FAV 259 1239513_601879846533937_1717468856_n.jpg •Šaty / Kostým / •Móda ve filmu • •Mgr. Šárka •Gmiterková • •2. 10. 2013 Literatura 2. 10. •VINCENDEAU, Ginette (ed.) (2001): Film/Literature/Heritage. A Sight and Sound Reader. London: BFI. •VIDAL, Belén (2012): Heritage film. Nation, Genre and Representation. New York: Columbia University Press. •GREENFIELD, Sayre – TROOST, Linda (eds.) (2001): Jane Austen in Hollywood. Louisville: The university of Kentucky Press. •PIDDUCK, Julianne (1998): Of windows and country walks: frames of space and movement in 1990s Austen adaptations. Screen, 39, 1998, č. 4, s. 381 – 400. •GIRELLI, Elisabetta (2006): The construction of Italianness in A Room With a View and Where Angels Fear to Tread. Studies in European Cinema, 3, 2006, č. 1, s. 25 – 35. • Historické kostýmní drama •Historický kostým – napomáhá rekonstrukci konkrétní éry nebo epochy, ale také do jisté míry odráží současnost; a to formou zažitých stereotypů a představ týkajících se vzhledu konkrétních historických postav. •“Archeologická” přesnost není cílem. Látky vždy vypadají jinak na idealizovaných statických vyobrazeních a jinak se chovají při pohybu. •Dobový kostým - jako amalgám spojující historický vizuální detail a současný střih, úpravu a způsob nošení. •Proto tento druh kostýmu často pracuje formou část za celek a užívá výrazných symbolů a signálů, které samy o sobě zvládnou celý oděv ukotvit v konkrétním historickém období anebo v našich ustálených představách o vzhledu dané éry. Královna Alžběta I. Alžběta Bette 1.jpg Alžběta Bette 2.jpg Královna Alžběta I. Elizabeth R.jpg Cate_Alžběta.jpg Juliina čelenka Theda Bara_Julie.jpg Julie 3.jpg Julie_Shearer.jpg Juliina čelenka Juliet cap 1.png Juliet cap 2.png Empír / Regentská éra •Mužský oděv •Vetší volnost, svoboda pohybu •Dojem ležérnosti, nonšalance, elegance •Horní část těla definuje sociální status (vázanky) •Spodní část těla dostává nebývalý sexuální náboj ( kontrast, střih, přiléhavost • --> boty, kabát střižený nad pasem vs. kontrastní kalhoty) •Ženský oděv •Nově akcent na výstřih a ňadra •Zvýšená linie pasu, ale nikoliv zdůrazněné pozadí •Také větší volnost pohybu a nebývalá sexuální atraktivita (absence korzetu, tenké a světlé matérie) •Obraz odděné ženy je čistý, jednolitý a kompaktní Heritage cinema •Kinematografie národního dědictví •První vlna od počátku 80.let v britské kinematografii - Ohnivé vozy (1981), Pokoj s vyhlídkou (1985), Cesta do Indie (1984) – zhruba do poloviny 90. let (1995 – tv minisérie Pýcha a předsudek) •Zprvu omezeno na britskou kinematografii, postupně užíváno jako transnacionální paradigma •Termín, který zastřešuje způsoby, jimiž se různé národní kinematografie a v různých okamžicích obracejí do minulosti •Často adaptace literatury chápané jako klasické; tato vazba filmům automaticky propůjčuje vysoký kulturní status •Romantizovaná a spektakulární vize minulosti •Přírodní scenérie •Specifická forma pastiše Levicová kritika heritage cinema •Nejvýrazněji HIGSON, Andrew (1996): The Heritage Film and British cinema •Nekritická transformace národní minulosti do kulturní komodity •Nostalgické obrazy ze života vyšších tříd a vytěsnění některých tříd, ras a etnik •Únik z thatcherovské Anglie do idealizované verze minulosti •Nezdravá obsese historickými detaily, dekorem, kostýmy; v důsledku oslabuje možnou subverzi narativu •Také kritika z praxe; filmy vymezující se proti režimu jsou zasazené v současnosti, namísto romantické zápletky nabízejí sociálně kritický nebo politický děj – např. Moje krásná prádelnička (1985, Stephen Frears) •“Laura Ashley Cinema” • Laura Ashley Brand Laura-Ashley 3.jpg •Velmi úspěšná britská (nejen oděvní) značka. •Dojem “anglickosti” a obraz britského venkova - preference bavlny, volánů, květinových vzorů a pastelových nebo zemitých barev. Laura Ashley Look Laura Ashley 1.jpg Laura Ashley 2.jpg Pýcha a předsudek (2005, r. Joe Wright) • •Světové tržby 120 milionů USD (nejúspěšnější heritage film v historii) •Koprodukce Working Title, Studio Canal (Fr) a Focus Features (USA) •90.léta 20. století – Velká Británie pod vládou Tony Blaira zažívá “re-branding”; tedy místo země zmítané vleklou sociální krizí nastupuje obraz Anglie jako příjemného místa k životu; umění a popkultura se na tomto obratu výrazně podílejí •“Cool Britania” filmy = primárně produkce Working Title (např. Čtyři svatby a jeden pohřeb, 1994; Notting Hill, 1999; Deník Bridget Jonesové, 2001; Láska nebeská, 2003) •Pýcha a předsudek jako ideální heritage film pro “Cool Britania” •Místo strnulého konzervativismu, vyjádřeného statickým pikturálním stylem,nastupuje invenční spektakularita – jízdy kamery, zdvojené rámování, fluidní střihy Kostým Lizzie Bennetové lizzie 3.jpg Lizzie 4.jpg Kostým Lizzie Bennetové Lizzie 2.jpg •Vyjadřuje příklon k větší mobilitě filmového stylu •Její šaty odpovídají spíš současným střihům než empírové linii (kromě šatů na plese v Netherfield Park) • Androgynita a tomboy •Lizzie jako kombinace moderní hrdinky a postavy z románu Jane Austenové Lizzie Bennetová – 1940, 1995 Lizzie 1.jpg Lizzie 1995.jpg Lizzie 1940.jpg Filmové adaptace Henryho Jamese •Velmi populární ve druhé polovině 90.let – Portrét dámy (1996, r. Jane Campion), Washingtonovo náměstí (1997, r. Agnieszka Holland), Křídla vášně (1997, r. Iain Softley), Zlatá číše (2000, r. James Ivory) •Henry James (1843 – 1916) – britský spisovatel s americkými kořeny; řazený do realismu, avšak invenční užití ich-formy •Dvě nadčasová témata - Američané v Evropě -> střet nového a starého kontinentu; podnikavého, moderního ducha a tradiční aristokracie - jaký má tento střet civilizací a hodnot vliv na rodinné, milostné a společenské vztahy? -> oblíbené prizma ženských hrdinek • subverzivně kostýmované a výpravné adaptace Portrét dámy – viktoriánské šaty jako disciplinační nástroj Tyran_Osgood.jpg Portrét dámy – hledání vlastního prostoru ve svazující pozici Isabel_začátek.jpg 9303666704_4690567490_z.jpg Portrét dámy – ekonomie doteku portladyrev.jpg Isabel_Dotek_2.jpg Portrét_dotek_Isabel.jpg Portrét dámy – ekonomie doteku the-portrait-of-a-lady-3.jpg tumblr_kykycbceyq1qb201so1_500.jpg Křídla vášně •Režie Iain Softley, USA 1997 •Morálně nejkomplexnější převod Henryho Jamese na plátno •Žánrový hybrid – heritage “noir” • Dva protipóly ženství – hlavní hrdinka Kate Croy jako vypočítavá femme fatale, kterou zrazuje její sexualita versus panensky čistá Milly •Kostým – genderová ambivalence a temné barvy Kate versus pastelově a zářivě laděná Milly •Itálie – jako signifikantní prostor pro cestu za objevením sebe sama •Nahota v heritage filmech a historickém kostýmním dramatu není příliš častá a spíš mužská než ženská – výmluvnější a specifický prvek na rozdíl od žánrů a filmů z aktuální doby Kostým Kate Croy Kate_Gender_Ambivalence.jpg Kate_Gender_2.jpg Kostým Kate Croy versus Milly Wings_Kate X Milly.png Kostým Milly Milly_Anděl.jpg Kostým - Itálie Wings_Itálie.png Pohled na Danae Wings_Galerie_En face.png Wings_Galerie_Danae.png Danae – závěrečná aluze Wings_aluze.png