Jungova hlubinná psychologie: struktura tématu nBiografie nPsychické funkce a psychologické typy nStruktura osobnosti a základní pojmy: kolektivní nevědomí, archetyp, symbol nProces individuace Hlavní práce dostupné v češtině n„Vztahy mezi já a nevědomím“ (1928) n„O archetypech kolektivního nevědomí“ (1936) n„Psychologie a alchymie“ (1944) n„Vzpomínky, sny, reflexe“ (1957) Psychické funkce nJung předpokládá čtyři psychické funkce, kterými se vědomé já vztahuje ke světu: nVnímání nMyšlení nCítění nIntuice Vnímání nVztah k fyzické realitě skrze smysly nFunkcí vnímání je bezprostřední orientace v prostředí Myšlení nJde za informace, které jsou bezprostředně dány nPoznávací proces, který je zprostředkovaný a zobecněný nTvoření/užívání pojmů a usuzování Cítění nNám říká, zda jsou věci příjemné, přijatelné či dobré nCítění dává věcem hodnotu Intuice nVztahuje se k možnostem věcí (jakýsi „smysl pro možné“) nVztahuje se k celku souvislostí ke smyslu věcí n„tušení“ („mít nos“, „vidět za roh“) Psychické funkce nVNÍMÁNÍ – nám říká, že něco je nMYŠLENÍ – nám říká, co věc je, přidává k věci pojem či úsudek nCÍTĚNÍ - dává věci hodnotu nINTUICE – nám říká, jaké jsou možnosti a jaký je smysl věci Schéma psychických funkcí Dominující psychická funkce nČlověk má všechny čtyři funkce nDominující (superiorní) funkce – jejímž prostřednictvím se především vztahuje ke skutečnosti n„Protilehlá“ (viz obrázek) funkce je pak inferiorní (méněcenná) Dominance–inferiorita psychické funkce 1.Habituální - typ osobnosti 2.Aktuální způsob vztahování ke světu Typ osobnosti nS dominancí myšlení: přizpůsobuje se světu tím, že o něm přemýšlí nEnergie usměrněna k myšlení, z toho důvodu je cítění inferiorní funkcí Typ osobnosti nS dominancí cítění: společenští lidé se smyslem pro hodnoty Typ osobnosti nS dominancí vnímání: lidé se smyslem pro objektivní pozorování, pro detaily atd. Typ osobnosti nS dominancí intuice: lidé vztahující se k možnostem, schopní vytušit celek a smysl věcí Aktuální zaměření nPříklad: nKdyž pozorujeme fakta a detaily (vnímání), nemůžeme se současně dívat „za roh“ a tušit možnosti či smysl celku (intuice) Působení nediferencované funkce nPříklad - myslící typ nNediferencované cítění nTito lidé často zmítání, lapeni či přemoženi svými city („soukromý život profesorů“) Působení nediferencované funkce nPříklad – citový typ nNediferencované myšlení nTito lidé mají často různá strnulá, nevývratná přesvědčení Působení nediferencované funkce nJungovo vysvětlení rozdílu mezi Francouzi a Němci nPříklad: Francouz zdravící Němce slovy: „Jsem potěšen, že vás poznávám“ nPříklad: Kundera v románu „Nesmrtelnost“ nOtázka: Psychický typ či kulturní vzorec? Jungova typologie nKaždý člověk více méně přísluší k typu zaměření: introverze – extroverze nSoučasně se ke světu vztahuje určitou dominující psychickou funkcí nZ toho odvozeno 8 psychologických typů Jungovy psychologické typy nMYŠLENÍ: extraverze – myšlení n introverze – myšlení nCÍTĚNÍ: extraverze –cítění n introverze – cítění nVNÍMÁNÍ extraverze – vnímání n introverze – vnímání nINTUICE extraverze – intuice n introverze – intuice Struktura osobnosti nJÁ ncentrum vědomí a vůle nvztahuje se k vnějšímu světu čtyřmi psychickými funkcemi nvztahuje se k sociálnímu světu prostřednictvím PERSONY Struktura osobnosti nPERSONA nsoubor vztahů, jimiž vstupujeme do styku se sociálním prostředním n„maska“, kterou nastavujeme světu nta část osobnosti, kterou zde máme „pro druhé“ Struktura osobnosti nJÁ se nevztahuje jen k vnějšímu světu, ale také v vnitřnímu, z podstatné části nevědomému světu nRozlišení OSOBNÍHO A KOLEKTIVNÍHO NEVĚDOMÍ Struktura osobnosti nOSOBNÍ NEVĚDOMÍ nobsahy souvisí s individuální historií nzapomenutí či vytěsněné obsahy Struktura osobnosti nKOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ nnení výsledkem individuální zkušenosti njakási „paměť lidstva“ nzákladní struktury kolektivního nevědomí – ARCHETYPY Archetypy nStruktury imaginace (zpočátku bez obsahu, ten vzniká až v průběhu života, kdy se zkušenost „zachytí“ v těchto formách) nNikoliv zděděné představy, ale zděděné možnosti představ nPříměr: „osové systémy, podle nichž krystalizuje zkušenost“ Archetypy nVrozené možnosti ztvárnění podle typických vzorů nTyto vzory mohou být ztvárněny bezpočtem obměn a variací nPříklad: SLUNCE – LEV – KRÁL – ZLATÝ POKLAD nArchetyp je nevědomé významové jádro v pozadí těchto obměn a variací Melancholie [Albrecht Durer Print, Poster - Melancholia] Merkur - Hermes http://web.uvic.ca/grs/bowman/myth/images/haifa/h163.jpg Archetypy a symboly nArchetypy jsou vyjadřovány prostřednictvím symbolů nSymboly versus znaky nExpresivní a impresivní funkce symbolů Proces individuace nTak jako se JÁ přizpůsobuje vnějšímu světu prostřednictvím PERSONY a dominující funkce, tak se také přizpůsobuje vnitřnímu světu prostřednictvím setkání s archetypy kolektivního nevědomí Proces individuace nintegrace archetypů s vědomou částí osobnosti nProces stávání se jedinečnou osobností, která nalézá vztah k „proudu věčného dění“ Proces individuace nVykazuje určitou formální zákonitost nPosloupnost setkání se základními archetypy: nSTÍN - ANIMA - ANIMUS – STARÝ MUDRC – VELKÁ MATKA – ÚPLNÉ BYTOSTNÉ JÁ Persona http://thearchetypalconnection.com/images/JapShojoNoMaskLow.JPG Persona http://thearchetypalconnection.com/images/HeIsNotSpeaking1926Low.JPG Stín nTemná, odvrácená stránka naší bytosti nTo, co jsme nepřijali či potlačili nDluh, co co jsme nevyužili, nechali ladem n„V člověku může být potlačena i slušnost“ Stín – způsoby projevu nStín bývá vyjádřen v podobě dvojníka stejného pohlaví nPříklady: Mefistofeles, Sancho Panza, Stepní vlk nMotiv dvou bratrů: Kain a Ábel, Gilgameš a Enkidu, Jakob a Ezau Stín http://thearchetypalconnection.com/images/ShadowHyde.jpg Stín http://thearchetypalconnection.com/_derived/SHADOW%20.htm_txt_Mr.%20Hyde.gif Projekce stínu nOdmítané a potlačené projikujeme na druhé n„Já ne, to oni“ – zbavování se odpovědnosti a svobody nÚkol integrace stínu („i tohle jsem já“, „moje vina“ atd.) jako podmínka odpovědného a svobodného způsobu bytí Anima / Animus nČást psýché odpovídající opačnému pohlaví nCosi ženského v nitru muže a cosi mužského v nitru ženy nRole prostředníka či průvodce ke světu kolektivního nevědomí Anima / Animus nZhuštěná zkušenost s druhým pohlavím nTato zkušenost „krystalizuje“ kolem archetypového významového jádra Anima – způsoby projevu nvíla, amazonka, čarodějnice, princezna, andělská postava, nNegativní formy: bludička ad. nPozitivní formy: múza, inspirátorka či průvodkyně (Dantova Beatrice) Anima http://thearchetypalconnection.com/images/FarawayLooks27-28Low.JPG Anima http://thearchetypalconnection.com/images/odysseusandcalypso.jpg Animus – způsoby projevu nrytíř, princ, tajemný cizinec ze zámoří, Bludný Holanďan, Dionýsos npozitivní a negativní formy (Svatební košile) nAnimus často v plurálu, jakési „shromáždění moudrých“ Animus Animus http://thearchetypalconnection.com/images/TheLovers111.jpg Animus http://thearchetypalconnection.com/images/TheLoversIV.jpg Projekce Animy či Anima nZdroj okouzlení v partnerských vztazích nNeintegrované archetypy Animy či Anima jsou projikovány do partnerských vztahů nTyto neintegrované mocné obrazy ruší vztah a znemožňují skutečné setkání Projekce Animy nPříklady: nJung: „Když sedmdesátiletý profesor uteče od rodiny s dvacetiletou zrzavou herečkou, víme, že bohové si vyžádali další oběť“ nromán „Profesor Neřád“ (film „Modrý anděl“) Anima http://thearchetypalconnection.com/images/DaliDreamPlacesHandOnMan.JPG Anima http://thearchetypalconnection.com/images/AmericanBeauty.jpg Integrace Animy či Anima nTyto archetypy, jsou-li integrovány, se stávají „psychickou funkcí intuitivní povahy“ (jakousi inspirací v nitru) nMetoda „aktivní imaginace“: vnitřní dialog s Animou či Animem nGoethův „Faust“: Anima jako Markétka, Helena a „Mater Gloriosa“ Narcis a Echo Echo and Narcissus - painting by Waterhouse, 1913 Archetyp „mana osobnosti“ nMana: tajemná síla, vyšší moc nPodstata či prazáklad ženství u ženy či mužství u muže nStarý mudrc a Velká matka Starý mudrc – způsoby projevu nkouzelník, světec, pohádkový dědeček n kněz, lékař, vůdce nNěkdy figuruje jako otec Animy (Meyrinkův „Golem“) Moudrý Stařec http://thearchetypalconnection.com/images/leon_1.jpg Moudrý Stařec http://thearchetypalconnection.com/images/HarryPottersAlbusDumbledore.jpg Saturn – Kronos http://thearchetypalconnection.com/images/GoyaCronusColorLow.JPG Senex Puer Velká matka – způsoby projevu nbohyně úrody, Demeter, matka příroda nVědma, Sibilla, kněžka, moudrá pohádková babička Velká Matka http://thearchetypalconnection.com/images/willendorf.jpg Matka Příroda http://thearchetypalconnection.com/images/goodallchimp.jpg Perseus zabíjí Gorgonu Demeter a Persefone Integrace Mana osobnosti nI zde je důležité se od těchto mocných figur odlišit nDvojí úskalí: 1.Identifikace s archetypem (megalomanie, inflace) 2.Projekce na druhé osoby (guru či „spásonosný vůdce“) Inflace nIdentifikace s archetypálními figurami nJakýsi druh „nafukování“ nPříklad: nPohádka B. Němcové „O slunečníku, měsíčníku a větrníku“ Das Selbst – „úplné bytostné já“ nPo vyrovnání s vlastním stínem, s obrazem opačného pohlaví ve svém nitru i se svojí vlastní přirozeností – poslední krok: nKonečná integrace protikladů, vědomého a nevědomého nPřenesení centra osobnosti do nového, hlubšího centra Das Selbst – způsoby projevu n„božská jiskra v duši“ nVýchod: Tao – jednota jing a jang, zlatý či lotosový květ nZápad: kříž, růže nMandaly: útvary založené na spojení kruhu (princip ducha) a čtverce (princip hmoty) Das Selbst http://thearchetypalconnection.com/images/KalaSandMandalaLow.JPG Das Selbst http://thearchetypalconnection.com/images/JungPic10.jpg Das Selbst http://thearchetypalconnection.com/images/HildegardeWheelOfLife.jpg Das Selbst - úskalí při integraci nPohlcení ega nevědomím, „zaplavení“ či desintegrace vědomého já (potom je výsledkem ne zralost, ale duševní porucha) nTendence pohltit obsahy nevědomí do svého ega (sebezbožnění, megalomanie) Paralely k procesu individuace nAlchymie nIniciační rituály přírodních národů nExercicie Ignáce z Loyoly nJóga ad.