15.12.2013 1 Širokoúhlý film v československé kinematografii Anna Batistová anna.batistova@gmail.com Pozor, změna programu! Pátek 6. 12. 2013 9:00 Spadla s měsíce (1961) 10:30 Bílá oblaka (1962) 12:15 Transit Carlsbad (1966) 14:00 Kulhavý ďábel (1968) 15:25 Kolonie Lanfieri (1969) Předpokládaný konec v 16:55 15.12.2013 2 „Na normálním filmu se tváře účastníků přehlídky nedaly rozpoznat a kameramani je proto museli natáčet ve velkých detailech. Nyní však divák může pozorovat podle své volby kteréhokoliv účastníka přehlídky.“ I. Venžer – L. Gordejčuk – N. Ščekutěv (1956): Nové možnosti filmového umění. Film a doba, 2, č. 2, s. 115-118. „Komposice nového plátna – to je komposice velikých obrazů, monumentálních forem, širokého, epického ladění. Velkolepý rozvoj událostí, zvětšené formy interiérů, architektury, krajiny – to je pravý živel širokého plátna. Střetnutí velkých lidských charakterů, bojové scény, epos revolučních let, široká plátna historických událostí – to vše může být jedinečně zachyceno na širokém plátnu.“ M. Kaplan (1956): Otázky komposice. Film a doba, 2, č. 2, s. 119-122 15.12.2013 3 Zvuk, barva, prostor – to je cesta, kterou prochází film ve svém moderním vývoji směrem ke zvýšení realistického účinu Jaroslav Brož (1956): Eduard Hofman o možnostech a vyhlídkách širokoúhlého filmu. Film a doba, 2, č. 4, s. 271-272. 15.12.2013 4 The Young Lions (Edward Dmytryk, 1958)reklama Panavision 15.12.2013 5 Roucho (The Robe, Henry Koster, 1953) Brigadoon (Vincente Minnelli, 1954) 15.12.2013 6 How to Marry a Millionaire (Jean Negulesco, 1953) Forty Guns (Samuel Fuller, 1957) The Innocents (Jack Clayton, VB 1961) 15.12.2013 7 Roucho (The Robe, Henry Koster, 1953) Na východ od ráje (East of Eden, Elia Kazan, 1955) 1:2,55 15.12.2013 8 Jubal (Delmer Daves, 1956) Zrodila se hvězda (A Star Is Born, George Cukor, 1954) 15.12.2013 9 Love Me Tender (Robert D. Webb, 1956) Forty Guns (Samuel Fuller, 1957) 15.12.2013 10 Kronos (Kurt Neumann, 1957) Novotný, Vladimír: Zkušenosti s natáčením širokoúhlého filmu. In: Dny nové techniky II. Širokoúhlého filmu ve zvuku a obraze. Natáčení, optika i laboratorní zpracování a stereofonní záznam zvuku. Praha 1958. 15.12.2013 11 0 5 10 15 20 25 1954 1956 1958 1960 1962 1964 1966 1968 1970 1972 Údolí včel Dita Saxová Ať žije republika Smrt v sedle Ikárie XB1 15.12.2013 12 …a pátý jezdec je Strach (Zbyněk Brynych, 1964) Zdena ŠKAPOVÁ (2002): Cesty k moderní filmové poetice. In: Přádná – Škapová – Cieslar: Démanty všednosti: Český a slovenský film 60. let. Kapitoly o nové vlně. Praha: 2002. 15.12.2013 13 Atentát (Jiří Sequens, 1964) Atentát (Jiří Sequens, 1964) 15.12.2013 14 Noční host (Otakar Vávra, 1961) Ikarie XB1 (Jindřich Polák, 1963) 15.12.2013 15 Ikarie XB1 (Jindřich Polák, 1963) Ikarie XB1 (Jindřich Polák, 1963) 15.12.2013 16 Závrať (Karel Kachyňa, 1963) Marketa Lazarová (František Vláčil, 1967) 15.12.2013 17 Marketa Lazarová (František Vláčil, 1967) Údolí včel (František Vláčil, 1967) Marketa Lazarová (František Vláčil, 1967) 15.12.2013 18 Marketa Lazarová (František Vláčil, 1967) … a pátý jezdec je StrachDita Saxová Noc nevěstyAtentát 15.12.2013 19 Kočár do Vídně Kočár do Vídně 15.12.2013 20 Marketa Lazarová Marie Benešová, ed. (1972): Vývoj filmového vyjadřování I. Praha. Zítra se bude tančit všude (1952) Dovolená s Andělem (1952) Vstanou noví bojovníci (1950) Císařův pekař (1951) Únos (1952) Nad námi svítá (1952) Stříbrný vítr (1954) Škola otců (1958) Žižkovská romance (1958) Touha (1958) Rychlík do Ostravy (1960) Starci na chmelu (1964) Až přijde kocour (1963) Černý Petr (1963) ...a pátý jezdec je Strach Obchod na korze (1965) Romance pro křídlovku (1966) Návrat ztraceného syna (1966) Holubice (1960) Démanty noci (1964) 15.12.2013 21 Marketa Lazarová velký celek: 1,5 % celek: 7,0 % polocelek: 32,5 % polodetail: 45,0 % detail: 13,0 % velký detail: 1,0 % Luboš Bartošek (1973): Filmová tvář Markety Lazarové. In: Týž: Desátá múza Vladislava Vančury. Praha. Ať žije republika velký celek: 8 % celek: 24 % polocelky a polodetaily: 35 % detaily a velké detaily: 33 % Martin Zeman (2013): Fragmentární paralelnost filmu Ať žije republika. Brno: Masarykova univerzita [bakalářská práce]. Zdena Škapová (2002): Cesty k moderní filmové poetice. In: Přádná – Škapová – Cieslar: Démanty všednosti: Český a slovenský film 60. let. Kapitoly o nové vlně. 15.12.2013 22 Marketa Lazarová Marketa Lazarová 15.12.2013 23 … a pátý jezdec je Strach Závrať V proudech (1957) Smrt v sedle (1958) Občan Brych (1958) Slečna od vody (1959) První parta (1959) Pochodně (1959) Smyk (1960) Srpnová neděle (1960) Valčík pro milión (1960) Labyrint srdce (1961) Muž z prvního století (1961) Noční host (1961) Reportáž psaná na oprátce (1961) Smrt na cukrovém ostrově (1961) Spadla s měsíce (1961) Trápení (1961) Akce Kalimantan (1962) Bílá oblaka (1962) Horoucí srdce (1962) Pevnost na Rýně (1962) Rusalka (1962) … 15.12.2013 24 Výrobní náklady v milionech Širokoúhlé filmy V proudech (b) 6,22 Smrt v sedle (b) 5,96 Občan Brych (čb) 4,75 První parta (čb) 4,39 Neširokoúhlé filmy, barevné Proti všem 11,68 Dobrý voják Švejk 5,05 Hvězda jede na jih 4,49 Princezna se zlatou hvězdou 2,92