Kurz RLB37 NOVÁ NÁBOŽENSKÁ HNUTÍ Mgr. Šárka Vondráčková podzim 2012 Kontrakultovní a antikultovní hnutí • • Ted Patrick •1971 - FREECOG (Svobodu pro Boží děti, později Citizen´s Freedom Foundation) – pův. zaměřeno pouze na Boží děti, později kritika všech NNH •1974 - CAN (Cult Awareness Network) - 2 typy aktivit: 1)mapování a upozorňování na nebezpečnost skupin 2)aplikace reálných technik majících pomoci lidem se z těchto skupin dostat Svatyně lidu (People´s Temple) •baptistický pastor, „reverend“ Jim Jones •směsice náboženského apokalyptismu, rasové integrace a sociálního radikalismu, myšlenka „revoluční sebevraždy“ •komunita Jonestown v jihoamerické Guayaně •18. 11. 1978 hromadná sebevražda 914 členů • • • Davidiáni (Branch Davidians) •radikální odnož adventistů •Vernon Howell alias David Koresh •ranč Mount Carmel (Apokalypsa) ve Waco – téměř dva měsíce obléhán FBI a Texaskou národní gardou •útok a následný požár 19. 4. 1993 – 76 obětí http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Branch_Davidian_flag.svg/220px-Branch_Davi dian_flag.svg.png Sluneční chrám (The Order of the Solar Temple) •1984, zakl. Luc Jouret a Joseph di Mambo •hlásí se k neotemplářské tradici •v roce 1994 nalezeno 53 členů mrtvých - těla objevená v Kanadě a Švýcarsku byla uspořádána do kruhu http://thecargoculte.com/theallseeingi/ordre_du_temple_solaire/3.jpg Óm šinri-kjó •zakl. Šóka Asahara •učení skupiny je značně eklektické – prvky z různých buddhistických tradic,původního japonského náboženství, hinduismu, křesťanské apokalyptiky či Nostradamova proroctví •20. března 1995 – sarinový útok v tokijském metru Nebeská brána (Heaven´s Gate) •UFO-kult s prvky křesťanství •zakl. Marshall Applewhite a Bonne Netlesová •22. 3. 1997 spáchali hromadnou sebevraždu v kalifornském Rancho San Fernando poblíž San Diega •jako jedno z prvních náboženských hnutí začali využívat internet David G. Bromley a Anson Shupe •kniha Noví strážci: deprogramátoři, antikultisté a nová náboženství (1980) - v ideologii antikultovního hnutí existují 2 přístupy k NNH: 1)náboženský – vedený z pohledu převládajícího náboženství, poukazuje na naprostou odlišnost nových hnutí od křesťanství 2)sekulárně racionalistický - zdůrazňuje psychickou manipulaci a traumata členů, odmítá je pro jejich rozpor s některými principy moderní společnosti (svoboda, individualismus atd.), totalitní a destruktivní charakter kultů •antikultovní hnutí v USA prošlo několika stádii: 1)formativní stádium - s nástupem NNH na poč. 70. let – hl. deprogramátoři (T. Patrick) 2)expanze – pol. 70. let – vzrůstá počet deprogramovaných 3)konsolidace – konec 70. a poč. 80. let - vznik velkých celonárodních antikultovních organizací (AFF, CAN, CFF) 4)vytváření institucionálních sítí – od pol. 80. let, profesionalizace •podle Bromleyho obsahuje ideologie antikultovního hnutí následující prvky: 1)historicky založené vysvětlení vzniku těchto rozvracejících sil 2)popis zlých sil, které jsou schopny podkopat původní přirozený charakter jedince a přeměnit jej ve svůj protiklad 3)označení anti-sociálních osob a skupin, které plánují a koordinují podvratné a rozvracečské aktivity 4)na těchto základech pak antikultovní hnutí upozorňuje na nebezpečí pro okolní společnost a 5)formuluje léčebný program, který má být dodržen, pokud chceme odvrátit katastrofu • Antikultovní hnutí a religionistika •antikultovní hnutí jako předmět studia •sekulárně-racionalistická antikultovní kritika se snaží sama sebe prezentovat jako vědecké studium •argumentace AN: •využívání strachu z neznámého •neadekvátně spojuje některé rysy netradičních skupin •odhlížení od souvislostí •cíl: informovanost široké veřejnosti •usilování o zobecnění •iluzorní harmonizace obrazu světa Situace v ČR •před r. 1989: ostátní dohled nad církvemi a náboženskými společnostmi a přísná cenzura ořada NNH existuje ilegálně: 1)skupiny, které patří k NNH, ale které mají i u nás dlouhou tradici (Svědci Jehovovi, mormoni, letniční křesťané) 2)skupiny, které u nás začaly působit během komunistického režimu díky kontaktům ze Západu (Haré Kršna) •po r. 1989 nárůst zájmu o duchovní otázky •po r. 1993 změna postoje – dostávají se k nám informace o NNH od antikult. hnutí ze Západu Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů •založ. v roce 1993 •Zdeněk Vojtíšek, Tomáš Novotný, Prokop Remeš, Ivan Odilo Štampach, Aleš Opatrný •zpoč. vyhraněně opoziční stanoviska vůči působení NNH – klasická antikultovní schémata, zpochybňování relevance akademického přístupu k náboženským skupinám Sdružení za náboženskou svobodu •vznik v r. 1993 •Iva Mejstříková-Schmittová a Jaroslav Vokoun •obrana NNH proti „sektobijcům“ •poukazování na nebezpečí cíleného manipulování veřejným míněním v neprospěch malých náboženských skupin a na nebezpečí jejich kriminalizace Immanuelité •vznik na zač. 90. let 20. stol. •Jan Dietrich Dvorský alias Parsifal Immanuel •inspirace Hnutím grálu •další kauzy v ČR spojené s Hnutím grálu: •Kuřimská kauza - týrání dvou chlapců odhalené v r. 2007 •pan Adam v Mikulově – obviněn ze zotročování několika žen Mezinárodní organizace studující NNH •The International Study of Religion in Eastern and Central Europe Association (ISORECEA) – od r. 1995 onapř. Eileen Barker – knihy: New Religious Movements: A Practical Introduction, The Making of a Moonie: Choice or Brainwashing?, založila také organizaci INFORM •Centre for Studies on New Religions (CESNUR) onapř. Massimo Introvigne NNH a média Jaký je obraz NNH v českých médiích? •názvy vybraných novinových článků: •„Sekty – nebezpečí č. 1“ (Učitelské noviny 1994) •„Sekty – časovaná bomba“ (Moravský demokratický deník 1994) •„Skutečné nebezpečí číhá především na mladé důvěřivce – tedy i děti“ (Katka 1997) •„Na lovu evropských dušiček“ (Svoboda 1997) •„Lovci duší“ (Hospodářské noviny 1996) •„Sekty se valí do Čech“ (Dobrý večerník 1995) Christopher Helland •rozlišuje „religion-online“ a „online-religion“ podle záměru tvůrců konkrétních webových stránek a míry aktivní účastni návštěvníků: 1)religion-online - internet jako nástroj používaný někým k prezentování náb. ostatním, kontrolované prostředí, komunikace způsobem „one-to-many“ 2)online-religion - internet jako otevřené a nehierarchizované prostředí, komunikace způsobem „many-to-many“ Patrick Maxwell 1)religion online - širší termín pro označení rozličných náboženských manifestací v kyberprostoru jako celku 2)online religion - osoby usilují o praktikování svého náboženství v kyberprostoru (online uctívání, online rituální představení, online modlitební setkání a online pohřební služby) Lorne L. Dawson a Jenna Hennebry •většina internet. stránek kopíruje ve vzhledu i v obsahu druh materiálu dostupný v jiných publikacích těchto skupin •poskytují možnosti k navázání kontaktů pro obdržení dalších materiálů a přístupu ke kurzům, lekcím, dalším programům •možnost navázání sociálních vztahů s dalšími členy náboženské skupiny i mimo kyberprostor •vznik internetu významně pozměnil povahu náboženského verbování členů v současné společnosti Děkuji za pozornost… 146878@mail.muni.cz