ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ OBSAH Dobrý design Síla prototypování Evaluace designu Tomáš Bouda HCI na KISK HUMAN-COMPUTER INTERACTION Člověk Počítač Interakce - Tomáš Bouda HCI na KISK Člověk a jeho denní úkoly, pracovní úkoly, neformální motivy k práci apod. Všudypřítomné programování, všudypřítomné počítače. Interakce by měla být taková, že nás rozhraní nevyrušuje, neupoutává zbytečně naši pozornost tak, abychom se mohli soustředit na naše úkoly. INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ IMG_0639.JPG Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK DSC08252.JPG INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK DSC08253.JPG INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK IMG_0440.JPG IMG_0441.JPG IMG_0439.JPG INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK Zdroj: http://www.bestappsite.com/friendly-facebook-browser-for-ipad/ http://www.bestappsite.com/wp-content/uploads/2010/08/friendly-main.jpg CO JE DOBRÝ DESIGN? Tomáš Bouda HCI na KISK DOBRÝ INTERAKČNÍ DESIGN -Dobré mentální modely - -Princip zpětné vazby -Dobrá navigace - -Konzistence - -Intuitivní Interakce - - Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKČNÍ DESIGN - DOBRÉ MENTÁLNÍ MODELY Zdroj: http://ipad.appfinders.com/best-ipad-calendars/ - http://ipad.appfinders.com/wp-content/uploads/2010/09/12.jpg Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKČNÍ DESIGN –PRINCIP ZPĚTNÉ VAZBY Foto: gmail.com - -Vibrační zpětná vazba. -Pípaní v telefonu při vytáčení čísla. Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE -Kde jsem? -Co můžu udělat? - -Jak se můžu vrátit zpět? - Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE Foto: Inflow.cz - Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKČNÍ DESIGN – KONZISTENCE Ten samý prvek v by se měl chovat v každé části systému stejně. Akční tlačítko Applu: Action button Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKČNÍ DESIGN – INTUITIVNÍ INTERAKCE Systém by měl být ovladatelný tak, abychom se soustředili na cíl naší práce. -Více-dotykové ovládání - -Řízení auta - - -Foto: http://amazing-creature.blogspot.cz/2012/04/40-cool-dogs-driving-cars-40-pics.html - http://3.bp.blogspot.com/-Z3GFsJZvT7E/T4MYxMkNl3I/AAAAAAAAGd0/AZyTI-6D1A4/s640/funny-animals-dogs-d riving-cars-036.jpg Tomáš Bouda HCI na KISK INTERAKČNÍ DESIGN Cílem není vytvořit skvěle vypadající produkt. Smyslem je vytvářet design, který funguje. Navrhujeme to, jak se nám bude s produktem pracovat. Tomáš Bouda HCI na KISK DESIGN PRO KAŽDÝ DEN Donald A. Norman Pokud máte problém s ovládáním přístroje, počítače nebo jiného systému, pak není chyba ve vás. Chyba je v systému. http://data.bux.cz/book/016/816/0168164/medium.jpg Tomáš Bouda HCI na KISK DESIGN ZAMĚŘENÝ NA UŽIVATELE Larry Tasler a Tim Mott Participativní design Larry (XEROX, Apple) vyvinul manuál, podle kterého bylo vhodné strukturovat otázky pro uživatele. Jedině tak bylo možné vytvořit software, který by uživatelé opravdu využívaly. (196x) Vyvíjeli a testovali Apple Lisa -GUI, metafora s pracovním stolem -Jedno tlačítko na myši Foto: http://www.designinginteractions.com/interviews/LarryTesler Timothy Mott Picture Tomáš Bouda HCI na KISK SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Tomáš Bouda HCI na KISK SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Prototypování je strategie, jak se efektivně vypořádat s věcmi, které je těžké předvídat. Přemýšlejte nad cílem produktu. Tomáš Bouda HCI na KISK SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ -Prototyp x Finální verze http://images.amazon.com/images/G/02/uk-electronics/shops/misc/panasonic/DMCFZ7back.jpg Tomáš Bouda HCI na KISK SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Charakteristiky prototypu - -Větší -Nefunkční -Názorný -Levný Tomáš Bouda HCI na KISK SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ – CO JE ÚČELEM? Jeff Hawkins – Palm Pilot -dřevěný prototyp Jeff využíval v reálném světě Foto: http://www.computerhistory.org/collections/accession/102716262 http://haykin.net/innovationsparks/2010/09/17/evolution-and-innovation-where-do-ideas-come-from/ http://archive.computerhistory.org/resources/access/physical-object/2010/08/102716262.01.01.lg.JPG? rand=121252375 http://haykin.net/innovationsparks/wp-content/uploads/2010/09/Palm_Pilot_335x450.jpg Tomáš Bouda HCI na KISK SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ – CO JE ÚČELEM? Zdroj: Buxton, Sketching User Experiences via Scott Klemmer Tomáš Bouda HCI na KISK PROTOTYP - -Nemusí být kompletní -Měl by být lehce změnitelný - Tomáš Bouda HCI na KISK PROTOTYP ŠETŘÍ ČAS A RYCHLE SE Z NĚJ POUČÍME - Tomáš Bouda HCI na KISK TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Prototypy mohou prototypova: Role Prototyp je designován za účelem zjištění, co s produktem může uživatele dělat. Zkoumáme funkcionalitu. (Storyboard, prototyp telefonu) • Vzhled a pocit Prototyp je designován za účelem zjištění, jak produkt působí na uživatele s hlediska vzhledu a uživatelského prožitku. (Hračky pro děti, přenosný počítač pro architekty atp.) • Implementaci Prototyp je designován za účelem zjištění, jak bude konečný produkt fungovat. (Menu ve Wordu) Haude a Hill: http://www.sics.se/fal/kurser/winograd-2004/Prototypes.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj: http://www.pushyourdesign.com/Scott/develpeople.html http://www.pushyourdesign.com/Scott/storyboard.jpg Tomáš Bouda HCI na KISK TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj:http://www.toycollector.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=95&id=10432&Itemid=0 http://www.toycollector.com/hwdphotos/originals/107/1089/Ixo_17.jpg Tomáš Bouda HCI na KISK TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj: Haude a Hill: http://www.sics.se/fal/kurser/winograd-2004/Prototypes.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj: http://www.dhtml-menu-builder.com/blog/drop-down-menu-10-useful-scripts-to-enhance-header-navigatio n/ http://www.dhtml-menu-builder.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/drop-down-menu-6.gif Tomáš Bouda HCI na KISK TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Haude a Hill: http://www.sics.se/fal/kurser/winograd-2004/Prototypes.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK PROTOTYPOVÁNÍ INTERIÉRU V LETADLECH Velké prototypy v životní velikosti nebo prototypování za použité simulace. Zdroj: http://www.ur.umich.edu/0506/Jun26_06/03.shtml Tomáš Bouda HCI na KISK http://www.ur.umich.edu/0506/Jun26_06/img/060626_3Dlab(22).jpg PROTOTYPOVÁNÍ PRVNÍHO APPLE STORU Před otevřením prvního Apple Storu byl zřízen prototyp prodejny, kde se testovala muzika, která hrála v různých koutech obchodu. Apple si tak vyzkoušel, jak bude reálný obchod nakonec vypadat a působit na lidi. Tomáš Bouda HCI na KISK JE DOBRÉ ZKOUŠET VÍCE NÁPADŮ A KONCEPTŮ Zdroj: Designing Interactions Možné typy myší prototypované u firmy XEROX. Tomáš Bouda HCI na KISK PROTOTYPOVÁNÍ - HLEDÁNÍ GLOBÁLNÍHO MAXIMA Tomáš Bouda HCI na KISK PROTOTYPOVÁNÍ ZNAMENÁ: -Hledání a definování správných otázek. -Snažte se najít odpověď na co nejvíce z nich. - Tomáš Bouda HCI na KISK EVALUACE DESIGNU Tomáš Bouda HCI na KISK PROČ TESTOVAT? Příběh Universatoru: Jaké to bylo a proč to nedopadlo David Šiška a Jan Kolář „V tento moment všechny naše předchozí chyby vyvrcholily. Zjištění z uživatelského testování, že je web nevhodně navržen, přišlo až příliš pozdě. Způsobilo to ještě větší zpomalení nezkušeného vývojového týmu, který musel pracovat na změnách. Motivace uvnitř týmu kvůli pocitu nekonečnosti vývoje klesala.“ Zdroj: http://www.tyinternety.cz/startupy/pribeh-universatoru-jake-to-bylo-a-proc-to-nedopadlo-7626 Tomáš Bouda HCI na KISK undefined EVALUACE Tomáš Bouda HCI na KISK EVALUACE DESIGNU Jak můžeme měřit úspěšnost softwaru? Otázky jsou otevřené, odpovědi subjektivní a komplexní, často se jedná o osobní preference, který systém je lepší. Tomáš Bouda HCI na KISK EVALUACE DESIGNU Proč hodnotit design prostřednictvím vlastních uživatelů? Tomáš Bouda HCI na KISK EVALUACE DESIGNU Co bychom měli o našem designu vědět? Jak se změní chování uživatelů, když design produktu přebudujeme? Tomáš Bouda HCI na KISK EVALUACE DESIGNU Metody evaluace designu jsou různé a jsou tak vhodné k dosažení různých cílů. Tomáš Bouda HCI na KISK EVALUACE DESIGNU Studie použitelnosti (Usability studies) - V různých situacích se hodí různé typy testování a evaluace. Tomáš Bouda HCI na KISK Roly hrají peníze – testování doma x v laboratoři Roli hraje lokalita – v laboratoři se lidí nechovají přirozeně, někdy je třeba testovat na autobusové zastávce EVALUACE DESIGNU Zeptejte se lidí, jak často cvičí. Pravděpodobně vám neřeknou pravdu. pozorování x dotazování … je vhodné když… Tomáš Bouda HCI na KISK TYPOLOGIE EVALUACE •Dotazník •Focus grops •Zpětná vazba od expertů •Sdílená kritika (Peer Critique) •Heuristická analýza •Dogfooding – produkt jsou nuceni používat zaměstnanci firmy. (Např. Facebook nutil své vývojáře používat špatnou aplikaci pro Android). •Pozorování účastníků výzkumu •Když přesně nevíte, co hledáte. Tomáš Bouda HCI na KISK Dotazník – když potřebujeme oslovit mnoho lidí, online dotazník… Focus Groups – když se chceme dostat do hloubky a měnit otázky. Chceme se dozvědět, jak reagují na jiné názory ostatní z cílové skupiny. Máme málo uživatelů. JAKÝ TYP EVALUACE POUŽÍT? Záleží na •Reliabilita (spolehlivost) •Bude výsledek dalšího měření v případě stejných podmínek shodný? •Generalizace •Je výsledek stejný v případě 50 letého zaměstnance univerzity a studenta v první třídě? •Reálnost •Je to, co zkoumáme, možné přenést do reálného světa? Nebo jsou výsledky využitelné pouze v laboratoři? •Porovnávání •Který ze systémů je lepší? •Zahrnutý objekt výzkumu •Zkoumáme systém, který pomáhá zachraňovat životy? Tomáš Bouda HCI na KISK Vytváříme dva podobné systémy pro dvě různé firmy? Je systém myšlen pro několik cílových skupin? Testujeme teoreticky nejlepší rozhraní, které však není možné realizovat prakticky? Nebo bude realizace stát spoustu peněz? ZÁVĚR Ujasněte si, co se chcete dozvědět. Tomáš Bouda HCI na KISK DOPORUČENÁ LITERATURA NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN 978-80-7363-314-1. HOUDE, Stephanie a Hill CHARLES. What do prototypes prototype?. HELANDER, Martin. Handbook of human-computer interaction. Vyd. 1. New York: Elsevier, 1997, s. 367-381. ISBN 0444818626. MOGGRIDGE, Bill. Designing interactions. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007, xxiv, 766 p. ISBN 978-026-2134-743. . Tomáš Bouda HCI na KISK DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ