Typologie textů (navazuje na analýzu z pohledu registrů) Tradiční typologie textů npopisné nvyprávěcí núvahové nliterární nbásnické nodborné ndidaktické nkonverzační n??? n n n NICMÉNĚ v řadě textů se tyto typy mísí: n Deklarace nezávislosti npopis situace amerických kolonií nstručné převyprávění postupu britské strany ndominantní funkce argumentační n n Typ textu se může změnit už jen tím, že změníme kontext jeho prezentace => nThis is just to say (W. C. Williams) Skepticismus vůči typologiím textu: n De Beaugrande (1980): n n Lidé používají typy textů jako přibližné (fuzzy) klasifikace, které naznačují, „jaké výskyty jsou pravděpodobné mezi všemi možnými“. Definice typu textu: n (De Beaugrande, 1980): n n “Typ textu představuje distinktivní konfiguraci převládajících vztahů mezi prvky: Definice typu textu: (pokrač.) n npovrchové roviny textu nsvěta textuality nznalostních struktur nsituačního kontextu n n nPříklady: n nVyprávění nÚvahové texty Textové strategie (Enkvist, 1991) n n n Strategie = n program k dosažení určitého cíle Textové strategie n n n Globální strategie: n např. lineární uspořádání textu Ikoničnost vzhledem ke zkušenosti (Experiential iconicity) n n n = velmi významný faktor ovlivňující textové strategie n = odraz uspořádání některých aspektů světa v lineárním uspořádání textu a informací v něm obsažených Strategie n n n „Prototypy strategií“ n n = strategie používané podvědomě, automaticky Strategie u vyprávění n n § Temporální strategie § Strategie u vyprávění n n § Temporální strategie § Lokativní strategie § Strategie u vyprávění n n § Temporální strategie § Lokativní strategie § Strategie orientovaná na účastníky Strategie u vyprávění n n § Temporální strategie § Lokativní strategie § Strategie zaměřená na účastníky § Strategie zaměřená na akci Strategie n n n Alternativní pojem: n nperspektivizace n §