Hlubinná psychologie a sémiotika n Psychoanalýza nAnalytická a archetypová psychologie http://ts2.mm.bing.net/th?id=I.4661461877391501&pid=1.9 Psychoanalýza a sémiotika http://yareah.com/wp-content/uploads/2012/02/magritte-personal-values.jpg Psychoanalýza nHermeneutika podezření nJedinec i kultura jako hra iluzí nIluze jsou výrazem skrytých, nevědomých, zčásti nevyhnutelných konfliktů (člověk jako ne příliš povedený kompromis mezi přírodou a civilizací, jakési „špatně ochočené zvíře“) nInterpretací (demaskováním) zjevného (iluzorního) je možné dojít ke skryté pravdě Objev psychoanalytické metody nKonverzní hysterie nPřípad „Anny O.“ nLéčba jako „rozpomínání“ či „katarze“ („talking cure“, „chimney sweeping“) n„Studie o hysterii“ (1895) Těles. příznaky jako symbolické vyjádření vytěsněných obsahů nBolest v kříži, ischias jako „morální břemeno“ či „je toho ne mě moc“ nBolestivé polykání jako „nemohu to spolknout“ nBolest ve tváři jako „cítím se uražen“ Co je to symbol? nRicoeur: výraz o dvojím smyslu, kde smysl zjevný (doslovný) odkazuje ke smyslu skrytému (přenesenému). nCorbin: výrazy zprostředkovávající mezi rovinou inteligibilní a rovinou fyzickou. nFromm: výrazy, ve kterých zjevné a konkrétní poukazuje ke skrytému, niternému, abstraktnímu či duchovnímu. Symbol versus znak Symbol, metafora a alegorie http://www.jasonthomasfrance.com/artists/salvador_dali/threes.jpg Možná zmínit Peircovu triádu / Brodecký přiklad a rozlišení / vlastnosti symbolu (včetně založení na přirozené podobnosti versus ustanovené podobnosti) Symbol jako výsledek „ustanovené“, nikoliv „přirozené“ podobnosti nPříklady: nUvíznutí ve výtahu n„Přízemní pozice, ze které už nelze nikam spadnout“ n„Žíznivý poutník kráčející do místa občerstvení“ nDětská hra „fort da“ nZápad slunce n Oblasti výskytu symbolů nSny nPohádky a mýty nUmění nDětská hra nPsychopatologie nAd. V jakém smysl jsou Drábkovy (Morávkovy) „Akvabely“ symbolem či metaforou http://www.jansklenar.com/wp-content/uploads/2011/05/akvabely-3.jpg Symbol, metafora a „acting out“ nUrčité nereflektované obsahy či tendence přicházejí ke slovu v podobě somatizací (př. hysterické symptomy) nnebo přímočarého (někdy destruktivního) jednání nDoslovně realizované symboly či metafory „Acting out“, divadlo, hysterie a Dyonýsos http://www.hermeticfellowship.org/Graphics/Dionysiaka/Images/DionysosHead.gif Technika psychoanalýzy nVolné asociace nPřekonávání odporu a vytěsnění interpretací nPsychoanalýza jako metoda interpretace (jedince i kultury) Výklad snů n„Traumdeutung“ (1900) nSen jako splnění přání nSen jako „ochránce spánku“ nSen jako zamaskované vyjádření vytěsněných obsahů Topografický model psychiky nVědomí – předvědomí - nevědomí nPřirovnání ke „dvěma místnostem, návštěvníkům večírku a cenzorovi na prahu“ Výklad snů nLatentní a manifestní obsah snu nSnová cenzura nSnová práce - maskování za účelem překonání cenzury nInterpretace snu – demaskování, proces opačný vzhledem ke snové práci Mechanismy snové práce nZhuštění nPřesunutí nNázorná representace nDruhotné zpracování Snový mechanismus zhuštění http://193.190.214.109/art-foto/mod/Internet/Magritte-10708-L.jpg Snový mechanismus zhuštění shorttitle Sen a metaforická struktura porozumění n„Snícímu se (v době normalizace) zdá o noci, kdy začal chodit se svou partnerkou, tato noc je ve snu současně nocí na 21. srpna 1968“ nmechanismem ZHUŠTĚNÍ dvou události do jedné je sen výzvou k UVIDĚNÍ JAKO (tj. partnerského vztahu jako „okupace“ lživě prohlašované za „bratrskou pomoc“) Snový mechanismus přesunutí http://imagecache2.allposters.com/images/tel/MA963.jpg Snový mechanismus názorné representace Snový mechanismus názorné representace Freudova teorie snů jako „poetika“ nPoetika – nauka o tom, „jak jsou udělána literární díla“ nTeorie snu – nauka o tom, „jak jsou udělány sny“ Psychoanalytická inspirace surrealismu nA. Breton: tvorba jako „psychický automatismus“, jako imaginace řízená nevědomými procesy nLidské touhy jsou nekonečně vynalézavé v tom, jak si zamaskovaně a nepřímo přijít na své Jakobson - dva základní druhy zvýznamňování sdělení (přenášení významu) nkombinace nsyntagma nstyčnost nin praesentia nMETONYMIE nselekce nparadigma npodobnost nin absentia nMETAFORA Jakobson – metonymická a metaforická konstrukce nrealismus nkubismus npřesunutí nmagie na základě styčnosti nromantismus nsurrealismus nzhuštění nmagie na základě podobnosti Metonymické a metaforické odpovědi v asociačním textu nPředložíme-li dětem asociační test, pak mohou na podnětové slovo SLUNÍČKO odpovědět např.: nMRÁČEK (styčnost, metonymická konstrukce), nebo: nPOMERANČ (podobnost, metaforická konstrukce) Příklady metaforic. a metonymic. strukt. utvář. významu ve vtipech n„Baví se dvě blechy, kolem běží pes, jedna říká: už musím, už mi to jede“ (metaforic.) n„Přijde chlap do tuzexu, přeskočí pult a požádá o politický azyl“ (metonymic.) nDětský vtip: „Jdou dva medvědi po Sahaře a jeden povídá: tady ale muselo sněžit“ (umožňuje metaforic. i metonymic. interpr.) Případ metonymické hádanky: Karkulka (Hrubínův „Špalíček“) nVlk: „Čímpak je tvůj tatínek?“ nKarkulka: „Hádej! Dělá ohýnek, ten ohýnek rudě šlehne, kam dopadne, nic se nehne. Tatínek je myslivec.“ nVlk: „Aha, to je jiná věc … (mizí) Smíšené (metafor. i metonym.) figury utváření významu nPříklady: nrčení: „Když dojde na lámání chleba“ nFreudova: „Botanická monografie“ nLynchův „Sloní muž“ elephant-man-hurt-picture Metonymické a metaforické hádanky nSrovnání myšlenkové práce, kterou je třeba vykonat při porozumění metonymickým a metaforickým hádankám nhádanka z „Karkulky“ versus hádanky z „Oidipa“ a z „Hobita“ Příklady metaforických hádanek n„Co chodí ráno po čtyřech, v poledne po dvou a večer po třech“ (Oidipus) n„Bez klíče a víka, schránka pokladní, a přece je zlatý poklad v ní“ (Hobit) V obou případech je hádanka výzvou k „sémantické inovaci“, k imaginativnímu aktu „uvidění jako“, k nekonvenčnímu „mapování struktury“ Metaforické hádanky nJakým způsobem dochází k uhodnutí těchto hádanek nJe třeba VIDĚT tři denní doby JAKO dětství, dospělost a stáří, či schránku s pokladem bez klíče a víka JAKO vajíčko nTedy je třeba vidět určité téma z hlediska určitého nosiče Filmy Charlieho Kaufmana jako alegorie psychoanal. konceptů http://ts4.mm.bing.net/th?id=I.4857041784799423&pid=1.9 http://ts3.mm.bing.net/th?id=I.4516545401063214&pid=1.9 Chybné výkony n„Psychopatologie všedního života“ (1904) npřeřeknutí, zapomenutí, přehmátnutí, přeslechnutí nVýsledek soupeřících intrapsychických sil nKonflikt potlačovaného a potlačujícího Vtip a jeho vztah k nevědomí nVtip jako „prolomení strnulosti“, jako překvapivé narušení zaběhaného řádu nSmích jako uvolnění napětí, jako vybití potlačené psychické energie nVtip jako reakce na situaci represe a cenzury Psychoanalýza a umělecká tvorba n„Básník a fantazie“ (1908) nPoezie – fantazie splňující přání nPřekonání vytěsnění prostřednictvím fantazie, „sublimace“, symbolizace nLibost – ušetření energie kterou spotřebovává proces vytěsnění Básník a fantazie nBásník mající nerealizovatelná, vytěsněná přání (potenciální neurotik) nodvrací se od světa a plní svá přání cestou fantazie, sublimovaně, symbolicky ntoto rezonuje s vytěsněnými přáními mnoha lidí ntakto dosahuje úspěchu ve vnějším světě „Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci“ n„psychoanalytický román“ nZdroje Freudovy konstrukce: biografie, Leonardův deník, výtvarné dílo „Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci“ nLeonardo da Vinci: n1492, nemanželský syn, vyrůstá se svobodnou matkou, odtud zpět k otci a nevlastní matce nFlorencie: malíř nMiláno: technik, vynálezce, vědec (zkoumá ptačí let, možnost sestrojit létající stroje) „Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci“ nLeonardo da Vinci: nPozdější období: záhadné výrazy ženských postav nLeonardo si vedl deník psaný pozpátku, zde „vzpomínka z dětství“ „Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci“ nZvláštnosti Leonardovy: nAbsence intimních vztahů k ženám (a nejspíš i k mužům) nNa kumštýře neobvyklé intelektuální zájmy nRelativní nezávislost na tradici, „autoritou“ je mu příroda nZáhadné výrazy některých postav nPodivná „vzpomínka z mládí“ Freudova konstrukce n„Vzpomínka“: fantazie o supovi nHomosexuální fantazie nInfantilní fantazie: kojení, matka – dítě nSupí bohyně Mut: „samooplodnění větrem“, paralely z křesťanské věrouky Freudova konstrukce nAndrogynní fantazie nObdoba s počátečními léty s matkou bez otce nVysvětlení homosexuality jako „věrnosti matce“, identifikace, „narcistní volba“ Freudova konstrukce nVědecké zájmy jako sublimace sexuální zvídavosti nTouha létat jako sublimované vyjádření sexuálních tendencí Freudova konstrukce nZáhadný dvojznačný úsměv Mony Lisy jako vyjádření androgynních fantazií n„Dvě matky“ na obraze „Svatá Anna“ nAkcentování přírody jako mateřského principu před otcovským principem náboženské autority Freudova studie o Leonardovi - shrnutí nUmělecká tvorba jako symbolické, sublimované vyjádření vytěsněných infantilně-sexuálních přání a fantazií