Psychoterapie dětí (Struktura přednášek v ZS 2004) - Psychologický ústav FF MU v Brně, PhDr. Pavel Humpolíček III Cíle terapie 1) Cíle týkající se vyřešení prezentovaného problémů 2) C. t. se celkové psychické (psychosociální) přizpůsobivosti dítěte 3) C. t. se celé vývojové dráhy Všechny tyto cíle je vhodné v průběhu terapie průběžně monitorovat. Fáze terapeutického procesu 1) Vzpomínání, znovuvybavování 2) Rekonstrukce 3) Znovuprožití (např. hrou) 4) Vyřešení problému FÁZE OBSAH TERAPIE ÚROVEŇ POROZUMĚNÍ STRATEGIE Znovuvybavování Vzpomínky, informace Bez vazby; konkrétní problém + znalost etiologie Naslouchání, dotazování Rekonstrukce Afektivní zapojení (do hry, vzpomínky) Chybí přímá vazba na konkr. Problém, afekt rozpoznaný Chápavé poznámky – porozumění afektu Znovuprožití Afektivní projev s afím znovuvybavováním minulosti Začíná rozpoznávat vazbu mezi současným a minulým Využití přenosu, vysvětlovací strategie, projektivní identifikace Vyřešení Síla, důvěra, zvládání Vazba jasná, zformovaná Vhled, internalizace Psychoterapie dětí (Struktura přednášek v ZS 2004) - Psychologický ústav FF MU v Brně, PhDr. Pavel Humpolíček IV Katalyzátory (nástroje) procesu terapie 1) Terapeutické prostředí 2) Terapeutický vztah 3) Respekt 4) Fyzický dotyk 5) Užívání metafor a symbolismu 6) Přenos 7) Exprese, empatie, porozumění 8) Metody a úroveň vysvětlování (interpretace) 9) Internalizace 10) Užití projektivní identifikace (M. Klein) 11) Využití obran, symptomů a odporu