POLSKÁ HUDBA - 1 -hudba v nejširším možném kontextu -zásadní momenty polské novodobé historie: Polsko -Litevská unie (konec 14.stol-konec 18.stol.) -senát((rozhodující slovo), královská rada v čele s králem – omezené pravomoci = z toho problémy, které vedly na konci 18.st.k zániku polského státu -15.-16 stol-rozkvět kulturní I ekonomický -multinárodnostní a multináboženský stát -značná tolerance -pol.hudba 16.stol – Mikolaj Gomulka, Waclaw Szamotul, Mikolaj z Krakova -17.stol-počátky krize -18.stol- prohloubení krize -vnitřní rozpory, války s Turky, úbytek ubyvatelstva, ekonom.pokles = 1772 – 1.dělení Polska mezi Rusko, Prusko a Rakousko -snaha o záchranu – reformy, konstituce 1791 -s tou šlechta nespokojena- další rozbroje (požádali Kateřinu II. O pomoc- ruský vojenský vpád do Polska =1792 – 2.dělení Polska (Rusko, Prusko) -vlna emigrace -1794 -povstání vedl Tadeusz Kosciuszko -potlačeno = 1795 -3.dělení Polska-zánik polského samostatného státu -rozdělení mezi Rus, Prus, Rak -hudba reflektuje události – (30.let 17.stol.-ital operní společnost u pol.dvora) -1765-králem založené Národní divadlo - součást reforem a snahy o vzdělávání -první polské opery -1778 Maciej Kamiński – Obšťastněná nouze -1794 – Jan Stefani – Domnělé kouzlo aneb Krakovští a horalé -folklorní inspirace, národní témata 19.stol. - Evropa – myšlenky francouzské revoluce, romantismus, nacionalismus, - slovanství -Polsko -zábory: -ruský – Kongresové království(dědictví po napoleonském Varšavském království) -nejprve autonomie, pak postupné omezování svobod, snaha o asimilaci, rusifikaci, přijetí pravoslaví – povstání 1830-31 -potlačeno -r =represe kulturní, politická I náboženská – Velká emigrace (1831-1870) -hl do Francie (Poláci ce Francii) -1863-další povstání-opět potlačeno -roblém-vnitřní rozpory mezi samotnými Poláky-na základě třídních rozdílů -rakouský – relativně nejsvobodnější; 1846 -povstání radikálních polských nacionalistů -potlačeno; v 2.pol.19.stol- intelektuální a kulturní polské centrum -pruský -nejprve nejasný postoj k Polákům, za Bismarckova režimu -tvrdá asimilace Polská reakce: 1.pol.19.stol – snaha o násilnou změnu 2.pol - soustředění se na vzdělávání národa, zvýšení národního povědomí poslední třetina 19.stol – polit. A ekonom.změny -urbanizace, velké přesuny obyvatel do měst (1864 -zrušení nevolnictví v ruském záboru) – nové sociální tenze (nacionalismus, antisemitismus) kultura a hudba 19.stol – tajná výuka, spolky, školy, kavárny 1832-Varšava-Velké divadlo Varšavský huá hudební společnost, konzervatoř -sběr folkloru (Oskar Kolberg) -velký rozkvět literatury -hudba : -F. Chopin(1820-1849), -Stanislaw Moniuszko (1819-1872) -sběr písní, národní opery -Halka, Strašidelný dvůr konzervativní následovníci -vzor Chopin a Moniuszko -Wladyslaw Źeleński (1837-1921) – spoluzakladatel krakovské konzervatoře (1881) -Zygmunt Noskowski (1846-1909) -1.symf.báseň Step, důležitá osobnost hud.života Varšavy, pedagog (Fitelberg, Szymanowski, Rózycki) virtuozové-skladatelé - propagace polské myšlenky v zahraničí Henryk Wieniawski (1835-1880) Ignacy Jan Paderewski (1860-1841) -podhalanský folklor – Tatranské album , opera Manru, od raně romantické estetiky dospěl k pozdně romantické Mloda Polska -lit-výtv modernistické hnutí -K.Przerwa-Tetmajer, S.Przybyszewski -hudba - 1901-Varšavská filharmonie – Mieczyslaw Karlowicz(1876-1909) -první velký symfonik, symfonické básně, pozdněromantický idiom -Powracajace fale op.9 z roku 1904, Odwieczne pieśni op.10, rok 1906, Rapsodia litewska op.11, rok 1906; Stanislaw i Anna Oświecimowie op.12, 1907, Smutna opowieść op. 13, 1908 a Epizod na maskaradzie op. 14 Grzegorz Fitelberg (1879-1953) - dirigent Ludomir Rózycki (1884-1953), -neoromantismus spojený s folkl.provky Apolinary Szeluto (1884-1966) Karol Szymanowski (1882-1937) Evropa-hudba