Subkultura, metalcore Subkultura Termín subkultura se v oblasti sociologické vztahuje na danou skupinu, která je tvůrkyní a nositelem zvláštních, odlišných norem, hodnot, vzorců chování a životního stylu, i přes podílení se na fungování širšího společenství. Existují dva základní typy definic subkultury. Definice substanční, snažíc se vystihnout podstatu subkultury a definice funkcionální, ta vystihuje funkce, které subkultury plní. Předpona 'sub' naznačuje svébytnost a odlišnost od dominantní, či mainstreamové společnosti. Subkultury tedy dávají dohromady jedince se stejnými společenskými problémy za účelem vlastního pohledu na sociální realitu. S větší komplexností kultury také vzniká větší počet subkultur. Při pravidelné interakci určité sociální vrstvy dochází ke vzniku funkčního postojového, hodnotového a normativního komplexu zahrnujícího například postoj k práci, vzdělání, škole, církvy, aktivitám a dalším. Subkultury se někdy vědomě uzavírají do sebe, tvoření subkulturních hranic za účelem ochrany a sebeudržení. Metalcoreová subkultura Tato subkultura má hodně společného se subkulturou hardcore a nacházíme se tedy v kruzích hudby, v dnešní době až módy. Vše vzniklo z metalu, rocku a punku. Existoval již někdy v osmdesátých letech, ale do podvědomí se dostal až v polovině let devadesátých s kapelami jako Unearth. Hranice mezi podobnými subkulturami jsou v dnešní době menší a menší, neboť se začínají poměrně ve velké míře slévat dohromady. Avšak základ, to, co si metalcoreová subkultura vzala z hardcoru bylo ze začátku dost. Takzvané 'straight edge' myšlenky. Straight edge je skupina lidí, kteří nepijí alkohol, nekouří, neužívají žádné drogy, jedí vesměs vegetariánskou, či veganskou stravu.Jako znak by se dalo považovat X, které si nechávají lidé věřící tomuto směru často vytetovat. Vzhledem k tomu, že metalcore vzešel z hardcoru tak je logické, že tady tato skupina, jenž vznikla právě na poli hardcoru, se z části posunula sem. Co hlavně utváří metalcoreovou komunitu je samozřejmě hudba, z jejíchž textů a podle jejíchž hlavních postav se celá komunita chová. Ve své době byly texty hlavně protipolitické, dosti protimainstreamové, jak je to v hardcoru ostatně dodnes. Metalcoreová společnost se ale začala časem posouvat časem dál a dnes už by se dalo říci, že je sama už dosti velká a poměrně mainstreamová. Kapely už totiž přestaly s protipolitickými, protimainstreamovými, odsuzujícími texty, ale obrátila se na dosti odlišnou stranu, stranu líbivosti a textů plných různých klišé. Dnes když se člověk podívá, tak jak kapely, tak fanoušci metalcoru vypadají dosti stejně, kapely mají všechny téměř stejný zvuk. Takže prvotní přesvědčení zmizelo a v dnešní době se dá jen těžko vytyčit, co by mělo být záměrem metalcoru. Samozřejmě to se jedná pouze o novodobé projekty. Stále však vznikají také takové skupiny, které se ještě drží toho, jak vše bylo dřív. Co se týče metalcoru jako hudby, tak vznikl spojením metalu a hardcoru. Tedy tvrdé kytarové riffy, ale s energií a breakdowny hardcoru. Hudba sama evolvovala v melodickou, respektive melodičtější, a více komplexní. Obvykle v takových kapelách bývá jeden bubeník, jeden baskytarista, dva kytaristé, někdy rozdělení na rytmického a solového a zpěvák. S dnešními možnostmi se také dost využívají prvky elektronické hudby, syntetizátory, klávesy. To ale většinou zvládne zpěvák sám nebo se tyto věci nahrají přes nějaký program a pouštějí živě přes samply, tedy nahrávky. Ze současných kapel jsou známé především takové jako Architects, All That Remains, As I Lay Dying, Bring Me the Horizon, The Devil Wears Prada a další. V České republice se tento žánr samozřejmě také objevuje, i když jak je pro tuto zemi zvykem s poměrně velkým zpožděním. U nás je převaha subkultury emo v metalcorové subkultuře, neboť se zde míchá spousta věcí dohromady a s časovými rozdíly oproti zbytku světa se vše dostává v různých intervalech a tak někdy dochází k sloučení subkultur. Dnes již je Česká republika plná mladých rádobynadějných kapel, které mají stejný problém jako kapely jiných žánrů a to sice zaostalost. Což platí nejen po stránce hudební, ale především po stránce subkulturní. Nedá se však říci, že by zde žádné kvalitní kapely neexistovaly, i zde máme pár kapel, které celou subkulturu posouvají někam dál, a snaží se dohnat krok se zahraničím. Mezi takové kapely patří například kapely jako The Truth Is Out There. V celosvětovém měřítku to však vypadá, že metalcoreová subkultura ztrácí na síle a začíná pomalu umírat. Pravděpodobně se jen vrátí tam, kde začala – do postraní. Zdroje: Subkultury mládeže (Smolík J.) Velký sociologický slovník (Winkler), Adolescence (Macek P.), The Book of Metal: The Most Comprehensive Encyclopedia of Metal Music Ever Created (Ingham Ch.)