nowmi entitami, iakfmi pohledu na soutasnou i starii malbu. Hruba kresba u van Gogha by byli napiiklad obii slimici.Jasper Johns maluje naopak ohjekti u Cezanna, \ymknuti formy z kontury u Rouaulta a Dufyho, t\;u ktej c h rozmcry nehraji roli.Jcho objekty viak nemohou hft arbitriri uiiu barevnfch ploch u Gauguina a fauvistfi,to vSe lze interpretovat jako ~ z n kzpfisoby,jak upoutat pozornost k tomu, 3 [Steve Canyon je hrdina amtrick~chkomihsti z pera grafika hliltona 2 [Tcorir umeni cob? reality,] Y9 Arthur Danto SVF:~~,h!i:.\i napodoleninami, nehot' maji tupozoruhodnou vlastnost, i c jaka- kdyi ui se jcdnou staly UmtleckGm dilem je postel, nikoli iluze pokrd zam$lcna kopic kterehokoli tlenu teto ttidy objektli by se stele,takic zde nedochhzi k nitemu, co by se podobalo bolestivkmu stala automaticky tlenem teto tfidy, takie jsou tyto objekty logic- srfetu s plochou, po &mi ptiklfm dollo, i e jc Zeuxis napalil. IS&~ oqa[.ov~g9 4 '[Jnalsa !I?? -eJq a u ~ a ? ~(rapau-njm)hya!qo eqqs opqsu a? '!s aruAelspa!d -qoau !JE!?Ug e ~ o > s ~ x aLq azepa7 :fyurn!;ou a? 'orpedeuau dpq!u ;a!ms~aaunolqea~e njozTu oqau a p Lq 'xneJse7 11!u.iqsa! .iu?ls eu qeAo{euualy 'pg ur!u?urn !zau [!pzor &up??.?.n oqauy iau[aleuzazoJau qs!u po .ours !uamn !ye1 'paurn l a ~ sye! a!ny?ourn a? 'urol A ?.t!?ods nos! ? ~ a l q'npepp a~ onpg a x q e q nos!au ur!! )old 'nos! y e p ur!! '?solnu!ur A oqe! ?u!a>sssup '!usurn !~loa>a [ o ~..iu~?arual ~ a u?u a?r[lsa[ .nos! ur!uaurn saqn.1 a: 'lye3 &u~orues:I! a! !uluezodur~ -aurau .iq~a[?urnual : u a ~ e ~ d ! ~ d!>an a ~ g r neu 14qjsnur .eqsed .ur!u?urn ur!s!!eqp,h au Jaq1?.\ :n e u r ~ q o p14q Jsnruau on!^^ a2 -!qeq a? 'oupa! ? ~ d na[~?~al!$gzwauq ~ ?po nosl aJa>q' p s o q ~ s -a!>s a~ psocqoyo q ~ & u e pez orqourau mas.\o qel 'e[qoLuau rLq q u a u r n axqerq .iq ha1 psaped pa?j :iq[eur ?q~lo.no] :la,sod pard i t ~ e qpo ~u?l:!?o [alsod E A ~ Z Jaquaqxnea a(oye! ye, 'axqeq ?.%oquada~ol nos! !!JJIEZ owgv .eueqe~oda! q!! :i\~eqpo lalsod r~4oS~aquarpsneair~?ppoaz[au qe>'!!az~q~euas a ~ s > qa~ 'apaleZ po 1 1 ~ p p ool[!~a.tuol~eysur? JaI?urn hq~!ruapeye 'IJ!! - ( ? I ~ Jzur!? ' a z n ~aAqel z nydapu p d a ~ -nuau ?lso~dLLLI e a11ale4 !uau al:!pems ale '!~oq!upelqs o aru e u nqsaq eu ~ d p q'apale~ls.hossexd ! u a ~ e ~ ~ a ? da ~ l u z y qoye! -arrya?au slqo, a: 'epne~da~!sa[ .p!ue~ddI~IIAE>S:iqoponou ~ o j n e 01 a[ '?u)nr . i u a q o ~ ~ hnos! axqelq oqal a?. 'a! epAe1d 7s11urlepp a! a? 'aursrrya? oqam ra!nuz?~ns ~ u&alq 'ruawnzuoy pa?,mqo zer paurn 1 0 q ~ e kdpuy qedoeu ?old e p a i n l?q?rh noqourau e p g . { A aye!auas!dod p u s ~ a ~A ol ? a ? o ~ d:h!~od auura(!?dau urolrfd po apr~ 'as aurlajdaz E Noupoq ! u > ~ ~ ~ a q u royzyo EU dpaj aurc.%!?ez e !urep[eq !ur.iupa[qn~daupkueu.\o~rup a l rzaur aura! auruaurodez .ur!u?urn i:iq Lre~sa?d.iq q!ue 'nuol~ey;.le[?p a ~ s lqom dq IOZIJEA ued E"B1p eqJa[?um ele~syer q ~ pz as iq ;!ue '.iqzma!d z l?q?l~ha ~ ~ q e ~ q?AS>!?ez npe[q?u m!ua:&\z ur.$uqru s e1qour a ~ !dq ollr~geurJ!d .s!qeq qJ,iu?Aa:p nsoAr[ue,\n !~I?A resdr~dJ ~ Saurarntu ~ a l y' ~ p r u ~a! ‘EJOAI~oqaumq + Gyp ! o ~ pqs!upap q~!!a! . i u s ~yaqos?u,O~x z!~souloqonopoqs !!o>s IY!!lV!l .l.'$'\S ' Q U E ~ ~mqiry Arthur Dantr, S V ~ TI.\Ii:NI protichfidnk, objekt o musi bqt jisteho druhu D, aby se na nPj mohly rozumnfm zpfisobcm vztahovat. Je-li o denem tKdy D, Svtt umtni se ma ke skutetnkmu svPtu asi tak, jako se m i obec pak je o bud'to I;; anebo ne-F, ktere se vzijcmnt vylutuji. Ttida Boii k obci pozemskk. NPkterk objekty, stcjnP jako ntkteti jedinci, dvo,ic protichfidnfch pojmfi, kterk se rozumnt vztahuji na ttidu maji *hodu dvojfho obtanstvi, i kdyi navzdory TR zfistivi zi- (4D ~ ,budu nazqvat tfidou D-rclcvanm'ch predikatfi. Nezbymou sadni rozdil mezi umPleckqmi dily a realnqmi objekty. Moini to podminkou, aby objekt by1 druhu D, je, i e alespofi jeden z drojihlSili jii prvni protagonist6 T1, kteii si nejasnt uvPdomovali nereil- ce D-relevantnich protichfidnfch predikitfi se na ntj smyslupln6 nost umPni a kterk omezoval snad jen piedpoklad, i e pokud ne- vztahuje. I