1. a) Slova v závorkách převeďte do správných tvarů 6. pádu č. množného: Ve všech nákupních (středisko) ________________ SYN2010_________________ měli letní slevy. V obou (stanoviska) ___________________SYN2010 ___________________________byly nepatrné rozdíly. Koupil si kufr na (kolečko) ___________________ SYN2010______________________. Cestovali jsme po českých (městečka) _____________SYN2010______________________. b) Vyhledejte uvedené tvary slov v korpusu SYN2010 a zapište jejich frekvenci. c) Jakého rodu jsou hledaná podstatná jména? Které koncovky se u nich vyskytly? d) Ověřte jejich správnost ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost. 2. a) Vyhledejte v korpusu SYN2010 tvary 2. pádu č. j. a zapište je. U každého tvaru uveďte zjištěnou frekvenci. Na semináři byl od (pondělek)______________________ do (pátek)___________________. Pravidelně se s ním setkávali od (srpen)_________________ do (listopad)_______________. Dožil se jednoho (rok)___________________. Do (rok) ______________________ a do dne se vrátím domů. Příběh vyprávěl od (prostředek) _______________________. Nastupoval do dopravního (prostředek) _______________________. b) Jakého rodu jsou hledaná podstatná jména? Které koncovky se u podstatných jmen vyskytly? c) Ověřte jejich správnost ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost. d) Platí pro užití koncovek nějaké pravidlo? 3. a) Doplňte tvary přejatých podstatných jmen. Určete jejich gramatické kategorie: rod (životnost), číslo, pád. Koupil dětem dva (glóbus) ____________. (gr. kategorie: ____________________________) Kamarád má sbírku kvetoucích (kaktus) ___________. (gr. kategorie: ________________________) Do dvou (akvárium) ___________ dal rybičky. (gr. kategorie: ________________________) Děti měly v (album) ___________ obrázek (brontosaurus) ___________. (gr. kategorie: _________________________) b) Ověřte jejich správnost ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost a vysvětlení užitých tvarů najděte v některé ze současných mluvnic češtiny. c) Vyhledejte tvary slov v korpusu SYN2010 a zapište jejich frekvenci.