Úvod do uměnovědných studií Co je estetická funkce? Je to estetický objekt? Je to estetický objekt/jev? Je to estetický objekt? Pozorování EF má důležité místo v životě jedinců i celé společnosti umění důsledky svého působení zasahuje i lidi, kteří k němu nemají přímý vztah EF zabírá mnohem širší rozsah než jen umění samo – 5 EF zabírá mnohem širší rozsah než jen umění samo – jakýkoliv předmět, jakékoliv dění může nést EF EF se mění v čase, prostoru i podle sociálního útvaru Estetická a mimoestetická oblast nejsou vymezené pevnými hranicemi Estetická funkce - Mukařovský 3 základní rysy estetické funkce: - Maximální upoutání pozornosti na daný předmět (jeho vydělení, izolace z okolí) - Libost (bezúčelná, samoúčelná), kterou vyvolává- Libost (bezúčelná, samoúčelná), kterou vyvolává - Schopnost (autonomně, nezávisle) suplovat funkce jiné, kterých předmět vývojem pozbyl „izolace“ – „samoúčel“ – „autonomie“ Estetická funkce - Mukařovský EF není reálná vlastnost předmětu, ale projevuje se pouze v jistém společenském kontextu EF se mění v čase, prostoru i podle sociálního útvaru EF není úplně v moci individua Stabilizace EF je záležitostí kolektivní a je výsledkemStabilizace EF je záležitostí kolektivní a je výsledkem vztahu mezi lidským kolektivem a světem Jan Mukařovský (1891-1975) Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty (in: Studie I., Brno 2000) Kontinuum funkcí umění vs. mimoestetické funkce – viz příští přednáška jevy mimo umění – směřující do oblasti umění: film, fotografie, umělecké řemeslo, zahradnictví 8 náboženský kult – umění má často v náboženském kultu integrující roli – v náboženském umění existujíc dominantní funkce dvě, kdy f. náboženská činí z f. estetické prostředek své realizace přírodní krásno – EF je tu vnesena zvnějšku Estetická autonomie tradiční pohled na umění v rámci uměnovědných disciplín Immanuel Kant (1724-1804) Kritika soudnosti (1790) Emancipace estetické funkce umění – vyvázání ze sociálních kontextů . Reflexe v období „zlomu v tradici“ (Gombrich) Pravěké „jeskynní umění“ Fragment skalních maleb z jeskyně Lescaux (Francie) Ready-made Marcel Duchamp, Fontána, 1917 Marcel Duchamp, Kolo z bicyklu, 1913 Estetická autonomie jako sociální funkce Friedrich Schiller (1759-1805) Dopisy o estetické výchově lidstva (1795) estetická autonomie (svobodná hra) jako utopie či náhražka reálné svobody estetická autonomie tedy není projevem sociální bezfunkčnosti, nýbrž specifickou sociální funkcí Vývoj koncertu – příklad emancipace estetické funkce Osamostatnění receptivní realizace estetickohudebního předmětu. Osamostatnění produkční realizace Časově-funkcionální osamostatnění hudebního provedení, (Abendmusik v severoněmeckém chrámu,provedení, (Abendmusik v severoněmeckém chrámu, dvorní koncert). Institucionální samostatnost ad hoc Strukturální, společenské zevšeobecnění koncertu, jeho vývoj ke koncertnímu životu a jeho dominance nad ostatními formami provozování hudby. Znaky (dnešního) koncertu jde o hudební produkce veřejně přístupné podnikatelsky organizované při kterých dochází k prodeji hudby jako zboží anonymnímu platícímu publiku jehož vznik předpokládá oddělení rolí interpretů a posluchačů přičemž má tato produkce pevně stanovený program