Informační průmysl 2011 Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. •Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master •Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape •From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu •From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. •You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image •To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz COMPETITIVE INTELLIGENCE ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Competitive Intelligence ■CI je: ■Proces – sledování a vyhodnocování informací o konkurenci a prostředí ■Produkt – informačního centra, výsledkem jsou zprávy podporující rozhodování ■Program – formalizovaná činnost v podniku zaměřená na získání a udržení si výhody oproti konkurenci ■Funkce – CI plní funkci obrany před útoky ostatních podniků a zároveň dává prostředky pro vedení vlastních útoků ■Definice ■Definování CI není vždy jednoznačné, záleží na pojetí přístupu. V podstatě jde ale o práci zjišťování, sledování a vyhodnocování konkurenčního prostředí s cílem odhalit slabé a silné stránky konkurence, rozpoznat její strategické záměry ■SCIP : Jedná se o systematický a etický program pro sběr, analýzu a organizování vnějších informací, které mohou ovlivnit plány společnosti, její rozhodnutí a provoz Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Uplatnění CI ■Předvídat změny na trhu ■Předvídat tahy konkurence ■Zmapovat nové a potenciální konkurenty ■Učit se z úspěchů a chyb druhých ■Poznávat nové technologie, produkty, procesy … ■Dívat se na vlastní firmu prakticky a s objektivním nadhledem Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI není: ■špionáž ■křišťálová koule ■vyhledávání v databázích ■fámy nalezené na Internetu ■záležitost jednoho člověka ■vynález 20. století Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Poslání a cíle CI ■Konkurenční zpravodajství ■CI vs BI ■BI – finanční ukazatele, historická data, interní fakta o podniku ■CI – široké spektrum informací, vnější i vnitřní, dlouhodobé výhledy ■„Information costs money, Intelligence makes money“ ■2 klíčové ukazatele, zda jde opravdu o Intelligence ■Firma je vždy o krok před konkurencí ■Dělají dobře vhledy a výhledy ■Aby byla CI úspěšná, musí mít podporu TOP managementu Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI a ostatní zpravodajství Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Druhy CI ■Aktivní (útočné) zpravodajství ■Nejrozšířenější ■Defenzivní (obranné) zpravodajství ■Counterintelligence ■identifikovat kritické informace, analyzovat hrozby, analyzovat zranitelnost, odhadnout riziko, nasadit vhodné prostředky obrany ■Lobbystické zpravodajství ■ovlivňování okolního prostředí Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI a přidaná hodnota ■From Information to Intelligence ■Competitive Intelligence Process Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Metody používané v CI ■pro stanovení potřeb CI se provádí interní informační audit ■stanoví se informační potřeby podniku ■bez definování co je key intelligence topic (KIT) nebo key intelligence questions (KIQ) nemůžeme nic plánovat ■kdo jsou naši konkurenti, kdo chceme aby byli zákazníci, jak se bude naše odvětví vyvíjet, apod. ■analýza získaných surových dat a informací Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz ZPRAVODAJSKÝ CYKLUS ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz POHLED NA CELEK ■Koncept zpravodajského cyklu lze stručně představit takto: 1.Zpravodajská činnost začíná tím, že (nějakou nadřízenou autoritou) je vznesen požadavek na získání dosud nedostupných, ale potřebných informací. 2.Pokračuje se naplánováním dalšího postupu (odkud, kdo, jak, za jakou cenu…). 3.Následuje samotný sběr5 potřebných informací utajenými (ale i neutajenými) způsoby a prostředky – tedy to, co je exkluzivním specifikem zpravodajské činnosti. 4.Nasbírané surové informace musí být vhodným způsobem zpracovány – připraveny pro eventuální využití v další fázi. 5.Surové informace jsou v analytickém procesu analyzovány a vyústí ve zpracovanou zpravodajskou informaci, která není pouhou sumou původních dat, ale přináší významnou přidanou hodnotu. 6.Je vytvořen výstupní produkt, tj. odpověď na zadání. 7.Ten je předán původnímu tazateli nebo i jinému uživateli. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI cyklus Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI cyklus ■Fáze první – zadání a definování problému ■Fáze druhá – plánování postupu ■Fáze třetí – sběr informací ■Fáze čtvrtá – prvotní zpracování ■Fáze pátá – analýza ■Fáze šestá – vytvoření výstupního produktu ■Fáze sedmá a závěrečná – předání uživatelům Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Cyklus CI v širším pojetí Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI PROGRAM ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI program ■objektivizovat strategické cíle podniku ■zmapovat skutečné zpravodajské a informační potřeby podniku ■posuzovat relevanci vstupních informací ■jednoznačně určit příjemce výsledných reportů Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Postup při CI ■Competitive intelligence attacks this issue similar to how a scientist would solve a problem: ■Define the issue or problem first – Do we have the wrong products, wrong marketing approach, failure to recognize a new competitor, etc. ■Research each possible explanation or hypothesis. ■Test and validate your hypotheses until you can reach a reasonable conclusion as to what’s driving your lost market share. ■A typical CI project gets organized around certain steps: 1.What critical question(s) must get answered? 2.What is the time frame for meeting the competitive intelligence objective? 3.Define the CI Project, allocate resources, establish a scope, and issue a quick plan for execution. 4.Launch secondary research – collect and organize data. 5.Analyze appropriate information, conduct primary research, and enlist others in developing the deliverable. 6.Draft findings and recommendations; circulate for review. 7.Approve and distribute final report. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz KIT – Critical Questions ■Key Intelligence Topics ■určení primárních témat, kterými se bude zpravodajské oddělení nejvíce zabývat ■formální proces identifikace potřeb managementu a stanovení priorit jednotlivých témat - slouží pro stanovení CI programu ■podpora strategických rozhodnutí a činností – zahrnuje vývoj strategických plánů a konkurenčních strategií ■systém včasných varování – Early Warning System – sledování aktivit konkurentů, technologií či vládních činností ■popis klíčových hráčů na daném trhu – sleduje zejména konkurenty, zákazníky, dodavatele, regulátory trhu nebo potenciální partnery Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz EWS - Early Warning System ■silné x slabé signály, aktivní x pasivní sběr ■primární i sekundární zdroje ■upozornění na změny, trendy,… 1.signály upozorňující na objevení se nových, ale známých událostí – příležitosti i hrozby 2.signály upozorňující na objevení se nových skutečností – anomálie, nejtěžší, slabé signály na začátku nebo skládanka 3.signály odkazující na scénáře budoucnosti – připravíme si dopředu reakci 4.signál o kolabujících procesech •kvantifikativní, měřitelné Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI VSTUPY ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační potřeba pro CI ■Firma si musí být vědoma potřeb trhu a externího prostředí ■Legislativa a regulace ■Sociální, politické a ekonomické trendy ■Konkurenti ■Intelektuální vlastnictví, patenty ■Zákazníci ■Technologický vývoj ■Světové trhy Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační potřeba pro CI ■Přesné, včasné a relevantní informace Product life-cycle activity Information need/activity Generation of ideas Brainstorming where data from diverse sources is linked Screening product/services ideas Pitching of ideas against the firm’s objectives and targets Market analysis of the potential for the product/service Market research Competitor and collaborator analysis Company information Research and development into product/service Technical, environmental, legal and patent information Testing of product/service Demographic information … … Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI ANALÝZA ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza informačních potřeb společnosti ■Kroky: ■Identifikace uživatelů ■Analýza společnosti ■Identifikace klíčových kritických faktorů ■Definice informačních potřeb ■Informace dostupné vs. info. mezery ■Aktualizace potřeb Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Účinnost, účelnost a strategická výhoda ■Účelnost ( efectiveness) – dělat správné věci (doing the right thing) – výběr a vytyčování cílů, vytyčení správné strategie ■Účinnost (efficiency) – dělat věci správným způsobem (doing the thing right) – používat správné metody a postupy, dobrá technika řízení, efektivní tok informací, … ■„Co dělat“ je mnohem důležitější než „Jak to dělat“ ■Je lepší udělat chybu než neudělat nic Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz PĚT PORTEROVÝCH SIL ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Pět Porterových sil ■Prostředí a prosperitu podniku ovlivňuje pět sil ■Jejich porozumění je důležité pro vybudování efektivní strategie ■Konfigurace je pokaždé jiná Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza konkurenčních sil ■Uvedení podniku do vztahu k jeho prostředí a to zejména prostředí v odvětví ■Struktura odvětví má velký vliv na určování konkurenčních pravidel hry a na stanovení strategií ■Cílem konkurenční strategie je nalezení postavení, kdy podnik může nejlépe čelit konkurenčním silám, nebo jejich působení obrátit ve svůj prospěch ■Umožňuje jim oddělit to, co je krátkodobé a co má charakter dlouhodobé tendence ■Pro lepší porozumění odvětví v kterém podnikají ■Analyzujeme atraktivitu oboru a naši konkurenceschopnost vůči okolí Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Pět sil ■Hrozba vstupu nových rivalů do odvětví ■víc firem více omezuje ziskový potenciál odvětví ■závisí na existujících bariérách vstupu a na očekávané reakci dosavadních firem ■Vyjednávací síla dodavatelů ■Např. jeden dodavatel speciálních součástek může diktovat ceny pro celé odvětví ■Vyjednávací síla kupujících zákazníků ■zákazníci jsou silní pokud mají větší vyjednávací sílu než jednotliví konkurenti, jsou-li citliví na ceny a dokážou využít svůj vliv k prosazení snížení cen Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Pět sil ■Hrozba substitučních výrobků nebo služeb ■substitut zajišťuje stejné nebo podobné funkce jako produkt daného odvětví, ale odlišnými prostředky ■Rivalita mezi existujícími konkurenty ■snižování cen, uvádění nových výrobků na trh, reklamní kampaně, zdokonalení služeb, … ■míra, v níž rivalita mezi konkurenty omezuje ziskový potenciál odvětví závisí jednak na intensitě konkurence a jednak na základech vzájemné konkurence v odvětví Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz 5PS ■Úroveň konkurence v odvětví závisí na pěti základních konkurenčních silách ■Působení těchto pěti sil určuje intenzitu odvětvové konkurence a potenciál konečného zisku v odvětví ■Zisk se měří z hlediska dlouhodobé návratnosti investovaného kapitálu ■Konfigurace pěti sil je v každém odvětví jiná ■Nejsilnější konkurenční síly determinují ziskovost v odvětví a stávají se rozhodujícími pro formování strategie firmy ■Poznání působení pěti konkurenčních sil odhaluje hnací síly konkurence v odvětví Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz 5PS ■Příklad plnění daty: ■Zákazníci ■Dodavatelé ■Konkurenti ■… Ukazatel Informační zdroj Hodnocení Velikost a významnost zákazníků Diverzita zákazníků Ukazatel Informační zdroj Hodnocení Počet a význam dodavatelů Hrozba vstupu dodavatelů do odvětví Ukazatel Informační zdroj Hodnocení Počet konkurentů Růst odvětví Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz INFRASTRUKTURA CI ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Znalostní rámec CI Metriky výkonnosti Strategie Organizace Technologie CI proces Znalostní rámec Znalostní rámec Znalostní rámec Znalostní rámec Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Znalostní dimenze ■Mapy námětů (Topic maps) ■Standard ISO – ISO/IEC 13250:2003 ■Normalizovaná notace pro reprezentativní informaci, kterou lze předávat a která pojednává o informačních zdrojích používaných k vymezení námětů a jejich vztahy ■Znázornění a výměna znalostí ■Důraz na nalezitelnost informací ■Důležité: ■Model a mapy neustále testovat – interaktivní přístup ■Zaměřovat se na požadavky businessu a uživatelů ■Společný jazyk pro pochopení podstaty CI Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Technologická dimenze ■Nástroje na vyhledávání informací ■Roboti, harvester, RSS, … ■Nástroje na sdílení informací ■Community pages, Idea Bank, CI Portál, … ■Nástroje na podporu spolupráce ■Collaboration Tool, Collaboration Workspace, Discussion Tool, … Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Organizační dimenze ■CKO – Chief Knowledge Officer ■Osoba hlavního architekta – zodpovědný za Topic maps ■Šampión - zodpovědný za propagaci ■Vývojář - zodpovědný za templaty, kontrolu kvality, … ■Specialista – správa a update programu, návaznost na business, … ■Komunity: ■Community of interest – společný zájem ■Community of practice – podobnou expertízu, zkušenost, business důvod Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI modely ■Správně zvolit CI model je klíčové ■Hub & Spoke – pro velké firmy s odličnými kulturami nebo produkty ■Dále asi 6-8 dalších, základem je vyvážit potřeby a zdroje ■Potřeby vznikají podle 3 zdrojů ■Senior management a key decision makers ■Existing management processes ■Funkce CI sama o sobě Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SOFTWARE PRO CI ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz TOVEK ■www.tovek.cz ■česká firma, od 1993 ■Tovek Tools ■soubor nástrojů pro indexování, vyhledávání a analýzu velkého objemu textových informací z různorodých informačních zdrojů (soubory, databáze, elektronická pošta) ■umí pracovat s nestrukturovanými informacemi ■uzpůsobení systémů na míru ARMS, kGate,… ■Kombinace nástrojů firem Verity a i2 ■Tomáš Vejlupek, propagátor principů CI u nás ■ARMS ■analytický rešeršní a monitorovací systém ■slouží pro podporu rozhodování a řešení problémů ■Analyst’s Notebook, iBase, iBridge – produkty firmy i2 ■kGATE ■systém znalostmi řízeného přístupu k informacím ■efektivní sdílení a využívání informačních zdrojů pro podporu procesů a poskytování služeb Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz > TOVEK - ARMS Nestrukturované zdroje Strukturované zdroje Analytické pracoviště Poznatková báze Zjišťované souvislosti Výstupy: Analýzy, rešerše, monitoringy Funkce: Vyhledávání, navigace, profilace Znalostní báze Pravidla k vyhledávání Informační báze Indexy k vyhledávání Fulltextový server Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz TOVEK Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz TOVEK Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz TOVEK Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz COUNTERINTELLIGENCE ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Kontra CI ■Co se konkurenti o nás snaží dozvědět a proč? ■Jak se to snaží dělat? ■Odvodit způsob ochrany, modifikovat KIT, … Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Způsoby ochrany ■Vysílání falešných signálů – např. společnost představí nový trend o kterém mluví, po několika měsících to odloží ■Nebýt předvídavý ■Včas rozpoznat útok ■Nebát se protiútoku ■Konkurenční boj ■Optimální soustředění sil ■Moment překvapení ■Volba místa střetu ■Sladění prostředků a cílů Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI vs špionáž ■podobné metody a praktiky ■otevřené zdroje Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz ÚSPĚŠNÁ COMPETITIVE INTELLIGENCE ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Zdroje dat ■O nás i konkurentech ■Některé neetické a nezákonné! Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Competitive Intelligence ■Connecting the dots ■Think out of the box Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SCIP ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strategic and Competitive Intelligence Professionals ■www.scip.org ■nejvíc členů: USA, EU, Kanada ■August 28, 2009 - SCIP Signs Merger Agreement With Frost & Sullivan Institute ■VISION: Better decisions through competitive intelligence. ■MISSION: SCIP will be the global organization of choice for professionals engaged in competitive intelligence and related disciplines. SCIP will be the premier advocate for the skilled use of intelligence to enhance business decision-making and organizational performance. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SCIP Code of Ethics for CI Professionals ■To continually strive to increase the recognition and respect of the profession. ■To comply with all applicable laws, domestic and international. ■To accurately disclose all relevant information, including one's identity and organization, prior to all interviews. ■To avoid conflicts of interest in fulfilling one's duties. ■To provide honest and realistic recommendations and conclusions in the execution of one's duties. ■To promote this code of ethics within one's company, with third-party contractors and within the entire profession. ■To faithfully adhere to and abide by one's company policies, objectives and guidelines. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SCIP ■semináře, konference, workshopy ■časopisy, studie ■nejdůležitější funkce: ■globální koordinátor vývoje technik, nástrojů, výuky ■dohlíží na pověst CI, garant etického a legálního používání ■podporuje publikační činnost a možnost uplatnění se v oboru ■Členství : Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz STRATEGICKÝ VÝZNAM INFORMACÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úrovně CI ■Taktická ■Lépe měřitelná, krátkodobější ■Sledují se ceny, dodavatelé, odběratelé, … ■Přímá podpora základní činnosti podniku ■Strategická ■Dlouhodobější, určena pro nejvyšší management ■Sledují se obecné trendy, celkový vývoj prostředí ■Snaha najít nejvhodnější směr, kterým se bude podnik ubírat Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strategické úkoly CI •Zajistit konkurenční výhodu –Hodnotový řetězec – M. Porter Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Soutěžní výhoda ■CI výrazně ovlivňuje dosahování strategických cílů orientovaných na získání konkurenční výhody ■Výhoda: ■Nižších nákladů – nabízet levněji než ostatní ■Diferenciace – nabízet něco jiného než konkurence ■Užší zaměření – „být velkou rybou v malém rybníku“ Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strategické rozhodování ■Stanovení cílů firmy, zdrojů a koncepce jejich využití ■Strategická analýza a syntéza: Proč Co a Pro koho ■Výsledkem je informační strategie ■Východiska: ■Kde bychom mohli být? – možnosti okolního světa, technologie atd ■Kde jsme? – současná situace ■Kde chceme být? – reálné možnosti a nezbytné potřeby Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Systém strategického managementu Externí informační zdroje Interní informační zdroje Báze znalostí Strategická analýza a syntéza Řízení realizace strategie Řízení znalostí Strategie Znalosti Metody strategického plánování Metody řízení realizace strategie Metody řízení znalostí Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Paradigmata ve strategickém managementu ■Tři konkurenční paradigmata podle Heijdena (návaznost na analogie z přírody): ■Racionalistické – organizace jako stroj ■Evoluční – organizace jako ekosystém, prosadí se jen takové chování, které naplní nároky okolí, které má vysokou míru neurčitosti ■Procesní – organizace jako živý, učící se ekosystém, kompromis mezi předcházejícími pojetími ■Přístupy manažerů ke strategickému managementu: ■Monarchie – jeden člověk/oddělení kontroluje většinu rozhodnutí ■Federace – slabší centrální/vrcholový management a vyšší míra autonomie ■Feudalismus – jednotlivé útvary spravují své informace ■Anarchie – každý se stará o své informace a znalosti Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Turbulence prostředí Úroveň turbulence Charakteristika prostředí Manažerské postoje Cíle řízení Neměnné Žádná změna STABILITA založená na precedentech Vyjádření stability a odmítání změn Rozvíjející se Pomalé změny REAKCE založená na zkušenostech Zvyšování účinnosti adaptací na změny Měnící se Rychlé změny ANTICIPACE založená na extrapolaci Přizpůsobování se trhu hledáním známých změn Nespojité Skokové, ale předvídatelné změny PODNIKAVOST založená na sledování příležitosti Přizpůsobování se prostředí hledáním podobných změn Překvapivé Skokové a nepředvídatelné změny KREATIVITA založená na nových strategiích Vytváření prostředí hledáním nových změn Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strategický management jako učící se proces ■Čtyři základní procesy: ■Informační – manažeři musí znát své informační potřeby a techniky k jejich uspokojení ■Znalostní – transformace informací na znalosti, zahrnuje experimentování, analýzu informací, syntézu v konzistentní výsledek ■Inteligenční – systematické kontinuální učení, schopnost změnit chování na základě výsledků procesu poznání ■Organizační – změna za účelem lepšího dosažení opatření k získání konkurenční výhody Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační podpora strategického plánování ■SWOT, SLEPT, BCG, 5PS, … ■Např. SLEPT (Social, Legal, Economic, Political, Technical ■Sociální faktory ■Legislativní faktory ■Ekonomické faktory Hledisko hodnocení Informační zdroj Hodnocení Zdravotní stav a struktura populace Očekávané změny životního cyklu Hledisko hodnocení Informační zdroj Hodnocení Regulační opatření Hygienické předpisy Hledisko hodnocení Informační zdroj Hodnocení Celní omezení Daňová politika Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz DALŠÍ POSTUPY ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Průzkum bojem ■vyprovokovat k odkrytí strategie ■odhalit své slabé i silné stránky ■nutno pečlivě zaznamenávat kroky konkurence pro následnou analýzu Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Průzkum bojem ■firma musí věřit že: ■útok byl skutečný ■dezinformace ■obrana se vyplatila ■při úspěchu použijí znovu Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Průzkum bojem ■identifikace „ducha a dynamiky“ konkurenčního boje ■laxní, vybíravý, tygr, scholastický ■druhý strategický sled ■schopnost vedení úderu ■převzetí strategické iniciativy ■moment překvapení Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úkol ■Stejné firmy jak v minulém úkolu ■Identifikace 2 nejbližších konkurentů ■Profily a srovnání s naší firmou ■V čem jsme lepší a v čem horší ■Jakou vybrat strategii pro zlepšení a udržení konkurenční výhody