Úvod do uměnovědných studií Co je estetický soud? Základní okruhy problémů krása jako objektivní vlastnost předmětů krása jako výsledek poznávacích schopností subjektusubjektu krása jako výsledek funkčního vztahu předmětu k lidským potřebám Krása jako objektivní vlastnost Platón idea dobra a krásy mimesis 3 Středověk sv. Augustin – unitas multiplex sv. Tomáš Akvinský – integritas, harmonia, claritas Novověk René Descartes (1596 – 1650) Immauel Kant (1724 – 1804) Kritika čistého rozumu Regulativní ideje: nesmrtelná duše svoboda 4 svoboda nekonečno, resp. Bůh Kritika praktického rozumu Základy metafyziky mravů „Jednej tak, jako by se maxima tvého jednání měla na základě tvé vůle stát obecným přírodním zákonem.“ Kritika soudnosti (1790) Co na to Kant? – a co Vy? 5 Co na to Kant? – a co Vy? 6 Co na to Kant? – a co Vy? 7 Estetický postoj – I. Kant Nezainteresovaná (nezaujatá) libost: Účelnost Vnímání krásna (svobodná hra) Pocity libosti (Estetický) soud Estetický soud – I. Kant ES je nezávislý na rozumu ES je jedinečný, nelze jej zobecnit ES nehodnotí „věc samu“ ale její formu Autonomie krásna Krása samostatná Krása adherentní Estetické kategorie 10 Estetické kategorie Krása Vznešeno Moderní estetika Subjektivní vs. Objektivní pojetí krásna Platón vs. Sofisté (dilog Theatétos) Moderna vs. Postmoderna 11 Obsah vs. Forma Forma: Pythagoras, Platón, Hanslik Obsah: Augustin, Freud Spíše otázka – jak poznat umělecké dílo? Estetika a etika Eticismus Umírněný autonomismus 12 Estetismus