RLB361 Náboženství a sociální mozek IV. Sociální kognice, emoce, zrcadlové neurony, teorie mysli 29.10.2012 l N l Cíl přednášky: •Ukázat mechanizmy sociální kognice a jak s nimi pracuej náboženství l Hlavní argumenty: •Sociální kognice je nutnou podmínkou náboženství(?) •Mechanizmy sociální kognice odrážejí stavební prvky náboženství •Jedinečná forma lidské sociální kognice dala vznik náboženství (?) l Předpoklady: lInformace vázané na médium lNeexistují specificky náboženské procesy lNáboženství je možné redukovat na menší prvky a zkoumat jejich organizaci Sociální kognice: lVýběr, zpracování a využití informací k formulování úsudků a rozhodnutí o sociálním světě lSociální poznávání a hodnocení druhých lidí lJak lidé myslí o jiných lidech l Sociální psychologie – specificky lidská vůle vs. l Sociální biologie, evoluční psychologie – etologie l Sociálně-kognitivní neurověda – ukazuje, které mechanizmy jsou pod vědomou kontrolou a které ne l Mithen – postupné propojování domén, vývoj od jednoduššího ke složitějšímu l Kognitivní mechanismus - „hierarchické, mnohaúrovňové struktury, které zahrnují rozdílné funkce vykonávané celkem složeného systému a jeho dílčími částmi.“ l Základ sociální kognice – sociální signál l Automatická komunikace → Vědomá, reflektovaná komunikace (pouze lidská?) l Většina automaticky – nevědomě (na obou stranách) l Řeč těla, mimika, pachové vjemy, l emoce-> u dětí jsou silně svázány se soc kog, postupně l sociální regulace – korelace s vývinem čelních laloků l Emoce jako všudypřítomný komponent systému l Zákaldní emoce lSociální mozek – selekční tlak – sociální emoce – vina, hanba, ostuda l Visual animals – afektivní komponent vnímání l Damasio – social markers hypothesis – emoce vedou rychlé rozhodování l Tváře – 100ms – social judgment – důvěryhodnost, atraktivita l Motivuje a transformuje chování l Pozornost – činitel, záměr, cíl l Visual animals – eye gaze l Pohyb zrcadlové neurony MNS/AON l Simulation theory - sny l Emotional contagion – fear, disgust – rychlejší odpověď na hrozbu → zrcadlení šetří energii a umožňuje sdílení zkušeností=učení l Empatie – emocionální odpověď na vnímaný stav druhé osoby l Empatie emoční – i u většiny zvířat, např. strach-> útěk l Empatie kognitivní – bere v potaz kontext a příčinu emocionálního stavu druhého; primáti, delfíni, sloni l Např. Útěcha l Jekyll-Hyde effect lTheory of mind – mentalizing l Uvažování o vědomostech, záměrech, vírách a příčinách jednání jiných činitelů – mentalizing bias l Perspective taking – TPJ – out of body experience l Strategic information – napojení na paměť - reputace l Predikce – MPFC – co a proč kdo udělá – vyšší instance MNS l „Kdybych byl(a) tebou...“ situace l Přítel či nepřítel, spolupracovat či soupeřit? l Šimpanz – ToM ve velmi omezené míře – pouze k soupeření l Nedokáže vytvářet triadické vztahy „já-ty a toto“ - nemá schopnost sdílené pozornosti l ToM umožňuje reprezentovat roli druhého činitele ve společném jednání l ToM umožňuje vytvářet sdílené sociální světy „Kdo jsme, co chceme a s kým soupeříme“ l Regulace emocí – zásadní pro skupinovou spolupráci l Plus speciální sociální emoce l Pokora l Bateson + Xygalatas – eye priming studies l Nadpřirození činitelé jako intencionální činitelé l Ritualizované chování l Pohřbívání – emoční vazba, empatie, ToM