Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce Mgr. Helena Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2012 Kritické myšlení •KM je myšlení nezávislé, samostatné. •Informace a informovanost jsou výchozími body KM. •KM hledá a předkládá otázky a problémy. •KM hledá promyšlená zdůvodnění. •KM je myšlením ve společnosti. •Psaní je pro kritické myšlení nejcennějším názorem. • UČENÍ •Co je to učení? •Co získáme, když se učíme? •K čemu je učení? •Kdy se s učením nejčastěji setkáváme? •Kde se s učením nejčastěji setkáváme? •Učíme se sami? •Proč se učíme? •Co nepříznivě ovlivňuje učení? Optimální podmínky pro rozvoj KM •Poskytnout žákům čas a příležitost pro KM. •Umožnit žákům volně věci domýšlet a domněnky vyslovovat. •Rozmanité myšlenky, nápady a názory přijímat otevřeně. •Podporovat aktivní zapojení žáků do učebního procesu. Optimální podmínky pro rozvoj KM •Zajistit bezbariérové prostředí, kde nebudou žáci vystaveni posměchu. •Vyjádřit důvěru v to, že každý žák je schopen činit kritické úsudky. •Oceňovat myšlení. •Být připraven formulovat své úsudky či se jich naopak zdržet. Proč? • •KOMPETENCE Kompetence •Soubor znalostí, dovedností, postojů, hodnot, které umožňují člověku účinně jednat v různých situacích. –znalost? – komunikovat slušně a co to znamená –dovednost? –postoj? Bloomova taxonomie •1956 Benjamin Bloom •klasifikace vzdělávacích cílů –kognitivní oblast –postojová (citová) oblast –psychomotorická oblast Kognitivní oblast •Zapamatování – znalost •Porozumění •Aplikace •Analýza •Syntéza •Hodnotící posouzení Vennův diagram E – U - R UVĚDOMĚNÍ si významu informací REFLEXE EVOKACE Evokace •vybavení si a utřídění dosavadních představ o tématu - prekoncepty •propojuje dosavadní znalosti, zkušenosti či představ učícího se dítěte s cílem pro danou hodinu •učitel (ka) nezasahuje do výuky, pouze dodá další instrukce nebo naváže další otázkou •individuální, poté ve dvojicích, ve skupinách... •vnitřní motivace pro práci s tématem Uvědomění si významu informací •přichází zdroje, které žáci mohou považovat za zdroj informovanější, poučenější než jsou v danou chvíli oni sami •příjímání nových informací, jakou mají pro žáka hodnotu.... •samostatné hledání a nalézání odpovědí na stanovené otázky •trvajících chuť učit se a poznávat • Reflexe •každý sám formuluje své pochopení po svém •sestavuje svůj nový obraz studované věci – staví novou strukturu z původních i nových poznatků a otázek, ujasňuje si souvislosti •ujasňuje si postupy učení a myšlení, kterými se dostal k novým informacím a novému pochopení •reflexe jedné hodiny bývá evokací další „Handicap“ • • •EVOKACE •UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ •REFLEXE Rychlí špioni •Brýle •Mozek •Vozík •Kazeta •Hůlka •Domov Kmeny a kořeny (E+U) •Jak můžeme komunikovat s lidmi se specifickými potřebami? •Jaké služby nabízejí knihovny lidem s postižením? •Jak poznáte lidi se specifickými potřebami? •Jaké bariéry se objevují v knihovnách? •Kdo všechno patří mezi lidi se SP? Otázka – Pošta (U+R) •Otázka k tématu. •Odpověď od jednoho čí více spolužáků. •Varianta „podvojného deníku“.