PSANÍ ODBORNÉ PRÁCE V PORTUGALŠTINĚ (PRAKTICKÝ KURZ PRO STUDENTY BC. CYKLU) Praktická portugalština I Z:\prace\opvk\loga\loga\plna-verze\opvk_mu_rgb.tif Cíle předmětu —metodika psaní odborné práce (zaměření na oblast kulturně-literární) —praktická cvičení (na základě ukázek) —nácvik vlastního písemného projevu — Metodika odborné práce (ukázky a procvičování z oblasti literatury): osnova —a) úvod: doporučení k IT, volba tématu —b) bibliografie: vyhledávání materiálu —c) pravopis, typografie a styl (typy písma, nadpisy, zkratky, psaní dat, členění do odstavců, spojovací výrazy atd.) —d) strukturace: náležitosti práce, rozvržení —e) práce se zdroji: citace, parafráze atd. —f) jak psát úvod: styl, formulace, náplň —g) argumentace: styl, formulace, náplň —h) jak psát závěr: styl, formulace, náplň vybrané zdroje —AVERY, Heather. Thinking it through :a practical guide to academic essay writing. 2nd ed. Peterborough: Trent University, 1989 —JORDAN, R. R. Academic writing course. New ed. London: Collins ELT, 1990 —FILKA, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: Vydavatelství KNIHAŘ, 2002 — —BELLO, José Luís Paiva. Metodologia Científica: Manual para elaboração de textos acadêmicos, monografias, dissertações e testes. Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, 2005 —http://www.icb.ufmg.br/big/pgrh/aulas/flavio/Prof%20Flavio.pdf — —CARDOSO, Silvia Helena. Curso de Introdução à Metodologia Científica: como Elaborar —um Projeto de Pesquisa. Disponível em: —Acesso em: 20 maio 2001. — —kurzy např. PINHEIRO, Magda (pt): http://wiki.di.uminho.pt/twiki/pub/Education/LI11011/MaterialApoio/Competencias_de_escrita_academic a.pdf —LEHTINEN, Mari (fr): http://wiki.helsinki.fi/download/attachments/53280825/EcritureAcademique_Cours5.pdf — — IT — —http://www.cad.auckland.ac.nz/content/files/slc/computer_introtocomputers.pdf doporučení —samostatně se zdokonalit v IT prostřednictvím odborné literatury: — ¡fluency with information technology :skills, concepts, & capabilities. ISBN 9780136091820 ¡CHÁBERA, Jiří. ECDL :průvodce přípravou na testy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012. 200 s. ISBN 9788025131442 — —Přihlásit se do kurzu VIKMA10 Informační politika (V kurzu se studenti seznámí se státní informační politikou ČR a EU, s jejich informačními portály a vyhledávacími systémy). Vyučuje PhDr. Pavla Kovářová (Kabinet informačních studií a knihovnictví - Ústav české literatury a knihovnictví - Filozofická fakulta) — fáze psaní práce —1. volba tématu (obecné téma podle zájmu) —2. brainstorming —3. rešerše —4. četba sekundární literatury (zběžná, první selekce důležitého materiálu) —5. konkretizace tématu (na základě bodu 4., nutné najít vhodný prostor – nový pohled na danou problematiku, prohloubení nebo srovnání) a metody —6. důkladné studium sekundární literatury, sestavení bibliografie (bibl. citační lístky) —7. promyšlení práce: osnova —8. první text —9. revize volba tématu (a) —téma musí být pro adepta zajímavé! —musí být nové, nepříliš široké, s dostatkem materiálu — —postup zúžení (příklady pro bc. práci): —A poética de Orfeu ÷A poética de Mário de Sá-Carneiro ÷A poética d´A Confissão de Lúcio ÷Os traços modernistas n´A Confissão de Lúcio ÷A personagem de Marta como metáfora da arte modernista ÷O desdobramento do sujeito em A Confissão de Lúcio ÷ —Os temas do Neo-realismo ÷Os temas da narrativa de Carlos de Oliveira ÷Os temas em Uma Abelha na Chuva ÷O retrato da sociedade em Uma Abelha da Chuva ÷A tópica do espaço como símbolo da tensão social ÷ —pro bc. práci dop. 1 dílo, pro mgr. práci 1-3 nebo více podle zaměření volba tématu (b) —nutné vytvořit tezi, kterou má práce doložit – určit záměr práce — —zvolit metodu: — historicko-kritická (sledování nějakého lit. jevu jako např. založení a vývoje vybraného periodika, vývoje nějakého směru, období, lit. skupiny apod.), —tematická (analýza a interpretace konkrétního tématu v díle), —poetika a naratologie (např. popis poetiky daného autora, díla, některé kategorie v díle – příběhu, prostoru, postavy atd., práce s žánrem, formou, intertextualita atd.), —komparatistika (srovnání dvou a více autorů, děl, intersemiotické srovnání např. románu a filmu, básně a výtv. díla, básně a hudby apod.) —hermeneutika (hledání smyslu díla) —kulturní studia (např. literatura a feminismus, queer) — — — úkol: promyslet vlastní téma + metodu — Z:\prace\opvk\loga\loga\plna-verze\opvk_mu_rgb.tif