Podpora čtenářství VIKBB35 Mgr. Helena Selucká Ò„Vyhledávání bude tak jednoduché, že nebude potřeba děti informačně vzdělávat!“ Ò„V knihovně pořádáme besedy a informační lekce.“ Òhttp://www.youtube.com/watch?v=rLPLsowWeeU ÒCo se skrývá pod pojmem „gramotnost“? ÉFunkční, čtenářská, matematická, numerická, finanční, přírodovědná, mediální… Ò Ò Ò ÒŠedé myši v pláštích a trepkách? ÒPracovní náplní „čtení“? ÒKnihovny a školy? ÒInformační vzdělávání? ÒCitační etika? Ò ÒInformační gramotnost je schopnost jednotlivce prostřednictvím dostupných informačních metod a technologií vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace. (TDKIV) Ò ÒFunkční gramotnost je schopnost člověka aktivně participovat na světě informací. (SIALS) Ò Ò ÒInformační gramotnost v sobě zahrnuje funkční gramotnost, kterou doplňuje o ICT gramotnost, etický přístup a morální povědomí k využívání informací. (IVIG) ÒZískávat informace v beletristických, populárně – naučných, odborných textech a návodech, postupech… ÒAnalyzovat a posoudit text (zhodnocení). ÒZískávat informace v cizích jazycích (včetně jazyků technologických). ÒZnalosti převést v dovednosti a postoje. Ò2009 dotazníkové šetření ve veřejných knihovnách (MZK, Mgr. J. Nejezchlebová). ÒKrajské, pověřené a profesionální knihovny. ÒVšechny se hlásí k informačnímu vzdělávání, nejčastěji ve formě orientace v knihovním fondu, informačním aparátu knihy… ÒFormou přednášky, exkurze nebo praktické ukázky. ÒNejvíce pro 1. stupeň ZŠ. ÒNejvíce otázek k IV žáků SŠ. ÒChybí vzdělávání na toto téma. ÒSamotná terminologie (informační lekce, informační výuka, informatické lekce, bibliografické lekce, exkurze…). ÒOddělení informačního vzdělávání od tematických lekcí. ÒPočítačové gramotnost. ÒChybí pružně reagující prostředí. ÒVybavenost knihoven. ÒProvozní otázky (personální, finanční). ÒPracovní vytížení. ÒRole IV není vnímána jako prioritní. Ò ÒSdružení knihoven – Sekce pro informační vzdělávání uživatelů (SDRUK IVU) ÒTři pracovní skupiny: ÉČtenářská gramotnost ÉKnihovna – zdroj informací ÉInformační zdroje – tištěné, elektronické, audiovizuální É ÒUkotvení terminologie. ÒMetodická podpora (semináře, web, materiály). ÒPraktické ukázky. ÒSemináře, pracovní porady. ÒSpolupráce s dalšími organizacemi (zaměřenými na IV vysokoškolských studentů apod.) ÒOdborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách (IVIG). ÒStandardy informační gramotnosti VŠ studenta Éhttp://www.ivig.cz/standardy-student.html ÒVýzkumy vzdělávacích aktivit VŠ knihoven v ČR. ÒSeminář Informační vzdělávání a informační gramotnost v praxi vzdělávacích institucí. ÒNárodní klastr informačního vzdělávání ÒPartnerská síť informačních profesionálů Ò ÒSdílení zkušeností, navázání spolupráce, portály, kurzy, semináře, workshopy… ÒSDRUK IVU Ò Ò Ò Ò Ò ÒIVIG ÒNAKLIV ÒPARTSIP ÒTIMSS 1995 ÒPIRLS 2001 – 2005 – 2009 – 2011. ÒPISA 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 ÒJak čtou české děti ÒČteme? / Čtenáři a internauti – od 15let Ò„Čtenářská gramotnost je pro výzkum PIRLS definována jako „schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zapojili do společenství čtenářů a pro zábavu.“ Ò„V rámci výzkumu čtenářské gramotnosti budou žáci provádět široké spektrum úkolů s různými druhy textu, přičemž úkolem může být jak získávání informací z textu, tak prokázání hlubšího pochopení, interpretace textu a hodnocení jeho obsahu a podoby. Použité texty nebudou zahrnovat pouze prozaické pasáže, ale i různé typy dokumentů, jako jsou seznamy, formuláře, grafy a diagramy.“ Ò ÒPIRLS Ò…schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zapojili do společenství čtenářů, a pro zábavu. ÒPISA Ò…... schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti. ÒJ. Trávníček Ò- definice PISA Ò ÒMezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Ò1991 – RLS Reading Literacy Study. Ò2001 – 2005 – 2009 – 2011. ÒSnaha zachytit trendy vývoje ČG. ÒDoplňuje mezinárodní výzkum TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). ÒRespondenti: 9-10letí žáci (4. třída), učitelé, ředitelé škol, rodiče. Ò35 zemí (17 OECD, 18 nečlenské). ÒPísemné testy (80 min.) + dotazníky. ÒOrganizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD). Ò2000 – 2003 – 2006 – 2009 – 2012. ÒČG, MG, PřG. ÒRespondenti: 15ti letí žáci, studenti, ředitelé škol. ÒPísemné testy (120 min.) + dotazníky žákovské (20-30 min.), ředitelské (30 min.). Ò Ò ÒIEA ÒRespondenti: 9-10 letí žáci (4. třída). ÒČást mezinárodního výzkumu, doplňuje TIMSS (M-Př). Ò4letá periodicita. ÒKomplexnější pohled – shromáždění relevantních faktorů působení. ÒŽákovské, školní (ředitelské), rodičovské a učitelské dotazníky. ÒOECD ÒRespondenti: 15letí žáci, studenti… ÒČtenářská gramotnost je jedním z modulů (ČG, MG, PřG). Ò3letá periodicita. ÒDůraz vždy na jeden modul v kontextu uplatnění respondentů ve společnosti. ÒDotazník pro žáky a ředitele škol. ÒProcesy porozumění (PIRLS) / Postupy (PISA) ÒObsah ÒČtenářské záměry (PIRLS) / Situace (PISA) Ò ÉPísemné testy (procesy, postupy, obsah). ÉŽákovské dotazníky (čtenářské chování, postoje). ÒZískávaní explicitně uvedených informací 26%. ÒVyvození přímých závěrů 28%. ÒInterpretace, integrace myšlenek a informací 32%. ÒZkoumání a vyhodnocování obsahu, jazyka a prvků textu 15%. ÒZískávání informací 30%. ÒVytvoření interpretace 50%. ÒPosouzení textu (obsah, forma) 20%. Ò ÒČtení pro literární zkušenost 52% ÒČtení pro získávání informací 48% ÒOsobní 28% ÒVeřejné 28% ÒPracovní 16% ÒVzdělávací 28% ÒČR skončila na 12. místě. ÒDívky si vedly výrazně lépe než chlapci. ÒČR je země s 5. nejmenším rozdílem mezi výsledky nejlepších a nejhorších žáků. Ò93% žáků v ČR navštěvuje školy, které mají vlastní školní knihovnu… ale 13% ji nikdy nenavštěvuje. ÒOba výzkumy prokázaly nedostatky českých žáků v oblasti posuzování a hodnocení textů. Může to být tím, že se s těmito typy úloh ve škole nesetkávají. Ò Òkomunikační jazyk v rodině Òsociální postavení rodičů Òzaměstnání rodičů Ònavštěvování knihovny, knihkupectví Òměstské x venkovské školy Òdostupnost SŠ, VŠ v místě Òdostupnost institucí v místě Òměstské, obecní, školní, třídní knihovny v místě Òobliba čtení – ČR nejnižší (45%, průměr 60%) Òčtení ve volném čase (naučná lit, časopisy x příběhy, romány) Ò Ò ÒČR Ò Òv 90% učebnice Òv 85% pracovní sešity Ò ve 4% dětské knihy – hlavní materiál Ò90 % dětské knihy - doplňkový materiál Ò62 % dostává týdně domácí úkoly spojené se čtením ÒMezinárodní průměr Ò Ò85% Ò49% Ò48% Anglie Ò69% Ò Ò82% Òučebnice Òmateriály z jiných předmětů Òdětské knihy Òsoftware Òinternetové materiály Òpracovní listy Òčasopisy Ò Ò Ò Ò Ò Òučebnice Òpracovní listy Òdětské knihy Òmateriály z jiných předmětů Òčasopisy Òsoftware Òinternetové materiály Ò Òhry Òpohádky Òdelší knihy Ònávody Òbásně Òliteratura faktu Òpříběhy Ògrafy Ò Ò Ò Ò Òpříběhy Òdelší knihy Òliteratura faktu Òpohádky Òbásně Ògrafy Ònávody Òhry Ò Òpovídání nad textem Òskupinová práce Òkreslení Òhra Òotázky k textu Òtest Òpracovní list (N) Òpsaní (N) Ò Ò Òotázky k textu Òpracovní list Òpovídání nad textem Òpsaní Òkreslení Òtest Òhra Òskupinová práce ÒNejnižší obliba čtení u žáků ze všech zemí, které se účastnily výzkumu. ÒRomány, povídky X naučná, časopisy. ÒČtení nahlas X čtení potichu. ÒČastější čtení dle vlastního výběru. ÒJednotné materiály bez ohledu na úroveň. Ò ÒŽáci, které čtení baví. ÒŽáci, kteří čtou denně. ÒŽáci, kteří čtou delší knihy. ÒŽáci, kterým rodiče četli v předškolním věku. ÒŽáci, kteří navštěvují knihkupectví a knihovny. Ò ÒPokud se daným jazykem mluví v rodině, žáci dosahují v testech lepších výsledků. ÒAnglicky mluvící země dosáhly velmi dobrých výsledků. Ò ÒLepší výsledky v interpretaci než v posuzování a hodnocení textů. ÒLepší výsledky na škále vysvětlování pomocí přírodních jevů (aplikace vědomostí), méně úspěšní na škále rozpoznávání přírodních otázek a výrazně horší na škále používání vědeckých důkazů (interpretace, dokazování). ÒMalá míra seznámení s ekologickými problémy. ÒJedna z nejnižších návštěvností knihoven. ÒŽáci se málo setkávají s pracovními listy. ÒPři výuce čtení se příliš nepoužívá software ani materiály z internetu. ÒV matematické a přírodovědné gramotnosti jsou čeští žáci nadprůměrní, naopak podprůměrní jsou ve čtenářské gramotnosti. Ò Ò Ò ÒNikdo nepovažuje čtení ve škole za ztrátu času, dospělí jsou modelem čtenáře. ÒČas – dostatek, pravidelnost, četnost. ÒPředčítání: Žákům se ve škole často předčítá, i když už umí sami číst. ÒDostupnost knih a textů: Různorodé a snadno dostupné. ÒVlastní volba. ÒČetba celých textů, nejen ukázek. ÒPříležitost pro čtenářskou odezvu a sdílení. ÒČtení je propojeno se psaním: Žáci písemně reagují na přečtené. ÒUčitelé umění čtení vyučovat: ovládají různé čtenářské strategie.(např. pro porozumění textu, hlasité přemýšlení, popisné zpětné vazby, umějí vést žáky k výběru textů). ÒUčitelé čtou: Umění žákům doporučit. Sledují novinky. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka: http://kuc.cz/bpy1mg Ò Čtenářská gramotnost Informační gramotnost Funkční gramotnost Další gramotnosti Mgr. Helena Selucká – VIKBB35 ÒLANDOVÁ, H. – CIVÍNOVÁ, Z.: Aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání : vývoj v letech 2006 – 2010 na vysokých školách v ČR. ProInflow [online]. 2010, roč. 2., č. 2. [cit.2011-11-14]. Dostupný z : pro.inflow.cz/aktivity-vysokoskolskych-knihoven-v-oblasti-informacniho-vzdelavani-vyvoj-v-letech-20 06-2010-na-vere. ISSN 1804–2406. Ò ÒMATĚJŮ, P.: SIALS: Druhý mezinárodní výzkum funkční gramotnosti dospělých [online]. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 1998. c2011. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.piaac.cz/sials Ò ÒČeská terminologická databáze knihovnictví a informační vědy [databáze online]. Praha : Národní knihovna, 2009. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/5AVMMFQAC4YIQ3UX7MSUU9MG74DIRAJJ24KP8I9INDL6J6SD68-00453?func=file&file_name= find-b&local_base=KTD Ò ÒInformační gramotnost. [online]. c2006-2011. Poslední aktaulizace 8. 10. 2010.. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.techlib.cz/cs/283-informacni-gramotnost-citovani/ Ò ÒKnihovní zákon. Zákon ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) [online]. c2004 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=03_Leg/01_LegPod/Zakon257.htm Ò ÒKonference informační gramotnost. [online]. 21. 11. 2011. c2007 - 2011 [cit. 2011-11- 25]. Dostupné z: http://www.inflow.cz/konference-informacni-gramotnost Ò ÒKurzy základní informační gramotnosti [online]. c2011 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=04_Vzd/03_OV_Akce/02_pripravovane.htm Ò ÒMetodický portál: Inspirace a zkušenosti učitelů. [online]. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://dum.rvp.cz/index.html Ò ÒO projektu. PARTSIP. [online]. c2011 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.partsip.cz/ Ò ÒPoužití definic informační gramotnosti v práci komise IVIG. [online]. Poslední aktualizace 16. 11. 2010. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.ivig.cz/pouziti-informacni-gramotnosti.html Ò ÒProjekt NAKLIV. [online]. c2011 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://nakliv.cz/ Ò ÒStandardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta. [online]. c2007. Poslední aktualizace 16. 11. 2010. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.ivig.cz/standardy-student.html Ò ÒUkázkové lekce s metodami KM. [online]. 23. 1. 2001. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/prectetesi.php?co=lekce Ò ÒZápis z 1. zasedání sekce SDRUK pro informační vzdělávání uživatelů : Okruhy témat informačního vzdělávání uživatelů (IVU). [online]. 22. 9. 2009. [cit. 2011-11-20]. Dostupné z: http://www.svkos.cz/sdruk/odborne-sekce/sekce-pro-informacni-technologie/clanek/priloha-3/ Ò ÒZápis z 2. zasedání Sekce pro informační vzdělávání uživatelů. [online]. 8. – 9. 2. 2010 [cit. 2011-11-20]. Dostupné z: http://www.svkos.cz/sdruk/odborne-sekce/sekce-pro-informacni-vzdelavani-uzivatelu/clanek/zapis-z-2- zasedani-sekce-pro-informacni-vzdelavani-uzivatelu/ Ò