Informační průmysl 2012/13 Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. •Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master •Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape •From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu •From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. •You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image •To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úkol ■Skupina 1 ■Pro firmu firmu STOMIX, spol. s r. o. dodat seznam 100 potenciálních klientů v Maďarsku. ■Stavební firmy velikosti zhruba 30-70 zaměstnanců a obrat zhruba 1-2 mil. €. ■Skupina 2 ■Kontakt na ex-zaměstnance na vyšších pozicích ve firmě ZETOR TRACTORS a.s. ■Pokud možno kontaktní údaje a informace o tom kdy a na jaké pozici pracovali. ■Skupina 3 ■Najít 2 vhodné kandidáty pro akvizici pro firmu AB Facility a. s. ■Zdravé, ziskové firmy v osobním vlastnictví. Ideálně takové, které firmě něco přinesou. ■Skupina 4 ■Pro firmu STUDENT AGENCY, s.r.o. zpracovat přehled vhodných tras vlaků a autobusů, na kterých by mohli a měli jezdit. ■Fakta a odůvodnění výběru, vytíženost tras. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz ZÁKLADY PŘÍSTUPU K ANALÝZE INFORMACÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Organizování analýzy / project scoping ■Pevně daný rámec ■Řádně stanovené cíle a účel analýzy ■Částečný překryv s referenčním interview ■Analytik by měl vědět: Proč se to po něm požaduje, pro koho bude sloužit výstup, k čemu budou výsledky určeny,… ■Důležitá otázka: So what? No a co? ■> Co plyne z uvedených dat, co je spojuje, v čem se liší… ■Feedback ■Pamatovat na to 1.Kdo je příjemce / klient? 2.Co se snažíme sdělit? 3.Proč se to snažíme sdělit? Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Správné naplánování a rozvržení je klíčové Málokdo má blízký vztah se zadavatelem. Je potřeba proaktivně poskytovat vhled do problematiky. Příčina / Spoušť / Trigger Cílem je doručit takový výstup, který klientům pomůže udělat rozhodnutí, stejně jako by se obrátili na poradce. Abychom to mohli udělat, musíme jasně rozumět tomu, čeho chtějí naši klienti dosáhnout a pokrýt jejich specifické potřeby. Klíčové je budování blízkého vztahu s klienty. Kontext Jak můžeme zlepšit komunikaci a dodat přidanou hodnotu k našim závěrům? Jak můžeme zlepšovat svůj poradenský přístup? Otázky Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Otázky, které pomohou zpřesnit analýzu ►Pro koho ta analýza je? Jaký je kontext? ►Co konkrétně máme hledat? Čemu se snažíme porozumět? Čeho chceme dosáhnout? ►Jaká je úroveň znalostí klienta? ►Jak a kdy bude tento výzkum/analýza/informace použity? Cíle při dialogu / referenčním interview: 1.Úroveň a rozsah služeb (self-service nebo vysoká priorita) 2.Identifikace specifických potřeb 3.Porozumění strategie za těmito potřebami 4.Rozhodnout se jak nejlépe uspokojit danou potřebu a podpořit strategii Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Co přesně hledáme? ■Obecné rady: ■Pozor na klienty kteří hovoří v termínech typů výsledků („chci přehled tisku“) namísto vyjádření informační potřeby („chtěl bych vědět …“) => donutit je vyjádřit informační potřebu (čemu chtějí porozumět a proč? Jaké otázky má výzkum zodpovědět? ■Pozor na dotazy typu „ledovec“ (složitější a rozsáhlejší než se zdají) ■“I want information about the mining industry” ■Companies? Industry trends or KPIs? Regulation? EY expertise?.... ■Nestyďte se zeptat a nechat si vyjasnit to, čemu neroumíte. •Beware of clients who talk in terms of types of content (I want a press review, a SWOT analysis…) instead of expression needs (I want to know…) •Keep in mind that our clients are usually NOT experts in research/analysis and they have a limited understanding of what we are able to provide. For years, we used to provide them with company profiles, lead packages, SWOT, FIST …, so they tend to ask for what they know. •We’ve got to change that habit. It is our job as researcher/analyst to identify the best way to answer a specific need and to propose a solution to the client. The best answer to the request may or may not be a press review, a SWOT, etc. •The start of the dialog with the requester should be his business needs, not the format of the delivery. The objective during your conversation should be to make the customer express information needs. (What do they want to understand and why? What questions do they want to be answered? What do they want to achieve?) •Beware of the iceberg request (a request that could give way to several interpretations). •Ask questions to know more about the kind of info that is needed. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Co přesně hledáme? ■Jaký typ informací je požadován? ■Kvantitativní/statistické nebo kvalitativní? ■Externí nebo interní (naše firemní publikace nebo názor experta) ■Geografické, jazykové a dobové vymezení Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Příklad ■Požaduji analýzu silniční nákladní dopravy v ČR za poslední 3 roky. Výstup – tištěná zpráva s hlavními trendy, klíčovými hráči a možným vývojem odvětví. Zpracování do jednoho měsíce. ■Mám středně velkou přepravní firmu a snažím se odhadnout trendy a kroky největších konkurentů a napodobit je. Případně se připravit na možné budoucí změny. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Jak budou informace použity? ■Otázky, které pomohou při definování výstupů: ■Jak zadavatel výstup použije? ■Jestli je to potřeba, zjistěte zda informace budou použity pro interní nebo externí potřebu, strategické plánování nebo do materiálů doručovaných klientům třetích stran či jinak. ■Je vhodná syntéza, analýza, benchmarking nebo zdrojová data? ■Kolik času věnuje konečný klient čtení výstupu? Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Příklad efektivního zjištění potřeb: See how requests are more focused and business oriented after the requester interview: •Boeing example: From "I want to know everything" to an analysis focused on a very specific issue •Siemens: If we had answered "I want a profile of Siemens in China" without further investigation, we would probably have delivered a very descriptive output (a profile of Siemens in China with local activity, location, executives, financials). After requester interview, we are able to focus on issues specifically interesting for TAS and to deliver an output more focused on identification of business opportunities for this service line Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Pre-work #1 — instructions Communicating with the customer ►The following exercise should take you no more than 5 minutes to complete. ►Simply read the following script of dialog, then consider and note down: ►What do you think about this email dialog in terms of communication with the customer? ►And in terms of scoping of the needs? ►How would you improve communication and scoping? Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Communicating with the customer ― Example of dialog via emails From: Mr. Smith — Senior Manager — US advisory To: EY Knowledge analyst Subject: SWOT analysis Hello, Could someone in Knowledge prepare a SWOT analysis for the company Duke Energy? Thanks From: EY Knowledge analyst To: Mr. Smith Re: SWOT analysis Mr. Smith, Could you please let me know your deadline for this analysis? Thanks. From: Mr. Smith To: EY Knowledge analyst Re: SWOT analysis The end of the month would be great, as the account meeting is on the 5th next month. From: EY Knowledge analyst To: His/her team members Re: SWOT analysis Hello team, Duke Energy is one of our priority accounts. Does someone have availability in the next few weeks to take on this request? Please advise. Thanks. Email dialog, ordered chronologically Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz http://www.beckynaylor.co.uk/wp-content/uploads/2010/05/managing-expectations.JPG Expectations management avoids big surprises at the end of the project Have you been delivering the step ladder or the tire swing when leading your projects? This famous tire swing cartoon is an excellent example of communication gone awry. Right from the initial order onward, the message was neither conveyed nor heard correctly. The results are pretty funny, but in real life this kind of situation is time-consuming and costly. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Your answers for #1: Communicating with the customer Question Your answer What do you think about this email dialog in terms of communication with the customer? And in terms of scoping of the needs? How would you improve communication and scoping? Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz ZÁKLADY ANALÝZY INFORMACÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza ■multifacetová a multidisciplinární kombinace procesů, kterými člověk interpretuje data nebo informace aby poskytl vhled do problematiky a doporuční pro akci a rozhodování ■lepší porozumění informacím, dávání informací do nových kontextů ■analýzou informací vznikají nové znalosti ■pomůže odhalit slabiny a silné stránky ■je potřeba mít široký záběr ■vlastní styl – více cestami jedno řešení ■kritický pohled ■kreativní myšlení Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analytický postup ■účel – užitek ■vztah ke konečnému uživateli, zákazníkovi ■cíle – idea ■konkrétní cesta, podstata problému ■osnova – forma ■Důraz na vstupní informace – GIGO ■(Garbage In = Gargage Out) Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analytický postup ■Kontext > „spoušť“/trigger > otázky ■Analýza problému ■Pravdivost ■Bezpečnost ■Náklady ■Projevy problému – symptomy ■Analýza symptomů – zdrojů dat ■Na čem to je založené ■Za jakých podmínek to nastane ■Sledovat zákonitosti Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza získávání informací ■Nepřímé sledování – bez focusu ■Co nejširší záběr ■Snaha zachytit i „lehký vánek“ ■Co nejcitlivější ■Podmíněné sledování – jen určitá oblast ■Hypotézy > předvýzkum > výzkum ■Neformální výzkum – bez metodiky postupu ■Formální výzkum – vychází z analýzy problému Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza dokumentu ■definovat pojmy ■charakteristiky problému ■přínosy ■rizika ■… ■nejen při tvoření nových dokumentů, ale i při zpracovávání Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strukturování analytických problémů ■Dekompozice ■Rozložení problému na komponenty ■Nejsme často schopni si uvědomit celek ■Externalizace ■Přenesení dekomponovaného problému na externí médium (papír, monitor) ■Omezení mysli ■Vše co má části, má i strukturu Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Odvození závěrů ze získaných dat ■Metody: ■Abstrakce ■snížení komplexnosti systému, je účelová ■Strukturalizace ■redukované znázornění, které zanechá charakter celku; dělení na subsystémy – není tak složité/nákladné/nemožné ■Hierarchizace ■rozklad do subsystémů podle nad/podřazenosti ■Analogie ■podobnost ■Klasifikace a srovnání ■mapování základních strukturních charakteristik Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Nahlížení na problém fap Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz ANALYTICKÝ POSTUP ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz PŘEHLED ANALYTICKÝCH METOD ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Vhodnost použití ■K různým účelům různé metody - FAROUT Rating Systém ■Např. není vhodné vybrat metodu scénáře pro rychlou, levnou, analýzu orientovanou na krátkodobý výhled. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analytické metody ■Použití při CI: ■Competitor profiles: 88.9% ■Financial analysis: 72.1% ■SWOT analysis: 55.2% ■Scenario development: 53.8% ■Win/loss analysis: 40.4% ■War gaming: 27.5% ■Cojoint analysis: 25.5% ■Simulation/modeling: 25% Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz KVANTITATIVNÍ ANALÝZA ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza dat ■Sledujeme trendy – nárůst, průměr, odchylky, časové osy, rozptyly ■hledáme vzory a zákonitosti ■posuzujeme vliv externích faktorů, sezónních obměn, náhodných událostí a cyklických trendů ■Statistické metody ■průměr – součet položek v sadě/počtem položek ■medián - hodnota, jež dělí řadu podle velikosti seřazených výsledků na dvě stejně početné poloviny ■modus – nejčastěji se vyskytující hodnota v sadě dat ■odchylky - rozsah – rozdíl mezi největší a nejmenší hodnotou; standardní odchylka – ke zjištění odchylky od průměru Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza dat ■Korelace ■vzájemný vztah mezi znaky či veličinami ■korelační koeficient může nabývat hodnot od −1 až po +1 ■perfektní korelace je rovna +1 ■čím bližší vztah dvou veličin, tím vyšší míra korelace ■Časová osa ■sledujeme pohyb a vývoj veličin v závislosti na čase ■důležité při odhalování: ■trendů ■sezónností ■klíčových momentů ■amplitud Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Prezentace výsledků analýzy ■Vizualizace ■grafy: ■plošné – spider, koláče, mapy, … ■sloupcové – poměry, průměry, … ■diagramy ■tabulky Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Findings: ►While people mention the taste aspects of beverages most often, what they care about most is the cost ►Additional extras are not critical to the success of the beverage machine Implementation: ►Procure free beverage machines with a limited range but decent quality stock ► Grouping Process: 1.Grouped into natural baskets 1.Taste (Green) 2.Quality (yellow) 3.Extras (teal) 2.Counted up basic tally of frequency of response for each group/subgroup (+1 per mention) 3.Separate coding for importance/emotional response: 1.+1 for mention 2.+3 for strongly positive mention 3.0 for no mention 4.-1 for negative mention 5.-3 for strongly negative mention 4. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Timeline / Časová osa Překvapivě efektivní metoda pro nástin klíčových bodů vývoje společnosti nebo odvětví. UŽITEČNÉ PRO: Analýzu Makro & Mikro prostředí společnosti. Pozor/Pamatujte! Uvádějte pouze nejdůležitější události. Pokuste se udržet počet událostí pod deset. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Timeline / Časová osa Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úkol ■Jak byste řešili minulý úkol tak, abyste podali lepší výsledky? ■> popis kroků ve správném pořadí