Sémantické aspekty katalogizace: interaktivní skripta
-
Sémantické aspekty katalogizace: interaktivní skripta
-
Nyní studovat1 Úvod
-
Nyní studovat2 Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace
-
Nyní studovat3 Filosofická a knihovnická ontologie
-
Nyní studovat4 Entity
-
Nyní studovat5 Atributy
-
Nyní studovat6 Vztahy
-
•6.1 Vztahy mezi entitami v diagramu vysoké úrovně
-
•6.2 Vztahy mezi entitami 1
-
•6.2.1 Vztahy mezi díly
-
•6.2.2 Vztah celek/část na úrovni díla
-
•6.2.3 Vztahy mezi vyjádřeními
-
•6.2.4 Vztah celek/část na úrovni vyjádření
-
•6.2.5 Vztah dílo/vyjádření
-
•6.2.6 Vztahy mezi provedeními
-
•6.2.7 Vztah celek/část na úrovni provedení
-
6.2.8 Vztah provedení/jednotka
-
•6.2.9 Vztahy mezi jednotkami
-
•6.2.10 Vztah celek/část na úrovni jednotky
-
-
-
Nyní studovat7 Struktura a funkce bibliografického a katalogizačního záznamu
-
Nyní studovat8 Sémantika bibliografického záznamu
-
Nyní studovat9 Pravidla a formáty
-
Nyní studovat10 Obecná pravidla AACR2 a návěští, kontrolní pole a pole čísel a kódů MARCu 21
-
Nyní studovat11. Bibliografický popis
-
Nyní studovat12. Selekční údaje
-
3.3 Vztahy
K akcidentům patří i vztahy. Od jiných akcidetům se liší tím, že je individuum má nikoliv absolutně, ale s ohledem na něco jiného. Vztah má tři části - subjekt vztahu, tedy individuum, které je vztahem vymezováno, termín vztahu - tedy věc, ke které se individum vztahuje a základ vztahu, tedy to, co musí subjekt mít, aby vztah mohl existovat. U vztahu Země > Měsíc je Země subjektem vztahu, Měsíc je termínem, > je samotný abstraktně chápaný vztah, základem vztahu je pak konkrétní velikost Země, která působí daný vztah. Celý vztah je akcidentem, protože subjekt "Země" je vymezován akcidentem "být větší než Měsíc".
Pokud jsou všechny nezbytné části vztahu reálné a od sebe odlišné, hovoříme o reálných kategoriálních vztazích. Reálný kategoriální vztah:
Václav Klaus je otec Václava Klause mladšího.
Pokud je nějaký člen vztahu toliko intencionální, je celý vztah intencionální. Intencionální kategoriální vztah:
Ferda Mravenec je chytřejší než Brouk Pytlík.
Pokud je subjekt vztahu totožný se vztahem, jedná se o vztah transcendentální. Transcendentální vztah může být reálný nebo intencionální podle podmínek reálnosti a intencionálnosti vztahu.
Reálný transcendentální vztah:
Substance se má k akcidentu jako látka k formě. (Substance se vztahuje sama sebou k akcidentu jako možnost ke svému uskutečnění).
Intencionální transcendentální vztah:
Duše Ferdy Mravence se má k tělu Ferdy Mravence jako podstatná forma k první látce. (Tělo Ferdy Mravence je zaměřeno k duši Ferdy Mravence jako potence k uskutečnění).
Václav Klaus je otec Václava Klause mladšího.
Pokud je nějaký člen vztahu toliko intencionální, je celý vztah intencionální. Intencionální kategoriální vztah:
Ferda Mravenec je chytřejší než Brouk Pytlík.
Pokud je subjekt vztahu totožný se vztahem, jedná se o vztah transcendentální. Transcendentální vztah může být reálný nebo intencionální podle podmínek reálnosti a intencionálnosti vztahu.
Reálný transcendentální vztah:
Substance se má k akcidentu jako látka k formě. (Substance se vztahuje sama sebou k akcidentu jako možnost ke svému uskutečnění).
Intencionální transcendentální vztah:
Duše Ferdy Mravence se má k tělu Ferdy Mravence jako podstatná forma k první látce. (Tělo Ferdy Mravence je zaměřeno k duši Ferdy Mravence jako potence k uskutečnění).
-
Sémantické aspekty katalogizace: interaktivní skripta
-
Nyní studovat1 Úvod
-
Nyní studovat2 Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace
-
Nyní studovat3 Filosofická a knihovnická ontologie
-
Nyní studovat4 Entity
-
Nyní studovat5 Atributy
-
Nyní studovat6 Vztahy
-
•6.1 Vztahy mezi entitami v diagramu vysoké úrovně
-
•6.2 Vztahy mezi entitami 1
-
•6.2.1 Vztahy mezi díly
-
•6.2.2 Vztah celek/část na úrovni díla
-
•6.2.3 Vztahy mezi vyjádřeními
-
•6.2.4 Vztah celek/část na úrovni vyjádření
-
•6.2.5 Vztah dílo/vyjádření
-
•6.2.6 Vztahy mezi provedeními
-
•6.2.7 Vztah celek/část na úrovni provedení
-
6.2.8 Vztah provedení/jednotka
-
•6.2.9 Vztahy mezi jednotkami
-
•6.2.10 Vztah celek/část na úrovni jednotky
-
-
-
Nyní studovat7 Struktura a funkce bibliografického a katalogizačního záznamu
-
Nyní studovat8 Sémantika bibliografického záznamu
-
Nyní studovat9 Pravidla a formáty
-
Nyní studovat10 Obecná pravidla AACR2 a návěští, kontrolní pole a pole čísel a kódů MARCu 21
-
Nyní studovat11. Bibliografický popis
-
Nyní studovat12. Selekční údaje
-