Aristotelovo myšlení 1.Logika 2.Metafyzika 3.Přírodní filosofie – souvislosti s první filosofií 1. Logika •Přehled logických spisů. •Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. •Sylogismus jako nástroj usuzování – První analytiky. •Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. Přehled spisů a stručné naznačení obsahu • •1. Kategorie Categoriae Cat. Κατηγορίαι • •2. O vyjadřování De intepretatione De int. Περὶ ἑρμηνείας • •3. První analytiky Analytica priora An. pr. Πρότερα ἀναλυτικά • •4. Druhé analytiky Analytica posteriora An. post. Ἀναλυτικὰ ὕστερα • •5. Topiky Topica Top. Τοπικά • •6. O sofistických důkazech • Sophistici elenchi Soph. el. Περὶ τῶν σοφιστικῶν ἐλέγχων Přehled spisů a stručné naznačení obsahu 1.Kategorie –krátký spisek, 15 Bekkerových stran –zabývá se především „kategoriemi“ (kap. 4-9), tj. v tomto případě jednotlivými druhy či úrovněmi skutečnosti tak, jak se objevují v jazyce –dále vysvětluje některé významné pojmy – např. protiklad a protiva (kap. 10), dřívější a současný (12-13) 2.O vyjadřování –nejkratší spis – pouze 8 stran –zabývá se povahou řeči – jejím vztahem k obsahu (tj. co vyjadřuje), jejími složkami (jména, slovesa, soudy), nejjednoduššími soudy a jejich vztahy (protiklady, protivy), modálními soudy a jejich vztahy Přehled spisů a stručné naznačení obsahu 3.První analytiky –výklad sylogismu (jeho formální správnosti bez ohledu na pravdivost tvrzení), který má být prostředkem vědeckého poznání (viz An. Post.): Sylogismus je „řeč“ či „argument“ (λόγος), v němž z určitých daností nutně vyplývá něco odlišného, např.: Jestliže všichni živočichové jsou smrtelní a všichni lidé jsou živočichové, pak všichni lidé jsou smrtelní. –Aristotelova práce se sylogismem spadá do predikátové logiky; základnější výrokovou logiku systematicky rozvinuli až stoikové (viz F. Gahér, Stoická logika a sémantika) 4.Druhé analytiky –poblematika získávání nových poznatků, konkrétně „vědění“ pomocí sylogismu (zde se už požaduje, aby premisy byly pravdivé) –popis vědecké metody nebo metody výkladu získaných poznatků (nedokazatelné) –počátky poznání, důkaz a definice (a jejich vztah) v procesu poznání Přehled spisů a stručné naznačení obsahu 5.Topiky –nejrozsáhlejší z logických spisů (64 Bekkerových stran) –předmětem je dialektika, ale spíše dialektika v sókratovském než platónském smyslu – jako zkoumající živý rozhovor či řečnický souboj –obecně vzato Aristotelés zkoumá cíle, použitelnost, pravidla a postupy dialogického řešení takových problémů, které nemohou být řešeny zcela exaktně, tj. na základě nutných premis a deduktivních vyvození. Z tohoto hlediska představuje Aristotelova dialektika alternativu k vědeckému zkoumání, jež je popsáno ve Druhých analytikách. 6.O sofistických důkazech –opět krátký, 20stránkový spis –představuje doplněk k Topikám –odhaluje nekorektní postupy v argumentaci v živém dialogu, jejichž cílem je porazit v diskusi protivníka bez ohledu na snahu najít pravdu o zkoumaném předmětu Charakteristika a obecné hodnocení Aristotelovy logiky •Obsah –Logika (ἀναλυτική) jako svébytné téma. –Logika nikoli jako samostatná věda, nýbrž jako nástroj poznání. –Logika jako teorie poznání. •Historický význam –Reflexe starších metod – sofisté, Sókratés, Platón (diairesis). –Zakladatel logiky, protože: •Jako první pojal vyjadřování našeho myšlení jako předmět svébytné „vědy“. •Formy našeho myšlení vyjadřoval abstraktně (pomocí proměnných A, B, C…). Kategorie – lingvistika nebo ontologie? •Předmět spisu: •Slova (λεγόμενα) mohou být brána: –samostatně (člověk, vůl, stojí, běží) –ve spojení (vůl stojí, člověk běží). •Ve 4. kap. je výčet kategorií výslovně označen za slova bez spojení = náplň spisu. •à Jde o problematiku jazyka. •Samotná slova bez spojení nemají pravdivostní hodnotu! •Lingvistika: •Jedná se o „vypovídání“, predikaci – κατηγορεῖν. Tedy „kategorie“ = predikát (κατηγορούμενον). –S (podmět) je P (predikát). •Jednotlivé „kategorie“ pak představují druhy slov z hlediska predikace. •Jenže… Kategorie – lingvistika nebo ontologie? •Předmět spisu: •Klade se také otázka, zda predikát je v podmětu. –Např.: Eva zná Aristotelovu filosofii (tj. rozumí jí, má o ní vědění – které je v ní, v její duši). •Lze tedy rozlišit: –Co existuje pouze v něčem (v podmětu). –Co existuje samo o sobě (podmět – individuum, např. Eva). •à Jde o problém (způsobů) bytí. • •Ontologie: •Kategorie pak představují různé způsoby či úrovně bytí, různé druhy jsoucna: •Primárnost οὐσία se zdůvodňuje i na ontologické rovině. •Jednotlivé kategorie se zkoumají z hlediska „ontických“ vlastností: –Připouští daná kategorie protivu? –Připouští méně a více, tj. stupňování? Kategorie – lingvistika nebo ontologie? •Předmět spisu: •U Dia, o čem to tedy vlastně je?! •U psa, o obojím. Pro Aristotela evidentně existuje úzká souvislost mezi složkami a strukturou jazyka a světa. Kategorie – Aristotelovy kategorie 1.Podstata (οὐσία) 2.Kvantita 3.Kvalita 4.Vztah 5.Místo 6.Čas 7.Poloha 8.Vlastnictví 9.Činnost 10.Trpnost •Člověk, kůň •Dvouloketné, tříloketné •Bílé, znalé gramatiky •Dvojnásobné, poloviční, větší •V Lykeiu, na náměstí •Včera, vloni •Leží, sedí •Je obut, má zbroj •Řeže, pálí •Je řezán, je pálen Kategorie – οὐσία (5. kap.) •Vymezení • •οὐσία v nejvlastnějším, prvním a hlavním smyslu je to, co –ani není vypovídáno o nějakém podmětu –ani v žádném podmětu není (přítomno), např. individuální člověk a individuální kůň (a také Eva). •Druhými οὐσίαι jsou druhy, v nichž jsou první podstaty zahrnuty (ὑπάρχουσιν), tedy druhy a jejich rody. Individuální člověk náleží ke druhu člověk; rod druhu je živočich. Druhou οὐσία tedy je člověk a živočich. Kategorie – οὐσία (5. kap.) •Specifické charakteristiky οὐσία • •(Πρώτη) οὐσία je základem jsoucnosti. –Všechno ostatní je buď: •vypovídáno o prvních οὐσίαι jako o podmětu •nebo je v nich jako v podmětu. –Jestliže první οὐσίαι neexistují, je nemožné, aby existovalo něco jiného. •Druhými οὐσίαι jsou pouze druhy a rody, protože pouze ony přispívají k poznání první οὐσία. Z tohoto důvodu nic jiného není podstatou. •Žádná οὐσία není v nějakém podmětu. –První οὐσία není ani o podmětu vypovídána, ani v něm není přítomna. –Druhé οὐσίαι nejsou v podmětu: člověk není v individuálním člověku. • •První οὐσία označuje τόδε τι – jednotlivinu, individuum. •Druhá οὐσία druh, určitou kvalitu. O vyjadřování – nejjednodušší soudy •Jméno + sloveso: –Člověk jest. Člověk není. –Nečlověk jest. Nečlověk není. –Každý člověk jest. Každý člověk není. –Každý nečlověk jest. Každý nečlověk není. •Jméno + „je“ + predikát: –Člověk je spravedlivý. Člověk není spravedlivý. –Člověk je nespravedlivý. Člověk není nespravedlivý. –Nečlověk je spravedlivý. Nečlověk není spravedlivý. –Nečlověk je nespravedlivý. Nečlověk není nespravedlivý. –Každý… Jaký význam mají Cat. a De int. pro další logické úvahy? •Slova (jazyk) postihují obsahy našeho myšlení (De int.). •Zároveň slova postihují strukturu jsoucí skutečnosti (Cat.). •à Slova zřejmě postihují strukturu jsoucna, která je obsahem naší mysli. –To ovšem u Aristotela vůbec neznamená nějaký skepticismus, či dokonce solipsismus! •Spojením vhodných slov vzniká soud (tvrzení). •Soudy mají pravdivostní hodnotu. •Ta se týká významů v nich obsažených slov, a tedy jsoucna. •Mezi soudy s totožnými slovy v kladu a záporu existují určité vztahy. •à Pak by ale práce se soudy mohla vést k získávání nových poznatků o jsoucnu, ne? •Ηὑρήκαμεν! (Bingo!) à Analytiky Sylogismus jako nástroj usuzování – První analytiky •Složky sylogismu: •2 premisy (ve tvaru S je P) → závěr (také S je P). •Premisy musejí obsahovat společný termín – „střední termín“. –„Vyšší premisa“ – obsahuje střední a vyšší (tj. predikát závěru) termín. Uvádí se na prvním místě. –„Nižší premisa“ – obsahuje střední a nižší (tj. subjekt závěru) termín. Uvádí se na druhém místě. –Sylogismus tedy obsahuje právě 3 termíny. •Střední termín zprostředkovává spojení obou zbývajících, „krajních termínů“. Sylogismus jako nástroj usuzování – První analytiky •Schéma – aristotelské figury (σχήματα): •M je P P je M M je P S je M S je M M je S → S je P → S je P → S je P • •„Cesta je tedy všude tatáž, ve filosofii i v kterémkoli umění a vědě.“ •Charakter sylogismu (vědecký, dialektický, rétorický) v různých oblastech se liší v závislosti na charakteru počátků! • •Problém počátků: •Pomocí prosylogismů nelze jít „dozadu“ donekonečna. •Vedle toho, co se poznává na základě něčeho jiného (prostřednictvím sylogismu), musí existovat něco, co je známé či poznatelné samo sebou. •Počátky (tj. první, výchozí premisy) podává zkušenost. Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky •Vědění: •i. znalost příčiny •ii. získává se důkazem, tj. (určitým) sylogismem •Příklad vyjádření příčiny v sylogismu: –Jestliže se Země postaví mezi Slunce a Měsíc (M), nastává zatmění (P). –Měsíci (S) náleží, že se mezi něj a Slunce staví Země (M). –à Měsíc (S) se zatmívá (P). •iii. nemůže být jinak, je nutné (tj. nutně pravdivé) •iv. proto vědecký sylogismus musí vycházet z premis, které jsou: •pravdivé (nutně pravdivé) •první a bezprostřední (aby nebylo nutno dokazovat i je) •známější a dřívější •příčinou závěru Shrnutí – proces získávání vědění 1. i.Mnoho smyslových vjemů à obecné druhy v duši. ii.Práce s obecnými druhy à obecné rody à kategorie. iii.Uchopení obecných pojmů – definice „primitivních pojmů“. iv.Vztahy mezi obecnými pojmy – hypotézy à axiómy. v.Sylogistická dedukce z axiómů. 2. Metafyzika •Spis Metafyzika. •Vymezení a předmět metafyziky, „první filosofie“. •Místo první filosofie v systému vědění. •Zkoumání jsoucna. •První nehybný hybatel. • • Spis Metafyzika •Jednoznačně jde o seřazení původně samostatných pojednání. •Filosofickým jádrem jsou knihy ΖΗΘ (VII – IX). •Souvislost a návaznost dále vykazují celky ΒΓΕ (III, IV, VI) a ΜΝ (tj. XIII – XIV). •První dvě knihy (Α a α) představují dva různé úvody k první filosofii. •V. kniha (Δ) vůbec s ostatními nesouvisí. •XI. kniha (Κ) bývá považována za neautentickou. •Knihy X (Ι) a XII (Λ) představují samostatná pojednání. Vymezení a předmět první filosofie •„Je druh vědy, jež zkoumá jsoucno jako jsoucno (τὸ ὂν ᾗ ὂν) a to, co mu o sobě náleží (τὰ τούτῳ ὑπάρχοντα καθ' αὑτό).“ •„Tato věda není totožná s žádnou takzvanou vědou zvláštní.“ •„Neboť žádná jiná věda nepojednává obecně o jsoucnu jako jsoucnu, nýbrž každá si z něho vybere určitou část a zkoumá její případky (τὸ συμβεβηκός) jako například matematické vědy.“ •První filosofie hledá počátky, nejvyšší (první) příčiny, a tedy hledá „první příčiny jsoucna jako jsoucna“. •„O jsoucnu se mluví v mnoha významech...“ (Τὸ δὲ ὂν λέγεται μὲν πολλαχῶς...), ale – –První je οὐσία, tedy první filosofie má zkoumat počátky a příčiny právě jsoucnosti (podstaty). Místo první filosofie v systému vědění – Met. II, VI •Filosofie jako teoretická věda usiluje o pravdu, praktická věda má cílem výkon (jednání). •Zatímco v praktických vědách je předmětem vztažné a aktuální, ve filosofii to je něco věčného. •Poznat pravdu znamená poznat příčinu (αἰτία). •Proto nejvýše pravdivé jsou počátky (ἀρχαί) věčných jsoucen – jsou jednak vždy pravdivé a jednak jsou příčinou všeho ostatního. Místo první filosofie v systému vědění – Met. II, VI •Teoretické vědění: –Fyzika •věda o určitém druhu jsoucna (περὶ γένος τι τοῦ ὄντος); •věda o jsoucnosti, která má v sobě počátek klidu a pohybu (περὶ οὐσίαν ἐν ᾗ ἡ ἀρχὴ τῆς κινήσεως καὶ στάσεως ἐν αὐτῇ); •věda o jsoucnosti, která není odlučitelná od látky (οὐ χωριστή). (Ovšem jako jednotliviny – v pohybu či v klidu – jsou předměty fyziky odloučeny, tj. existují samy o sobě.) –Matematika •věda (aspoň některé její části) o předmětech nehybných (περὶ ἀκίνητα), •ale ne odloučených (οὐ χωριστὰ), nýbrž existujících v látce (ὡς ἐν ὕλῃ). –První filosofie (theologie) •věda o nehybné jsoucnosti (οὐσία ἀκίνητος), tj. o nějakém jsoucnu o sobě, které není spojeno s látkou a je věčné (πρῶτον κινοῦν ἀκίνητον či nehybní hybatelé). Zkoumání jsoucna – Met. VII – IX •Položení problému: τὸ ὄν à οὐσία •Co je οὐσία? –Podmět = οὐσία? –Bytnost = οὐσία? –Obecno = οὐσία? –Rod = οὐσία? – •Jsoucno z hlediska možnosti a skutečnosti První nehybný hybatel – Phys. VIII •„Fyzikální“ kontext, tj. problematika pohybu: •Vše pohybující se musí být pohybováno jiným. •Věčný pohyb musí být pohybován věčným hybatelem. •Nic nemůže pohybovat samo sebe. •à První nehybný hybatel. –Vlastnosti: nedělitelný, bez částí, bez velikosti. • První nehybný hybatel – Met. XII •„Metafyzický“ kontext, tj. problematika οὐσία: • •Nehybná a odloučená οὐσία? •Věčnost pohybu a času si vynucuje existenci věčné οὐσία jakožto příčiny pohybu. •Tato οὐσία musí být skutečná, nikoli pouze v možnosti à bez látky. •à οὐσία ve stavu skutečnosti, věčná, nehybná, pohybující (tj. něčím). •Ale: Jakým způsobem může pohybovat to, co je samo v klidu? První nehybný hybatel – Met. XII •Jakým způsobem ale může pohybovat to, co je samo v klidu? • •Jako předmět žádosti a myšlení. –Předmětem žádosti je to, co je (považováno za –, myšleno jako –) dobré. •à Myšlení je počátkem žádosti. –Prvním předmětem myšlení (tj. rozumu) je něco prvotního – skutečná a jednoduchá οὐσία. •První je však také nejlepší a žádoucí o sobě à účel, cíl, dobro. –Účel je tedy předmětem jak žádosti, tak myšlení a pohybuje jako předmět touhy (ὡς ἐρώμενον). –à Tedy celá příroda skrze svou touhu po dobru je ovládána prvním hybatelem. •Čím je takový princip, co je jeho podstatou? První nehybný hybatel – Met. XII •Co je podstatou prvního hybatele? • •je οὐσία nemající velikost, části, nedělitelná (viz Phys. VIII) •nepodléhá působení, neměnná •rozum, myšlení o sobě (skutečná činnost, ne pouze možný předmět myšlení) •myslí sám sebe (rozum ve stavu činnosti je totožný se svým předmětem) – ἔστιν ἡ νόησις νοήσεως νόησις (1074b34-35) •à θεωρία = věčný a nejlepší způsob života •à živá bytost • •à věčná, ve stavu neustálé blaženosti = bůh (jako bytost dokonalá, nadlidská) 3. Přírodní filosofie •Fyzika – problém pohybu •Psychologie – člověk a první nehybný hybatel (a etika) Fyzika – problém pohybu •První nehybný hybatel – jako počátek pohybu. •Ale: –Spis O nebi: αἰθήρ jako element věčně se pohybující v kruhu žádný vnější počátek pohybu nepotřebuje (na rozdíl od 4 živlů, jež tvoří pozemský svět). •Pohyb nebe jako celku (sféra stálic) a jednotlivých nebeských těles pak působí neustálost pohybu na Zemi, tj. věčný koloběh zrození a umírání (O vzniku a zániku). Psychologie – člověk a první nehybný hybatel (a etika) •První nehybný hybatel – dokonalá činnost, předmět touhy. •Proto jeho stav je nedostižným vzorem a cílem pro člověka. •Člověk vyniká nad ostatní živé organismy rozumovou mohutností duše. •Proto jemu vlastní blaženost a cíl života musí spočívat právě v činnosti této mohutnosti.