IVONA BŘEZINOVÁ (* 12. 5. 1964) F0100_big.jpg STRUČNÝ ŽIVOTOPIS ¢Studium na PdF UJEP v Ústí nad Labem (čeština – dějepis; titul PaedDr.) ¢1987 – 1997 (odborná) asistentka na Katedře českého jazyka a literatury PdF UJEP ¢Od 1997 spisovatelka z povolání ¢2005 - 2011 na Literární akademii (tvůrčí psaní), 2008 vedoucí Katedry tvůrčího psaní a umělecké publicistiky ¢Členka Obce spisovatelů, IBBY a tvůrčí skupiny Hlava nehlava (spoluzakládala) ¢ OCENĚNÍ (ZDROJ: HTTP://WWW.BREZINOVA.CZ/START.HTM) ¢zápis na Honour List IBBY (2004, Začarovaná třída) ¢nominace na cenu Magnesia Litera (2002, Začarovaná třída) ¢Zlatá stuha: —* 1999 (O kočce Kačce) * 2002 (Začarovaná třída, Jmenuji se Ester, Jmenuji se Alice) * 2010 (Okno do komína – kniha dostala cenu za nakladatelský počin) ¢Nominace na Zlatou stuhu: —* 2004 (Teta to plete) * 2006 (Lentilka pro dědu Edu) * 2006 (Držkou na rohožce) ¢Suk - Cena knihovníků: —* 2000 (Trosečníci) * 2002 (Jmenuji se Ester) * 2006 (Lentilka pro dědu Edu) * 2007 (Báro, nebreč) ¢Suk - Cena učitelů: —* 2002 (Jmenuji se Ester, Jmenuji se Alice) * 2003 (Jmenuji se Martina) * 2004 (Teta to plete) * 2005 (Neotesánek) ¢Suk – Cena dětí: —* 2008 (Kozí příběh) ¢Cena nakladatelství Albatros: —* hlavní cena: 2004 (Holky na vodítku) * čestné uznání: 2006 (Lentilka pro dědu Edu) * nominace: 2008 (Bojíš se, Margito?) ¢ TVORBA PRO ADOLESCENTY A DOSPĚLÉ ¢Madona v kabátě (1997) ¢Madona bez kabátu (1998) ¢Držkou na rohožce (2010) Madona-v-kabate-Ivona-Brezinova---w-220-h-null.jpg 153631_big.jpg POHÁDKY ¢Panáček Paneláček (1997) ¢Jak to bylo dál (1999) ¢Pohádky kocourka Jupíka (2001) ¢Teta to plete (2004) ¢Teta to zase plete (2007) ¢Bramborová Bára (2005) ¢Aj. jak-to-bylo-dal.jpg 4ff5ac71b5b436b133390000.jpg NAUČNÁ LITERATURA ¢Ilustrovaná encyklopedie pro děti (2004) ¢Míša a Šíma (2004) ¢Zvířata zblízka (2007) obalMisaSima.jpg PŘÍBĚHOVÁ PRÓZA PRO PŘEDŠKOLNÍ A MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK ¢Adélka a Zlobidýlko (1998) ¢Dárek pro Sáru (2008) ¢Lucka Luciperka (2002) ¢Mimínek aneb Jak jsem dostal sourozence (1999) ¢Neotesánek (2005) ¢Začarovaná třída (2002, 4. přeprac. vyd. 2011) ¢Lentilka pro dědu Edu (2006) ¢ img.jpg e8bf03ea74d76f11e4a07dec03904e9c.jpg cc37b4fd1510faf21cde7cafb0580f06.jpg ZAČAROVANÁ TŘÍDA ¢2 nařčení z rasismu (zmocněnkyně pro lidská práva Šimůnková, ministr školství Dobeš) na základě zařazení ukázky do čítanky ¢4 vydání ¢Ve 3 cizích jazycích ¢Zlatá stuha, nominace na Magnesii Literu ¢Zapsána na Honour list IBBY ¢Zařazena do projektu BARFIE (mezinárodní kolekce knih podporujících rasovou snášenlivost, zastřešovala rakouská IBBY) ¢Pracovní list (pozor – jen k 1. – 3. vyd.!) 5.jpg PŘÍBĚHOVÁ PRÓZA PRO STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK ¢Zrcátko pro Markétu (1996, 2009 jako Pomeranče v podprsence) ¢Panenka z ebenového dřeva (1997) ¢Lauro, ty jsi ale číslo (1999) ¢Praprázdniny (1999) ¢Kde jsi, Pierote? (2000) ¢Lufťačky (2000) medium.jpg 3985.jpg ¢Holky na vodítku (2002, 2002, 2003) ¢ http--d----l----l--img_pemic_cz--l--sortimg--l--007--l--9--l--9--l--0079926-23.jpg image.jpg mediuml.jpg ¢„B-série“ (2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, ?) = „literární cestopisy“ imagesCA4IQA71.jpg 6224145d1e3fced80f7154704b0845eb7ea7456c.jpg obalBaroNebrec.jpg bojis-se-margito-9788000020723.jpg imagesCA89FAI2.jpg obalBlazniviDonkichoti.jpg ¢„Literárně-naučná linie textu spolu s prázdninově oddechovou linií v knize Ivony Březinové koexistuje v rovnováze, k níž autorka dospěla přiměřeným dávkováním poučení, morality, napínavosti, zábavnosti a zamilovanosti. Rozšíření základní dějové složky o fiktivní příběh současné Jarmily (Hynka, Viléma) zvětšuje možnosti interpretace. Ironie a parodický tón tohoto "příběhu v příběhu" ovšem znejasňuje odpověď na otázku, zda recipient plně pochopí smysl deseti vsuvek v jejich návaznosti na pretext a zda obsah nového textu je s to přivézt ho ke čtení Máchy s porozuměním nebo k žádoucí etické úvaze o lásce, zradě a pomstě. Autorská strategie tak nabízí jednoduchou i náročnější recepci: tou první se autorka nepodbízí, k té druhé vede čtenáře vlídně a s vtipem.“ ¢Naděžda Sieglová : Po stopách Karla Hynka Máchy. In: Ladění č. 4, Brno 2005, s.11-12. ¢