Informační průmysl 2012/13 Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. •Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master •Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape •From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu •From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. •You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image •To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úkol ■Skupina 1 ■Pro firmu firmu STOMIX, spol. s r. o. dodat seznam 100 potenciálních klientů v Maďarsku. ■Stavební firmy velikosti zhruba 30-70 zaměstnanců a obrat zhruba 1-2 mil. €. ■Skupina 2 ■Kontakt na ex-zaměstnance na vyšších pozicích ve firmě ZETOR TRACTORS a.s. ■Pokud možno kontaktní údaje a informace o tom kdy a na jaké pozici pracovali. ■Skupina 3 ■Najít 2 vhodné kandidáty pro akvizici pro firmu AB Facility a. s. ■Zdravé, ziskové firmy v osobním vlastnictví. Ideálně takové, které firmě něco přinesou. ■Skupina 4 ■Pro firmu STUDENT AGENCY, s.r.o. zpracovat přehled vhodných tras vlaků a autobusů, na kterých by mohli a měli jezdit. ■Fakta a odůvodnění výběru, vytíženost tras. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz KVALITATIVNÍ ANALÝZA ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SWOT ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SWOT ■nejčastěji užívaná metoda, jedna z nejefektivnějších ■strengths, weaknesses, opportunities, threats ■požaduje nadhled a objektivitu Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SW část - interní prostředí firmy Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz OT část - externí prostředí ■vztah investorů ke stavební firmě a jejich reakce na akviziční činnost ■pozice vůči konkurenci ■image a goodwill firmy směrem k investorům a širšímu okolí ■dynamika a struktura investic ve vztahu k ekonomickému vývoji národního hospodářství Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SWOT Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Plnění SWOT matice ■V každém sektoru ideálně 10-25 bodů ■Interní i externí informační zdroje ■Určení aktuální pozice i určení hlavních trendů ■V externích zdrojích hledáme: ■Hrozby ohrožující danou oblast podnikání ■Hlavní konkurenční síly ■Faktory vytvářející dynamiku změn ■Faktory prostředí klíčové pro úspěch ■Atraktivita oboru ■Interní zdroje: ■Náklady a finanční zdroje ■Lidské a výrobní kapacity Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Závěrečná fáze SWOT - uplatnění ■Formulovat problém aby: ■Silná stránka byla zachována ■Slabá stránka eliminována ■Příležitosti efektivně využity ■Ohrožení odraženo nebo mu bylo předejito ■V dalším kroku se stanoví způsob, jak problém řešit Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Příklad Cesta k řešení Problém Záznam ve SWOT -Realizovat „Program péče o pracovníky“ -Zavést racionální výcvik pracovníků -Zavést plánování lidských zdrojů -Zavést účinné hodnocení pracovníků Kvalita výroby S - Dobrá kvalita výroby - Stabilizovaná struktura pracovníků a stabilní zaměstnanecké vztahy -Koncepce odměňování a mzdového vývoje Fluktuace Relativně nízký průměrný věk pracovnic -Realizovat „Program péče o pracovníky“ … (viz výše) Kvalita výroby O -Možnost získání a zaškolení nekvalifikovaných pracovníků -Koncepce odměňování a mzdového vývoje Fluktuace - Možnost zvýšení produkce dvousměnným provozem Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Rozšířená SWOT ■nabízí 4 východiska pro tvorbu strategií Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz TOWS ■rozšíření SWOT, více zaměřena na externality ■rozdíl v pohledu na problematiku ■aby bylo možné vyhnout se klíčových hrozbám a nepromarnit významné příležitosti ■zabraňuje přílišné zaměření se na interní situaci Hrozby (T) objektivní trendy a změny, které ohrožují nebo budou ohrožovat dosažení cílů v dané oblasti a daném území. Příležitosti (O) objektivní trendy a změny, které je možné nebo bude možné využít k lepšímu dosažení cílů v dané oblasti a daném území. Slabé stránky (W) věcné, kapacitní, znalostní atp. slabiny daného územního celku, ohrožující obranu proti hrozbám nebo využití příležitostí. Silné stránky (S) věcné, kapacitní, znalostní atp. přednosti daného územního celku, které ohrožují obranu proti hrozbám nebo využití příležitostí. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza konkurenčních hypotéz ■Hypotéza – předpověď budoucího stavu ■vždy několik vzájemně konkurenčních ■Vybrat jen klíčové důkazy ■Vylučovat hypotézy !!! ■Nikoliv ověřovat !!! ■Pro vyloučení stačí jeden důkaz Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Kroky analýzy ■Určit hypotézy ■Sestavit seznam zdrojů ■Sestavit seznam argumentů pro a proti ■Připravit matici s hypotézami a důkazy ■Sestavit předběžné závěry ■Analyzovat citlivost závěrů vůči důkazům ■Podat zprávu o závěrech ■Stanovit milníky pro následné sledování Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza konkurenčních hypotéz Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza konkurenčních hypotéz Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Kontrola ■Analýza citlivosti ■Vliv výsledku na vstupní parametry ■Přepočet vah a vstupů ■=> ■Jak můžu ovlivňovat váhy než se změní výsledek? Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz BCG analýza ■zavedla Boston Consulting Group ■nejpopulárnější analytická technika evaluace celkového portfolia diverzifikovaných skupin jednotek ■je založena na tvorbě dvourozměrného grafického obrazu umístění jednotlivých aktivit ■osami jsou: ■míra růstu odvětví ■relativní tržní podíl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz BCG analýza ■každá aktivita se objevuje jako „bublina“ ve čtyřbuněčné matici, přičemž rozměr každé bubliny koresponduje s procentem výnosu, které reprezentuje v celkovém portfoliu ■čtyři buňky: ■Problémové děti / otazníky ■Hvězdy ■Dojné krávy ■Bídní psi §obecně je BCG trochu kritizována, bere do úvahy jen strategii nízkých nákladů Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz BCG analýza Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Matice přežití ■Prodejní a nákadová pozice firmy ■Význam polí: 1.Předpokládané přežití 2.Pravděpodobně přežije, nutno snižovat náklady 3.Pravděpodobně přežije, nutno zlepšit pozici na trhu 4.Silný tlak na zrušení 5.Tlaky na zrušení i když trh je životaschoný 6.Tlaky na zrušení i když náklady jsou životaschoné Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz PŘEVOD KVANTITATIVNÍCH VÝSLEDKŮ NA KVALITATIVNÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Cvičení – čistě kvalitativní konverze Využití vizualizací k vytvoření sdělení graph one.png Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz In Cvičení – Open/closed mixture Přidání hodnoty k datům C:\Documents and Settings\e28037\My Documents\Competency development programme\quantify-qualitative.php_files\nps-comment.jpg NPS skóre Skupina otevřených komentářů Frekvence odpovědí pro určitou skupinu komentářů Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Cvičení – občas reálný život nepasuje k datům Jak reprodukovat složitá zjištění ■Studie Growing Beyond Borders vychází z obratů a nárůstu EBITDA k identifikování nejlepších a nejhorších představitelů mezi veřejnými společnostmi. Předpoklad je, že nejlepší představitelé si mohou půjčovat levněji než ti horší díky vysokému nárůstu prodeje a zisku. ► ►Nicméně data ukazují malou korelaci mezi předpokladem a reálnými transakcemi. Ve skutečnosti náklady těch nejlepších jsou mnohem vyšší: ►Co s těmi daty uděláme? ►Vyloučíme je? ►Zkusíme vytvořit jinou hypotézu? ►Poohlídneme se po jiné korelaci? ►Přidáme výzkum z jiného zdroje? ► Odpověď: Použijte svou hlavu - to co víte o světě. Zde je asi nejlepší řešení, kdy další faktory mohou mít bližší korelaci (velikost společnosti, strukturu kapitálu, celkovou kondici kreditního trhu a velikost půjček). toto cvičení učí jak skrz analýzu dosáhnout hlubšího vhledu. Divné výsledky vyžadují opatrnou analýzu! Kvantifikace špatných předpokladů jen ukazuje hloupé výsledky v hezkém světle. Neztraťte sev číslech - používejte zdravý rozum. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz 27 Industry Radar Maticový přístup může být použit také jako základ pro industry radar. Ten může být užitečný pro identifikaci tržních příležitostí. VHODNÉ PRO: Company Analysis, Micro & Macro Environment. Pozor / K zapamatování! Může být užitečné seskupit konkurenty do klastrů k lehčímu porozumění trhu a dávají představu o tom jaké typy strategie jsou použitelné. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Převod kvant. na kval. ■Nalezení a použití vzorce – grouping, sčítání, apod. ■Zařazení do prostředí – matice, diagram ■Nutné správně určit osy, měřítko, hodnoty, … ■Používat zdravý rozum Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz PROGNÓZY ■Informační průmysl Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Prognózy / forecasting ■Vytváření skupin (focus / user groups) ■Delfská metoda – oslovování špičkových expertů na problematiku ■Panelové přehledy – po čase se vypracuje stejná analýza znovu a porovnávají se ■Technika scénáře Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Technika scénáře ■Pro předvídání budoucnosti, uvážit co nejvíce alternativ budoucího vývoje ■Využití pokud: vysoká míra nejistoty okolí; v minulosti se čelilo nákladnému překvapení; zvažujeme dlouhodobou investici; odvětví prochází změnami; rozdílné názory managementu;… ■Max. 5 scénářů ■popisující odlišné stavy okolí ■reálné Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Scénáře - postup ■Stage 1 ■Identify key drivers within your organization. This will require brainstorming with key management personnel. ■Stage 2 ■Study the competitive universe to isolate possible scenarios. This may result in a real need to develop competitive intelligence for filling in certain unknowns. ■Stage 3 ■Create three to five different scenarios and try to assign a probability on the likelihood that the scenario will happen. ■Stage 4 ■Conduct a series of strategic meetings to build a set of strategies for addressing different scenarios. ■Stage 5 ■Establish and monitor a set of indicators for each scenario. You will need to assign responsibilities to different people for researching and analyzing these indicators. ■When a threat or opportunity becomes real, take appropriate action. Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Postup vytváření scénářů 1.Vymezení rozsahu – časové období, jak rozsáhlou oblast - podle minulých událostí 2.Identifikace stran – hlavní zájmové skupiny a jak budou ovlivněny 3.Stanovení základních trendů – hlavní politické, ekonomické, společenské, technologické či odvětvové trendy 4.Identifikace faktorů nejistoty – určit nejistoty budoucího vývoje 5.Příprava základních scénářů – určit extrémní situace 6.Kontrola scénářů – konzistence a věrohodnost 7.Studijní scénáře – dávají pohled na budoucnost 8.Výzkum a vývoj – pracujeme na nedostatcích podle studijních scénářů 9.Příprava kvalitativních modelů – matematické modely a kvantitativní odhad 10.Scénáře pro rozhodování – pravdivost, konzistenci ->strategické rozhodování Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Delfská metoda ■Intuitivní prognostická metoda ■Postupně zjišťujeme a porovnáváme názory odborníků na dané téma ■Je zajištěna vzájemná anonymita, řízená zpětná vazba a statistická identifikace shody názorů ■Anonymita vylučuje tři hlavní nevýhody přímého kontaktu: ■Konsensus – všeobecný souhlas všech – přirozený pud konformismu ■Uznávání dominantního postavení silného člena ■Nevýznamnou komunikaci ve skupině Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Brainstorming ■Tvořivé kolektivní myšlení - asociace myšlenek ■Intuitivní vs. Destruktivní charakter ■Základní pravidla: ■Zákaz kritiky ■Uvolnění fantazie ■Co největší počet nápadů ■Vzájemná inspirace ■Úplná rovnost účastníků ■Následná analýza obsahuje tyto operace: ■Stanovení kritérií pro hodnocení návrhu ■Seřazení návrhů do podobných skupin ■Výběr nejvýznamnějších návrhů pro další zpracování Informační průmysl 2012/13 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úkol ■Skupina 1 ■KUČERA - Spínací technika s.r.o. ■Skupina 2 ■VARS BRNO a.s. ■Skupina 3 ■G Trade spol. s r.o. ■Skupina 4 ■ING-BRNO s.r.o. ■Analýza zdraví a finanční kondice společnosti. Jedná se o zajímavého klienta pro mezinárodní poradenskou společnost (kdokoliv z Big Four) hledající rychle rostoucí firmy? (Na základě čeho se budete rozhodovat? Srovnání? Jaký předpokládáte vývoj příští rok/dva? Atd…) ■Dokument k předání + popis metodologie