•klasická narace: Jeho dívka Pátek + Na titulní straně (Billy Wilder) •narace uměleckého filmu: Válka skončila + Popel a démant •parametrická narace: Kapsář + Sedmý kontinent •historicko-materialistická narace: Nový Babylon + Generální linie David Bordwell: Narration in the Fiction Film (1985) •model kognitivní psychologie •narace jako proces, v němž film předkládá divákovi kroky, které mu pomohou rekonstruovat příběh. •ústřední kognitivní cíl pro diváka: konstrukce rozeznatelného příběhu •(schémata: automatizované a v paměti internalizované struktury dat, které organizují zpracovávání informace) • •Schémata jsou aktivována vodítky (především mezery (gaps)) •tvorba hypotéz a jejich přehodnocování •schéma canonical story format – formát kanonického příběhu • Syžet (plot) •aktuální forma, v níž jsou události prezentovány •Poskytuje informace, které vedou divákovu narativní aktivitu •aktivita tvorby hypotéz je vedena vodítky, které syžet poskytuje o kauzalitě, času a prostoru Fabule (story) •příběh, rekonstruovaný divákem • logicky a chronologicky uspořádaný syžet •Fabule je mentální reprezentace. Divák konstruuje fabuli na základě vodítek v syžetu a stylu v interakci s narativním schématem. •Role vztahu fabule a syžetu: zda syžet umožňuje, nebo spíše blokuje konstrukci fabule. • •styl - systematické užití filmových prostředků. interaguje se syžetem • • • syžet --------------------- fabule • narace • styl • ------------------------------------------------ • „exces“ • •Narace = proces vzájemné interakce syžetu a stylu za účelem poskytování vodítek pro konstrukci fabule divákem. (Proces, v němž syžet divákovi prezentuje informace o fabuli) •při vnímání narativního textu – divák konstruuje vztahy mezi událostmi. Syžet je základem pro tuto aktivitu. Tři typy principů, které vztahují syžet k fabuli: •1. narativní logika •2. čas •3. prostor 1. narativní logika •Konstrukce vztahů mezi událostmi - primárně kauzální vztahy. Divák předpokládá, že událost je konsekvencí jiné události, rysu postavy nebo celkové logiky. Syžet může konstrukci kauzálních vztahů posílit, nebo naopak oslabit. •narativní logika také zahrnuje abstraktnější principy podobnosti a diference - paralelismus. • 2. čas •Syžet vede diváka ke konstrukci událostí fabule: • v různém pořadí • v různém rozpětí v čase •tyto prvky mohou pomáhat v konstrukci času fabule (nebo ji naopak blokovat). 3. prostor •konstrukce prostoru fabule, okolí, pozice, cesty činitelů. •Okno do dvora: omezuje naše možnosti a míru vědění omezením prostoru • •Filmová technika - obvykle využita k vykonávání úkolů syžetu -zajištění informací, vedení hypotéz ... •Ale filmová technika není jen nástrojem syžetu - existují-li alternativní techniky pro daný syžetový úkol, je rozdíl, jaká bude vybrána. •Např. když mají být uvedeny dvě události jako odehrávající se zároveň, může být zvolen: •křížový střih, •obě akce v hloubi pole, • rozdělené plátno, •nebo užití zvláštního předmětu na scéně - např. televizní obrazovka, která ukáže vysílání "živé" události. taktika konstrukce syžetu •jak syžet řeší svůj základní úkol: presentovat logiku příběhu, prostor a čas? •korespondence mezi fabulí a syžetem •jsou zde nějaké disparity, nekompatibility, nedostatky synchronizace? •každý syžet vybírá určité události fabule, které presentuje a navzájem je různě kombinuje. Výběr vytváří mezery (gaps) Mezery: •ČASOVÉ (chybí nějaký časový úsek) • PROSTOROVÉ (odepře znalost toho, kde je postava, nebo nedefinuje místo, kde se odehrává děj). •(obvykle vytvářené pohybem postavy nebo kamery či akcí v mimozáběrovém prostoru) •KAUZÁLNÍ (chybí informace o příčině nějaké skutečnosti nebo jednání) • Mezery – DOČASNÉ x TRVALÉ (jsou na konci filmu rozřešeny, uzavřeny?) •ROZPTÝLENÉ (diffused) x ZAOSTŘENÉ (focused) •OKÁZALE PŘEDVÁDĚNÉ (flaunted gaps) x POTLAČENÉ, skryté (suppressed gaps) • • ROZPTÝLENÉ (diffused) x ZAOSTŘENÉ (focused) •rozptýlené - vede diváka k vytváření neexkluzivních hypotéz; mezery nejsou specifikované, lze je zaplnit pouze velmi obecnými a typizovanými předpoklady o událostech • zaostřené – mezery, které jsou jasně definované, vyžadují jednoznačné doplnění, vedou k vytváření exkluzivních hypotéz. OKÁZALE PŘEDVÁDĚNÉ (flaunted gaps) x POTLAČENÉ (suppressed gaps) •okázale předváděné - divák je veden k uvědomění si toho, že je potřeba určitá informace o fabuli; upozorňují na svoji důležitost, poutají pozornost •Potlačené - mezera na sebe neupozorňuje (extrémní příklad in Narration in the Fiction Film: Okno do dvora – potlačená informační mezera o příchodu Thorwaldovy milenky) •principy, které ovládají kompozici syžetu (v kterémkoli médiu): •Retardace, zdržování •Redundance, nadbytečnost •syžet (v kterémkoli médiu): •- kontroluje množství informací které obdržíme; -vytváří určité typy mezer v konstrukci fabule; -kombinuje informace v souladu s principy retardace a redundance. •Všechny tyto funkce vedou divákovu narativní aktivitu. VĚDĚNÍ (KNOWLEDGE) •rozsah - jaký rozsah (range) vědění poskytne narace k dispozici? Je vědění (knowledge) omezena na to, co ví některá postava o událostech fabule (omezená narace --- vyvolává zvědavost a překvapení), nebo překračuje to, co ví kterákoli postava (vševědoucí narace --- napětí)? •hloubka - jak hluboké toto vědění je? záležitost hloubky, stupně subjektivity a objektivity. ) • Je toto vědění hluboké (noří se do mentálního života postavy?) x nebo zůstává na povrchu (čili jen ukazuje chování postavy)? •percepční a mentální subjektivita SEBEUVĚDOMĚLOST (SELF-CONSCIOUSNESS) •narace se vztahuje "rétoricky" k vnímateli. Do jaké míry narace ukazuje, přiznává, že oslovuje publikum? - míra sebeuvědomělosti. •self-consciousness - když narace ukazuje své vědomí toho, že oslovuje publikum - vodítka sebeuvědomělosti zahrnují např. postavu dívající se do kamery, voice-over oslovující diváka, frontální pozice postav. •SC je otázka míry, ne absolutních hodnot. Všechny filmové narace jsou si „vědomé sebe sama“, jen v různé míře KOMUNIKATIVNOST (COMMUNICATIVENESS) •i když má narace dostupné určité informace, nemusí je všechny sdělovat. •Míra komunikativnosti je tedy určená tím, jak ochotně narace sdílí informace, které odpovídají danému stupni vědění narace. •Příklady: •Neomezená narace Zrození národa je vysoce komunikativní; • ale vysoce komunikativní je i silně omezená (restricted) narace Okna do dvora - říká nám vše, co Jeff ví (pokud by narace zatajila např. nějaké jeho důležité jednání, byla by narace méně komunikativní). Takže jak „vševědoucí", tak silně omezená narace můžou být komunikativní - záleží na kontextu. Narace a čas •fabule: události jsou uspořádány buď simultánně, nebo sukcesivně. •v syžetu může být podána jakkoli; vznikají 4 možné situace: • fabule syžet •A. simultánní události simultánní prezentace •B. sukcesivní události simultánní prezentace •C. simultánní události sukcesivní prezentace •D. sukcesivní události sukcesivní prezentace •ad A: kompozice v hloubce pole, rozdělené plátno...; ad B: např. postavy sledují v tv události fabule , které se už odehrály; nebo rozdělené plátno; ad C: běžné - např. křížový střih; •ad D: fabule konstruuje chronologickou sérii aktů, syžet může tuto chronologii přijmout nebo ji změnit •tři varianty: •trvání fabule •trvání syžetu •trvání projekce •TRVÁNÍ FABULE: čas, který podle diváka zaujímá příběh - den, hodiny, týdny, století.. •TVÁNÍ SYŽETU: čas dramatizovaný filmem - např. z deseti let, které předpokládaně zaujímá jednání fabule, může syžet dramatizovat jen několik měsíců nebo týdnů. Př. - V pravé poledne Elsaesser – Buckland: Cognitive Theories of Narration. In: Studying Contemporary American Film. A Guide to Movie Analysis. Lost Higway, 1997, David Lynch •Vědění je hluboké a omezené • syžet je komunikativní - poskytuje divákovi přístup k vědění. •Mezery ve fabuli jsou: prostorové - •Tato prostorová mezera je pro diváka evidentní - je tedy "flaunted" - okázale předváděná, nikoli potlačená mezera. • je to jasně zaostřená, vymezená mezera (spíš než difuzní, rozptýlená) •je to dočasná, ne permanentní mezera - je nakonec ve filmu vyplněna. •je to hypotéza založená na napětí - protože očekáváme, že bude vyřešena v budoucnosti - anticipujeme vyplnění této hypotézy; •je neexkluzivní - protože tou osobu mohl být kdokoli •je na makrorovině - protože se klene přes celý film. •A je nepravděpodobná - těžko bude divák tvořit hypotézu, že Fred je také venku a zvoní na zvonek.