MASARYKOVA UNIVERZITA Filosofická fakulta Teorie interaktivních médií Úvod do uměnovědných studií Patricie Bendová Taneční subkultura Hip Hopu 2013 UČO: 413318 02/01/2013 Než se vůbec budu zabývat taneční subkulturou hip hopu, tak bych v úvodní části nejprve ráda obeznámila, co to vlastně pojem subkultura je. V samotném tématu se pak věnuji hlavně historii, podstatě této subkultury a popisu jejích hlavních charakteristických znaků. Subkultura Tento pojem vyjadřuje skupinu lidí, která je součástí širší kultury a tvoří tedy jakou-si „podkulturu“. Odlišuje se především způsobem života a má své jasné charakteristické znaky. Tato skupina vyznává stejné hodnoty, stejný životní styl. Rozdíly bývají zřetelné jak na pohled (oblečení, vzhled), tak i chováním a mluvou (takzvaným slangem). Vytváří odlišné hodnoty a normy, ale podílí se na fungování širšího společenství, kterého je součástí. Základem pro utvoření subkultury může být např. etnická, náboženská nebo sociální diferenciace. Subkultury reprodukující normy a hodnoty, které jsou vysoce kontrastní s normami a hodnotami hlavní kultury, se pak nazývají kontrakultury ( jedná se o radikální odmítání, né pouhé odlišení se). Taneční subkultura Hip Hopu Už samotný pojem Hip Hop je vlastně subkulturou, avšak vytváří pod sebou elementy další, a to konkrétně: Deejaying, Rap, Graffiti a v neposlední řadě tanec. V této práci se zaměřím především právě na taneční element této subkultury. Slovo Hip Hop vzniklo ze dvou slangových slov a to: Hip - v překladu současný, a Hop- který vyjadřuje provedený pohyb. Poprvé se objevilo v tisku v roce 1981. Do podvědomí se dostala díky frázi z písně Rapper's Delight. Hip Hop je v dnešní době poměrně komerční záležitostí a dělá to už kde kdo. „Dělá“ je ale přesně ten výraz, který v prostředí hip hopové komunity neexistuje. V této komunitě se často říká: „Já jsem Hip Hop“, nebo také „Já žiju Hip Hop“. Není to něco, co lidé dělají, nýbrž to, čím žijí. Dnes je zahrnováno pod hip hopovou taneční sféru již mnoho stylů, které v podstatě vznikly ještě před tím, než hip hopová hudba samotná. Hip hop je často veřejností označován slovem Street Dance, který je ale pouze jakým si zastřešujícím označením pro širší skupinu stylů jako je: Lockin', Bboying, Poppin', Hip Hop, House a mnoho dalších, vznikajících nezávisle na sobě v jinou dobu, nebo na jiném místě - narozdíl od základních elementů Hip Hopu. Hip Hopová taneční kultura se začla rozvíjet zhruba v 80. letech 20. století v New Yorku, a to hlavně mezi afro-američany. Vznik taneční sféry je úzce spjat s tou hudební, neboť právě hudba byla inspirací pro improvizovaný tanec v ulicích, jehož první kroky byli nazvány např.: Smurf, Running Man, Bart Simpson, nebo Wop. Jak hudba, tak tanec této éry se zařazuje pod období „old school“. Spolu s prvními hudebními singly, které vyšly do tehdejších hitparád (Digital Underground – The humpty dance, nebo MC Hammer – You can´t touch this) se zpopularizovaly i některé taneční kroky. Nedá se říct přesně, kdo s tímto tancem přišel jako první, jelikož tanec všeobecně je společenskou záležitostí, a Hip Hop pak obzvlášť. Mezi dnes již legendární průkopníky ale můžeme zařadit Buddhu Stretche nebo Henryho Linka z Mop Top, později Elite Force – legendární taneční skupiny, jenž vystupovaly v například v klipu písničky Remember the time od Michaela Jacksona. Jako funguje evoluce kdekoliv jinde, tak i tady se časem se z těchto písniček a kroků stalo tzv. „oldies“. Hudba se měnila a s ní i tanec. Hip Hop se začal vyvíjet i na opačném pobřeží a tak se začal rozdělovat na L.A. Style a NY Style, podle místa vzniku. Ve většině případů se tanečníci věnují pouze jednomu z těchto stylů, jelikož způsob života a vůbec pohled na tanec se u těchto dvou stylů Hip Hopu liší. NY Style se vyznačuje improvizací, ať už jen tak pro radost někde v klubu nebo na ulici, tak v takzvaných battlech, kde dva tanečníci střídavě tančí proti sobě a postupně se tato „soutěž“ dočká nějakého vítěze, nebo v „cyphers“ , kde větší skupina lidí utvoří kruh a jednotlivě nebo kolektivně tančí – a to nesoutěžně. Obecně zde platí pravidlo: žádná pravidla. L.A. Style (často také nazýván Street Jazz) se vyznačuje přesností, sehraností a naprostou připraveností. Nejde zde o improvizaci, ale o předem nacvičenou choreografii. Je to Hip Hop, který nevznikl na ulici, ani v klubu, ale právě v tanečních zrcadlových studiích, od kud se většinou vzdálí maximálně tak na plátna kin formou tanečních komerčních filmů. To, že oba tyto styly mají svůj původ v USA, ale neznamená že se časem nerozšířily na ostatní světadíly. Evropa i Asie se Americe v dnešní době silně vyrovnávají jak počtem tanečníků v této subkultuře, tak i kvalitou předvedených výkonů. V posledním desetiletí se začla stávat taneční subkultura Hip Hopu mezinárodní. Nefunguje pouze lokálně, ale všechny komunity ze všech zemí se začínají propojovat. Česká Republika je v současné době na poměrně slušné úrovni kvalitou i počtem a na Evropské půdě rozhodně nezaostává na posledním místě. Avšak státy jako Francie, Německo nebo Švédsko jsou o krok před ní. V červenci 2013 proběhne v Jedovnicích u Brna již 10. ročník mezinárodního tanečního kempu, který za dobu své realizace ovlivnil nejen tanečníky „studenty“, díky neuvěřitelným tanečním lektorům, které nabízí, ale i právě taneční lektory z celého světa, kteří se tímto dostali více do podvědomí. V dnešní době již dávno neplatí, že se v této subkultuře pohybují pouze lidé afrického původu. Také již dávno neplatí, že by se tančilo jen na ulicích. Neplatí striktní pravidla pro oblékání, a v podstatě na ulici Hip Hoper ani nemusí být rozeznán od ostatních. Ale jako to platí i v ostatních odvětvích umění, někteří to dělají pro radost, někteří vydělávají třeba i miliony. Tanečníci dostávají zakázky ve filmech, v hudebních klipech, divadlech, nebo se živí právě učením a předáváním zkušeností. Tato kultura je neuvěřitelně rozmanitá, a to i díky propojení všech elementů Hip Hopu, národností, etnik. Nespadají pod ní lidi jen určitého věku. Zdroje: Velký sociologický slovník: II. svazek P-Z. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, s.749-1627. ISBN 80-718-4310-5. Dostupné na World Wide Web: <[1]http://www.youtube.com/embed/UYculrDEx2s> Dostupné na World Wide Web <[2]http://alyaschcacrew.cz/web/wp-content/plugins/page-flip-image-gallery/popup.php?book_id=1> Dostpuné na World Wide Web <[3]http://vimeo.com/36195759> Dostupné na World Wide Web <[4]http://www.facebook.com/ELITEFORCECREW/info> Dostupné na World Wide Web <[5]http://www.mrwiggles.biz/hip_hop_dance.htm> Kitwana, Bakari (2002).The Hip-Hop Generation: Young Blacks and the Crisis in African American Culture. New York City, New York:[6]Perseus Books Group.[7]ISBN[8]0-465-02979-5.