Úvod do psychologie 26.10.2012 Marie Prokešová Eysenck, Keane – Kognitivní psychologie http://obalky.kosmas.cz/ArticleCovers/143664_big.jpg Helena Vlčková Guggenbuhl, Craig – Nebezpečí moci v pomáhajících profesích http://obalky.kosmas.cz/ArticleCovers/136741_big.jpg Daniela Kraydlová L’Intelligenza Emotiva predice il successo accademico http://www.horackova.cz/grafika/otaznik.gif Hlavní náplň práce psychologa • •Diagnostika – zhodnocení stavu, způsobilosti, predikce dalšího postupu •Vedení osob, práce se skupinami – systémové změny •Terapie - léčba •Vzdělávání - edukace – kurzy, léčebně vzdělávací programy apod. •Mediace – vyjednávání •Výzkum Diagnostika •Čtyři hlavní nástroje: • 1.Pozorování 2.Rozhovor 3.Psychodiagnostické metody (dotazníky, testy) 4.Analýza produktů 5. • Diagnostika •Ad 3) Psychodiagnostické metody • •Výkonové testy –výkon v určité oblasti – inteligence, pozornost, paměť, tvořivost, verbální nebo třeba matematické schopnosti; testy organicity (pomáhají odhalit organické poškození) • • Diagnostika •Ad 3) Psychodiagnostické metody •Testy osobnosti – obecně zaměřené na různé osobnostní charakteristiky a rysy (např. otevřenost, svědomitost, emoční stabilita, sklony k agresi, …) -Projektivní – nepřímé, na základě projekce svých vlastností do nespecifického materiálu -Objektivní – přímo se ptáme (lži skóry) -Dotazníky • Analýza produktů činnosti •Používá se obvykle tehdy, nemáme-li přímý kontakt s daným jedincem •Je zdlouhavější a daleko pracnější než ostatní metody •Analyzovat můžeme obrazy, texty - literární či písňové, písmo a další produkty lidské činnosti •Kategorizace, škálování Analýza produktů činnosti http://mladazena.maminka.cz/assets/mlada-zena/maminka/materstvi/67b_2.jpg Psycholog ve zdravotnictví (klinický psycholog) •Vzdělání: • 1.magisterské studium psychologie (jednooborové) 2.Kurz pracovníka ve zdravotnictví 3.Terapeutický výcvik 4.Atestace 5.(pro samostatnou činnost) 10 let praxe Psycholog ve zdravotnictví (klinický psycholog) •Náplň práce: • 1.Diagnostika (anamnestický rozhovor, testové baterie) 2.Terapie, podpůrná činnost 3.Konsiliární činnost 4.Práce s personálem – edukace, prevence syndromu vyhoření, … 5. Poradenský psycholog •Vzdělání: • •Obvykle postačuje magisterské psychologické vzdělání •Práce 1 – 3 roky pod supervizí •Po 1(3) letech možná samostatná poradenská praxe • Poradenský psycholog •Náplň práce: -dětské poradenství, manželské a rodinné poradenství - 1.Diagnostika (testové baterie) – vyšetření školní zralosti, vývojových fází, poruchy učení, diagnostika vztahů 2.vzdělávání, podpůrná terapie Pracovní psycholog (na typu vzdělání příliš nezáleží) •Náplň práce: • •Výběr zaměstnanců (diagnostika – testy, assessment centra) •Edukace, vedení pracovníků (koučování) •Mediace •Práce na tvorbě firemní kultury •Projekty, psychologie reklamy, statistické reporty … Psycholog v ozbrojených a záchranných složkách •Vzdělání: • •Obvykle postačuje magisterské psychologické vzdělání •Další podmínky si určují samy konkrétní organizace •armáda, policie, hasiči, vězeňství … • Psycholog v ozbrojených a záchranných složkách •Náplň práce: 1.Diagnostika (testové baterie) – výběr zaměstnanců podle kritérií; profily pachatelů trestných činů 2.Mediace - vyjednávání 3.Vzdělávání, školení, kurzy 4.Terapie – práce se zaměstnanci (krizové s.) •(Speciální kategorie – soudní psycholog) Školní psycholog •Náplň práce (podobná jako u poradenského psychologa): • •Diagnostika – inteligence, poruchy učení, vztahy •Práce s jednotlivcem i s celým třídním kolektivem Další možnosti … •Výuka na SŠ - pedagogické minimum •Samostatný psychoterapeut •Reklamní psycholog •Dopravní psycholog •Výzkum – výuka na VŠ • Charakteristiky dobrého psychologa 1) umění naslouchání a vedení rozhovoru (cvičení) •opravdový zájem •schopnost vcítění se (empatie) •nevnucování vlastního názoru/zkušeností, přijímání druhého člověka takového, jaký je •trpělivost •verbální zdatnost (čtení) • Charakteristiky dobrého psychologa 2) Umění soustředěného pozorování (cvičení) •Schopnost zaměřit pozornost plně určitým směrem •Všímání si detailů (Der Kluge Hans; Erickson…) •Oddělení vlastního pozorování od propojení pozorovaných jevů a jejich interpretace •Schopnost uvědomit a přiznat si chybu (obecně) Charakteristiky dobrého psychologa 3) znalost svých limitů/omezení – sebepoznání •S „jakými brýlemi“ na druhého pohlížím (projekce, stereotypní posuzování)? •Na co stačím – kde jsou mé hranice? •Jaké své schopnosti mohu upotřebit při léčení/vyšetření daného pacienta? - img1242236594 Charakteristiky dobrého psychologa 4) Kvalitní znalostní základna •Velmi dobrá znalost teoretických principů •Praktické znalosti, otevřenost nové zkušenosti •Ochota učit se novému, být neustále v kontaktu s novinkami v oboru •výcviky, vzdělávací kurzy, atestace … Charakteristiky dobrého psychologa 5) tvořivost •tvořivost lze rozvíjet • • na VŠ malé rozdíly mezi studenty ve schopnosti zapamatovat si – důležitá je schopnost tvořivě novým způsobem poskládat staré poznatky Charakteristiky dobrého psychologa 6) morální zralost / etická rovina •řešení morálních dilemat (příklad) •osvojením různých dovedností získává psycholog moc nad druhými lidmi (může je snadno ovlivnit) •měl by si toho být vědom a neustále zohledňovat etický aspekt Charakteristiky dobrého psychologa 7) duševní hygiena •umění odpočívat, oprostit se od pracovních potíží •Nesklouznout k závislostem (vysoká zátěž) •riziko depresí/sebevražd • Etická pravidla •Hlavní myšlenky: • •Jednat ve prospěch klienta •nikoho svým působením nepoškodit •Jednat v souladu s právními normami •Jednat v souladu s vyššími morálními normami a zásadami Evropský metakodex etiky •4 základní etické principy: • •1) Respektování osobních práv • a důstojnosti jedince •2) Způsobilost •3) Odpovědnost •4) Celistvost Ad. 1) Respektování osobních práv a důstojnosti jedince •Všeobecný respekt •Zachovávání soukromí a přísné důvěrnosti informací •Kvalifikovaný souhlas •Právo člověka na sebeurčení • Ad. 2) Způsobilost •Etické povědomí (znalost etických principů) •Hranice způsobilosti (znalost vlastních limitů) •Hranice postupů (jejich omezení) •Nepřetržitý (osobní) rozvoj Ad. 3) Odpovědnost •Všeobecná odpovědnost – za kvalitu a následky psych. působení •Podporování vysoké (vědecké) úrovně •Vyhýbání se poškození klienta •Kontinuita péče – i spolupráce s dalšími profesionály •Rozšířená odpovědnost (např. učitel) • Ad. 4) Celistvost (integrita) •Rozpoznání profesních omezení •Čestnost a přesnost •Přímočarost a otevřenost •Střet zájmů a využívání – např. dvojí vztahy •Jednání kolegů psychologů