Přednáška II. VIKBB35 Mgr. Helena Selucká žVraťte se ke své „věkové skupině“. žNajděte, jak se knihovna snaží přiblížit této věkové skupině? žJaké programy pro ně knihovna připravuje? žJaké knihy jsou pro ně vhodné? (Přineste 2-3 příklady) žVlasy mu vstávají z… žDo očí mu padnou barvy, obrázky. žPoslouchá rodiče, vychovatelky. žŘíká: „Proč?“ žV žaludku mu leží zákazy, rodiče. žTouží po hračkách, poznávání, kamarádech. žKráčí do reality. žJe naivní, snadno ovladatelný. ž žNejdůležitější období pro formování čtenářství. žPřevládá činnost první signální soustavy. žDynamické období – neustále poznávají svět. žOd pěti let se při poslechu objevuje nejen osobní zaujetí, ale také vůle. žMateřská škola – skupinové hry, hry na školu. žČtenářství obrazu, dominantní role ilustrací. žUčení se příběhu zpaměti. žRytmické texty, krátké příběhy, „spotřební knihy“. P1140785.JPG P1140844.JPG P1140786.JPG P1140780.JPG žAwdry, W.: O Mašince Tomášovi žBořek stavitel (Příběhy ze Slunečnicového údolí) žVečerníčkové příběhy (Čtvrtek, Čechura, Šrut…) žVíly, koně, dopravní prostředky, zvířata, hasiči, dinosauři žDisney žKnihy nakladatelství Thovt žLeporela – Opička Rozárka ž žVlasy mu vstávají z úkolů, poznámek, zarachů, psaní, čtení. žDo očí mu padnou nové PC hry, zvířata, malování, hračky. žPoslouchá rodiče, učitele, autority, pohádky. žMluví o kamarádech, hračkách, učitelce, škole. žV žaludku mu leží, že musí vydržet na jednom místě celou hodinu vkuse, úkoly, hodiny, počítání, čtení, psaní…už si nehraje jako v MŠ. žTouží po zvířeti, hračkách, sladkostech. žKráčí k větší samostatnosti, do 2. třídy. ž žNástup do školy jako první mezník v životě – na prvním místě už není hra. žSnaha vyniknout. žPředčítání, samostatná četba – vhodný výběr. žStřídání aktivit (čas na soustředění, čas na hru). žSdílení zážitků (vymýšlení zážitků). P1140784.JPG P1140792.JPG žPrvní čtení žNaučná literatura (První čtení s poučením) žObrázkové čtení žAnalyticko-syntetická metoda výuky čtení / Genetická metoda výuky čtení žHledej a najdi – Šňůrka plná písmenek žVlasy mu vstávají ze školy, rodičů. žDo očí mu padne zakázané ovoce. žPoslouchá rodiče, učitele. žŘíká sprostá slova, lži, výmluvy. žV žaludku mu leží domácí úkoly, povinnosti. žTouží po počítači, mobilech, nových videohrách, co mají ostatní. žKráčí ke krátkodobým cílům. ž žZačíná „pravý věk učení“. žČetba vede k rozvoji slovní zásoby. žPraktická zkušenost. žDůležitou roli hraje motivace i stimulace. žTouha po poznání. ž P1140782.JPG P1140788.JPG žPříběhy ze světa zvířat žPříběhy o dětech, humor žKomiksy (Anča a Pepík, Čtyřlístek, Yakari…) žPrvní čtení žPracovní listy žJednoduché dobrodružné příběhy – Mluvící zvířata, Slavná dobrodružství žVlasy mu vstávají z domácích povinností, mladších sourozenců. žDo očí mu padnou starší spolužáci. žPoslouchá rodiče, učitele. žŘíká: „Dojdi po škole na hřiště, dáme cígo.“ žV žaludku mu leží škola. žTouží po kamarádech. žKráčí k novým poznatkům, kamarádstvím. ž žNáročné získat si jejich pozornost. žVelmi živé období. žU chlapců klesá vztah k četbě. žVelká výběrovost. žTouha „být starší“ – před nástupem na druhý stupeň. žStarší kamarádi. žVelký vliv médií. P1140789.JPG P1140790.JPG žDetektivky žJednoduché „gamebooky“ žKouzlení žDeskové hry žSvět PC her žKomiksy (Garfield, Tintin, Asterix…) – Kdo hledá, najde ž žVlasy mu vstávají z autorit (ze školníka). žDo očí mu padnou dívky/chlapci/parta. žPoslouchá rodiče. žŘíká namachrované kecy („To mě nezajímá“. žV žaludku mu leží domácí úkoly, povinnosti. žTouží po zábavě, kamarádech, jídle. žKráčí k vysvědčení. žJe tvárný. žPuberta/pubescence. žVzrůstá sebevědomí. žZtotožnění se s hlavním hrdinou. žSnaha vyniknout. žPrvní zamilovanost, rozchody, konflikty. žS přechodem na druhý stupeň opět změna návyků. žVzdalování chlapců a dívek. P1140787.JPG P1140791.JPG žRiordan, R.: Percy Jackson žDetektivky žFantasy příběhy žPovinná četba žBiologie, psychologie žDěsivé dějiny, Děsivé… žDívčí romány žHorory žUpíři – Starý zákon, Řecké báje žVlasy mu vstávají z toho, že nebude frikulín v partě. žDo očí mu padne druhé pohlaví. žPoslouchá kecy od rodičů, učitelů. žŘíká: “Pohoda, v klídečku.“ žV žaludku mu leží autority (rodiče, učitelé). žTouží po husté párty. žKráčí k maturitě, výučnímu listu. žPříprava na přestup na střední školu (výběr povolání). žPříklon k literatuře pro dospívající (pro dospělé). žVelký vliv kamarádů, okolí. žDiferenciace mezi čtenáři a nečtenáři (může, ale nemusí přetrvat do dospělosti). ž P1140802.JPG P1140800.JPG žLiteratura o hudbě žHorory žKomiksy žTémata sociálně patologických jevů žBřezinová, I.: Holky na vodítku žF., Christiane: My děti ze stanice ZOO žMeyer, S.: Stmívání… – Cizí slovo poezie, Horory žVlasy mu vstávají ze školy. žDo očí mu padne pěkná slečna (chlapec). žPoslouchá rodiče. žŘíká sprostá slova, odmlouvá. žV žaludku mu leží domácí úkoly, povinnosti. žTouží po „ dělat si, co chci.“ žKráčí tam, kam ho parta vede. žJe tvárný. ž žPostpubescence, adolescence. žDozrávání osobnosti. žSilná citová vzplanutí, sexuální zkušenosti. žDeduktivní myšlení převládá nad induktivním (životní zkušenost). žZlomem je nástup do zaměstnání. P1140798.JPG P1140811.JPG žFond D-3 – odkaz do katalogu žGroening, M.: Futurama žCollins, S.: Hunger Games žNoël, A.: Nesmrtelní žO'Malley, B. L.: Scott Pilgrim žNix, G.: Za Zdí žLanczová, L. žVlasy mu vstávají ze zkouškové období. žDo očí mu padne zábava. žNemusí nic poslouchat. žŘíká: „Nestíhám.“ žV žaludku mu leží zlí profesoři. žTouží po úspěchu. žKráčí k titulu. ž P1140821.JPG P1140794.JPG žFestival vědy (Noc vědců) žPřednáška AU-PAIR pobyty Evropa a USA žVlasy mu vstávají ze strachu, že nebude mít práci. žDo očí mu padne pěkný: byt, žena, muž, pracovní příležitosti. žPoslouchá zaměstnavatele, rodiče. žŘíká: „Chci být nezávislý.“ žV žaludku mu leží rady druhých. žTouží po rodině, práci, štěstí, seberealizaci. žKráčí k pokojnému rodinnému životu, ke kariéře. ž P1140807.JPG P1140817.JPG žVýstava Strom roku žVýstava Ne násilí na ŽENÁCH žVýstava Fenomén kniha žPoprvé do školy-Poprvé do knihovny ž žVlasy mu vstávají ze starostí, z dětí. žDo očí mu padnou milující potomci, čas pro sebe. žPoslouchá šéfa v práci, děti. žŘíká, co chce. žV žaludku mu leží životní bilance. žTouží po šťastném rodinném životě bez problémů, po uznání, klidu. žKráčí ke spokojené budoucnosti sebe a hlavně dětí. ž Dospělý do 50 let P1140795.JPG P1140834.JPG žBeseda s arktickým ekologem a biologem: Z Brna do Arktidy žBabylonfest 2012 – literární dílna proměny jazyka žBeseda s Vlastimilem Ondruškou žVelký křížovkářský týden žBrněnské dny pro zdraví ž žVlasy mu vstávají ze zvládání moderních technologií, samoty. žDo očí mu padne rodina. žMusí poslouchat mladé. žŘíká životní moudrosti. žV žaludku mu leží politika. žTouží po klidném, spokojeném rodinném životě. žKráčí „pryč od samoty do společnosti“. ž P1140823.JPG P1140810.JPG žDen seniorů žKlub seniorů žPavel Blatný – „Na odchodnou“ – významný hudební skladatel představí své skladby určené k poslední cestě člověka. žPC kurzy pro seniory žČtenářství, jeho význam a podpora: Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo.: přednášky z odborného semináře..., Lesen, seine Bedeutung und Förderung : Forschung, Theorie und Praxis in der Tschechischen Republik und in der Bundesrepublik Deutschland : Vorträge aus dem Fortbildungstag ... Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků, 2008. Edice Aktuality SKIP. ISBN 80-85 851-18-0. ž žCHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství (Aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství pubescentního dítěte). Praha: Albatros, 1971. ž žCHALOUPKA, Otakar. Próza pro děti a mládež: Její otázky, působení a perspektivy. Praha: Albatros, 1989. ž žCHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8. ž žCHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6. ž žCHALOUPKA, Otakar: Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. žJací jsme čtenáři: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-241-3. ž žSMETÁČEK, Vladimír. Vývoj dětského čtenáře a školní četba na základní škole: (predikční model dětského čtenáře). Olomouc: Krajský pedagogický ústav, 1988. ž ž