Audiovizuální politika EU Program MEDIA – Kreativní Evropa FILM V DIGITÁLNÍ ÉŘE I. listopad 2013, FAMO Písek Logo MEDIA EVROPA – audiovizuální průmysl ▫EU - 27 zemí ▫502,5 mil. obyvatel •1 299 celovečerních filmů •933.3 mil prodaných vstupenek •6 473 mld EUR GBO •29 253 pláten/21 693 digitálních •7 EUR – lístek • I. EVROPA - audiovizuální průmysl ▫obrat 107mld EUR/ rok ▫1,2 mil. pracovních míst •motor pro inovace •kulturní identita •film - silné médium, masové umění, snadná distribuce, popularita PODPORA • Logo MEDIA Audiovizuální politika EU ▫REGULACE ▫ Směrnice o audiovizuálních mediálních službách (AVMS Directive) – pro všechny služby obsahující AV obsah (evropský obsah v TV, ochrana dětí apod.) ▫Doporučení o státní podpoře – Cinema Communication – pravidla pro státní fondy; kulturní výjimka – podpora pro kulturní projekty a služby je možná – max. 50%, ne postprodukce, 80% nákladů doma, 20% v zahraničí; de minimis – max 200 000 EUR/3 roky Audiovizuální politika EU ▫PODPORA ▫MEDIA -komplementarita k národním programům ▫EXTERNÍ OPATŘENÍ -obrana zájmů EU ▫ZVLÁŠTNÍ OPATŘENÍ ▫- online distribuce, mediální gramotnost - MEDIA – KREATIVNÍ EVROPA • 1. LEDNA 2014 • •dílčí program MEDIA •dílčí program Kultura •finanční nástroj • • •každý stát • Creative Europe Desk • • • • KREATIVNÍ EVROPA •Podpora kulturních a kreativních odvětví • -přístup k financování -roztříštěnost trhu -přechod na digitální ekonomiku - •Priority – budování publika a práce s publikem, mediální a filmová gramotnost •- • • • MEDIA • •34 členských států: EU + EHS, Malta, Kypr, Switzerland, Lichtenstein, Croatia, Bulgaria, Romania, BaH, Černá hora • •každý stát • MEDIA Desk / Antennae • • • • Logo MEDIA MEDIA – okruhy podpory •PODPORA PRODUCENTŮ – vývoj filmů, interaktivních projektů a her, výroba TV programů, • •DISTRIBUCE – zahraniční evropské filmy – automatická a selektivní, prodejci (sales agents), VoD, digitální kinodistribuce, • •KINA – sítě kin/Europa Cinemas • •VZDĚLÁVÁNÍ – vzdělávací programy pro audiovizální profesionály – vývoj, marketing, financování, animace, dokument, nové technologie • •PROPAGACE/FESTIVALY – přístup na trh,propagace evropských AV děl, festivaly audiovizuálních děl • •NOVÉ TECHNOLOGIE – databáze audiovizuálního obsahu • • Logo MEDIA MEDIA – NOVÉ •PRÁCE S PUBLIKEM • •- filmové vzdělávání „schopnost porozumět filmu a kriticky analyzovat jeho obsah, schopnost výběru filmu, používat filmovou řeč a technologie k jeho tvorbě“ • •– inovativní akce zaměřené na uvádění filmů mimo obvyklá místa – filmy oceněné na festivalech, filmové ceny EFA, Oscar atd. • •KOPRODUKČNÍ FONDY •– podpora stávajících koprodukčních fondůtak, aby je mohlo využívat víceproducentů a více filmů • • Logo MEDIA MEDIA - PRINCIPY • •přidaná evropská hodnota projektů •diverzita •podpora šíření evropských filmů za hranicemi země původu •podpora konkurenceschopnosti a spolupráce evropských profesionálů a společností •podpora nezávislých společností •podpora kvalitních a udržitelných projektů • • • • • Logo MEDIA • • • • • • http://www.obs.coe.int/images/homepage/title-en.gif http://www.obs.coe.int/images/logos/korda.png www.obs.coe.int http://korda.obs.coe.int/ DALŠÍ INFORMACE •http://ec.europa.eu/culture/media/index_en.htm • •http://www.coe.int/t/dg4/eurimages/default_en.asp • • • Logo MEDIA European Commission logo •Informační a servisní kancelář programu MEDIA •MEDIA Desk od r. 2003 -konzultace projektů -informační činnost a prezentace programu v ČR -publikace – MEDIA Info, jak na MEDIA, Podpořené projekty -tematické publikace – Cesty ke scénáři, Digitalizace filmových děl, herní průmysl…. -spolupráce s EACEA, MEDIA, Ministerstvem kultury a Státním fondem -workshopy – Podpora producentů, miniArchidoc, miniMIDPOINT -Licenční fórum -projekty s Českým filmovým centrem • •Hostitelská organizace - NFA • • • • • • • 2002 - MEDIA v ČR Logo MEDIA •2 mil EUR ročně • •Development 300 000 EUR • •Distribuce 400 000 – 500 000 EUR • •Protektor, Tři sezóny v pekle, Nebel, Čtyři slunce, Soukromý vesmír • •Anifest, MFF Zlín, Fresh Film Fest, MFDF Jihlava, LFŠ • •ANOMALIA, TransIStor, MIDPOINT, Ex Oriente Film • • • • • • • MEDIA v ČR - VÝSLEDKY Logo MEDIA MEDIA Development •Podpora přípravy a vývoje filmových, televizních a interaktivních děl • •2002 – 2012 • •79 mil. CZK •84 projektů– 33 realizováno • • • Logo MEDIA Co lze financovat? üpsaní a úpravy scénáře; treatment - storyboardy üakvizice autorských práv ürešerše archivů üprezentace na trzích a festivalech, jednání s distributory üvyhledávání koproducentů a fin. partnerů - burzy námětů üvyhledávání - herecké obsazení - štáb üpříprava rozpočtu - natáčecího plánu üpilotní díly, video treatment • Logo MEDIA Druhy financování • •Single Projects (SP): 1 projekt • •Slate Funding (SF): 3 - 5 projektů • • •50 % rozpočtu na VÝVOJ • •paušální částky 60 000 (anim), 25 000 (dokument) v závislosti na výšce rozpočtu a žánru filmu(30/50 000 hraný) • •DOTACE • Logo MEDIA Jaké společnosti? • ünezávislá •není vlastněná TV, 90 % příjmů nesmí být z 1 TV stanice ü üevropská •registrovaná v zemi MEDIA a vlastněná státními příslušníky – fyzická i právnická osoba ü ümusí existovat alespoň 1 rok , u SF 3 roky ü üprodukční společnost •hlavní předmět činnosti – AV produkce ▫ Logo MEDIA Hlavní podmínky • üreferenční dílo •produkce A komerční šíření díla ve stejné kategorii •v období 2/5 let před podáním žádosti ü ü50 % vlastnictví práv •formou opce nebo akvizice – scénář, námět • üvýjimka – předchozí dílo producenta/vlastníka společnosti • Logo MEDIA Jaké projekty ? • •Jednotlivé filmy i seriály (film i TV) > 60min ühraný (celý seriál) ükreativní dokument (1 díl) üanimace (celý seriál) üinteraktivní díla • •NE – publicistika, magazíny, filmy o filmu, přírodopisné filmy Logo MEDIA ….výsledky •Finance •ca 300 000 EUR ročně •2007 505 000 EUR •2008 253 000 EUR •2009+2010 595 000 EUR •2011 351 250 EUR • •nejvyšší podpory v historii - SF •165 000 EUR – InFilm, 170 000 EUR Dawson • • Logo MEDIA Požadavky na projekt üostrá konkurence – přísné hodnocení, zvláště SP hrané üprojekt – šance na dokončení vývoje üdistribuční potenciál – nejen pro domácí diváky, üoriginální námět, zajímavé zpracování, nezaměnitelnost ütvůrčí tým – zkušenosti - debut musí mít zkušeného producenta a naopak • • • Logo MEDIA Další možnosti vzdělávání üpro profesionály A studenty üvývoj projektů a scénářů üprávo, financování, management ümarketing, distribuce, kina üanimace – technologie (3D) üdokument ünové technologie a nová média üročně 1500 účastníků – 63 programů ü MIDPOINT – Ex Oriente Film – ANOMALIA - TransIStor MEDIA Training Logo MEDIA MEDIA Training • ürůzné stupně a úrovně - MIDPOINT, MAIA, Ex Oriente, ACE, EAVE, FAS Screenleaders • üstipendia pro účastníky ü üzískání a udržení kontaktů üsnazší vstup na trh ü • • • Logo MEDIA Nová výzva – neúspěšní žadatelé musí předložit „změny“!! MEDIA podporuje koprodukční fóra - trhy – burzy námětů European Short Pitch leden – duben CineMart leden Berlinale Co-Production Market únor East European Forum březen Cartoon Movie květen Forum IDFA listopad Connecting Cottbus listopad Přístup na trh Logo MEDIA Stánky - pro nezávislé producenty zázemí - technická pomoc- prezentace materiálů – poradenství EFM Berlinale MIF Cannes MIPCOM MIP TV www.media-stands.eu PŘÍSTUP NA TRH Logo MEDIA Producers on the Move - Cannes Film Sales Support – pro filmy vybrané na festivaly – Toronto, Pusan, Sundance INFORMACE Cineuropa – evropský film www.cineuropa.org Film New Europe – zpravodajství www.filmneweurope.org Cinando – databáze pro profesionály www.cinando.com Logo MEDIA PROPAGACE Program •II. FILM V DIGITÁLNÍ ÉŘE •nové obchodní modely •crowdsourcing/crowdfunding •transmedia I. • I. BUDOUCNOST FILMU ? •SOCIÁLNÍ SÍTĚ – nový nástroj •http://www.makeuseof.com/tech-fun/is-sosial-media-a-fad-new-video-with-mind-blowing-stats/ • •IRON SKY •http://www.youtube.com/watch?v=Py_IndUbcxc • •CROWDFUNDING + CROWDSOURCING •http://www.youtube.com/watch?v=nLRcUcg2TUI • I. üzměna obchodních modelů ü üaktivní zapojení diváků ü ünové možnosti financování a marketingu ü üdiverzita obsahu ü üotevřenost Nové technologie 2000 2009 Ceny klesají – Starý model gatekeeper exkluzivita teritoria okna peníze……??? jedna šance pouze několik zdrojů příjmu Nový model bez gatekeeperů není exkluzivita globální univerzální průhlednost dlouhý život díla mnohočetné zdroje příjmu Starý marketing řízená nabídka zaujmi a prodej je to jak říkám hvězdy text, print & email Nový marketing možnost výběru ukazuj dokaž to doporučení diváků video Dříve financování výroba propagace distribuce Nyní propagace financování výroba distribuce Obchodní modely Crowdfunding •Obsah -dokumenty, aktivistické snímky -žánrové snímky – sci-fi apod. -úzký profil – globální komunita • •Možnosti -10 % rozpočtu -marketing -získávání dat -výhoda pro další financování - Crowdfunding •Omezení -jazyková, kulturní bariéra -malý trh -chování populace na internetu • • •www.kickstarter.com •www.indiegogo •www.fondomat.cz • -bezprecedentní množství obsahu, produktů a příležitostí – vybírá si divák -technologie a volný trh - vysoká úroveň personalizace a možnosti reagovat -rozvoj sociálních sítí - -nová generace diváků - chce interakci/možnost ovlivnit obsah, jiný způsob sledování médií a AV obsahu - - TRANSMEDIA - ????? - příběh se odehrává ve více různých médiích (na více různých platformách) - s účastí diváků - interakce až participace - divák je součástí celého procesu - sám si vybírá míru participace - každé médium může stát samo o sobě a každé přidává příběhu "svoji" kvalitu - - celek – skládačka, která zapadá dohromady a posunuje příběh dál - - TRANSMEDIA STORYTELLING DNES - lineární vyprávění, horizontální jeden vstup do příběhu jedna vrstva příběhu - TRANS - vertikální, nelineární více vstupů do příběhu, části fungují nezávisle na sobě více vrstev - Nový způsob vyprávění - - „SVĚT PŘÍBĚHU“ franchise-transmedia1.png -oslovení různých cílových skupin - filmoví diváci - hráči a naopak -více možností působení na diváka -vyprávění se vrací ke svému původnímu účelu -široký dosah -delší životnost -zapojení diváka – vliv na příběh -dostupnost – místo, čas - ……………………………………. Možnosti Collapsus http://vimeo.com/15396143 Prison Valley http://prisonvalley.arte.tv/?lang=en Gaza Sderot http://gaza-sderot.arte.tv/ Projekty - -nejdříve PŘÍBĚH, pak technologie -NE inovace za každou cenu – každé médium má vlastní kvalitu, každý projekt potřebuje jiná média - -opustit stará omezení– žánry, média - -jazykové a kulturní bariéry - -nová forma NEBO nový žánr - -nové profese …..story architect - - Pasti - -zatím nejsou modely – není placený obsah -velcí zadavatelé – ARTE, CHANNEL FOUR, VPRO -fondy – CNC, National Film Board of Canada -product placement -velké rozpočty – marketing - FINANCOVÁNÍ www.thepixelreport.org http://workbookproject.com/culturehacker/ http://transmythology.com/ www.upian.com http://www.tstoryteller.com/transmedia-storytelling Více…….. Děkuji Vám za pozornost a přeji hodně úspěchů!!!! •MEDIA Desk CZ •Národní 28, 110 00 Praha 1 •T: 221 105 209 – 210 •F: 221 105 303 •info@mediadeskcz.eu •www.mediadeskcz.eu • • Logo MEDIA