„Where is my mind“: analýza vnitřního vývoje postavy http://img2.blogcu.com/images/a/k/s/aksiyonfilmi/dovuskulubu_fight_club.jpg http://www.filmwad.com/fw_images/nutbags/fight_club.jpg Otázky a perspektivy nZe spektra možných otázek („Nakolik, ev. jak, je film kritikou systému“, „Co film říká o maskulinní identifikaci či konstrukci maskulinity“, ad., ad., ad.) nA ze spektra možných perspektiv (kritické sociální teorie, genderové studie, psychoanalýza, existenciální filosofie, ad. ad. ad.) Ze spektra možných otázek a perspektiv volím tyto: nOTÁZKY: Co se děje s Jackem (ve vztahu k Tylerovi a Marle)? Jaký je jeho vnitřní vývoj? nPERSPETIVY: / analytická psychologie / okrajově: psychoanalýza / existenciální hledisko / Při pojednání otázek (témat) z hlediska zvolených perspektiv: nJe třeba si všímat, „jak je to ve filmu uděláno“, tj. jak je to realizováno specificky filmovými prostředky, tj. v obrazech, ději, dialozích, scénách, záběrech, atd., atd. nTj. nemluvit obecně, ale odkazovat se k určitým momentům, prvkům či pasážím filmu a všímat si, „jak je to uděláno“ Jak presentovat / ilustrovat důležité momenty: nTyto ilustrace či odkazy ale nemusíte nutně pouštět, lze je určitým způsobem popsat, jak se to běžně dělá ve filmových studiích nPř.: Jak nás film „Fight Club“ efektivně vtáhne do děje Jak nás film Fight Club během pár minut vtáhne do děje? film nejdříve předkládá konec, tj. poslední tři minuty v posledním patře výškové budovy http://itsdavidpiper.files.wordpress.com/2011/10/polls_fight_club_05a_5543_115482_answer_4_xlarge.j peg pak se přesune k obrazu Jackovy hlavy na Bobových prsou, tj. na podpůrnou skupinu http://media.screened.com/uploads/0/42/51688-fight_club1_large.jpeg pak řekne vypravěč: „Počkat, zabrzdi, začnu od počátku „ potom záběr na Jacka, který nemůže spát, tj. v období před podpůrnými skupinami http://thefinalcurtaincall.files.wordpress.com/2012/10/tumblr_kvcx76n9en1qzgrg8o1_500.jpg a teprve pak se dozvíme o fázi předcházející nespavosti, tj. období, kdy byl Jack dobře usazen v bílém límečku, v kanceláří firmy a ve svém stylově zařízeném bytě https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLk_Om0tgykPMk-7IQlWhPi9f0rDJI--O16RBoAkxJKd6 FlFi6tQ Ještě k technické stránce věci: jak si jednoduše přepsat pasáž filmu pro analýzu či ilustraci - příkad: nJack přitištěn na Bobova prsa / vyrušen zvuky přicházející Marly, vcházející v černých brýlích a se zapálenou cigaretou / V: „a ona všechno zničila“ / M: „tady je rakovina?“ / muži se na ní (vyvedeni z míry) koukají / atd. Jak si jednoduše přepsat pasáž filmu pro analýzu či ilustraci: nfilmová gramatika (okénko, záběr, scéna, střih …) – příliš technické pro naše účely nvhodnější způsob – kategorie popisu: -OBRAZ -UDÁLOST (element děje) -DIALOGY, PROMLUVY postav -VYPRAVĚČ Kategorie popisu nOBRAZ (určitý více synchronní element filmu, mezihra částí-celku, figury-pozadí) nUDÁLOST (element děje, více diachronní, opět mezihra částí a celku, střih, vytváření kontinuity ze záběrů) nDIALOGY, PROMLUVY postav nVYPRAVĚČ (rozdíl diegetických a extra-diegetic. složek, diegésis = konstruovaný svět příběhu) Příklady uvedených kategorií nzáběr na Jacka přitištěného na Bobova prsa (obraz) npoté je Jack vyrušen zvuky přicházející Marly, vcházejících v černých brýlých a se zapálenou cigaretou (obraz, děj) nhlas: „A ona všechno zničila“ (vypravěč) nMarla: „Tady je rakovina“ ( promluva postavy) nmuži se na ni (vyvedeni z míry) koukají (obraz, děj) Jednoduchý zápis pro analýzu pak může vypadat např. takhle nJack přitištěn na Bobova prsa / vyrušen zvuky přicházející Marly, vcházející v černých brýlích a se zapálenou cigaretou / V: „a ona všechno zničila“ / M: „tady je rakovina?“ / muži se na ní (vyvedeni z míry) koukají / atd. nK tomu je možné si dělat poznámky, co je na obrazech, záběrech, střihu či promluvách významného a působivého (z hlediska vaší otázky, tématu, perspektivy) Zpět k mému tématu nPokusím se návodným a zjednodušeným způsobem pojednat téma (vnitřní vývoj postavy Jacka/Tylera) z hlediska zvolených perspektiv nA pokud to čas umožní, doložit to alespoň tu a tam ilustrací a analýzou vybraných pasáží Celkový pohled na J./T. vývoj v průběhu filmu nve filmu lze vidět určitý dramatický vývoj a rozlišit několik fází (čím J/T prochází): nzde je potřebné si uvědomit rozdíl mezi SYŽETEM (v jakém pořadí nám to film předkládá, když například začíná od konce) a FABULÍ (průběh událostí ve fikčním světě, fabuli musí divák zkonstruovat ze syžetu – extrémní případy: „Pulp fiction“ „Věčný svit …“, „Anglický pacient“) Čím J/T ve filmu prochází? nfáze bílého límečku a stylového nábytku nfáze podpůrných skupin a seznámení s Marlou nobjevení Tylera a fungování klubu rváčů nakce likvidace, konfrontace s Tylerem a s Marlou nzávěrčené vyústění 1. Bílý límeček a stylový nábytek http://digitalpolyphony.webs.com/Fight_Club_0030.jpg 2. Podpůrné skupiny a seznámení s Marlou http://media.screened.com/uploads/0/42/51688-fight_club1_large.jpeg http://www.blogcdn.com/www.lemondrop.com/media/2010/10/costumes-marla.jpg 3. Objevení Tylera a fungování klubu rváčů http://4.bp.blogspot.com/-FWAHTTzuO1o/TbZ_sEEnU9I/AAAAAAAAAWI/dv-XtXc8z7w/s1600/4713104_std.jpg http://images.askmen.com/top_50_movies/galleries/50-fight-club-1266960177.jpg 4. Akce likvidace, konfrontace s Tylerem a s Marlou http://i2.listal.com/image/1214444/500full.jpg 5. Závěrečné vyústění http://whatisthepyramid.com/wp-content/uploads/2009/07/fight-club-911.jpg Dva způsoby (dvě „cesty“) při analýze filmu n„od lesu ke stromům“ (tj. udělat si nejprve celkový obraz: klíčové fáze (jakési „kapitoly“), body obratu, pojmenování stěženích témat, motivů, procházejících příběhem, co (kdo) se v ději filmu transformuje, odkud a kam) n„od stromů k lesu“ (tj. začít analýzou některých klíčových sekvencí) nobě „cesty“ by se měly doplňovat Co se děje s J/T? – hledisko existenciální nStěžejní téma existencialismu: „ÚTĚKY PŘED SVOBODOU“ (Kierkegaard, Heidegger, Sartre, Boss, Binswanger, Frankl) nJackův vývoj je možné vidět jako různé fáze a pokusy o osvobození a vyjití z iluzí, kdy každá fáze vede k nové ztrátě svobody a k nové iluzi (přestože celkový pohyb k reflexi, odpovědnosti a svobodě tu vidět lze) Jackovy pokusy o osvobozování nnejprve pokus o osvobození z otroctví konzumu a kancelářské kariéry http://digitalpolyphony.webs.com/Fight_Club_0030.jpg Jackovy pokusy o osvobozování ncož vede k iluzivnímu brainwashingu podpůrných skupin, k “bílým obláčkům léčivého světla“ a podobně / ale také k setkání s Marlou http://i.imgur.com/wwN07.jpg Jackovy pokusy o osvobozování ncož postupně vede k iluzivnímu řešení, tj. k rozštěpení (splitting), fungování s „druhým já“ http://4.bp.blogspot.com/-FWAHTTzuO1o/TbZ_sEEnU9I/AAAAAAAAAWI/dv-XtXc8z7w/s1600/4713104_std.jpg Jackovy pokusy o osvobozování ntoto iluzivní „druhé já“ zprvu leccos řeší, dochází k nalezení určité maskulinní identity v klubu rváčů, a také a ke vztahu s Marlou, ale za cenu rozštěpení https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTs7yr7IGlXIYKcoYFg_0VpLj7teM0o_vQteQ8wM9T-oyz 4FLxr https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4afI9jMqEVYBCwF1s2RrByR9yD-ZyF1ZOYzmMxfx51OH gg8Tcvw Jackovy pokusy o osvobozování ntoto řešení však po čase přestává fungovat, „druhé já“ musí neustále přitvrzovat, výsledkem je „akce likvidace“, ničení individuality a ohrožení Marly http://2.bp.blogspot.com/-eJ4Q_WrS88c/T663wBOaD-I/AAAAAAAABR8/FoQK9aPIlzA/s1600/Fight+Club+screen2. jpg Jackovy pokusy o osvobozování ncož v samém závěru řeší Jack pokusem převzít odpovědnost a být si vědom, a to za cenu jakéhosi podivného „sebe-obětování“ Fight Club Trivia Pokud přijmeme předpoklad, že Tyler je Jackovo „druhé já“ npotom vzniká otázka, co je podstatou zmíněného „rozštěpení“ njedna z možných odpovědí bude hledána u analytické psychologie Co se děje s Jackem - Tylerem? - analyticko-psychologická interpretace nPrvní verse: nCarol Shumate: Shadow Boxing with Fight Club: How the Movie Fight Club Illustrates the Problem of the Inferior Function npointa analýzy: Tyler jako Jackova „inferiorní psychická funkce“ nexemplární případ úzce mentalistické interpretace Psychické funkce nZpůsoby, jakými se ego vztahuje k světu nhabituálně / či aktuálně n8 způsobů: extraverse verus introverse / krát vnímání, myšlení, cítění, intuice Schéma psychických funkcí Dominující psychická funkce nČlověk má všechny čtyři funkce nDominující (superiorní) funkce – jejímž prostřednictvím se především vztahuje ke skutečnosti n„Protilehlá“ (viz obrázek) funkce je pak inferiorní (méněcenná) Inferior function ntrouble maker extraordinaire nboth nemesis and vehicle for development Podle Carol Shumate: nFight Club dramatizuje autonomní charakter inferiorní funkce ntím, že jí antropomorfizuje do samostatného charakteru, který vzniká projekcí protagonisty extravertní introvertní vnímání intuice http://typeindepth.com/wp-content/uploads/2011/11/fight-club-ad-cropped.jpg extravertní introvertní vnímání intuice http://typeindepth.com/wp-content/uploads/2011/11/Tyler-Jack-250x.jpg Vývoj je „tažen“ dynamikou polarit / směřování ke komplexitě nPřijměme předcházející pojetí inferiorní funkce jako východisko k obecnějšímu předpokladu, že každý způsob přizpůsobení či vztahu k realitě (zvláště je-li jednostranný), generuje svůj protipól, který může působit (a to i destruktivně) jako určitý motor našeho vývoje směrem k úplnosti a komplexitě vztahování ke skutečnosti Směřování ke komplexitě skrze kompenzující protiklady nDvě polaritní figury kompenzující (zprvu destruktivě) Jackovo omezené přizpůsobení a vztahování k realitě nTYLER – inferiorní (stínová) i superiorní (idealizující) korekce/kompenzace Jackova ega nMARLA – korekce a kompenzace ve směru vztahovém, emocionálním, integrujícím (možnost objekt. i subjekt. interpretace) Tyler – superiorní i inferiorní figura https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRCjO4rREKskS6xnSFFdUU9twCikE-NP-rn2Om4CIFIVzJ 6KHuQ9Q https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMd2gcN5kX48kecD1Ay-Y_ptmmbE9wtK9aIS1bxoh69pc 9FNVj Sekvence: seznámení s T. v letadle: nobraz: záběr na vnitřek letadla, Jack na sedadle se právě probouzí a kouká jak „vyoraná myš“ nk tomu hlas vypravěče: Probudíš se na mezinárodním letišti … když se probudíš v jinou dobu na jiném místě … n k tomu obraz-děj: jede na eskalátoru, proti němu jede nahoru Tyler nhlas vypravěče: … můžeš se také vzbudit jako jiný člověk Sekvence: pokračování n(po hovoru s ženou vedle na sedadle, v němž řeč o cynickém obsahu jeho práce) nhlas vypravěče: Pokaždé, když příliš ostře startuje nebo přistává letadlo, tak se modlím, aby spadlo, nebo aby se aspoň stala nějaká menší nehoda npak obraz-děj: letecká nehoda Seznámení s Tylerem nJackova odcizená, povrchně participující existence (jednostranně rozvinuté, povrchně sociálně přizpůsobené ego – „ikeácký styl bydlení“, cynické zaměstnání) nsi přímo říká o kompenzaci, do tohoto prostoru vstupuje Tyler (jako žádoucí ideál i jako destruktivní stín), a také Marla nanalogie s objevením Mefista ve Faustovi (lze vidět v Marle analogii Markétky?) Seznámení s Tylerem https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ1eextjl4y9UgE9RxMpMf6lHY2ktn3YjkYajMNlZ9wAOp iHy8byg Sekvence: poračování nobraz: záběr na Jacka a Tylera sedící vedle sebe v letadle nTyler: (čte instrukce pro provoz v letadle) … a máte pocit, že nezvládnete povinnosti uvedené na záchranné kartě, požádejte letušku, aby vás přesadila nJack: Je to spousta odpovědnosti nTyler: Chcete se vyměnit? Tyler - Jack nV úvodním rozhovoru se Jack ukazuje jako nejistý, inhibovaný, chytrý (jemné postřehy) nTyler jako sebejistý, akční, manipulující (často - i později - pronášející efektní klišé) nT: velmi chytré – J: díky – T: A jak to děláte? – J: Co? – T: Že jste tak chytrý – J: Ani nevím – T: Pokračujte v tom … Kontext a význam objevení Tylera nTyler (jako kompenzující figura) se objevuje v situaci, kdy je tematizováno Jackovo povrchní přizpůsobení, kdy je řečeno, že v takovéto nezakotvené (cynicky přizpůsobené) identitě je snadné se stát někým jiným, kdy je naznačeno, že Jack je sám vnitřně nakloněn nějakému destruktivnímu řešení (pád letadla). Je tu dále téma odpovědnosti, zvládání a metaforicky je naznačena možnost výměny (T: Chcete se vyměnit?) Výbuch bytu a počátek Klubu rváčů nKrátce po vstupu Tylera do Jackova života dojde k výbuchu jeho bytu (destrukce oné „ikeácké existence“) nV tento moment mu zůstávají dvě telefonní čísla: na Marlu a na Tylera, zavolá Tylerovi nUbytuje se u Tylera, pod podmínkou, že ho uhodí, tak začnou jejich bitky a klub rváčů Tyler, jeho aktivity, prostředí npodvratný promítač (vkládá pornografické obrázky a zvuky do „rodinných“ aj. filmů) n„partyzán a terorista průmyslového pohoštění“ niniciuje rvačku, pak Klub rváčů nzvláštní prostředí jeho domu (jeho vizuální ztvárnění) Paper street house http://anyakordecki.files.wordpress.com/2013/04/screenshot-lrg-26.png?w=640&h=392&crop=1 http://bohemianhellhole.typepad.com/photos/uncategorized/2008/09/03/fight_club_0277.jpg Z „ikeáckého hnízda“ do „Paper street house“ nfilm („továrna na sny“) se vyjadřuje vizuálními prostředky, podobně jako sen nvizualizace vnitřního vývoje nkompenzující desintegrace Jackova světa http://digitalpolyphony.webs.com/Fight_Club_0030.jpg http://bohemianhellhole.typepad.com/photos/uncategorized/2008/09/03/fight_club_0277.jpg Čím je Klub rváčů v Jackově vnitřním vývoji nmasivní kompenzací Jackovy do sebe obrácené, pře-kontrolované a inhibované existence nPodobně jako Jack (který toto zosobňuje) je jak výrazem ideálu síly, spontaneity, tak také stínu potlačené agrese a násilí Co Jack v této fázi získává nmožnost uniknout svému odcizení nsebevědomí, sílu, elán, „dotyk života“ npospolitost „rváčské“ komunity nmaskulinní identitu nAle: za cenu rozštěpení , určitou „faustovko-mefistofelovskou“ smlouvou („Nic jí o mě neříkej“) ntj. za cenu eliminace určitého druhu reflexe, odpovědnosti a svobody Podle pravidla „dobrý sluha, špatný pán“ se po čase Tylerovo působení stává neúnosným Přesto ale i takto napomáhá vnitřnímu vývoji, a to tím, že vede k jeho reflexi a morálnímu uvědomění / je to případ „integrace stínu“, který je podel Junga vždy etickým, morálním problémem (tj. autonomní etické fungování k nám často přichází skrze setkání se stínem) Co se děje při získávání autonomie a nadvlády Tylera: scéna s bolestí, pak přechod k akci likvidace, bezduchá kolektivita, jakási „pseudo-fašistická“ bojůvka (viz i černé oděvy i manýry) O klubu rváčů se nesmí mluvit nTo lze na rovině Jackova vnitřního vývoje interpretovat tak, že tento druh kompenzace může fungovat pouze tehdy, nebude-li intersubjektivně sdílen a reflektován nVzhledem k tomu, jak „klub“ vzniká a jak se šíří, je toto vlastně absurdní nCož je nápověď k tomu, chápat existenci „klubu rváčů“ jinak, než doslovně JSEM JACKŮV … (zvláštní „zvěcnělá“ forma Jackova sebevyjádření) nJsem Jackova prodloužená mícha, beze mě by Jack nemohl regulovat svůj srdeční tep nJsem Jackův tračník …, dostanu rakovinu a zabiju Jacka nJsem Jackovo zlomené srdce nJsem Jackův probuzený smysl pro ničení JSEM JACKŮV … (zvláštní „zvěcnělá“ forma Jackova sebevyjádření) nMožno chápat jako způsob, jakým se uplatňuje Jackova subtilně intuitivní povaha nve stavu, kdy se mu nedostává podstatné části žádoucí reflexe, odpovědnosti a svobody nZdá se, že i zde je v tomto směru určitý vývoj (viz pozdější: „Jsem Jackův probuzená smysl pro ničení“ JSEM JACKŮV … (příklad v kontextu) nT: Ty jsi s ní nic neměl nJ: Ne, panebože, ne, vůbec ne nobraz: záběr na Jacka, jak se mračí nk tomu hlas vypravěče: Jsem Jackův stažený žlučník (…) Přilož pušku k mé hlavě a obarvi stěny mým mozkem Je zvláštní, že ns rozštěpením a s nereflektovanou projekcí se tu pojí njakási „karikatura“ niterně-spirituálního postoje / příklad: nvypravěč: stal jsem se klidným malým středem světa … n(k tomu zvuky hlasitého sexu za stěnou) nvypravěč pokračuje: byl jsem mistr zen … Kým je Marla v Jackově vnitřním vývoji http://i2.listal.com/image/1214444/500full.jpg Kým je Marla v Jackově vnitřním vývoji nMožnost interpretace na objektivní i subjektivní rovině (tj. jak skutečná žena, tak i Jackova Anima – kontrasexuální archetyp) nzprvu tou, která když se objevila, tak „všechno zničila „ (tj. idylku iluze podpůrných skupin) Kým je Marla v Jackově vnitřním vývoji nje tou, která od počátku usvědčuje Jacka ze lži a postupně ho vede k reflexi a přijetí odpovědnosti (za svůj stín) nčemuž se Tyler úporně brání („Nic jí o mě neříkej“), tedy „Tyler v Jackovi“, tj. Jack v této fázi potřebuje brát „Tylera v sobě“, jako cosi cizího, nebrat za něj odpovědnost nPř. „Tylerův„ sex s Marlou Scéna s popálením ruky nopět cosi pseudo-náboženského, pseudo-spirituálního nsvým charakteristickým způsobem (efektní klišé) dává Tyler způsobení kruté bolesti Jackovi do spiritálních souvislostí nparalely ke křesťanským tématům: přijetí utrpení, opuštěnost Bohem, vzdát se všeho T. postupně získává autonomii a nadvládu nad J. a překračuje rámec původní „smlouvy“ nscéna popálení ruky nscéna s „lidskou obětí“ npřechod k „akci likvidace“ Autonomní působení projikované odštěpené části se postupně pro Jacka stává neúnosným npodle pravidla „dobrý sluha, špatný pán“ npřesto ale i takto napomáhá Jackovu vnitřnímu vývoji na to tím, že (destruktivními důsledky) vede k jeho reflexi a morálnímu uvědomění nKe svobodnější , vědomější a odpovědnější existenci tu dochází skrze setkání s vlastním stínem Formování Tylerovy „armády“ – proměna celkové atmosféry (Jackovy perspektivy) http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare6/fightclub/1.30.07-ff-r1.JPG Nadvláda a autonomie stínu (Tylera) – potlačení individuality nvypravěč: A tak to pokračovalo nobraz: členové dole kopou na dvoře jámy nshora z amplionu Tylerův hlas: Poslouchejte vy magoři, nejste nic zvláštního, nejste krásný ani jedinečný sněhový vločky, jste jen rozkládající se organická hmota nvypravěč: Tyler si vytvořil vlastí armádu nTyler z ampliónu: Jste pořád zpívající, pořád tancující póvl světa … Pokračování nadvlády a autonomie destruktivního stínu (a s tím spojeného Jackova uvědomování) nscéna, ve které Jack při zápasu překročí meze brutality nscéna Tylerovy sebevražedné jízdy a autonehody ngradování brutality akce likvidace nBobova smrt nohrožení Marly Jack postupně zjišťuje, že on a Tyler jsou tatáž osoba ncestuje po světě ve stopách Tylerova působení – aby postupně zjistil, že je pro druhé Tylerem Durdenem nrozhovor s Marlou: Trhni si nohou a neurážej mě. Miluješ mě a pak mě nenávidíš, ukazuješ mi svou citlivou stránku, a pak se změníš v hovado. Tak bych popsala náš vztah, Tylere Klíčový rozhovor s Tylerem https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRxEmKmBkLYzFYknFtTGQhr_RPF_lH6uPoeyisfGQeG6bj Io7FZ Klíčový rozhovor s Tylerem nJ: proč si lidi myslí, že jsem ty?- T: myslím, že víš – J: ne, to nevím – T: ale víš … řekni to (…) J: jsme stejná osoba – T: no správně J: Tylere, nerozumím tomu – T: hledal jsi způsob, jak změnit svůj život, nemohl jsi to zvládnout sám, jediný způsob, jak to udělat, jsem byl já, vypadal jsem, jak sis přál, že bych měl vypadat, měl jsem tě rád, jak sis to sakra přál, jsem svobodný ve všech směrech, kde ty nejsi … Po klíčovém zjištění se Jack pokouší udělat dvě věci nzachránit Marlu na zabránit Tylerovi v konečných důsledcích akce likvidace nCož je obojí ztvárněno v závěrečné sekvenci Analýza a interpretace závěrečné sekvence Fight Clubu http://fightclub3.files.wordpress.com/2012/12/fight-club.png?w=300&h=168 Jackovy pokusy zastavit Tylera nobrazy: Jack vbíhá do budovy / běží garážemi / jeho obraz zachycený bezpečnostní kamerou nzde nachází dodávku s výbušninou a začíná jeho konfrontace a boj s Tylerem Proměna vzhledu Tylera nje krátce ostříhaný, oblečený v barevném zápasnickém tílku nstřídá krutý výraz se šaškováním (např. dělá směšná gesta ve stylu nějakého východního zápasu, nebo se mezi bojem s Jackem dívá do zrcadla a „napravuje“ svůj vzhled) Jackovy pokusy zastavit Tylera nTyler svým krutým šaškováním dává Jackovi najevo, jak směšné a absurdní jsou jeho pokusy zastavit ho (tj. sebe sama, nějakým vnějším způsobem) nJackův marný boj s Tylerem je prostřídáván záběry průmyslové kamery zachycující, jak se Jack válí po zemi sám, jeho „sólo zápas“ nZtvárnění iluzivní, „kejklířské“ povahy Jackovy projekce Pak jakýsi „refrén“ scény z počátku filmu nTyler: Tři minuty nobraz: revolever mířící do Jackových úst nTyler: Tak to je počátek, bod nula nobraz: skleněná stěna, skrz ní výhled na město s rozsvícenými věžáky kolem nvypravěč: Myslím, že je to o tom, kam kráčíme http://itsdavidpiper.files.wordpress.com/2011/10/polls_fight_club_05a_5543_115482_answer_4_xlarge.j peg Závěrečná konfrontace (Jack/Tyler) nobraz: Jack skrze sklo vidí dole autobus, z něj vystupuje Marla nJ: Proč je tady nT: Připravuje se na smrt (…) nJ: Prosím, prosím, nedělej to. nT: Já to nedělám, my to děláme (…) nJ: Panebože, jsi hlas v mé hlavě nT: Ty si hlas v mé Jack / Tyler – pokračování: nJ: jsi zatracená halucinace, jak se tě můžu zbavit? – T: potřebuješ mě – J: ne, nepotřebuju, už tě nepotřebuju – T: stvořils mě, tys vytvořil své poraženecké druhé já, aby ses cejtil líp, musíš za to nést odpovědnost – J: to nesu, za všechno, co jsem vytvořil, a jsem s tím už opravdu smířený, tak prosím, prosímtě, odvolej to, prosímtě Jack / Tyler - pokračování: nJ: ne, to nemůže být pravda, to není skutečnost, ty nejsi skutečný, tu zbraň nemáš v ruce, ta zbraň je v mé ruce / obraz: zbraň v Jackově ruce / obraz: Tyler s rukama prázdnýma / T: dobře pro tebe, ale nic se nemění / obraz: Jack bere revolver a dává si ho k ústům / T: proč si to dáváš k hlavě? – J: to není jenom moje hlava, ale naše – T: zajímavé (vstává), co s tím chceš dělat, hochu? Jack / Tyler - pokračování nobraz: Jack odjišťuje zbraň, dává si jí zespoda k hlavě / T: hele, copak nejsem …, přítel? – J: Tak … já …. chci, abys mě vyslechl – T: dobře – J: mám otevřené oči / obrazy: dává si zbraň do úst a střílí, střela zasáhla, krev / zbraň padá na zem, zasažený a smrtelně zraněný Jack sedící na židli se hroutí na stranu / Tyler se na něj shora dívá, kolem něj je dým, záběr na zasaženého Jacka Jack / Tyler – pokračování nT: co to tu páchne? / záběr Tylera, z úst mu vychází dým, zezadu je vidět, že je taky zraněn, pak padá na zem / Jack tak tak sedí, skoro leží, na židli v podivně šikmé pozici, zdůrazněné záběrem / Jack vstává, drží si krk / jeden z příchozích chlapů: vypadáte hrozně, co se stalo? – J: nic, nic se neděje - druhý chlap: ne, ne, ne pane, on nežertuje, vypadáte příšerně, potřebujete lékaře – J sípá: jsem v pořádku / jeden z chlapů se odvrací (nemůže se na to dívat) Závěrečné setkání: Jack - Marla npak další chlapi vlečou Marlu, ta křičí: au, jsem hrozně naštvaná – J: pusťte ji – M: panebože, ty – J: ahoj Marlo, nechte jí tu se mnou a odneste ty věci, sejdeme se dole (…) Marla k němu běží: ty hajzle, jakou šílenou hru to tady hraješ, necháš mě tady (…) / vidí, jak vypadá: bože, co to máš s obličejem? – J: jo / Marla na něj udiveně kouká: co se stalo? – J: neptej se – M: jsi postřelený – J: ano jsem postřelený – M: panebože (bere kapesník a zkouší ho ošetřit) Závěr: Jack - Marla nM: kdo ti to udělal? – J: vlastně já sám / J říká zbývajícímu muži: najdi obvaz / M: ty ses střelil sám? – J: ano, ale, to je v pořádku, Marlo, podívej se na mně, já jsem v pořádku – Marla se na něj účastně dívá – J: věř mi (má napuchlé oči a podivnou mrtvolnou barvu), věř mi, všechno bude v pořádku / v tu chvíli začnou vybuchovat okolní výškové budovy, hořet a řítit se, k tomu spustí píseň „Where is my mind“ Závěr: Jack - Marla http://whatisthepyramid.com/wp-content/uploads/2009/07/fight-club-911.jpg Závěr: Jack - Marla nzáběr, jak se ti dva uchopí za ruce stojíc proti skleněné stěně, za níž se odehrává to divadlo / Marla se na něj dívá – Jack se k ní otáčí: poznalas mě v divném období mého života / pak oba stojí a dívají se, budovy se zřítí, poté se na sebe podívají Konec filmu npak začne obraz stroboskopicky blikat, na krátký zlomek okamžiku se objeví obraz nahého muže s odhaleným pohlavím (což ale není při běžném sledování dobře rozpoznatelné) / pak ještě krátce znovu blikající obraz dvojice držící se za ruce / tma, titulky / zní píseň: „Where is my mind“ Závěrečná interpetace: 1.Jack – Tyler 2.Jack – Marla 3.Vyznění závěrečné scény 1) Interpretace: Jack - Tyler nPo porušení smlouvy Tyler Jackovi potvrdí „totožnost“ jejich dvou osob („jsme stejná osoba“) a vysvětlí mu podstatu kompenzující projekce (a ukáže její iluzivně-kejklířskou povahu) nJako by nyní (poté co Jack o něm promluvil s Marlou) i Tyler (tj. tato část jeho osoby) pracoval na jeho uvědomění a integraci nJe však ještě třeba vše vyhrotit dojít do „bodu nula“ „Bod nula“ – stažení projekcí nKonec i začátek, kdy spadnou iluze tváří tvář smrti (opět nábožensko/spirituální téma) nPro odvrácení smrti milované osoby – Marly (či v subjektiví interpretaci: aby neztratil duši, tj. Animu) musí Jack stáhnout své projekce, tj. přijmout odpovědnost za svou odštěpenou část nklíčové momenty: „jsi hlas v mé hlavě“, „ty nejsi skutečný“, „ta zbraň je v mé ruce“ Stažení projekcí jako „oběť“ nstahování komplenzujících projekcí je bolestný proces nve kterém člověk musí obětovat cosi ze sebe nJackovo postřelení lze tedy chápat jako takovouto „oběť“, ve kterém definitivně přijímá odpovědnost za svojí odštěpenou projekci (vzdává se kompenzačního zisku) ntím však paradoxně získává sebe sama ntěsně před tím, než se střelí, říká: „chci, abys mě vyslechl“, a „mám otevřené oči“ 2) Interpretace: Jack - Marla nMarla je ta, která od začátku Jacka usvědčuje ze lží a iluzí a vede ho k reflexi, odpovědnosti a integraci http://i2.listal.com/image/1214444/500full.jpg http://www.filmwad.com/fw_images/nutbags/fight_club.jpg Marla reflektuje Jackovo rozštěpení a vede ho k integraci n„Miluješ mě a pak mě nenávidíš, ukazuješ mi svou citlivou stránku, a pak se změníš v hovado. Tak bych popsala náš vztah, Tylere“ „Nemluvit o Tylerovi s Marlou“ nJack porušil „mefistofelskou smlouvu“ s Tylerem (nemluvit o něm s Marlou) nTato „smlouva“ (nereflektovaní projekce odštěpeného) je vlastně „ztráta duše“ nJejím porušením Jack „získává duši“ (tj. svobodnou, vědomou a odpovědnou existenci) i Marlu Jack, Tyler, Marla nMarla je ta, která zprvu „potencuje“ Jackův stín (Tyler se objevuje po setkání s Marlou) nsnaha zachránit Marlu vede Jacka v závěru k sebe-obětování (stažení projekce stínu) na toto stažení projekcí k němu (paradoxně v oné absurdní situaci postřelení) přitahuje Marlu nJak ale lze chápat závěrečnou scénu? 3) Vyznění závěrečné scény??? (a tedy i celého filmu) nJackovo vzezření n (mrtvolný vzhled) n„všechno bude v pořádku“, „poznala jsi mě v divném období mého života“ ndvojice držící se za ruku a hledící vstříc (konvence závěru romance, zde ironizace) nvybuchující a řítící se budovy n„Where is my mind“ / blikání / vložený obraz muže s odhaleným pohlavím http://whatisthepyramid.com/wp-content/uploads/2009/07/fight-club-911.jpg Co to všechno dohromady může znamenat? http://whatisthepyramid.com/wp-content/uploads/2009/07/fight-club-911.jpg Význam/vyznění závěrečné scény nZ hlediska „hermeneutiky důvěry“, tj. když přitakáme hrdinskému vyprávění (o cestě sebe-obětování) a romanci (o nalezení lásky), a na spíše mentalistické úrovni nlze scénu číst jako „integrující symbol“, tj. muž a žena držící se za ruce, zahledění do sebe, před nimi tradiční symbol „věží zasažených bleskem“, tj. korekce lidských snah jít nad zdravou, řádnou míru atd. nTo je interpretace na víceméně individuální rovině: hrdina dosáhl integrity, a tím i lásky Význam/vyznění závěrečné části nZ perspektivy „hermeneutiky podezření“ a při větším uplatnění kritického (sociálního) hlediska nsi lze více všímat absurdně-ironických aspektů (mrtvolný vzhled versus romantická situace, „všechno bude v pořádku“ versus obraz zkázy, či jakéhosi podvratného „Tylerova“ vzkazu v podobě vloženého obrazu mužského pohlaví, či také písně „Wher is my mind“ „Where is my mind“ nPodstatná část naší mysli je v projekcích a pokud jde o projekce odštěpených částí (stínu), je třeba je z těchto projekcí stáhnout nAle: je bláhová představa, že po stažení těchto projekcí „všechno bude v pořádku“ nz tohoto hlediska nejsou řítící se výškové budovy jen symbolem „vnitřního vývoje“ nale to už by byla jiná interpretace