STŘEDOVĚKÝ ANTIJUDAISMUS Mgr. Kristýna Kuboňová Øve středověku se šířily představy podporující protižidovské smýšlení: Židé jako vrahové Ježíše Krista, lichváři a vykořisťovatelé lidu, cizopasníci na lidském neštěstí, traviči studní během epidemií moru, vyznavači „škodlivé“ víry, šiřitelé nemravnosti a alkoholismu Protižidovské dekrety a nařízení: 1) r. 131 Edikt milánský (zákaz konverze k judaismu pod trestem smrti) 2) r. 534 Justiniánův kodex (zhoršení právního postavení Židů ve východořímské říši) 3) r. 1179 3. lateránský koncil (segregace Židů, zvláštní legislativa, zákaz křesťanům sloužit u Židů, zákaz nošení zbraně, pozbytí právní ochrany ad.) 4) r. 1215 4. lateránský koncil (povolení vlastnit domy a pozemky – odvod desátku církvi; nařízení o zvláštním oděvu, barvě oděvu či jiném způsobu označení – hvězda, kruh, čtverec, klobouk, plášť; zákaz návratu konvertitů k původní víře; vyloučení Židů z veřejných úřadů) 5) r. 1335 synoda v Salamance (zákaz bydlet v blízkosti kostela) 6) r. 1555 bula papeže Pavla VI. Cum nimis absurdum (zákaz vlastnictví majetku, založení ghetta v Římě) 7) r. 1725/26 Translokační reskript (stanovení vzdálenosti židovských domů od kostelů a tras církevních procesí) 8) r. 1726 Familiantský zákon (omezení počtu židovských rodin na území Čech a Moravy) Vznik ghett Ø oddělená židovská sídliště se spontánně vytvářela již ve starověku (usnadnění vykonávání náboženských obřadů, dodržování tradic a zvyků, zajištění bezpečnosti a linearity židovských rodů, usnadnění obchodu) Øpojem „ghetto“ se objevuje v 16. století v Benátkách (r. 1516 vypovězení Židů z města a jejich usazení na jednom z ostrovů, kde dříve stály slévárny – Ghetto Nuovo) Ør. 1555 bula papeže Pavla VI. Cum nimis absurdum (založení ghetta v Římě) Ødo poloviny 17. století byla založena další ghetta ve všech centrálních oblastech Apeninského poloostrova (kromě Livorna) Øk postupnému rušení a zanikání ghett dochází v době osvícenství a židovské emancipace na základě ediktů a výnosů místních panovníků Øve Francii zánik ghett v době Velké francouzské revoluce, v Habsburské monarchii otevření ghett za vlády Josefa II. a jejich úplné zrušení po roce 1848 Ikonografie protižidovských stereotypů Øumělecké zobrazování protižidovských stereotypů se objevuje zhruba v 11. století Øv období pozdního středověku, mezi léty 1100-1400 se křesťanské umění stává více agresivním ØKe konci středověku, kdy ostrých teologických a náboženských diskusí mezi židovskými a křesťanskými učenci pomalu ubývalo, můžeme zaznamenat redukci vizuálních protižidovských stereotypů “Obrazy jsou pro jednoduché, nevzdělané lidi tím, čím jsou pro nás knihy.” (Herman von Scheda, teolog, 12. století) Mojžíš se židovským kloboukem (Klosterneuburg, 1181) Židovští zvědové s obrovským trsem hroznů (Biblia Pauperum, Mnichov pol. 14. stol.) Židé páchající rituální vraždu (propichují oběť jehlami a zachycují crčící krev), Německo (15. stol.) Znesvěcení hostií (Sternberg 1492) Upalování Židů v době epidemie moru (1349) – obvinění ze záměrného otravování studní a pramenů za účelem vyhubit křesťany (odehrávalo se v jeskyni naplněném dřevem – předobraz pekla) Brusel, 1353 4. lateránský koncil 1215 Øvizuální odlišení Židů a Saracénů od křesťanů, speciální dress code, aby bylo možné hned na první pohled říci, kdo je Židem a kdo křesťanem, a nestávalo se „náhodou“, že by docházelo ke stykům mezi křesťany a židovskými či saracénskými ženami (Kánon 68) Øspeciální pokrývky hlavy, někdy i konkrétní barvy, žluté kolečko, trojúhelník, čtverec, dlouhý plášť Žid coby ďábel Židé a Antikrist Židé uctívající zlaté tele Judensau