Psychoterapie dětí (Struktura přednášek v ZS 2004) - Psychologický ústav FF MU v Brně, PhDr. Pavel Humpolíček VII „Therapeutic Assessment“ Technika vyprávění příběhu Terapie vyprávěním příběhů Richard Gardner (1971) – v původní podobě účinné přibližně do 10 let U dospělých je obdobou: Narativní psychoterapie, Pozitivní psychoterapie Nossrat Peseschkian (1987; 1996, 2000 ad.) Projektivní interview Vladimír Michal (1974) Standardní podoba: - Kouzelný svět - Nedokončené věty - Dětský svět Dodatky - Test tří přání - Hodnoty - Povídka Výtvarné techniky Typy činností: - Prekurzorní aktivita - Chaotické vybití - Stereotypní aktivita - Piktogramy Zaměření na cíl – větší disciplína, delší a reálnější než hra Vyžaduje ochotu spolupracovat Učely: vytváření symbolů, spontánní exprese, sublimace, vnášení uspořádanosti - symbolické uspokojení, potřeba idealizace, kontrola prostředí, doping, sebekontrola Psychoterapie dětí (Struktura přednášek v ZS 2004) - Psychologický ústav FF MU v Brně, PhDr. Pavel Humpolíček VIII Cíle: - Posouzení (D – sebeodhalení, T – „čte komunikaci“) - Katarze - Růst Dimenze interpretace umění: - I. procesu - I. formy - I. výsledného produktu - I. asociačního obsahu - I. latenčního obsahu – symbolický význam Rámec využití: - formální testové metody - ad-hoc „testové“ metody - volná exprese, sebereflexe, … Psychoanalytická škola – interpretace, vhled, cesta k nevědomí Expresivní škola – intervence sama o sobě, sublimace - vhled