Teorie hudebního zápisu 1 (VHK_11a) 1. Obecná problematika 1.1 Teorie hudebního zápisu (definice termínu, vymezení předmětného pole oboru) 1.2 Hudební paleografie (definice termínu, místo oboru v sytému hudebněvědných disciplín) 1.3 Písmo a notace (definice termínů, fonetizace, fonogram, analogie ve vývoji písma a notace, cheironomie, diastematizace) 2. Latinské neumy 2.1 Vymezení pojmu a problematika historická 2.2 Neumové znaky (názvy, klasifikace, hudební význam znaků, tabula neumarum) 2.3 Neumová notace a písmo - pomocné znakové systémy (literrae significative, Romanusbuchstaben, diastematický systém Hermana Contracta, notace Boethiova, dazijská notace) 2.4 Typologie neumové notace 2.41 Typologie znaková (identifikace podle předložené ukázky) 2.42 Typologie druhová (identifikace podle předložené ukázky) 2.5 Literatura zabývající se teoretickou problematikou neumových notací 3. Nota choralis 3.1 Vymezení pojmu ( Hutter x německá škola: Wagner, Stäblein) 3.2 Vymezení hlavních znaků noty choralis 3.3 Vysvětlení termínů: osnova spatiová, osnova chordální, osnova linková, osnova linová, osnova quidonská, klíč, klíče sylabické, klíče alfabetické, klíče barvené, custos, caesura, neumae usuales, neumae irregulares, neumae regulares, neumae musicae, conjunctae, compositae, fusae 3.4 Typologie noty choralis 3.41 Typologie znaková (identifikace podle předložené ukázky) 3.42 Typologie druhová ( identifikace podle předložené ukázky) 3.5 Literatura zabývající se problematikou noty choralis 4. Notace menzurální 4.1 Vymezení pojmu a výčet typů 4.2 Modální notace 4.21 Vymezení pojmu (odlišit: sylabická notace, notace organa dupla, motetová notace, kvadrátní notace) 4.22 Mody a jejich identifikace 4.23 Nepravidelnosti modálního zápisu a jejich identifikace 4.24 Identifikace základních kompozičních technik notredamského vícehlasu 4.25 Vysvětlit význam termínů: discantus fractio modi notatio sine litera clausula nota plicata longa imperfecta duplum copula brevis altera triplum repetitio modus primus ordinis secundi longa perfecta plica descens ternaria brevis recta notace sylabická divisio modi ordo conductus plica ligatura konduktové moteto ligatura plicata quaternaria notatio cum litera extenso modi discantus floridus plica ascens notace melismatická 4.26 Zásady přepisu modální notace - demonstrovat na předložené ukázce 4.27 Modální teorie ve středověkém hudebním písemnictví 4.28 Muzikologická literatura zabývající se problematikou modální notace 4.29 Hudební prameny modální notace Prameny a literatura (základní tituly): Apel, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 - 1600, VEB Breitkopf - Härtel Musikverlag Coussemaker, Edmond de: Scriptorum de musica medii aevi nova series, I - IV, Paris 1864 - 1867 Gerbert, Martin: Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum, I - III, St.Blasien 1874 Hutter, Josef: Česká notace I,II, Praha 1926, 1930 Mokrý, Ladislav: Hudobná paleografia, skripta University Komenského v Bratislavě, Bratislava 1957 Parrish, Carl: The Notation of Medieval Music, Pendragon Press, New York 1978 Rybarič, Richard: Vývoj europskeho notopisu, Bratislava 1982 Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern III/4, Leipzig 1975 Wolf, Johannes: Handbuch der Notationskunde I, II, Leipzig 1913, 1919 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích (MGG, Riemann, Grove,Slovník české hudební kultury ad.) Předmět je ukončen zápočtovým pohovorem, jehož úspěšné vykonání je podmíněno: 1) spolehlivou znalostí problematiky historického vývoje notace v rozsahu přednesené látky a sylabu uvedeného v IS MU; 2) spolehlivou znalostí principů probraných notačních systémů a zásad jejich transkripce; 3) spolehlivou znalostí základních titulů oborové literatury.