Psychoterapie dětí (Struktura přednášek v ZS 2004) - Psychologický ústav FF MU v Brně, PhDr. Pavel Humpolíček I Psychoterapie dětí Úvod PSYCHOTERAPIE vs. „EVIDENCE BASED MEDICINE“ Syndrom YAVIS (young / attractive / verbal-able / inteligent / successful) vs Nárůst „hraničních“ pacientů děti navíc: závislé na dospělých (názorech a postojích k léčbě, sociokulturním prostředí; otevřené/skryté důvody rodičů pro iniciaci i ukončení psychoterapie svého dítěte apod.) Kontext INTERPERSONÁLNÍ vs. INTRAPSYCHICKÝ Klíče k porozumění dítěti: - subjektivní význam situace, v níž se dítě nachází - vztahy, které prožívá - fantazie, jimiž se zaobírá U dětí se na subjektivní a fantazijní kontext jejich prožívání často zapomíná a příliš snadno se jejich prožívání a chování odvozuje od působení rodičů nebo jiných důležitých osob. Psychoterapie dětí vs. psterapie dospělých Vázanost na vývojová období např. v rovině: Emoční Kognitivní Behaviorální Intrapsychické Interpersonální Význam subjektivního prožívání, které nemusí být shodné s „objektivním“ posouzením dítěte (rodiči, vychovateli, pedagogy…). Podmínkou pro úspěšnou terapii dětí a adolescentů je schopnost terapeuta porozumět dětskému prožívání a myšlení, a zejména subjektivnímu rozměru duševního světa dítěte a také s dítětem smysluplně terapeuticky komunikovat. Psychoterapie dětí (Struktura přednášek v ZS 2004) - Psychologický ústav FF MU v Brně, PhDr. Pavel Humpolíček II Rozdíly – psychoterapie dětí vs. dospělých: 1) Děti samy – většinou - nehledají pomoc odborníka (zejm. v dětské klinické oblasti) a. zisk z psterapie – motivovanost rodičů, ochota spolupracovat; závislost terapie na rodičích b. dítě snadno spojuje terapeuta s někým, kdo je s rodiči dohodnut (omyl koalice) c. kontrakt s rodiči + dohoda s dítětem (přiměřeně věku) d. opatrnost k objektivním údajům o dítěti. 2) Tendence dětí externalizovat vnitřní konflikty a. nižší kapacita pro introspekci a sebepozorování b. „předčasná“ introspekce (např. u OCD) spíše na překážku terapie. 3) Způsob komunikace v závislosti na vývojovém období a. potřeba odpovídajících znalostí b. schopnost vcítit se a spolupodílet se na dětském způsobu komunikace; c. Menší děti – komunikace spíše nonverbální, chováním (např. hrou) d. Starší děti – více verbální modus komunikace; tendence „testovat“ terapeuta. 4) Vztah dítěte k terapeutovi a. konflikt loajality (rodiče vs. Terapeut) b. vazba na terapeuta – frustrace v závěru terapie (např. hospitalizace) c. hostilita k terapeutovi, hostilní postoj – schopnost T-a adekvátně D-i transformovat. 5) Důvěrnost sdělení a. brát naprosto vážně b. dítě by mělo vědět, co T probírá s rodiči c. NE BEZVÝHRADNĚ – nutno obeznámit s tím, že informace, které by měly charakter nebezpečí pro D-ě či někoho jiného, mají rodiče právo vědět. 6) Terapeutický vztah je nezbytnou podmínkou kvalitní terapie a. možnost identifikace s chápajícím a pečujícím dospělým b. cílem je nejen odstranit symptom ale i - specificky a v individuálním kontextu ovlivnit osobnostní charakteristiky dítěte. 7) Protipřenos a. tendence k identifikaci – s dítětem / s rodiči b. Přenosové reakce (pocity T, které jsou odezvou na chování D) c. Vlastní protipřenos (výplývá z nevyřešených osobních problémů T).