1. seminář z Vývojové psychologie II (E-learning) Témata: Období dospívání, časná a střední dospělost 1) Prostudujte odborné literární či elektronické prameny vztahující se k období dospívání (zahrnující pubescenci a adolescenci) a snažte se stručně odpovědět na následující stěžejní otázky vztahující se k avizovanému vývojovému stadiu (zároveň se snažte uvažovat kriticky a pokud ve vybraných zdrojích naleznete problematická témata, tak je můžete obohatit i vlastními úvahami, zkušenostmi): Písemné zpracování následujících otázek vložte nejpozději den před prvním „fyzickým“ seminářem do odevzdávárny vaší seminární skupiny v ISu. Budete tak lépe teoreticky připraveni na první „fyzický“ seminář a zápisky vám zároveň mohou v budoucnu dobře posloužit i jako učební podklady ke zkoušce. A) V jakých hlavních aspektech (zejména psychologických, biologických, sociálních) se od sebe liší období pubescence a adolescence? (lze čerpat např. i z výstupu některého specifického výzkumu – českého či zahraničního) B) Stručně popište kognitivní, sociální a emoční vývoj v období dospívání. C) Popište hlavní vývojové úkoly vztahující se k období dospívání (např. dle Havighursta). D) Popište povahu vztahů k rodinným příslušníkům a druhému pohlaví v období dospívání. E) Charakterizujte změny v sebepojetí v období dospívání, otázky volby povolání. F) Zjistěte něco o pojmu sekulární akcelerace a termín objasněte. G) Popište vývoj identity dle J. Marcii, případně dle teorie jiného autora. 2) Prostudujte odborné literární či elektronické prameny vztahující se k období časné a střední dospělosti a snažte se stručně odpovědět na následující stěžejní otázky vztahující se k avizovanému vývojovému stadiu (zároveň se snažte uvažovat kriticky a pokud ve vybraných zdrojích naleznete problematická témata, tak je můžete obohatit i vlastními úvahami, zkušenostmi): A) Popište změny v psychických funkcích (kognitivní, emoční a sociální) v období časné a střední dospělosti. B) Charakterizujte projevy krize středního věku. C) Uveďte hlavní vývojové úkoly vztahující se k období časné a střední dospělosti (např. dle Havighursta, Eriksona), jaké problémy z nich mohou pramenit? D) Popište principy volby životního partnera. D) Popište hlavní funkce rodiny. 3) Vyberte si některý z filmů (či oblíbenou knihu), ve kterém je zpracováno prožívání problémů pramenících z řešení vývojových úkolů v některém z aktuálně probíraných životních období a stručně problém popište, analyzujte; sledujte, jak je téma zpracováno atp. (může se jednat např. o řešení manželské krize, hledání vlastní identity, mezigenerační konflikty, přizpůsobování se hodnotám společnosti, násilí (šikana) ve školním prostředí či na pracovišti, závislost na návykových látkách, dysfunkční rodina, rozvodová situace, krize středního věku, ztotožňování se se sexuální rolí, odlišnou sexuální orientací, obtížnost volby povolání, prožívání prvních partnerských vztahů …. pouze náměty, volba filmu či knihy a potažmo i tématu je zcela na vásJ).