1 Aktivity Czech Film Commission Ludmila Claussová 10. 10. 2013 Masarykova univerzita Filmové kanceláře Státy a regiony po celém světě mají zájem o přilákání AV produkcí do svého teritoria Film commission nebo film office – standardní instituce •zajišťující marketing destinace směrem k filmovým producentům, lákající audiovizuální aktivity do svého teritoria •působící jako konzultant a prostředník usnadňující veškeré aktivity související s AV produkcí •zřizované vládami na národní, regionální nebo komunální úrovni •ukotvené zejména v institucích typu ministerstvo kultury / obchodu a průmyslu, úřady místní samosprávy, destinační agentury, investiční agentury apod. První film commission v USA již na konci 40. let 20. století 2 Proč lákat filmová/AV natáčení lGlobální průmyslové odvětví – snadná migrace výroby filmů bez nutnosti náročné a nákladné průmyslové infrastruktury lEkonomický přínos v podobě finančních prostředků vynaložených při produkci lZaměstnanost – podpora místní zaměstnanosti lCestovní ruch – marketing destinace, propojení s kampaněmi na podporu cestovního ruchu lRegiony – podpora zaměstnanosti, ekonomické efekty, marketing lSlužby a řemesla – podpora malých a středních podniků, speciálních typů řemesel lTechnologie – synergie rozvoje technologií v AV průmyslu a v jiných odvětvích lKultura – využití a podpora různých odvětví kultury, vyjádření kulturní identity l“Čisté“ odvětví – zanedbatelný negativní dopad na životní prostředí 3 ČR jako filmová destinace lTradice, zkušenost, profesionalita, kreativita lMnožství a kvalita filmových štábů lVysoce rozvinutá filmová infrastruktura (ateliéry, dodavatelé filmové techniky, postprodukce, speciální efekty aj.) lRůznorodost a snadná dostupnost lokací (různorodost motivů, architektonických stylů a epoch, 4 roční období, přírodní motivy atd.) lNižší náklady + státní pobídky lJedinečný poměr cena-výkon 4 Czech Film Commission Založena 2004 v rámci nevládní neziskové o.p.s. Česká filmová komora Od ledna 2013 součástí Národního filmového archivu Financování: Ministerstvo kultury (další: grant MHMP, APA...) Hlavní cíl: Přilákat natáčení a audiovizuální aktivity do ČR Úlohy: lPropagace ČR jako destinace pro natáčení; Marketing lokací, filmových služeb a profesionálního zázemí lKomplexní zdroj informací a kontaktů lFunkce prostředníka mezi filmovým průmyslem a subjekty veřejné správy lTvorba „film friendly“ prostředí pro zahraniční i české filmaře 5 Aktivity lReprezentace na trzích na MFF Berlín a MFF Cannes a na lokačním trhu AFCI Locations v LA lPrůběžné konzultace, zpracovávání poptávek, poskytování informací lPodpora location scoutingů lOrganizace prohlídek lokací v regionech, tzv. location tours lPodpora vzniku a rozvoje regionálních filmových kanceláří lKomunikace s úřady státní správy a samosprávy lArgumentační podpora při prosazování pobídek lTisková práce a PR aktivity lSpolupráce: CzechTourism, NPÚ, regiony, Česká centra, APA aj. 6 Filmové pobídky lExistují na celém světě v různé formě (základní: vratka, daňová úleva) lČR: Vratka až 20 % z uznatelných nákladů lOd června 2010 jako vládní program, od ledna 2013 součástí audiovizuálního zákona a administrovány Státním fondem kinematografie l2013: 500 mil. CZK lKomise pro filmové pobídky lŽádost o registraci pobídkového projektu lKulturní test lEvidence projektu lŽádost o filmovou pobídku 7 Propojení filmového průmyslu a cestovního ruchu CzechTourism – marketing ČR jako turistické destinace za využití přítomnosti filmových a televizních projektů pro marketingové kampaně na propagaci ČR; Díky Czech Film Commission usnadněný přístup k projektům a produkčním společnostem, usnadnění komunikace s producenty Czech Film Commission – marketing ČR jako destinace pro natáčení; Podpory CzT zejména díky napojení na regiony, dodavatele služeb apod. Spolupráce při marketingu ČR jako destinace pro natáčení: •Organizace fam tripů, location tours, location scoutingů •Podpora účasti na veletrzích, filmových festivalech a v rámci dalších eventů 8 Film Friendly Regiony 9 lMarketing regionu jako atraktivní destinace pro natáčení lInformace a konzultace pro filmaře o lokacích, povoleních, dodavatelích služeb atd. lPodpora při vyhledávání vhodných lokací a při vyjednávání s jejich správci lFunkce prostředníka mezi filmovým sektorem a regionálními orgány veřejné správy lSprávce případných regionálních pobídek lSystematické a dlouhodobé informování veřejnosti, pozitivní PR o přínosech natáčení lKoordinace aktivit s Czech Film Commission a CzechTourism Mezinárodní spolupráce filmových komisí AFCI (Association Film Commissioners International), www.afci.org – celosvětově přes 300 členů 10 EUFCN (European Film Commissions Network), www.eufcn.net – 87 členů z 27 evropských zemí 11 12 Czech Film Commission Národní filmový archiv Ludmila Claussová Národní 28, Praha 1 tel. 221 105 254, 724 329 956 info@filmcommission.cz www.filmcommission.cz