titl CZ OPVK_MU_rgb IPvV, IP a knihovny 30.11. 2012 zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Dnešní referáty * Digital divide a role knihoven ve zmírňování dopadu na společnost (Šárka Gachová) * Národní digitální archiv (Ondřej Lukáš) * + CzechPOINT (Hana Čechová) bez prezentace na přednášce Název prezentace v zápatí 2 zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Informační gramotnost * „Schopnost jednotlivce prostřednictvím dostupných informačních metod a technologií vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace.“ (TDKIV) * PC gramotnost: schopnost a dovednost efektivně využívat ICT * IG dnes klíčová pro profesní úspěch i prospěch celé společnosti zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Potřebnost IG * Klíčové vlivy: * exponenciální nárůst informací, informačních médií, kanálů a služeb * nárůst technologií, nástrojů a aplikací pro vyhledávání a rozšiřování informací * nárůst změn v komunikačních vzorcích a chování * Dle některých názorů IG jiné předpoklady i podoba u různých generací => několik různých dělení, vždy orientační a řádové zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Informační generace (dle Bawdena) Generace Nar. Sociální podmínky Kom. Vlastnosti a informační chování Veteráni 1915-1945 Světová válka, ekonom. problémy Rádio, kino, knihy Až 70 % neví, co je internet, nesourodá generace Boomers 1945-1965 Dětství v ekonom. stabilitě TV, knihy, desky, telefon Více se učí novému, ochotni učit se novým technologiím X 1965-1980 Studená válka, nejistá kariéra Počítače, stereo, CD, MTV Náchylní ke změnám, často se rekvalifikují, pesimisté, preferují anonymitu, wiki, umí využívat technologií, ale nejsou jí opojeni Y, Millennials 1980-1995 E-svět, poslední znající nejdřív školu, pak internet Web, mobil, PC hry Optimisté, ICT část života, necítí nedostatek informací, tvůrci informací, nerespektují autorská práva, rádi dělají vše sami – raději Google než sofistikované nástroje Z, Google gen. Po 1995 Neznají svět bez e-informace a spojení do sítí SNS, SMS, iPady Multitasking, špatná koncentrace, málo hluboké přemýšlení, mylně si myslí, že ICT perfektně zvládají, učí se raději na síti než sami, raději obrázky, zvuky a video než text, rychlost především, mýty o odlišnosti od předchozích gen. zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Otázky * Jaké tři nejlepší služby by měly knihovny a informační pracovníci nabízet jednotlivým generacím? * Mohou knihovny soupeřit s Googlem? * Stanou se z knih elektronické knihy a blogy? Jaké služby pak budou poskytovat knihovny? zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Informační gramotnost * Hlavní překážky růstu IG dle české vlády: * Nedostatečná motivace a nízké povědomí o možnostech ICT * Obava z prvních začátečnických kroků * Nízká dostupnost ICT produktů a služeb (cena) * Omezená dostupnost získání a udržení IG * Nedostatek IG => digital divide – možný boj jen podporou LLL * Školství – klíčové, nutné dát základy IG všem absolventům, ale i dospělým pomocí kurzů * Knihovny – zajištění rovného přístupu k informacím a technologiím zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Strategické dokumenty IP v ČR a vzdělávání * 1999: Státní informační politika – základ pro SIPvV * 2004: e-Česko 2006 – informační vzdělanost 1 ze 4 priorit, cíl rozšíření základní PC gramotnosti během 4 let alespoň na ½ populace * 2005: Národní Lisabonský program 2005-2008 – priority pro vzdělávání: * Kurikulární reforma * Rozšířit přístup k vyššímu odbornému a VŠ vzdělání, podporovat prostupnost v rámci terciárního vzdělávání * Zlepšit propojení systému počátečního a dalšího vzdělávání * Podporovat spolupráci zaměstnavatelů, zaměstnanců a vzdělávacích a odborně profesních institucí a další vzdělávání ve firmách * Zvýšit informační vzdělanost zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Koncepce SIPvV * Základ 2000 * Rada vlády pro státní informační politiku (už neexistuje) * Primárně 2 oblasti zájmu: * Zajištění informační infrastruktury v celé vzdělávací soustavě, vč. dalšího a LLL * Vytvoření rámce pro integraci ICT do kurikulí na všech stupních (zvyšování informační a funkční gramotnosti) * „Nejde o nic menšího, než je vzdělávání 10 milionů obyvatel ČR a budoucnost této země.“ (Koncepce SIPvV) * 2003-2006 realizace SIPVZ s hlavními úkoly: * Informační gramotnost pedagogických pracovníků i žáků * Přístup k on-line a offline zdrojům * Infrastruktura zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Koncepce SIPvV * Připojování škol k internetu, PIK + vybavenost vzdělávacích institucí ICT, IZ a vzdělávacím SW * IG, integrace ICT do výuky * Metodici ICT na školách * LLL (pedagogové, knihovníci...) * Všechny stupně a typy vzdělávání, vč. neformálního * 2009 výzkum vybavenosti základních škol * Na 1 PC 7,9 žáků: 44 % PC starší 5 let, 93,7 % Win XP a starší (9.8 % Win 98 a starší) * O datových schránkách nic neví 60,8 % škol * V 80,1 % inspektovaných hodin žádné využití ICT * Většina škol dobře (ale draze) připojena k internetu zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Koncepce SIPvV a knihovny * Uznána nezastupitelná role knihoven * Knihovny – soustředěny informace i lidé schopní při jejich vyhledávání a zpracování kvalifikovaně poradit * Nelze podceňovat vzdělávací roli knihoven * Knihovní infrastruktura => „aby každý občan bez ohledu na věk, pohlaví, národnost, rasu, náboženskou příslušnost, jazyk, odborné a společenské postavení a bez ohledu na místo, v němž se nachází, měl otevřený přístup ke vzdělávání a informacím.“ (koncepce SIPvV) zahlavi CZ OPVK_MU_rgb NPPG * 2003-2006 * Cílem umožnit začátečníkům osvojit si základní dovednosti při práci s PC v rámci LLL * 2-hodinové kurzy pro veřejnost v doprovodu lektorů * Cena 100 Kč, MI ČR přispívalo 417 Kč na každou osobu * MI ČR - celkové náklady 30 mil./rok * Většina účastníků starší než 40 let, nejvíce 51-60, mnoho přihlásil zaměstnavatel => zaměstnatelnost * Nutná návaznost pro vyšší úrovně a objektivní hodnocení PC gramotnosti => certifikace ECDL zahlavi CZ OPVK_MU_rgb NPPG – obsah kurzů * Ovládání PC (zapínání, vypínání, myš, práce se soubory, složkami, okny…) * Texty v PC (editor, formátování, tisk) * Internet (připojení, základy vyhledávání, e-pošta) * Zvláštní kurzy pro zdravotně postižené = NPPG Handicap => eAccessibility a zaměstnatelnost, individuální přístup * Občan, úředník a PVS (řešení běžných životních situací, vyhledávání v zákonech, stránky úřadů a e-podpis) zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Výsledek NPPG * Většina účastníků starší než 40 let, nejvíce 51-60, mnoho přihlásil zaměstnavatel => zaměstnatelnost * Nutná návaznost pro vyšší úrovně a objektivní hodnocení PC gramotnosti => certifikace ECDL * Více než 200 školících míst v ČR, celkem 190 000 proškolených, naprostá většina realizátorů kurzů komerční subjekty, chyběly knihovny zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Informační gramotnost a školství * Školy omezené vybavení => problém účastnit se projektů i využít e-výukové materiály; rychlost připojení byla pouze 64 kbps na školu * INDOŠ – viz dále * MŠMT zveřejnilo v 2008 plán na realizaci Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 -2013 „Škola pro 21.století“ => 2009-2013 více než 3 mld. Kč na nákup počítačů, připojení, vzdělávání učitelů v oblasti ICT a výuku informatiky * zahlavi CZ OPVK_MU_rgb INDOŠ * INDOŠ (neaktualizované) * Součást vládních podpůrných opatření v 1. etapě SIPVZ * 2001-2005, zapojilo se 3 620 škol vybraných MŠMT * Spolupráce Český Telecom + AutoCont * Finanční a materiální podpora státu v oblasti vybavování škol ICT a připojováním k Internetu * Nedošlo na všechny školy * zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Infogram * Portál pro informační gramotnost * Vznik za podpory MŠMT ČR * Výsledek centralizovaného rozvojového projektu Informační vzdělávání bez bariér: webový portál pro rozvoj informační gramotnosti a podporu celoživotního vzdělávání * zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Další projekty pro rozvoj IG a školství * ICT ve vzdělávání * Pro IG na VŠ komise Informačního vzdělávání na vysokých školách * Jednota školských informatiků * Založena 12.4. 2002 * Důvod vzniku: dlouholeté potřeby a požadavky pedagogů zabývajících se ICT ve vzdělávání a správců školních počítačových sítí, nutnost organizovat se a společně postupovat při informatizaci našeho školství * Škola online * Provozuje CCA group * Diskuse k článkům, přeposílání zpráv, hlasování, soutěže, poradenství apod. * Partneři ve vzdělávání (Partners in Learning) * Iniciovalo Microsoft * Primárně pro ZŠ, SŠ a učiliště * Nejen české, ale v jiných státech jiná zaměření * RVP zahlavi CZ OPVK_MU_rgb PIK * Začal 2004 (MI), prodlužován do 2007, 2012 (MV) a nyní z MK financováno v 2013 (pokud schválí rozpočet) * Více než 6000 veřejných knihoven * Knihovnám hrazeno vysokorychlostní připojení na 36 měsíců, pak musí pokračovat * Důraz na bezpečnost připojení * CPU = centrální podpora uživatelů – pomoc při řešení problémů (tel. linka, e-mail) * Financováno z VISK 3 (ICEKNI) zahlavi CZ OPVK_MU_rgb PIK – podmínky účasti: * Veřejná knihovna dle knihovního zákona * Nutno podat žádost, na účast není právní nárok * Knihovna musela mít připravenu techniku a SW (PC se síťovou kartou, vč. antivirové ochrany) * Žadatel musel zajistit vyškolení obsluhy PC s internetem do 3 měsíců od instalace * Přístup pro veřejnost nejméně v rozsahu provozní doby * Za neoprávněné využívání (např. komerční účely) sankce => nelze požadovat poplatky za přístup k internetu titl CZ OPVK_MU_rgb Koncepce rozvoje knihoven zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Koncepce rozvoje knihoven 2004-2010 – hl. cíl * Prostřednictvím systému knihoven umožnit občanům rovný přístup k publikovaným dokumentům a dalším informačním zdrojům v jakékoliv formě * Vytvářet informační infrastrukturu pro * Výchovu a celoživotní vzdělávání * Uspokojování kulturních zájmů občanů * Výzkumnou a vývojovou činnost * Podílet se na ekonomických aktivitách a nezávislém rozhodování jednotlivce zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Koncepce rozvoje knihoven (1) •A. Formování knihovního systému * Spolupráce: souborné katalogy, sdílená katalogizace, konsorcia pro EIZ, spolupráce specializovaných knihoven * Zlepšit právní zakotvení systému knihoven * Unifikace a standardizace knihovních činností, metodická a poradenská činnost (NKP, MZK, krajské knihovny) •B. Rovný přístup k VKIS * Rovný přístup a zároveň ochrana duševního vlastnictví * Kvalitativní parametry činnosti (např. benchmarking) * Internetizace, vybavení ICT a zlepšení infrastruktury * Úloha v LLL, informační vzdělávání * Sdílení IZ * Využití knihoven pro e-government * Komunitní role knihoven zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Koncepce rozvoje knihoven (2) •C. Tvorba a zpracování knihovních fondů a IZ * Finance pro nákup a obohacení fondů * Kontinuita EIZ pro výzkum, vývoj * Převod lístkových katalogů do e-podoby * E-souborné katalogy a informační brány •D. Ochrana a zpřístupnění kulturního dědictví * Zkvalitnění průběžné i retrospektivní bibliografie; šedá lit. * Koncepce trvalého uchování tradičních i e-dokumentů * Postupná digitalizace starých a ohrožených tisků •E. Rozvoj lidských zdrojů * LLL knihovníků, ICT + jazyky * Lepší mzdové ohodnocení * Podpora zahraničních stáží knihovníků a účastí na konferencích zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Koncepce rozvoje knihoven ČR 2011-2014 * Předkladatel Ministerstvo kultury * Vznik z formálních důvodů (konec předchozí koncepce), ale i obsahové změny * Nutné zohlednit změny společnosti a ICT (internet = konkurence knihoven, rozvoj e-dokumentů…) * * zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Idea – Klient říká: * „V krásné, přívětivé a pohodlné knihovně * rychle obsloužen příjemným, kvalifikovaným, očividně spokojeným a motivovaným personálem * nebo z pohodlí domova * bez ohledu na národnost či handicap, * v kteroukoliv denní či noční dobu * získám bezplatně požadovanou kvalitní službu“ * zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Silný portál – základní stavební kámen * Zajištění přístupu do celého systému knihoven * Využití * Pro knihovny => individuální služby klientům (např. sdílená katalogizace) * Pro samostatného uživatele (např. vyhledávání, objednávání) * Pro sdílení (indexaci) obsahu globálními vyhledávacími nástroji * Všechny typy dokumentů v knihovnách (fyzické, digitalizované, placené EIZ, e-born…), vč. informací o nich (obsahy, obálky, citace v ISO formátu, anotace, ověření dostupnosti, prolinkování do dalších systémů, posouzení relevance vzhledem k dotazu…) * Informace o knihovnách (geografická identifikace, otevírací doba, akce, dle specializace, další služby…) zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Další cíle * Vybudovat rychlý a spolehlivý systém dodávání dokumentů – MVS, EDD * MVS odkudkoliv, cokoliv, kamkoliv * Služby nad e-dokumenty jako nad fyzickými (jiné autorskoprávní aspekty) * Stanovit závazná pravidla pro sdílení služeb mezi knihovnami * Sdílení uživatelských identit * Společné průkazky * Přenos primární registrace (registrující ručí za správnost údajů) * Ochrana osobních údajů řešená Knihovním zákonem * On-line platby za služby * Mikroplatby (OpenCard, PayPal, PaySec) * Finanční vyrovnávání mezi knihovnami * Rychlé zpracování nových dokumentů na trhu * Záznam musí být k dispozici, dokud je kniha uváděna na trh * Kratší lhůta pro nakladatele (dnes je 30 dnů) a zlepšení vymahatelnosti zákona zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Co je ve strategii nového? * Využití všech možností, které nabízí ICT * Masová digitalizace – dlouhodobá archivace * Integrace a propojení všech existujících zdrojů * Myšlenka centrálních služeb * Každá knihovna vstupem do systému a nabízí jeho služby * Kvalitativně nová úroveň spolupráce * Katalogizace, sdílení služeb MVS, EDD * Stanovení odpovědností zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Otázky * Jaké pozorujete konkrétní výsledky SIPvV? * Jak hodnotíte projekty INDOŠ, PIK, NPPG a proč? * Jaké znáte zdroje k tématu? * Uveďte min. tři oblasti řešení Koncepcí rozvoje knihoven 2006-2010/2011-2014. zahlavi CZ OPVK_MU_rgb Zdroje * Bláhová, Kateřina: Informační politika a informační systémy veřejné správy ČR * Bawden: přednáška Information Generations, 2009. * Brunovská, Ivana: Spolupráce EU a ČR v oblasti vzdělávání pro informační společnost * Fišrová, Kateřina: Vývoj a proměny informační politiky EU * Koncepce rozvoje knihoven 2004-2010 * Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011-2014 * Melichárek a kol.: Úroveň ICT v základních školách v ČR * Pitner, Tomáš. Státní informační politika ve vzdělávání - cíle a postupy : Co pro realizaci SIPVZ nabízí Fakulta informatiky Masarykovy univerzity v Brně? Příspěvek přednesený na semináři „Příprava škol na státní informační politiku ve vzdělávání“ Znojmo, 23.11.2000 * SIKP Kapitola IX, i. gramotnost * titl CZ OPVK_MU_rgb Děkuji za pozornost.