Metody knihovnické práce (VIKBA04) Martin Krčál EIZ - kurz pro studenty KISK FF MU Brno, 16. listopadu 2012 6. Hlavní činnosti knihoven II OPVK_MU_rgb Organizace knihovního fondu Knihovní fond * organizovaný soubor dokumentů (k.j.) * plánované budování * vyznačeno vlastnictví knihovny vnapř. signatura, razítko organizace * typ a funkce knihovny vveřejná x VŠ knihovna * cílová skupina vpočet, složení Složení KF * Monografie vknihy (beletrie, odborná literatura, populárně-naučná literatura) * Šedá literatura vvysokoškolské kvalifikační práce, sborníky,... * Kartografické dokumenty vmapy, plány, atlasy * Hudebniny vnoty, zpěvníky * Seriálové dokumenty vseriály (noviny a časopisy, ročenky, periodické sborníky, výroční zprávy) vintegrační zdroje (průběžně aktualizované dodáváním nových částí, např. publikace z volných listů) * Zvukové dokumenty vHudební CD, CD s mluveným slovem (audioknihy) * Audiovizuální dokumenty vfilmy * Elektronické zdroje vdatabáze, e-časopisy, e-knihy,... Vlastnosti KF * dynamičnost * reflexe požadavků čtenářů * problematika životnosti informací * forma dokumentů * prostory knihovny Přístupnost fondu * volně přístupný fond x po objednání * výhody, nevýhody * > Statusy dokumentů ve fondu * absenční vkrátkodobé, klasické, dlouhodobé výpůjčky * prezenční vdostupné v knihovně, výpůjčky přes noc Práce s knihovním fondem •= linka zpracování: * doplňování * přemísťování vnapř. sklad, pobočka, jiná oborová skupina vstatistiky výpůjček vkatalog, AKS * vyřazování Vyřazování * odstranění knih. jednotek z fondu vkatalog AKS, úbytkový seznam * důvody: vzastaralý obsahu, poškození, ztráta * nabídkový seznam vpartnerské knihovny vkonference Knihovna vantikvariáty včtenáři (symbolický poplatek nebo zdarma) vsběrný dvůr (až 2Kč/kg) Revize fondu [USEMAP] Revize * Knihovní zákon (257/2001 Sb.) v§16 Evidence a revize knihovního fondu * Cíl = zjištění skutečného stavu fondu * Frekvence revize • DS6707-SR20001ZZR-R Fond Frekvence do 100 000 5 let 100 001 - 200 000 10 let 200 001 - 1 000 000 15 let 1 000 001 - 3 000 000 5% fondu/rok 3 000 000+ 200 000 k.j./rok Revize * Mimořádná revize vnařízení nadřízeného orgánu, změna pracovníka, násilné vniknutí, nalezení knih mimo knihovnu * Namátková a zkrácená revize * Forma revize: vporovnání s přírůstkovým seznamem vporovnání s místním seznamem * Komise (2+ členové) Výsledky a řešení * nedohledané knihy vodpisy, nahrazení * knihy nejsou zapsány vneprodleně zapsat * přír. seznam není správně veden vopravit * nalezení chybějících knih vpřesun na správné místo, změna statusu * objevení zastaralých knih vodpis Protokol o revizi * rozsah a doba revize * druh seznamu * členové revizní komise v+ kdo se na revizi podílel * seznam chybějících knih * návrhy opatření vpoškozené, chybějící knihy vprovozní změny * Revize * supervize vdohledávání chybějících knih * odpisy bez řízení o náhradě škody vdo 0,5% výpůjček vjinak úhrada škody institucí + správní řízení s osobou odpovědnou za fond * technické zabezpečení revize včtečky čárových kódů vtechnologie RFID vruční Značení fondu * signatury * lokační a orientační funkce * informační systém knihovny vpopisky regálů vnavigace v knihovně Stavění fondu * jaké druhy stavění fondu znáte? * kdy je vhodné je použít? * máte oblíbené signatury Stavění fondu * pořadové číslo * abecední vautor, název (beletrie) * oborové vskupiny, klasifikace * geografické * jazykové * formátové, druhové Stavění fondu * kombinace vFF MU - MDT + autor vESF MU - skupina + číslo vFSS MU - skupina, pořadové číslo, indexy vGeoÚ PřF UK - formát, skupina, číslo, indexy * barvy * Ochrana knihovního fondu Definice * Ochrana fondu vběžné činnosti, skladování, uchovávání, zabezpečení, kvalifikace knihovníků,… * Konzervace fondu vspecifické činnosti, ochrana proti degradačním procesům, poškození a zkáze * Restaurování fondu včinnosti vedoucí k vylepšení stavu fondu (čas, živelné pohromy, používání,…) Teplota a vlhkost * udržovat stálé podmínky * nižší teplota vknihy x čtenář vkompromis 16-21°C * vlhkost 40-60% * kontrola přístroji, klimatizace, odvlhčovače, větrání * problém ve skladech vvyšší vlhkost, plísně Světlo * nepřítel knihovního fondu vškodí umělé i přirozené * co nejnižší intenzita světla v50 luxů ve výstavních prostorách vsklady tma * žaluzie a UV filtry na oknech * žárovky lepší než zářivky vmezi regály každé 2m 1x40-60W vv uličce každé 4-5m 1x75W * problematika starých tisků Znečištění ovzduší * problematický prach vkyselost papíru * pravidelné vysávání * zabezpečení oken, klimatizace, cirkulace vzduchu * prašnost ve skladu vtěsnost regálů, protiprachové manžety v Živelné pohromy * voda * oheň * válečné konflikty * * evakuační plán Voda * povodně, vodovodní havárie, zatíkání * zvýšení vlhkosti * obrana vknihovny ve vyšších patrech vvzácné knihy ve vyšších patrech * zmrazování fondů Oheň * protipožární plán * hasicí přístroje * nouzové východy vdobře označené, uvolněné * Biologické faktory * brouci, plísně, hlodavci * souvisí s prostředím * dezinfekce (Savo) * dezinsekce * deratizace Krádeže * krádeže dokumentů, techniky * minimalizovat nebezpečí krádeží * vhodné rozmístění služeb vstálý dozor * dostatečné personální zabezpečení * šatny, odkládací prostory * kamerový systém (ano x ne) * ideální 1 vchod/východ * zabezpečení oken Zabezpečení dokumentů * magnetické proužky * RFID čipy x Detekční brány + de/aktivátory Speciální dokumenty * jak je chránit vstaré tisky vmikrofiše vfotografie > Automatizace Automatizace * integrace nových komunikačních technologií a výpočetní techniky vdo knihoven a informačních středisek vcíl: zefektivnění a racionalizace činnosti * zavádění a správa automatizovaných knihovních systémů (AKS) v2. pol. 90. let včasto zúženo na OPAC a katalogizaci * implementace standardů * sdílení dat vnapř. souborné katalogy, sdílená katalogizace Digitalizace Digitalizace * proces převodu tištěných dokumentů do elektronické podoby * aktuální téma v knihovnách * důvody vochrana kulturního dědictví vzáložní kopie vvětší dostupnost literatury * Proces digitalizace * výběr dokumentů * příprava workflow * volba vhodného zařízení * převod do digitální podoby * úprava na PC vOCR, ořezání, otočení, srovnání zkosení, zvýšení kontrastu, jasu, úprava barev,... vuložení do výstupního formátu OCR * Optical Character Recognition * automatické rozpoznávání textu vobrazová předloha vanalýza znaků vporovnání s DB (znaky, slova) * kvalita OCR vpřesnost rozpoznání vkvalita předlohy * OCR pro národní jazyky * Programy pro úpravu skenů ScanTaylor OmniPage Readiris Abby Fine Reader Ruční a tužkové skenery * Plochý skener * Rotační skener * 3D skener * tvorba 3D modelů * Knižní skener [USEMAP] Úložiště/repozitář * volba vhodného SW/HW řešení * volba vhodného formátu vTXT, PDF, DjVu, PNG, JPG, TIFF, ePub, XML,... * základní požadavky vbezpečnost vdlouhodobá udržitelnost * zálohování úložiště * strategie vemulze vmigrace * metadata a popis e-dokumentů Správa EIZ Správa EIZ * akvizice EIZ * sledování aktuálních trendů * vyjednávání zkušebních přístupů * propagace EIZ vnapř. návody * osobní konzultace uživatelům * školení uživatelů na EIZ * výjezdy na školení Podpora čtenářství Jak čteme??? Zdroj: výzkum Čtenáři a čtení v ČR 2010 (Jiří Trávníček) Čtenářství * aktivní vztah k četbě a literatuře * důležitý faktor kultivace a socializace jedince včástečně ovlivňuje vzdělanost národa * čtenářská gramotnost vschopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti (I. Procházková) Podpora čtenářství * získat děti i dospělé pro četbu * Projekty [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Výzkumy * PISA vmezinárodní projekt OECD (>60 zemí) vorientace na žáky ZŠ (15 let) voblast čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti vsrovnání úspěšnosti a efektivity vzdělávacích systémů zapojených zemí * PIAAC vmezinárodní projekt OECD vhodnocení úrovně funkční gramotnosti vpřipravenost na život v moderní společn. vcílová skupina dospělí (16–64 let) Výzkumy * PIRLS vmezinárodní projekt IEA vorientace na žáky 4. tříd ZŠ voblasti čtenářské gramotnosti * Čtenáři a čtení v ČR 2010 vProf. Trávníček, prezentace Heslo dne... •ČTĚME DĚTEM 20 MINUT DENNĚ. KAŽDÝ DEN! ... nebo ještě lépe... •ČTĚME DĚTEM 20 MINUT DENNĚ. KAŽDÝ DEN! ...třeba i takto Další informace ke čtenářství * čtenářství na webu NKP * podpora čtenářství ve světě * KRAMPLOVÁ, I. Zakroužkuj – vyber – zdůvodni. Praha: ÚIV, 2011. * Evidence činnosti, statistiky Jak říká klasik... * Nevěřím statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval! * Nejsou důležitá data, ale jejich správná interpretace! Evidence v knihovnách * statistiky knihovny * roční výkaz knihovny vvysokoškolská knihovna vveřejná knihovna * deník knihovny vevidence kulturních akcí veřejné knihovny vpodklad pro roční výkaz * metodika pro měření virtuálních návštěv * více informací na webu NKP v Možnosti výstupu Benchmarking knihoven * nástroj strategického managementu vvznik – 80. léta Xerox * srovnání s jinými knihovnami vzlepšení praxe vefektivnost služeb vkvalifikace a schopnosti zaměstnanců vpotřeby uživatelů vpodklady pro zřizovatele * uplatnění nejlepších výsledků ve vlastní knihovně v Benchmarking * dělení vinterní – uvnitř velkých společností vexterní – malé a střední firmy, srovnání mezi sebou * druhy benchmarkingu vkonkurenční – orientace na produkty a služby, porovnání s přímými konkurenty, velmi náročné vfunkcionální – orientace na jednu nebo více funkci organizace vprocesní (generický) – orientace na konkrétní procesy organizací s podobnou činností (nemusí být konkurenti) vzákaznický - srovnává poskytované služby a požadavky uživatelů/zákazníků vtaktický - procesy v jednotlivých odvětvích Další informace o banchmarkingu * Projekt „Benchmarking knihoven“ * článek Benchmarking knihoven vV. Richter * přednáška Měření výkonu a činnosti knihoven: projekt Benchmarking knihoven (v rámci Bloku expertů) vV. Richter * prezentace Benchmarking jako EBL metoda v KUK MU Brno vZ. Dohnálková Propagace Propagace * druh knihovny vakademická vveřejná * objekt propagace (co chceme propagovat) * cílová skupiny (pro koho) * cíle propagace (čeho chceme dosáhnout) * forma propagace (jak budeme propagovat, jaké nástroje použijeme) * místo propagace (kde budeme propagovat) Propagace v akademické knihovně Co budeme propagovat? * přesně popsat předmět propagace vslužba - EDD, MVS, kopírování vprodukt - vlastní katalog, EIZ vimage - např. změna image knihovny, budování a posílení značky * znát ho a vědět o něm vše vklady i zápory vv čem je přínos vproč začít používat • v Cílová skupina * studenti * akademičtí pracovníci * vedení fakulty/univerzity * odborná veřejnost, komunita Cíle propagace * proč propagujeme??? * jaký má být výsledek??? vdostat do povědomí vnaučit efektivně využívat vlobby u vedení v??? v Forma propagace * nezanedbávat klasickou propagaci vnástěnky, upozornění na dveřích, propagační materiály * propagace v online prostředí vweb knihovny vsdílení online §dokumenty (Issuu, DocStock,...) §videotutoriály (Screentoaster, Vimeo) §odkazy (Delicious, Linkuj,...) vblogy, RSS vkomix, virtuální prohlídky,... vobrazovky PC - pronájem ve Zlíně Komunikace * e-mail, IM, telefon, formulář na webu,... * sociální sítě vFacebook, Twitter, Ning, K4U * školení, propagační akce, průzkumy * osobní setkání vvyučující, open coffee * Další možnosti propagace * guerrilla marketing vGuerrilla Readers * geolokace vgeocaching, Gowalla, Foursquare vNYPL, LoC * slevové portály * něco jiného??? Místo propagace * prostory knihovny * mimo knihovnu * online prostředí * možnost kombinace Zdroje * STÖCKLOVÁ, Anna. Organizace a ochrana knihovního fondu [online]. Verze 1.0. Praha, 2008 [cit. 2011-09-13]. Dostupné z WWW po autentizaci: http://texty.jinonice.cuni.cz/studijni-texty/stocklova-anna/stocklova_04.pdf/attachment_download/fi le * Knihovnické minimum: příručka pro účastníky kurzu [online]. Zlín, Krajská knihovna F. Bartoše, 2006 [cit. 2011-09-13]. Dostupné z: http://www.kfbz.cz/DOWNLOAD/km_prirucka.pdf * Národní knihovna České republiky [online]. Praha : Národní knihovna České republiky, 2006, 15.08.2007 [cit. 2011-09-13]. Ochrana knihovních fondů. Dostupné z: http://www.nkp.cz/pages/page.php3?page=weba_vlivy.htm * McILWAINE, John. Živelní pohromy a havárie: prevence a plánování: stručný manuál [online]. Z angl orig. přel. M. Ressler. 1. vyd. Praha: Národní knihovna ČR, 2007. 67 s. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/docs/IFLA_zivelni_pohromy.pdf •Děkuji Vám za pozornost billboard Martin Krčál krcal@fss.muni.cz OPVK_MU_rgb