92 dnem i noci [slouzil B-hu] s dychtivosti, potechou a zadosti a s du~i prahnouci po Hospodinu, s laskou neskonalou, jakou [by mel clovek zakou~et] v dobe Kri'at Sma a modlitby. Ale ve vlastnich ocich si ten, kdo se cely den modli, pi'ipada jako bejnoni; a jak [zni] vyrok nasich ucencu, jejich pamatka budiz pozehnana: "Kez by se clovek modlil uplne cely den!"408 A hie, tato vlastnost (mida) Iasky, o niz mluvime v [pfipade] bejnoniho, [a ktere je dosa:leno] diky posileni bozske du~e v dobe modlitby atd.; ve srovmini se stupnem, fjehoz se dostalo] cadiktim slou:licfm Hospodinu v nejvernej~i pravde, neni tato uroven Iasky [bejnoniho] vubec zvana jmenem "prava bohoslu:lba"; jelikoz pomiji a odchazi po [zavr~ni] modlitby. A je ps{mo: "Pravdive rty se zajisti navzdy, kdezto jazyk znidny na okarn:lik."409 Nicmene ve vztahu ke stupni bejnonim se [slu:lba, kterou konaji bejnonim] zove "dokonala bohosluzba" v nejvemejsi pravde- na jejich [urovni pravdy a oddanosti]- [nebot1 ka:ldy jednotlivec [kona] v souladu se svYm. pokrokem na "stupnici bejnonim". A hle, ja take jejich hisku [k B-hu, jez se projevuje] v jejich modlitbach nazyvam "Pravdive rty se zajisti navzdy"; protoze jejich du~e maji silu stale znovu probouzet tuto uroven Iasky, [coz souvisi] s jejim vzriistem v dobe modlitby; [byt' by se jednalo o] jakekoli [zlepseni] -den za dnem- prostfednictvim vhodne pfipravy, pro ka:ldou dusi [individualne] podle jeji miry a stupne. Nebot' princip pravdy je vlastnostf Jakoba, ktecy se zove:410 "Prostfedni svlak bude probihat... od jednoho konce ke druhemu...";411 z vrcholu [nejvyssich] stupihi a uspofadani a:Z [ke] konci v~ech stupnu. A ka:ld)lm stupnem a uspofadanim probiha v centratnim bode [svornik], jenz je stfedo-bodem a kategorii zakladu jeho (tzn. onoho stupne a usporadani) pravdivosti. A vlastnost pravdy je dedictvim bez hranic a neni omezena, shiiry az na vrchol [vsech] stupnu. A ve~kere stupne a uspofadani, ktera jsou dole (tzn. jsou nizsi), jako by viibee neexistovala ve srovnani se stupni a uspofadanimi, jez jsou jim nadfazena, jak je znamo tern, kdo jsou zbehli ve skryte moudrosti (tzn. mystikum), ze [totiz] uroven "hlavy" a "rozumu" spodnich stupnu je nize nez kategorie [takzvanych] "pat" a "nohou" stupnii, ktere jsou vznesenej1H nez ony 408 Ber. 2la. 409 pt 12:19. 410 Zohar l: lb; 224a. 411 Ex 26:28. 93 [spodni] stupne. A jak [zni] vyrok nasich ucencu, blahe pameti: "Nohy Chajot jsou nade vsemi [ostatnimi"].412 4.1.13 Kapitola 14 A hle, povaha bejnoniho je povahou, [kteni je dosa:litelna] kazdemu cloveku a ka:ldy Clovek by se za ni mel vydat, nebot' ka:ldy clovek se muze stat bejnonim - v ka:ldou dobu a v ka:ldou hodinu - protoze bejnoni neodvrhne zlo [zcela];413 jelikoz tato vee je svefena srdci, ale ne po v~echny easy stejne.414 Lee fjedinym pozadavkem kladenym na bejnoniho] je odvnitit se od zla a Cinit dobro. Coz ve skutecne praxi znamena [prosazovat dobro] konanim, feci a myslenim; nebot' v nich (tzn. v techto Cinnostech) je ka:ldemu cloveku dana volba a schopnost a prostor, aby delal, mluvil a myslel, dokonce i to, co je protikladem touhy jeho (tzn. clovekova) srdce a jejim naprostym opakem.415 Protoze i ve chvili, kdy je srdce zachvaceno hmotnym chticem a prahne [po necem], at' uz dovolenem nebo zakazanem- B-h nedopust'- [clovek] se muze ptemoci a zcela od nej (tj. od chtice) odvn'ttit svou mysl, fka svemu srdci: "Ani na jediny okam:lik se nechci stat svevolnikem, nebot' se v zadnem pfipade nechci oddelit a odloucit - B-h nedopust' - od Jedineho Hospodina; jak je psano: 'Jsou to prave vase nepravosti, atd. [co vas oddeluje od va~eho Boha...']416 Jenom si pfeji k Nemu, [totiz k Hospodinu], pfilnout svou nefeS a svou ruach a svou nesama, [takze] se ony [duchovni potence] zahali ve tfi Jeho (tzn. B-zi) pozehnane "odevy", jimiz jsou konani, fee a pfemysleni o Hospodinu a Jeho Tote a Jeho pfikazanich. [To vse budu Ciniti] z Iasky k Hospodinu, ktera je skryta v mem srdci, tak jako v srdci [kaZdeho ucastnika] obecenstvi Izraele, nebot' [Zide) jsou zvani: 'ti, kdo miluji tve jmeno'.417 A dokonce i ten nejnicemnejsi z nicemnych je schopen vydat svou du~i pro svatost Hospodinovu (tzn. je ochoten podstoupit mucednickou srnrt); a ja nejsem jeste zpustlejsi nez on, [totiz ten nicemnik]. Lee [pfihodilo se, ze do tohoto nicemnika] vstoupil duch posetilosti a zda se mu, ze [i] s takov)lmto pfestoupenim [B-zi Yule] jeste [stale ziistava 412 Chag. l3a. •ll.l Srov. Kap. 11 a 12. 414 Napt. doba modlitby je mnohem vhodnejsi nezjine chvile,jakje zmineno v kap. 12. m Povsimneme si, ze take mySleni milezi do oblasti lidske svobody a sebeovladani. 4111 lz 59:2. m Z5:12. 94 sam sebou] ve svem zidovstvi a jeho duse neni oddelena od B-ha lzraele. A tez zapomina na svou lasku k Hospodinu, ktera je skryta v jeho (tzn. clovekove) srdci; ale ja se nechci stat posetilcem jako on, abych popiral pravdu." Nicmene je tomu jinak s necim, co [bylo] svei'eno srdci; to znamena, ze zlo by skutecne melo byt srdcem zavrzeno a nenavideno bezmeznou nemivisti, ncbo dokoncc [ta] nemivist [nemusi byt tak] bezmezna.418 A hie, tohoto [stavu] neni mozno [dosahnout ani] v nejvernejsi pravde, lee [jedine] diky mohutnosti a sHe Iasky k Hospodinu, [jez se nachazi] v kategorii Iasky "pi'i hnich milostnych" (tj. extaticka hiska), kdy se [clovek] raduje z Hospodina [zpusobem, ktecy] je odrazem sveta, jenz rna pi'ijit (olam ha-ba). A o tomto [stavu duse] i'ekli na5i rabini Gejich pamatka budiz pozehnana): "Tvilj svet v'v tv 'h v• ta d 11419 Al k vd' v} kuzns za e o z1vo at . e az y c ove neni hoden teto vysady, nebot' ta je stavem ptijeti [B-zi] odmeny a jak je psano: "Vasi knezskou sluzbu vam davam darem atd."420 ; coz je vysvetleno jinde.421 A proto tekl Job: "... stvoi'il jsi spravedlive,422 [stvotil jsi svevolniky"]. A jak je [uvedeno] v Tikunim,423 v dusich [lidu] Izraele existuje mnoho druhu, stupnu a urovni. Zbozni, [vnittne] silni [jedinci] pi'emahajici svuj pud; misti'i T6ry (tzn. ucenci); proroci atd.; cadikim (tzn. spravedlivi) atd., viz tamtez. A s tim, [co bylo teceno vyse,] je mozno porozumet dvojimu vysloveni ptisahy: "Bud' spravedliry a nebud' svevolnikem!"42 \ jez [se] na prvni pohled [zda] podivne; kdyz jej (tzn. cloveka pted narozenim) zaptisahaji, [i'kouce]: "Bud' spravedlivY''- proc jej [jeste] dale museji zaptisahat, aby se nestal svevolnikem? Jedine proto, ze ne kazdy clovek ziska pravo byt cadikern (tzn. spravedlivym); ale v tomto [ohledu] clovek nema pnivo volby [az] do te miry, aby se [ze sve ville] opravdu mohl tesit z Hospodina, a aby vpravde a skutecne opovrhoval zlem. A proto [jej] zapnsahaji podruhe: "V zadnem pi'ipade nebud' svevolnikem!" Nebot' v tomto ohledu je ka:Zdemu cloveku dana volba a prostor, [totiz], aby ovladl zavan sve touhy, [dlici] 418 Viz kap. 10 pojedmivajici o dvou typech cadiku. 419 Ber. 17a. 420 Nu 18:7. 421 V kap. 43. 422 Kategorie cadilca je tedy "stvoi'ena"; to znaci je B-Zi milosti darovanou nemnohym a neni snadno dosazitelmi lidsk:Ym usilim. Jobova slova se nacluizeji v traktatu BB 16a. 423 • Uvod Tikunej Zohar, lb. 424 Viz uvod kap. 1. 95 v jeho srdci, a aby si podmanil svuj [zly] pud -· takze se nemusi stat svevolnikem ani na jediny okamzik- po vsechny sve dny (tzn. cely svuj zivot); at' [uvazime jednani] v kategorii "odvrat' se od zleho" nebo [jednani] v kategorii "a ciii dobro". A neni [zadneho] dobra, lee [jedine] T6ry425 - to znamena studium Tory, ktere se vyrovna vsem [ostatnim pi'ikazanim]. Nicmene [clovek] si tez musi pevne stanovit [zvlastni] obdobi, [kdy bude] konat "porady" se svou dusi (tzn. duverne s ni rozmlouvat), aby [skutecne] opovrhoval zlem; napriklad, [aby se dr:ZelJ vystrahy nasich ucencu,426 blaM pameti: "Zena je mech piny svinstva427 atd.", a tak podobne. A stejne tak vsechny dmhy [svetsk)lch] osvezeni a pfijemnosti, stanou se mu (tzn. cloveku) tez "mechem plnym atd. [svinstva]". A tak moudcy clovek nazira, co se zrodi ze vsech radovanek tohoto sveta, ze [totiz] jejich koncem je hniloba a stanou se cervy [v lidskem hrobe] a hromadou hnoje. Ale opakem [techto pomijivych radovanek je, kdyz] se [clovek] tesi a raduje v Hospodinu- prosti'ednictvim rozjimani o Velikosti Ejn Sofove (On budiz veleben) -- [kazdy] podle sve schopnosti; pfestoze jeho dusi je znamo, ze nedosahne tohoto stupne nejvernejsi pravdy [jako cadik], lee jedine ve [sve] obrazotvornosti. Nicmene [clovek] by mel vykonat svuj [podil], aby splnil (tzn. dodrzel) pnsahu, kterou [jej] zapnsahaji: "Bud' spravedlivym" a [bude-li se clovek snazit neporusit tuto pi'isahu], Hospodin ucini, co je dobre v Jeho (tj. B-zich) ocich (tzn. jak se Mu zlibi). A dale [vime], ze zvyk rna vladu nad kaZdou zalezitosti [lidskeho chovani] a stane se druhou pi'irozenosti. A kdyz si [clovek] uvykne opovrhovat zlem, [iecer ha-ra bude] opravdu castecne odvr:Zen. A kdyz [clovek] pi'ivykne svou dusi, aby se prosti'ednictvim rozjimimi o B-zi Velikosti radovala v Hospodinu, hie ,podnet zduli [probouzi] podnet shury (tj. z Nebes - tzn. akce cloveka vyvolava reakci ve vyssich svetech).428 A toto vse mo:Zna [zpusobi, ze se] nan (tj. na cloveka) vylije duch shury a on (tzn. clovek) ziska (trochu] z urovne ducha, jenz je zakoi'enen v nejakem cadiku. TakZe [onen duch] se do nej, [totiz do cloveka], pfivteli, aby sloU.Zil Hospodinu v opravdove radosti; nebot' jak je psano: "Radujte se, spravedlivi, z Hospodina."429 425 Ber. 5a. 426 Sab. 152a. m Mineno v dobe menstruace. 428 Zohar II: 135b. · 129 Z97:12. 96 A [tehdy] se v nem (tj. v cloveku) opravdu vyplni ta pi'isaha, kterou [jej] zapi'isahaji, [totiz]: "Bud' spravedlivym." 4.1.14 Kapitola 15 As tim, [co bylo vylozeno di'ive], bude srozumitelne, co je psano: "Potom uvidite rozdil mezi spravedlirym a svevolnikem, mezi tim, kdo Bohu slouzi, a tim, kdo mu slotiZit nechce."430 A rozdil mezi tim, kdo slotiZi B-hu a cadikern (tj. spravedlivY'm), [tkvi ve skutecnosti], ze "kdo slouzi B-hu" je vyjadi'eno pritomnym casem (tzn. aktivnim pi'icestim - oved), nebot' on, [totiz takovy clovek, se nachazi] vprosti'ed [cinne] sltiZby [Hospodinu], jez (znaci] zapas proti zlemu pudu, aby jej [clovek] pi'emohl a vypudil jej z "maleho mesta"(tzn. tela) - aby se [iecer ha-ra] neodfval v telesne organy- coz je vskutku velika mimaha - neustale s nim valcit. (A prave] to je [zakladnim povahorym rysem] bejnoniho. Avsak cadik je zvan jmenem "sltiZebnik Hospodimi.v" (eved Ha-Sem), coz je [obdobne] pi'izvisko jako napi'iklad titul "ucenec" (chacham) nebo "kral" (melech). Nebot' tak [jako se nejaky clovek] uz stal ucencem nebo kralem, tak take tento [cadik] se jiz (stal] sluzebnfkem a zcela zavr8il sve dilo, [totiz vedeni] boje proti zlu, a:Z [do te miry], ze je vypudil a ono od nej odeslo a jeho (tzn. cadikovo) srdce je pclzdne v jeho nit- ru.43J Ale take v kategorii bejnoni existujf dva stupne: "ten, kdo B-hu slouzi" a . "ten, kdo Mu slouzit nechce". A presto [ten, kdo Mu (tzn. B-hu) slouzit nechce"J,432 neni svevolnikem (rasa), ponevadZ za svych dnu (tzn. po cely zivot) vubec [nic nespachal, ani zadne] lehci prestoupeni [B-zi Vule], a tez pinil vsechna pnkazani, ktera splnit mohl a [venoval se] studiu T6ry,jez vyvafuje vsechny [ostatni micvot] a jeho usta se nikdy nevzdalila od [B-zske] nauky (tzn. nepi'estaval studovat). Jenom:le (tento drub cloveka] nemusel vest zadny boj proti zlemu pudu, aby nad nim (tj. nad zlem) zvitezil - diky Svetlu Hospodinovu, ktere zari na bozskou du8i, (pi'ebY'vajici] v rozumu, jen:l vladne srdci, jak je objasneno vyse.433 [Nebojuje tedy], protoze jeho pud mu vubec neodporuje, aby jej, [totiz cloveka], vyruooval od jeho studia a je- 430 Mal3:18. 431 Viz kap. I; citat ZI09:22. 432 V tom smyslu, re vynakhidi male nebo vubec ~adne usili v boji protijecer ha-ra; nebof nejaka schopnost je mu do jiste miry vrozena. 433 v kap. 12. 97 ho bohosltiZby; a on (tzn. takory clovek) s nim vtibec valcit nemusi. Jako napi'iklad, kdyz je [nekdo] pi'i svem studiu [T6ry] horlivy (matmid) [diky] sve povaze- od narozeni- (tzn. tato vlastnost je mu vrozemi)- prosti'ednictvim zesileni [sklonu k] zadumanosti. A stejne tak nezapasi s touhou (po] zenach, ponevadZ je chladne povahy; a stejne [se chova, jde-li] o jine rozkose tohoto sveta. Ve sve povaze [totiz] postrada [schopnost] pocit'ovat [svetske] poteseni. A proto nemusi o Velikosti Hospodinove rozjimat tak [usilovne], aby se z jeho vhledu zrodil v jeho mozku duch poznani a bazne pi'ed Hospodinem; aby se [dotycny] sti'ezil neporusit negativnf pfikazani (/o ta'ase), a [aby poznani] v jeho srdci [zplodilo] lasku k Hospodinu, (aby clovek] pfilnul k Nemu (tj. k B-hu) plnenim [pozitivnich] pi'ikazani a studiem T6ryjez vsechny [micvot] vyva:luje. Lee [tomuto druhu bejnoniho] postaci Iaska, ktera je ukryta v srdci obecenstvi Jzraele, nebot' [Zide] jsou zvani: "ti, kdo milujfjeho Jmeno".434 A proto [takory clovek] viibec neni nazY'van "ten, kdo slouii" (oved), jelikoz tato skryta Iaska viibec neni (znamenim] jeho (tzn. clovekova) [aktivniho] dila a jeho sluzby [Hospodinu]; lee je nasim dedictvim, [ktere zbudovali] pro obecenstvi Izraele naSi praotcove a to bude objasneno dale.435 A tak se to rna dokonce i s tim, kdo neni (ze] sve pfirozenosti horlivy pi'i studiu [T6ry]- pouze si sam pi'ivyknul ucit se s velikou pili- a [hle], zvyk se mu stal druhou pfirozenosti - postaci mu tato skryta Iaska; vyjma [pi'ipadu], kdy by chtel studovat vice, nez [jak mu veH] jeho zvyklost. A tim se vysvetli, co je receno v Gemai'e, ze: "ten, ktery slouzi B-hu", zna.mena, ten, kdo svuj [denni] oddil [Misny] opakuje stojedenknit a "ten, kdo Mu slouzit nechce", znaci toho, kdo svfij (denni] oddil (Misny] opakuje pouze stokrat.436 A to proto, ze za jejich dnu (tzn. v dobe ucencu, jejichz nazory uvedena pasaz Talmudu zachycuje) bylo zvykem opakovat ka:Zdy oddil (perek) stokrat. Jak je [vykresleno] v Gemai'e [tamtez]; pi'ikladem [z] trhu, (na] kterem se pronajimali pohaneci mezku- na [vzdalenost] desetiparasangtl437 z.a jeden zuz; ale na [vzdalenost] jedenacti parasangtl za dva zuzim - protoze to [pi'edstavovaloJ vetsi [dalku], nez [byloJjejich zvykem. A z toho diivodu [pi'edstavuje] stoprve (opakovani] vice nez obvykle [penzum uciva], na ktere byl [clovek] zvykly od sveho mladi; je stejne dUlezite jako vsechna ostatni 434 z69:37. 4 · 35 V kap. 18, 19 a 44. 4 ' 16 Chag. 9b. 437 Tj. perskych mil; jedenparasang = asi 5 km. 98 [pfedehazejici opakovani studia] dohromady, a dokonee je pfevysuje delsim trvanim a vetsim tisilim, [jez clovek vynalozil], aby se nacyval: "Ten, kdo slouzi B-hu." Nebot', aby [nekdo] zmenil [svou] navyklou pi'irozenost (tj. povahu a vlastnosti), musi probudit lasku k Hospodinu tak, ze bude svym rozumem pfemitat o B-zi Velikosti; aby ovladl [starou] pfirozenost (tj. zly pud), ktera [se naehazi] v Ieve [srdecni] komofe, jez je plna krve - (tedy] zivocisne duse, [odvozujici se] z kelipy. Ponevadz z ni (tj. z kelipy) (vznika] ona [lidska] pi'irozenost. A toto [pfemahani pi'irozenosti] je dokonalou bohosluzbou bejnoniho. [A] nebo [musi takovy clovek] probudit lasku, ktera je skryta v jeho srdei, aby jejim prostfednietvim ovladal438 pi'irozenost, jez [se naehazi] v leve [srdecni] komofe, eoz se tez zove bohosluzbou; [totiz], zapasit proti [stare] pi'irozenosti a ztemu pudu prostfednictvfm vzbuzeni Iasky ukryte v jeho (tzn. clovekove) srdci. Nicmene [pokud clovek] nevede viibec [zadnou] valku (proti zlCmu pudu], tato (skrytli] Iaska sama o sobe neni viibee zvana Jeho sluzbou, [totiz sluzbou B-hu]. 4.1.15 Kapitola 16 A toto je pro bejnoniho diilezita zasada ve slU.Zbe Hospodinu, jejim:l zakladem je: Prostfednictvim Svetla Hospodinova, ktere ozai'uje bozskou dusi, (naehazejici se] v jeho (tzn. clovekove) rozumu,439 ovladnout a opanovat [zlou] pi'irozenost, [pfebyYajici] v leve [srdecni] komofe. [To znaci], ovladnout (sve] srdee, [cehoz clovek dosahne], kdyz rozjima o Velikosti Ejn Sofa (On budiz veleben), aby se z jeho vedeni v jeho (tzn. clovekove) mozku zrodil duch poznani a bazne [pi'ed] Hospodinem; aby se [dotycny] odvratil od zla, [jak je deftnuje] Pismo a [nepfekracoval] ani [zdanlive] podruzny zakaz [stanoveny] rabiny, B-h nedopust'! A [zarovefi se] v prave srdecni komofe [zrodi] Iaska k Hospodinu, aby k Nemu [clovek smel] s tuzbou a zadosti pfilnout plnenim micvot [danyeh] Pismem a [stanovenych] ucenci; a studiem Tory, ktere vyvafuje vseehna ostatni [pi'ikazani dohromady]. Nadto by [kazdy] mel seznat [dalSi] pravidlo diilezite [pfi] bohosluzbe bejnonim- presto, ze [to] neni v moci jeho (tzn. bejnoniho) intelektu a jeho dueh poznani nedosahuje [takove urovne], aby zplodillasku k Hospodinu ve zjevnosti jeho (tj. clovekova) srdce- az by jeho srdee zahofelo jako zablesky ohne a [clovek by] s touhou, zaujetim a zadosti, jez by zakousel v srdci, 438 v tomto pi'ipade clovek svou pi'irozenost nezmeni, pouze ji ovhida. 439 Viz kap. 13. 99 dyehtil pfilnout k Nemu, [totiz k B-hu]. Jenom:le Iaska [je] skryta v jeho (tzn. v lidske) mysli a v tajinaehjeho srdee, Poznamka: A duvodem tohoto [faktu] je, ze vitalitajeho (tzn. clovekova) intelektu ajeho nefes, ruach a nesama [se odvozuje] z kategorie [zvane] ibur (tj. "tehotenstvi"; "poceti"- tzn. pi'ivteleni) a "skryti" v [B-zim] diimyslu, a nikoli z kategorie "zrozeni" a "zjeveni", jak vedi znalci [tajne] Moudrosti (tzn. mystici). To znaci, ze srdee [za pomoei] ducha moudrosti a pochopeni, ktecy [se naehazi] v jeho (tzn. clovekove) mozku, rozumi Velikosti Ejn Sofa (On budiz veleben)- v Jehoz Pi'itomnosti je vse chapano, jako by vskutku [viibee] neexistovalo -- nebot' [to] jest Jeho, [totiz Hospodinovou], poteehou (On budiz veleben), aby Jim byla naplnena duse vseho ziveho (tzn. ka:ldeho ziveho tvora), aby pi'ilnula [k B-hu] a byla vsti'ebana Jeho Svetlem. A stejne tak je Hospodinu potechou, aby jeho n~fe.v a jeho ruach440 , ktere jsou v jeho nitru, [totiz v nitru cloveka], aby po Nem (tj. po B-hu) umdlevaly touhou a dychtivosti, [ehtejice] vyjit ze svyeh rakvi - cim:l je [mineno] telo - aby k Nemu (tzn. Hospodinu) pfilnuly. S vyjimkou [pi'ipadu], kdy jejieh vitalita, [totiz du~i], je v tele nedobrovolne ["uveznena"] a du~e jsou v nem svazany jako pl'eziv~i vdovy441 a zadna jejich my~lenka Jej, [totiz Hospodina], nemuze viibee poehopit; lee jedine chape-li a odiva-li se v Toru a jeji pi'ikazani; jako pi'iklad [posloU.Zi pfirovnani k nekomu], kdo objima krale, jak bylo vysvetleno vyse.442 A proto je spravne, aby Jej (tzn. B-ha) (lide] objimali eeIYm srdeem a [eelou] dusi a [celou] silou, coz znaci plneni sesti set ti'inaeti micvot skutkem a feci a myslenkou; nebot' to je [prave] poehopeni a znalost Tory, jak jsme vylozili dfive.443 Hle, kdyz bejnoni hlouba o tt~to zalezitosti v tajinach sveho srdce a s porozumenim sve mysli a jeho usta a jeho srdce se shodnou tak, ze svou feci dodrZuje, o cern bylo rozhodnuto [diky] porozumeni jeho srdce a jeho mozku; to znamena, ze jeho (tj. bejnoniho) touhou se stane Hospodinova T6ra a bude o ni rozjimat dnem i noci - svymi usty - a stejne tak jeho ruee a ostatni [telesne] organy budou plnit pi'ikazani v souladu [s tim], co bylo rozhodnuto porozumenim jeho srdee a jeho mysli. Hie, 440 Nesama neni zrninena, protoze spada pod oznaceni "skryta Iaska a tajiny srdce". 441 Viz nasledujici uvahu o sile zvyku, pusobiciho jako "ki'idla", jez pozvedaji veskere lidske aktivity. 441 Viz kap. 4. 441 Kap. 4. a 5.