FAV 259 America's Next Top Model Cycle 3 ANTM Cycle 3 ModelClicker Eva Pigford.jpg • • • •Šaty / Kostým / Móda ve filmu • •Mgr. Šárka Gmiterková • • • •27. 11. 2013 • • • • • Literatura 27. 11. •HENDL, Jan (2005): Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. •STACEY, Jackie (1994): Star Gazing: Hollywood Cinema and Female Spectatorhip. Abingdon: Routledge. •LUMBY, Catharine (2007): Doing It For Themselves? Teenage Girls, Sexuality and Fame. In: HOLMES, Su – REDMOND, Sean (eds.) (2010): Stardom and Celebrity. A Reader. Los Angeles, London, New Delhi: Sage Publication, s. 341 – 352. •EPSTEIN, Rebecca (2007): Sharon Stone in a Gap Turtleneck. Tamtéž, s. 206 – 218. •WILSON, Elizabeth (1993): Audrey Hepburn: Fashion, Film and the 50’s. In: COOK, Pam – DODD, Philip (eds.) (1993): Women and Film. A Sight and Sound Reader. London: Scarlett Press, s. 36 – 40. • SALES, Nancy Jo (2010): The suspects wore Louboutins. http://www.vanityfair.com/culture/features/2010/03/billionaire-girls-201003 Klasický Hollywoodský systém •30. – 60. léta 20.století – od nástupu zvuku; pozvolný rozklad začal Paramount Act (1948) -> studia obviněna z monopolu a nesmějí nadále provozovat kina •Studia se dělí na Majors / Velká pětka ( Paramount, MGM, 20th Century Fox, Warner Bros., RKO) a Minors / Malá trojka (Universal, Columbia, United Artists) •Majors studia organizovaná na principu vertikální integrace – maximální kontrola celého filmového životního cyklu – od námětu přes casting a natáčení až po distribuci a uvádění (vlastní síť kin) -> výpravnější produkce •Hvězdný systém jako zásadní složka studiového systému – sedmileté kontrakty s vybranými hvězdami, kontrola jejich prezentace, propagace i typických rolí •Kostýmní návrháři široce známí podobně jako hvězdy – Edith Head (Paramount), Walter Plunkett (Selznick), Orry Kelly (Warners), Adrian (MGM) •Vertikální integrace funguje také na bázi kostýmu – jednotlivé “screen styles” propagované v návaznosti na konkrétní film i hvězdu Edith_Head.jpg Ginger.jpg Edith Head (Paramount) poster-maltese-falcon-the-1941_02.jpg OK_Prof.jpg Orry George Kelly (Warners) GWTW7.jpg Plunkett.jpg Adrian portrait.jpg ruby-slippers-wizard-of-oz.jpg Walter Plunkett (Selznick Productions) Adrian (MGM) PR praxe klasického hollywoodského kostýmu •Synergické využití marketingových praktik známých z širších oblastí služeb a obchodu •Dvě pevně provázané úrovně propagace: 1. prezentace jednotlivých “screen styles” v konkrétních filmech na plátnech kin 2. pomocí tie-in kampaň v různých médiích, filmových časopisech a obchodních domech -> vždy společně představen název filmu, studio, hlavní hvězda a fotografie konkrétních šatů •Cíleně se natáčí současné filmy (melodramata, romantické komedie); naopak potlačeny jsou výpravné historické filmy •Šaty z filmového plátna k dostání v tzv. Cinema shops – vyhrazená patra slavných obchodních domů; šaty začínají na 30 USD za kus •Sériové fotografie hollywoodských hvězd nemusí být vázané na konkrétní film, ale propagují představu o Hollywoodu jako o středisku volného času -> tyto fotografie rozšířené po celém světe => nové pojetí outdoorové módy Kinorevue Kinorevue.png Adrian Adolph Geenberg a.k.a. Adrian •Dvorní návrhář studia MGM 1928 – 1941; poté vlastní značka konfekce •Nejčastěji analyzovaný kostýmní návrhář, velmi široká tvorba – od masově napodobovaných šatů, přes nepříliš lichotivé linie až po designové excesy •Rozpoznatelné styly pro konkrétní hvězdy – ramenní vycpávky pro Joan Crawford; anticky nařasená silueta pro Katharine Hepburn •Obavy z přímého napodobování vlastních kreací, proto do šatů vkládal prvky, které kopírování ztěžovaly a v důsledku znemožňovaly každodenní nošení (drahé látky,problematické střihy, asymetrie…) Þdivačky i přesto dovedly charakteristické prvky jeho návrhů do svých šatů zakomponovat katharine-hepburn-philadelphia-story-stage-shot3.jpg Sadie.jpg madame-satan.jpg normashearerasmarie-antoinette1.jpg Letty Lynton, 1932 (r. Clarence Brown) •Kontrastní asymetrické šaty joan-crawford.-001-640x849.jpg •Šaty s nařasenými rukávy letty-lynton-gown.png dr1011-389.jpg junglered.jpg vanityfair_lettylynton.jpg Jackie Stacey, Star Gazing (1994) •Vymezování se jak vůči dominatnímu pojetí konzumpce, chápané v binárních kategoriích ( aktivní top-down, pasivní recepce bottom-up), tak vůči převládajícím feministickým paradigmatům ( přidělená subjektová pozice pouze v režimu objektu) • Konzumpce hvězdných stylů je geograficky a historicky podmíněná •Recipientky vstupují do hvězdných stylů formou tzv. “poaching” (napichování); jednotlivé styly nejsou pouze pasivně kopírované, ale vždy je z nich selektováno a jednotlivé prvky jsou adaptovány a transformovány na míru konkrétním potřebám •Ženy preferují jako své stylové vzory jiné hvězdy než ty nejznámější – Lauren Bacall, Deana Durbin a zejména Doris Day •Respondentky vzpomínají na dobu dospívání – Hollywoodské hvězdy jako alternativní vzory pro učení se “ženské kulturní kompetenci” (jak se vhodně obléct pro různé příležitosti, jak správně vystupovat na veřejnosti, jak se česat a líčit) Audrey Hepburn Audrey.jpg •Na rozdíl od převažující stylizace ženských hvězd v 50.letech typ “gamine” – místy androgynní, místy dívčí, ale vždy elegantní silueta •Absence sexuální vyzývavosti •Nevinnost, která je idealistická, ale nikdy hloupá •Hvězda určená spíš ženskému publiku •Popelkovský narativ -> šaty jako základní prvek fabule i vizuální slasti Sabrina, 1954 (r. Billy Wilder) scéna v Glen Cove station Sabrina_1.jpg Sabrina_2.jpg Sabrina Fairchild prezentovaná nezávisle na pohledu mužské postavy nebo implicitního mužského diváka; určeno přímo divačkám Sabrina, scéna v Glen Cove Station Sabrina_3.jpg Sabrina_4.jpg Sabrina_5.jpg Nevěrohodný happyend Nejistota v šatech Sabrina_3.jpg •Důležitější než pozitivní vyústění příběhu je onen transformační moment, kdy se z nejisté dívky stává sebevědomá mladá žena • •Šaty umožňují překonat sociální bariéry, ale vždy hrozí strach z odhalení skutečné identity “Popelkovský syndrom” • “… koupila jsem si tedy dlouhý splývavý kabát, který se dal nosit oboustranně; na jedné straně byl béžový, na druhé světle krémový, takže se dal nosit ve dvou variantách, a k tomu jsem si pořídila kabelku a boty v podobné barvě. Jenže ty boty byly trochu těsné a já udělala tu chybu, že jsem si je během představení zula a pak mi nešly nazout zpátky! Ježíši, já byla po zbytek večera jak chromá! Skoro jsem kulhala a myslím, že mi za celý život nikdy nebylo tak mizerně. Jak já jsem vrávorala cestou na metro – dobrý Bože, to byla ale ostuda…!” Proměny recepce hvězdných stylů • •Poslední herečkou, jejíž styl byl masově napodobován, byla Diane Keaton ve filmu Annie Hall (ovšem nikoliv jako výsledek tie-in promotion) • •Převrácení dynamiky hvězda -> divačka. Místo vztahu iniciátorka -> recipientka jsou divačky stále častěji v pozici kritiček hvězdného stylu (módní policie, seznamy nejhůře a nejlépe oblékaných lidí, internetové hlasování…) • •Proměna v koncipování teenage fanoušků -> dříve obviňování z nekritické, pasivní adorace, nyní naopak varování před obsedantní touhou po slávě. Fanoušci dnes touží dosáhnout stejného statusu jako obdivované celebrity -> radikální demokratizace slávy •Rozdíl mezi hvězdností a slávou – hvězdnost kvalitativně výš, odměna za prokazatelný performativní talent vs sláva jako brutálně nahodilá www.people.com Last night looks – love it or leave it? People_Last night.png www.people.com You asked, we found! People_You asked.png The Bling Ring (USA 2013) r. Sofia Coppola 680x478.jpeg •Jeden z nejdůležitějších komentářů na téma kultrury celebrit a získávání celebrity statusu zdola •Filmy Sofie Coppoly jako precizní vyjádření “zeitgeist” •Konzistentní ve výběru témat i udržování charakteristického stylu •Podle skutečné události – parta mladistvých zlodějů řadila mezi své nejcennější trofeje z domů celebrit hlavně oděvy slavných módních značek