Úvod do uměnovědných studií Co je umění? Velké opakování /1 } Estetická funkce je pojem vytvořený a rozpracovaný _ _ _ , členem Pražského _ _ _ kroužku. Estetická funkce je _ _ _ mezi předmětem nebo jevem a jeho vnímatelem, který má určité specifické vlastnosti. Mezi tyto vlastnosti patří především schopnost upoutat pozornost (tzv. _ _ _) a to prostřednictvím vyvolávání pocitu _ _ _ a dále schopnost _ _ _ funkce jiné (tzv. autonomie). Mezi základní charakteristiku estetické funkce paří její společenská (i časová a místní) _ _ _ . lingvistický bez zájmu/bez účelu libost libost Mukařovský autonomie nahrazovat / kompenzovat proměnlivost soud koncert vztah příjemno dobro izolace forma hra } Estetickým vnímáním a tvorbou estetických _ _ _ se zabýval Immanuel Kant ve svém díle Kritika _ _ _ (doplňte sami). } Krásno, které zakoušíme jako pocit _ _ _ odlišoval od vnímání _ _ _, vázáného na smyslové počitky a vnímání _ _ _, vázáného na etické rozhodování. } Tento pocit je vyvoláván _ _ _ a netýká se tedy věci samotné (její užitečnosti) ale pouze její _ _ _ (tzv. vnitřní samoúčelnost). Ve svém díle tak ukázal, že estetické vnímání je _ _ _ lidskou mohutností. } lingvistický bez zájmu/bez účelu libost libost Mukařovský autonomie nahrazovat / kompenzovat proměnlivost soud koncert vztah příjemno dobro izolace forma hra Velké opakování /2 } Fridrich Schiller uvažoval o umění a o světě krásna, jako o prostoru svobodné _ _ _, ve kterém může člověk realizovat svobodnou tvorbu, rozhodování i organizování společenských vztahů, i když mu vnější (politické) podmínky takový prostor pro svobodu nenabízejí. } Typickým příkladem tohoto vztahu je vývoj a organizace instituce _ _ _ během 19. století. } lingvistický bez zájmu/bez účelu libost libost Mukařovský autonomie nahrazovat / kompenzovat proměnlivost soud koncert vztah příjemno dobro izolace forma hra Velké opakování /3 Umění – variabilita pojmu }1. zručnost, dovednost, řemeslo }2. krásné umění, „Umění“ } }τεχνη [techné] (řec.) }Ars (lat.) – arte – the art – l’arte }Die Kunst, sztuka (pol.) Historická a společenská proměnlivost pojmu umění } }možnost ztráty charakteru „krásného umění“ u určité oblasti (např. řečnictví) } }opačný „vzestup“ do sféry umění – fotografie, populární hudba Definice umění }umění jako soubor uměleckých děl } (Volek: Základy obecné teorie umění, 1968: 25) } }jednota činností a výtvorů, jež nabývají v konkrétním historickém a společenském kontextu dominantní estetické funkce } (Chvatík: Strukturální estetika, 2001: 90) } }umění jako společenská instituce, zahrnující díla, aktéry i aktivity Pojem umění }deskriptivní pojem – definice typu „umění je to, co lidé (určitá skupina v určitém čase) za umění považují“ } }hodnotový pojem – působí apelativně či dokonce imperativně, normativní charakter – výraz ideálů } }pro mnohé znamená „špatné umění“ nepodařené umění a tedy žádné umění } }protějškem kýč, podvod Umělecká funkce }Umění } }převaha estetické funkce, autonomní znak } }„průhlednost“ estetické funkce, jež dovoluje vystoupit některým mimoestetickým funkcím } }optimální je podle Mukařovského polární napětí „mezi převahou funkce estetické a oné z mimoestetických funkcí, která se v daném díle uplatňuje nejintenzivněji“ } }přesuny v sestavě funkcí během existence díla – přesun dominantní funkce } }Jan Mukařovský: Umění, in: Studie I., Brno 2000, } s. 185-207 } Umění a „mimo-umění“ }J. Volek rozlišuje přechody: } }extenzivní – postupné: } postupná ztráta estetické či umělecké funkce vyvážena nárůstem funkce jiné (přechod do mimo-umění) } }intenzivní – skokové: ztráta estetické funkce není vyvážena nárůstem funkce jiné (přechod do ne-umění) Mimoestetické funkce }Architektura: estetická vs. praktická funkce }Literatura: estetická vs. sdělovací funkce }Tanec: estetická vs. pohyb – hygiena / vs. náboženská funkce }Malířství a sochařství: estetická vs. sdělovací funkce } }…někdy EF druhotná – mapa, plakát, apod. Tři velké otázky } }Vztah umění a poznání } }Vztah umění a morálky } }Vztah umění a společnosti } à sociologie umění