RLB361 Náboženství a sociální mozek VII. 10.12.2012 l Cíl kurzu: Objevit nové možnosti přemýšlení o náboženství l Hlavní argument: Náboženství je formováno univerzálními principy lidské mysli, které lidé získali během evoluce l Metoda: Integrace vědění z výzkumných polí zabývajících se sociální kognicí a aplikace tohoto vědění na náboženství l Předpoklady: lInformace vázané na médium lMozek se vyvíjí od jednoduššího ke komplexnímu lNe všechny procesy jsou přístupné vědomé introspekci lNeexistují specificky náboženské procesy lNáboženství je možné redukovat na menší prvky a zkoumat jejich organizaci l Mozek jako materiální podmínění psychické činnosti l Phineas Gage l Jill Bolt Taylor l Korelace nebo kauzalita? l M l N Formování skupin: lPříbuzenství lČím více, tím lépe (bezpečí, potrava, reprodukce) lKdo je přítel a kdo nepřítel? lDunbar's number lNeokortex > l Emotional contagion – fear, disgust – rychlejší odpověď na hrozbu → zrcadlení šetří energii a umožňuje sdílení zkušeností=učení l Empatie – emocionální odpověď na vnímaný stav druhé osoby l Regulace emocí – zásadní pro skupinovou spolupráci l Plus speciální sociální emoce l Pokora, stud, hanba, výčitky, vina, znechucení l Šimpanz – ToM ve velmi omezené míře – pouze k soupeření l Nedokáže vytvářet triadické vztahy „já-ty a toto“ - nemá schopnost sdílené pozornosti l ToM umožňuje reprezentovat roli druhého činitele ve společném jednání l ToM umožňuje vytvářet sdílené sociální světy „Kdo jsme, co chceme a s kým soupeříme“ l In/out na nejnižší úrovni sociální kognice – zrcadlení l Rozpoznávání tváří – experiment s minimal group paradigm, l Lepší rozpoznávání tváří FFA l 100 ms – hodnocení tváří afričanů bělochy – amygdala l Empatie modulovaná in/out – studie s fotbalovými fanoušky l Aktivace insuly při in, nuccleus accumbens při out l Insula – vědomá empatie, snaha pomoci l Accumbens – odplata za podvod l Ritualizované chování l Nepřímá reciprocita – drby, reputace l Moralizující bohové – bůh jako dokonalý policista (Shariff&Norenzayan) l Přístup ke strategickým informacím l Trestat a odměňovat A co s tím má religionistika dělat? l Co je to religionistika, kdo je religionista a čím se má zabývat? l Co všechno musí religionista vědět? l Opravdu ovlivňuje mozková činnost náboženství? l Co je to religionistika, kdo je religionista a čím se má zabývat? l Co všechno musí religionista vědět? Pokud chce religionistika rozumět proč se určitý jev vyskytuje v konkrétním kontextu,potřebuje rozumět jak kontext ovlivňuje spouštění různých mechanismů (a jejich vzájemnou organizaci), které zkoumaný jev produkují Evoluce skupinového soužití-od jednoduššímu ke složitějšímu Pokud náboženství reguluje sociální interakci, pak se vyvíjí společně s ní – od jednoduššímu ke složitějšímu l Náboženství (vyjádřené skrze lidskou aktivitu) je mnohaúrovňový jev a jako takový je potřeba ho studovat na mnoha úrovních lidské aktivity l Komplexní pravidla – složitá organizace (od složitějšímu k jednoduššímu) l Interakce aminokyselin, proteinů – molekulární neurovědy l Interakce neuronů – neurovědy l Interakce neuronových sítí ve specifických mentálních procesech – kognitivní neurověda l Mentální procesy – kognitivní psychologie l Mentální procesy přeložené do chování – behviorální/kog psych l Interakce mentálních procesů – sociální psychologie/sociologie l Produkty mentálních procesů a jejich interakcí – humanitní obory l Aplikace - Konkrétní náboženská tradice – jak manipuluje se sociální interakcí? –Nauka –Rituál –Free-rider problem l Více teoretická práce – problém kooperace, evoluce lidských skupin, group selection, komparace náboženských systémů; kritika představených teorií l Metodologická/filosofie vědy – jak se má religionistika stavět k mnohaúrovňovému výzkumu, jak může a nemůže využívat neurověd l Výzkum – návrh experimentu, terénního výzkumu testujících aplikaci zmíněných teorií na náboženství