Semestrální práce Postmoderna ve filmu p o s t m o d e r n a (z lat. post = po, za) - též postmodernismus, označuje stav společnosti, kultury a umění ,,po” moderně. V jiném smyslu to může být i politicko-vědecko-umělecké hnutí. Postmodernismus také označuje životní styl a pocit, který má převládnout v současné společnosti. Pojem zavedl v roce 1979 francouzský filozof Jean-François Lyotard. Projevuje se v mnoha odvětvích - architektuře, literatuře, filmu, fotografii, hudbě, výtvarném umění, estetice, fyzice i psychologii. Postmodernismus je negací moderny, ale nepopírá ji. Odmítá všeobecné principy, snaží se překonat teze a koncepce moderní severoatlantické (euroamerické) postindustriální civilizace. Postmoderní společnost zpochybňuje principy v minulosti pokládané za nesporné (skepse vůči tradičním pojmům, které popisují skutečnost). V postmoderní společnosti dochází k redefinici role mužů a žen, jejich úlohy se mísí, obecně jde především o stírání rozdílů a boření stereotypů ve vnímání obou pohlaví. Postmoderní člověk si uvědomuje mnohoznačnost, neurčitost, nahodilost a absurdnost světa - díky tomu výrazně inklinuje k duchovnu. Postmodernismus je někdy členěn na tyto formy: 1. postmodernismus jako totální či výběrový antimodernismus, 2. postmodernismus jako pluralismus a anarchismus uměleckých stylů a myšlenkových orientací, 3. postmodernismus jako transavantgarda, 4. postmodernismus jako postmoderní klasicismus v architektuře a postmoderní esencialismus ve filozofii. Za nástup postmoderního filmu obvykle považujeme období okolo osmdesátých let, kdy v dějinách filmu skončila tzv. Nová vlna (označení pro technologické inovace, nový přístup k ekonomice filmové produkce a nové vnímání politických a sociálních hodnot filmu). Svět v tomto období zažívá obrovské změny - ty přinášejí globální uvolněnost a začíná se využívat svobody slova a projevu. Filmaři mají tedy ve své činnosti v podstatě volnou ruku a postmoderní film má možnost se rozvíjet jak v USA, tak i ve většině evropských zemí. Postmoderní film, stejně jako sám postmodernismus, je reakcí na moderní film a na trendy, které moderní film nastolil. Postmoderní film má obvykle několik typických vlastností. Nejvýraznějším poznávacím znakem je směsice různých žánrů a stylů - z tohoto důvodu jsou některé postmoderní filmy pro množství diváků naprostým paskvilem, pro některé mají naopak až kultovní význam (především u filmů Davida Lynche). Postmoderní filmy nejsou brány vážně, nejsou vyprávěny chronologicky, často se v nich objevuje několik dějových linií, které na sobě nejsou nijak závislé. Velký důraz je kladen na to, aby měl divák z filmu audiovizuální požitek, toho je často dosahováno pomocí různých filmových efektů. Zajímavou součástí postmoderních filmů je tzv. Surface play - fascinace povrchem, jenž je propracován až do nejmenších detailů (detailní záběry) a obvykle divákovi komplikuje přístup k hlubšímu smyslu sdělení. Mezi nejoblíbenější témata postmoderní kinematografie patří sex ve všech podobách, válka (zde jde především o to přesvědčit diváky, jak je válka nesmyslná - např. ve filmu Zachraňte vojína Ryana, režie Steven Spielberg) či drogy - téma drog se v postmoderním filmu rozmáhá zejména v devadesátých letech (film Trainspotting, režie Danny Boyle). Důraz je kladen také na dospělé postavy, většinou mají svou pevnou a stabilní pozici (ale také ne - film Americká krása, režie Sam Mendes), charaktery dospělých postav jsou již obvykle ucelené a v průběhu filmu se již dále nerozvíjejí (opět neplatí u Americké krásy). Postavy mívají zvláštní vlastnosti, často jednají podle otočeného významu dobra a zla. Do rolí se obsazují známé osobnosti, někdy dokonce i sám režisér. Nejvíc se ale postmodernismus rozmáhá v animovaném filmu. Díky vývoji moderních technologií a počítačové animace se pomalu začíná ztrácet rozdíl mezi hraným a animovaným filmem. Prvním filmem, vytvořeným pouze za použití počítačové 3D animace byl Příběh hraček Úvod do uměnovědných studií Alžběta Slámová, UČO 399003 (studio Pixar). Animované filmy dokonce rozšířily své působení až na celovečerní filmy určené výhradně dospělým divákům. Mezi nejvýznamější tvůrce v oblasti postmoderní kinematografie patří bezpochyby především David Lynch, který je považován za největšího postmoderního režiséra. Lynchovy filmy jsou obecně velmi špatně interpretovatelné. Například jeho snímek Mulholland Drive (2001) je téměř ukázkovým vzorem postmoderní kinematografie. Vyprávěcí linie filmu je těžce zachytitelná, když už se zdá, že film chápeme, vyvede nás Lynch okamžitě z omylu. Hlavní postava mění jména i charaktery, dějové linie se velmi rychle střídají. Velkou roli zde hraje i hudba (emotivní scéna v klubu Silentio). Sám David Lynch dokonce k filmu sepsal deset vodítek pro lepší orientaci. Ze stejného těsta je i další Lynchův film Mazací hlava (1977) - opět téměř žádná dějová linie, ale spíše směsice různých scén, které dokresluje hudba, respektive různé zvuky, šumy... Mezi další postmoderní režiséry patří například Quentin Tarantino - jeho filmy se vyznačují promyšlenými dialogy, skvělou hudbou, přemírou násilí, které je často vyvoláno až primitivním způsobem a dokonce i typickým znakem postmoderní kinematografie, obsazením samotného režiséra do vlastního filmu (např. ve filmu Hanebný pancharti, kde jedna z figurín, kterým jsou skalpovány hlavy, nese právě Tarantinovu podobu). Z dalších jmenujme například Françoise Truffauta, Christopher Nolana, Woodyho Allena, bratry Coenovy nebo Michaela Hanekeho. Použité zdroje: Velký sociologický slovník: II. svazek P-Z. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, s.749-1627. ISBN 80-718-4310-5. THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. Překlad Helena Bendová. Praha: Akademie múzických umění, 2011, 827 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-207-7. MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. Albatros Plus. ISBN 80-000-1410-6. ŠIMKOVÁ, Gabriela, Jana PLOTKOVÁ, FATKOVÁ, Lenka KVAPILOVÁ, Veronika JURÁKOVÁ, Zdeněk NEŠPOR a Zuzana VRBOVÁ. Postmoderní společnost. KISK - Kabinet informačních studií a knihovnictví [online]. Dostupné z: http://kisk.phil.muni.cz/wiki/Postmodern%C3%AD_společnost Postmoderne. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-. Dostupné z: http://de.wikipedia.org/wiki/Postmodernismus Úvod do uměnovědných studií Alžběta Slámová, UČO 399003