RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM VIKBB35 Mgr. Helena Selucká RVP ¢Metodicky portál: Inspirace a zkušenosti učitelů ¢http://rvp.cz/ ¢ ¢Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání – RVP PV ¢ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání + příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – RVP ZV a RVP ZV-LMP ¢Rámcový vzdělávací program pro gymnázia – RVP G RVP PRO DĚTI SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI ¢Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání + příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – RVP ZV a RVP ZV-LMP ¢Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální – RVP ZŠS (dříve pomocná) ¢Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola - RVP PRŠ (dříve zvláštní) ¢ 800PX-~1 CO RVP PŘINÁŠÍ ¢Dává větší pravomoci škole, která se může v rámci svého ŠVP zaměřit na určitá témata. ¢Neobsahuje klasické osnovy, co se kdy má učit, ale obsahuje výstupy – co by měl žák po absolvování vzdělávací oblasti umět. ¢Snaží se o integraci poznatky z různých předmětů. ¢Měřítkem pro splnění úkolů učitele už nemá být, zda „probral všechno učivo z osnov“. Práce učitele spočívá spíše v tom, že účinně vede žáka ke klíčovým kompetencím a k očekávaným výstupům oborů. ¢Očekává se také, že budou ve výuce používány některé nové strategie a metody. ¢ KLÍČOVÉ KOMPETENCE ¢Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. —kompetence k učení —kompetence k řešení problémů —kompetence komunikativní —kompetence sociální a personální —kompetence občanské —kompetence pracovní ¢ ¢ — V RVP SE NEHOVOŘÍ O PŘEDMĚTECH, ALE O VZDĚLÁVACÍCH OBLASTECH ¢Jazyk a jazyková komunikace (ČJ a literatura, cizí jazyk) ¢Matematika a její aplikace ¢Informační a komunikační technologie ¢Člověk a jeho svět ¢Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) ¢Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) ¢Umění a kultura (Hv, Vv) ¢Člověk a zdraví (Výchove ke zdraví, Tv) ¢Člověk a svět práce PRŮŘEZOVÁ TÉMATA ¢Reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. ¢Procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a přispívají tak k ucelenosti znalostí, dovedností a schopností. ¢Jsou povinné a škola je musí svým žákům nabídnout. —Osobnostní a sociální výchova —Výchova demokratického občana —Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech —Multikulturní výchova —Environmentální výchova —Mediální výchova ¢ ČTENÁŘSKÉ DOVEDNOSTI ¢Drží knížku a správně otáčí listy. ¢Poslouchá četbu a reaguje na ni. ¢Ukáže začátek nebo konec knížky nebo příběhu. ¢Komentuje ilustrace v knížkách. ¢Zapojuje se do čtení ve skupině. ¢Samostatně čte. ¢Předvídá rozvíjení příběhu. ¢Spojuje přečtené se svými vlastními zkušenostmi. ¢Diskutuje o přečteném. ¢Odpovídá na otázky související s textem (ilustrací). ČTENÁŘSKÉ DOVEDNOSTI ¢Při četbě pozná autora, titul. ¢Převypráví hlavní události z přečteného. ¢Pozná základní žánry. ¢Samostatně si vybírá materiály ke čtení. ¢Rozebírá chování postav v příběhu. ¢Plynule čte nahlas. ¢Dokáže identifikovat (najít význam) cizích slov. ¢Řídí se písemnými pokyny. ¢„Čte mezi řádky.“ ¢Stanoví si vlastní strategii četby. ¢Pracuje (samostatně) s naučnou literaturou. ¢Pracuje s „nestrukturovanými texty“. ČTENÁŘSKÉ DOVEDNOSTI ¢Dokáže najít rozdíl mezi „faktem a názorem“. ¢Dokáže se na příběh podívat z více úhlů (pohledem více postav). ¢Dovede najít spojitost s jinými autory, díly, žánrem. ¢Dokáže vyjádřit své myšlenky a názory a dokáže je obhajovat. ¢Využívá různé zdroje pro vyhledávání informací. ¢Čte a rozumí informačním textům. ¢Pojmenuje jazykové prostředky. ¢Rozvíjí kritéria hodnocení literatury. ¢Čte literaturu pro dospělé. ¢Kriticky hodnotí, interpretuje a analyzuje obsah četby. ¢ DALŠÍ ZDROJE K TÉMATU ¢Výzkumný ústav pedagogických věd —http://www.vuppraha.cz/ ¢Čtenářská gramotnost a projektové vyučování —http://www.vuppraha.cz/ ¢Metodicky portál: Inspirace a zkušenosti učitelů —http://rvp.cz/ ¢Kritické myšlení (Kritické listy) —http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php — — ¢