titl CZ OPVK_MU_rgb Informační politika 21. 9. 2012, KISK FF MU PhDr. Pavla Kovářová kovarovap@gmail.com zahlavi CZ Ukončení předmětu * Docházka neevidovaná, není součástí hodnocení * Studijní materiály v IS: * Po každé přednášce presentace * Seznam doporučené literatury * Ukončení: * Podrobný referát (písemný + přednáška) –NEBO * Písemná zkouška (znalost odborné terminologie, základních probraných témat + otázky z přednášek) * * zahlavi CZ Co je podle Vás… * Informační společnost? * Informační politika? * Informační ekonomika? * Informační sektor? * Informační gramotnost? zahlavi CZ Témata přednášek * Pojem informační politika * IP EU, Lisabonský proces a dokumenty EU * Strategické dokumenty IP ČR * eGovernment * e-zdravotnictví, e-archivnictví * Některé služby informační společnosti a ochrana OÚ * e-podpis a datové schránky * IP a vzdělávání, IP a knihovny * IP organizace * Informační kanály a zdroje k IP ČR/EU * Vliv IP a ekonomiky (Ing. Petr Očko, Ph.D.) – blok dvou přednášek * Elektronické zadávání veřejných zakázek (Mgr. Tereza Stodolová) * Referáty zahlavi CZ Definice informační společnosti * TDKIV: „Společnost založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi.“ (KRIŠTOFIČOVÁ, 1999) * „Teprve osobní počítače propojované všude přítomnými digitalizovanými telekomunikacemi umožnily začátek plnění představy o skutečné informační společnosti, v níž se tato technika stává běžným a nepostradatelným nástrojem nejen jakékoli duševní práce, ale také účasti v občanském životě, zdrojem kultury i zábavy. Heslo dne - “informatizace společnosti” - znamená proces vedoucí k naplnění této vize a je míněno pouze jako zavádění a uplatňování informační a telekomunikační techniky a technologií a teprve tímto prostřednictvím zvyšování úlohy informací v životě společnosti.“ (Vlasák, 2001) zahlavi CZ Základní charakteristiky informační společnosti * Růst významu vzdělání, zvýhodnění hl. počítačově a informačně gramotní * Od ekonomiky výrobků k ekonomice služeb - přechod od vlastnictví hmotného k vlastnictví duševnímu * Možná vymezení: * Ekonomické (Machlup, Porat, Drucker) – informační ekonomika * Technologické (Shannon, Mansuda) – vliv ICT na společnost * Sociologické (Castells, Bauman, Bell) – nový společenský model * Historické (McLuhan, Toffler) – role informací od pravěku po dnešek zahlavi CZ Paradox informační společnosti * Na jednu stranu Informace jako entita, na kterou má každý nárok (podobně jako vzduch, voda, příznivé životní prostředí…) – svobodný přístup k informacím * Na druhou stranu informace jako zboží, které je často velmi cenné a drahé! zahlavi CZ John Feather: The information society : a study of continuity and change * „Pokud je naše společnost informační společností, neplatilo totéž o starověkém Babylonu?“ * Telefon, TV, PC byly vynalezeny v posledních 100 letech => zásadně změnilo život lidí, chod společnosti, vše * 2 revoluce v historii 1.Knihtisk - rozšíření gramotnosti a vzdělanosti 2.Počítače a síť - ještě větší vliv, místo, čas, formu určuje uživatel, nikoliv autor či poskytovatel (zásadní změna oproti minulosti) * Podstatou 2. revoluce je „obecná technologie, která, i když je nesmírně komplikovaná, se stala tak jednoduchou, že všichni až na hrstku mohou ignorovat její složitost“ zahlavi CZ John Feather… * „Cena informace a cena služeb, prostřednictvím kterých byl k ní umožňován přístup, jsou oboje otázky dlouhé historie. Způsob, jakým jsou dnes tyto otázky formulovány, a naléhavost, s jakou je potřeba je řešit, jsou ale jiné. Je to ta změna, která má technologický původ.“ * „Vždy jsme byli závislí na informaci, ale nyní jsme závislí také na technologii, která ty informace pro nás skladuje. PC už není jen pasivní nosič či sklad, jako byla kniha či knihovna. Když je vhodně ovládán, může zpracovávat a analyzovat informace a komunikovat je vůči dalším PC.“ zahlavi CZ John Feather… * Informační společnost je produktem používání PC * Informace kolující v ICT ovlivňují každou oblast – ekonomika informací/znalostí * PC: neomezená „skladovací“ kapacita + neomezený operační potenciál => „jedinečný a bezprecedentně mocný a potenciálně nebezpečný nástroj“ * Možnosti PC a sítí vítáme a zároveň nás děsí * „Informační společnost jako společnost, která vyvinula informační technologie a nyní se je učí využívat“ - jsme v rané fázi tohoto procesu, ICT mocný nástroj, nezbytná kontrola využití (jako jaderná energie) * Každopádně je 2. revoluce nevratná zahlavi CZ Základní otázky při stanovení IP * Jakou informační společnost chceme vytvořit? * Jaký druh organizace informací nejlépe této společnosti bude sloužit? * Jaké regulace informací jsou v této společnosti nezbytné? * zahlavi CZ Významy IP * Zavádění a rozšiřování informačních technologií ve společnosti, budování a posilování informační společnosti * Politika sdělování a komunikování určitých konkrétních informací veřejnosti (nebo i užšímu okruhu osob) * Významy nejsou striktně odděleny, mohou se prolínat * Záleží i na pojetí úrovně (organizace X stát) * Strategie vytváření podmínek, cílů a priorit v oblasti informačních procesů zejména zdokonalováním informačních technologií, kterou se má dosáhnout zlepšení kvality života občanů, úrovně státní správy a podnikatelské sféry na úrovni národní (státní), regionální nebo celosvětové. (VLASÁK, 2001:159-168) zahlavi CZ Informační politika - předmět * Informační politika na nejvyšší úrovni: zákony, nařízení, směrnice které regulují tvorbu, zpracování, komunikaci a využití informací * Obvykle zahrnuje (Slámová, 2007): * řízení vládních informačních zdrojů v teorii i praxi * telekomunikace a vysílání * politika mezinárodní komunikace * politika veřejného přístupu k informacím * informace, důvěrnost informací a soukromí * řízení používání počítačů a počítačová kriminalita * intelektuální vlastnictví * knihovnická a archivní politika * šíření vládních informací * eGovernment zahlavi CZ Informační politika – přínosy (viz Vlasák, 2001 nebo Slámová, 2007) * Zlepšení kvality života širším výběrem služeb i zábavy * Posun v respektování ekologických požadavků * Podpora zdravotnických služeb * Lepší řešení krizových situací a zlepšení stability a bezpečnosti v mimořádných situacích * Ochrana a využívání kulturního dědictví * Komunikace s veřejnou správou a samosprávou * Transparentnější legislativa a administrativa blíž občanům * Nové možnosti pro regiony (zvýšená dostupnost, lepší identita regionů a uplatnění kulturních tradic) * Podpora vzdělanosti a průběžné doplňování znalostí během praktického života * Distanční vzdělávání * Nové možnosti pro tvořivost * Umožnění laického využití ICT * Změna struktury pracovní síly * Efektivnější řízení podniků a lepší obchodování (noví zákazníci, dodavatelé) * Nové služby pro telekomunikace a nové trhy pro software * Hledání zaměstnání na dálku, telepráce zahlavi CZ Informační politika - rizika (viz Vlasák, 2001 nebo Slámová, 2007) * Digital Divide, frustrace ze zahlcení daty * Pocity odcizení (telepráce, zábava u počítače) * Nutnost permanentního vzdělávání (rychlý vývoj) * Malá mobilita dospělé populace (nízký poměr rekvalifikace) * Frustrace starší generace, strach ze ztráty zaměstnání * Nutnost získat velmi brzy nové kompetence (s ICT) * Nové způsoby a možnosti kriminality, i v mezinárodním měřítku * Problémy spojené s elektronickým obchodem např. spamming, zneužití platebních karet, atd. * Problémy autorského práva * Problémy osobních dat a jejich ochrany zahlavi CZ Některé pojmy spojené s IP •CzechPoint - datová schránka - Digital Divide - digitální agenda - Digitální Česko - digitální knihovna - dlouhodobé uchovávání dokumentů – eAccessibility - e-archivnictví - e-Česko - eDemocracy - eGovernment – eHealth - eInclusion - eJustice – elektronické zadávání veřejných zakázek - e-podpis - e-volby - e-zdravotnictví - INDOŠ - ISSS - NPPG - osobní údaj - PIK - registr veřejné správy - SIKP - SIP – SIPVZ • zahlavi CZ Informační sektor (M. Porat) * Primární informační sektor zahrnující všechny osoby pracující v organizacích, jejichž produkty a služby jsou výhradně informační, neboli jde o produkci informačních komodit s cílem jejich prodeje na informačních trzích. * Sekundární informační sektor zahrnující pracovníky ve všech ostatních organizacích, které ve svých aktivitách alespoň zčásti uplatňují informační služby nebo informační produkty. * Neinformační sektor, tedy organizace, které neuplatňují vůbec informační služby a informační produkty. Avšak tím, že zajišťuje obsluhu zařízení a také technický servis pro potřeby činností vyvíjených prvními dvěma kategoriemi, poskytuje pracovní příležitosti pro různé typy informačních povolání. * zahlavi CZ eGovernment * „představuje transformaci vnitřních a vnějších vztahů veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat interní procesy. Jejím cílem je pak rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům.“ (Archiv stránek MI) * Zvýšení výkonnosti státní správy, zjednodušení úkonů v komunikaci s veřejnou správou * Spolupráce informačních systémů ve veřejné správě + sjednocená komunikační infrastruktura veřejné správy (ochrana dat) zahlavi CZ eProcurement * = Elektronické zadávání veřejných zakázek * Větší úspora financí * Lepší průhlednost * Více spravedlnosti v zadávání veřejných zakázek * Prevence proti korupci * Cíl používat e-transakce při každém nákupu nad 100 000 Kč zahlavi CZ e-zdravotnictví * Propojení a spolupráce zdravotnických zařízení * Lepší a efektivnější zdravotní péče * Prevence: informace o zdravém životním stylu, telekonzultace * Koordinace aktivit zdravotnických zařízení v případě ohrožení zdraví obyvatel * Místo průkazů pojištěnců čipové karty * Systém poskytování veřejných zdravotnických informací zahlavi CZ Digital Divide a eInclusion * DD = Nerovnoměrný přístup k ICT * Digitální propast, digitální rozdělení * eInclusion = začleňování občanů postižených Digital Divide do informační společnosti, klíčové vzdělávání veřejnosti * eAccessibility = přístup osob se zdravotním postižením a seniorů k ICT, součást eInclusion zahlavi CZ Zdroje •Archiv stránek Ministerstva informatiky [online]. [2008] [cit. 2011-09-29]. EGovernment. Dostupné z WWW: . •FEATHER, John. The information society : a study of continuity and change. 5. vyd. London : Facet, 2008. xxi, 218 s. ISBN 978-1-85604-636-7. •VLASÁK, Rudolf. Informační sektor, informační profese a informační vzdělávání. NK : knihovnická revue [online]. 2001, č. 3 [cit. 2009-06-5], s. 159-168. Dostupný z WWW: . ISSN 1214-0678. •SLÁMOVÁ, Hana. Hana Slámová Home Page [online]. 2007, 04 December 2009 [cit. 2011-09-29]. Státní inf. a kom. pol. Dostupné z WWW: . •Český úřad zeměměřičský a katastrální •EGovernment (Ministerstvo vnitra) •Hnutí za přímou demokracii •Informační systémy veřejné správy •Internet ve státní správě a samosprávě •Justice.cz •Magazín Egovernment •Portál veřejné správy •Server Lupa •Seznam orgánů veřejné moci •A další titl CZ OPVK_MU_rgb Děkuji za pozornost.