http://farm3.staticflickr.com/2173/2121472112_a71bc162ed_o.jpg http://getfile1.posterous.com/getfile/files.posterous.com/temp-2011-11-07/fpraFwEqrsxmcypCzoaqyqcxG zfEBbCgtgyEFbDFxgBakIiImEwzywxlxnEa/bar-graph-joke.gif.scaled1000.gif ¡Deskriptivní: popis rozložení proměnných ¡Induktivní: hledání vztahů mezi proměnnými ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Začínáme zkoumáním jednotlivých proměnných, teprve potom analyzujeme jejich vztahy ¡Účelem analýzy je „zpřístupnit data graficky, tabulkově a výpočtem statistických charakteristik“ (Hendl 2009) ¡Znalost vztahu mezi proměnnými umožňuje predikci a explanaci (Punch 2008) 1. Dekompozice tématu 2. Definice pojmů 3. Hledání proměnných a vztahů 4. Zkoumání měřitelnosti indikatory.jpg ¡Nepravá korelace ¡ ¡ ¡Vývojová sekvence X B A •Chybějící střední člen • •Nepravá příčina X B A B X A ¡ http://farm1.staticflickr.com/191/498667899_f9fb4af671_b.jpg ¡„Garbage in, garbage out!“ http://www.national.ca/library/images/efdeea4b-48e2-4a96-b6b3-6daf779194f7.jpg ¡Chyby při zpracování §Chyby při přepisování, vkládání §Chyba řádu, desetinné čárky §Záměny znaků… ¡Kontrola dat §Kontrola okem („vytisknout a řádek po řádku zkontrolovat“ Hendl, 2009) §Předběžné grafické zobrazení dat Chybně vyplněné položky je nutné překódovat SURVIO: odpověď můžete „vypnout“, ale ne změnit ¡Míru vyplnění dotazníku §Rozhodnout se, co považujeme za vyplněný dotazník, nevyplněné dotazníky vyřazujeme ¡Způsob vyplnění dotazníku §„Proklikání“ dotazníku (vybírání prvních hodnot atd.) ¡Extrémní hodnoty §Co s nimi? ¡Chybějící hodnoty ¡Hodnota „nevím, nemohu odpovědět“ ¡Jsou výskyty rozděleny náhodně? ¡Způsoby kontroly: §rozdělit soubor na skupiny záznamů s chybějícími hodnotami a bez nich, porovnat charakteristiky obou souborů §Kontrola korelací vyplnění/nevyplnění s jinou proměnou ¡Rozhodnout se, zda: ¡ ¡Ponechat chybějící hodnotu ¡Vymazat jednotku (respondenta) ¡Vymazat proměnnou ¡Imputovat §Odhad scházející hodnoty (regresní analýza) §Nahrazení průměrnou hodnotou subpopulace ¡ ¡Zjišťování středních hodnot §průměr §modus §Medián § ¡Popis rozložení u kardinálních proměnných: §percentily §rozptyl ¡ ¡Třídění §prvního stupně §druhého stupně… ¡Tři různé míry centrální tendence: ¡ ¡MODUS je hodnota, která se v datech vyskytuje nejčastěji. ¡MEDIÁN dělí řadu výsledků seřazených podle velikosti na dvě stejně početné poloviny ¡ARITMETICKÝ PRŮMĚR je součet všech hodnot vydělený jejich počtem ¡ ¡V roce 2011 dosáhla v ČR průměrná mzda výše 24 319 Kč. Můžeme z toho usuzovat, že typický Čech má plat 24 319 Kč? ¡ ¡Nejčastěji používané: ¡ ¡MEDIÁN (x50) ¡KVARTILY (x25, x50, x75) ¡DECILY (x10, x20, x30, x40, x50, x60, x70, x80, x90) ¡Rozptyl je definován jako střední hodnota kvadrátů odchylek od střední hodnoty (průměru). ¡vyjadřuje variabilitu rozdělení souboru náhodných hodnot kolem její střední hodnoty. ¡SMĚRODATNÁ ODCHYLKA je druhá odmocnina rozptylu, a v podstatě nám říká, uvnitř jakého intervalu okolo průměru leží zvolené procento případů ¡Čím je směrodatná odchylka menší, tím lépe pro aritmetický průměr http://wilderdom.com/images/IQBellCurveEinstein.gif Zdroj: http://wilderdom.com/intelligence/IQUnderstandingInterpreting.html ¡Nejjednodušší statistická operace ¡Rozdělení četností výskytu hodnot proměnných ¡Tabulka nebo graf §výsečový §sloupcový §skládaný sloupcový Popisek se šipkou doprava: Třídění prvního stupně za vás udělá aplikace Třídění prvního stupně za vás udělá aplikace ¡Tabulka četností §První přehled výsledků měření §Vhodné pro uvedení přesných čísel §Absolutní / relativní / validní / kumulativní četnosti ¡Graf četností §Názornější §Používají se validní četnosti §Osa X: hodnoty proměnné §Osa Y: četnosti Jaké je Vaše vzdělání? Četnost odpovědí Relativní četnost Validní relativní četnost Validní hodnoty Základní 46 7,5 % 7,6 % Základní vyučen /střední bez maturity 62 10,1 % 10,2 % Střední s maturitou 307 50,1 % 50,5 % Pomaturitní nástavba, VOŠ 40 6,5 % 6,6 % Vysokoškolské 153 25,0 % 25,2 % Celkem validní hodnoty 608 99,2 % 100,0 % Chybějící hodnoty (neví, neodpověděl/a) Chybějící hodnoty 5 0,8 % Celkem 613 100,0 % Takto vypadá správně a úplně vyplněná tabulka – obsahuje: • počty validních y chybějících hodnot • absolutní i relativní četnosti • validní relativní četnosti ¡Koláčový (výsečový) ¡Sloupcový ¡Skládaný sloupcový ¡Spojitý ¡… ¡Vhodný pro: §Třídění prvního stupně (jedna datová řada) §porovnání četností u nominálních proměnných, které nemají příliš mnoho hodnot (méně než 7) §Pokud hodnoty, které chcete vykreslit, nejsou nulové §Pokud hodnoty představují část celku ¡Vhodný pro: §Porovnání položek §Ordinální proměnné a kardinální proměnné s menším počtem kategorií §Znázornění změn za časové období (třídění druhého stupně) ¡Běžný skládaný graf: §znázornění vztahu jednotlivých položek k celku s porovnáním podílu každé z hodnot na celkové hodnotě v různých kategoriích ¡100% skládaný graf: §porovnání procentuálního podílu (relativních četností) jednotlivých hodnot na celkové hodnotě v různých kategoriích §např. porovnání Lickertových škál v bateriích otázek 1 – rozhodně souhlasím 2 – spíše souhlasím 3 – ani souhlasím, ani nesouhlasím 4 – spíše nesouhlasím 5 – rozhodně nesouhlasím 1 - Cítím se trapně kvůli tomu, že nevím, jak využívat služeb akademické knihovny 2 - Jsem zmatený z mnoha záležitostí týkajících se vysoké školy. 3- Nejsem si jistý/á, jak mám začít v knihovně vyhledávat. --- ¡Vhodné pro: §Kardinální proměnné §Zobrazení souvislých dat v čase – stejných časových intervalech (třídění druhého stupně) § http://i.idnes.cz/09/111/gal/HRO2eec84_graf_spok.jpg ¡Uvádějte tabulky četností i grafy ¡V tabulkách zvýrazněte potenciálně zajímavá data ¡Užívejte správně grafy (ne koláčový pro spojité proměnné!) ¡Okomentujte nejzajímavější zjištění (ne pouze „v přehledné tabulce vidíme výsledky…“ J) ¡Zhodnocení složitějších výzkumných otázek a hypotéz §Porovnání četností u různých skupin §Porovnávat vždy pouze relativní četnosti! ¡ ¡ ¡Příklad otázky: ¡Jak se liší frekvence ochota absolvovat náš kurz u lidí podle pohlaví? ¡Nevystačíte si již s jednoduchým online nástrojem typu Survio ¡U výzkumů s vysokým počtem respondentůà nutnost exportovat data do Excelu a pracovat v Excelu nebo statistickém programu §SPSS §Statistica §R §… SPSS a Statisticu najdete v INETu, R je volně šiřitelný software (GNU/GPL) Export jednotlivých odpovědí ¡Příkaz COUNTIF – pro počítání absolutních četností (třídění prvního stupně) ¡Medián ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Podobně průměr: http://office.microsoft.com/cs-cz/excel-help/funkce-dprumer-HP010062266.aspx?CTT=3 ¡Podobně modus: http://office.microsoft.com/cs-cz/excel-help/funkce-mode-HP010062522.aspx?CTT=3 ¡Funkce Vložení §Tabulka §Kontingenční tabulka §Kontingenční graf Zde vybíráme proměnné a přetahujeme je do políček „popisky řádků“ a „popisky sloupců“. Nakonec vybereme , co se bude zobrazovat v políčku „hodnoty“. Filtrem si můžete „vyfiltrovat“ odpovědi – např. pokud chcete zobrazit jen odpovědi u žen, pak zadáte do filtru pohlaví a v tabulce nastavíte Zde vybereme, jaké hodnoty proměnné se mají zobrazovat (např. pokud nechceme zobrazovat, nezahrneme odpověď „nevím“, nebo vynechanou odpověď) Pokud chceme zobrazit procenta: 1.klikneme pravým tlačítkem na datovou oblast a dáme „Nastavení pole“ a „Zobrazit hodnoty jako“. 2.Vybereme sloupcová nebo řádková procenta (je-li nezávislá proměnná ve sloupcích, pak sloupce, je-li v řádcích, pak řádky)! Kointingenční tabulka s validníémi procenty – vidíme, že mezi muži a ženami nejsou velké rozdíly ve frekvenci návštěv knihovny Jiný příklad kontingenční tabulky – zde vidíme výrazné rozdíly ve frekvenci návštěv knihovny u prezenčních a kombinovaných studentů ¡Třídění prvního stupně (univariační analýza) ¡Analyze à Descriptive Statistics à Frequencies ¡Analyze à Descriptive Statistics à Frequencies à Statistics à Mean, Median, Mode ¡ ¡Třídění prvního stupně (bivariační analýza) ¡Analyze à Descriptive Statistics à Frequencies ¡ ¡ http://farm3.staticflickr.com/2269/2022600793_795431096e_b.jpg Dilbert-2012.02.10.gif ¡“It is proven that the celebration of birthdays is healthy. Statistics show that those people who celebrate the most birthdays become the oldest” ¡ S. den Hartog, Ph D. Thesis, Universtity of Groningen. ¡http://www.easel.ly/ ¡http://infogr.am ¡http://visual.ly/